Storvallen Tilbakeblikk, status og utfordringer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Innherred samkommune Anne Grete Wold Organisasjonsenheten Innherred samkommune 1 Kvalitetskommune-samarbeid Vi har søkt!
Fagforeningens arbeid for mangfold
VERDIGHETSPRINSIPPER
Levanger kommune rådmannen Dialogseminar Åre 15. – Rådmannen Ola Stene - Status og hovedutfordringer 1 Status og hovedutfordringer pr 16. februar.
Et helhetlig barnevern i Oslo
PL2 – Dag 3 – 30 oktober 2008.
…å få ting gjort… via Vassli… Politisk styring ved bruk av Balansert Mål- og Resultatstyring - ISK – Røros – Oddbjørn Vassli Politisk styring.
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Kontostreng og annet artig…
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Et bilde av en offentlig leder..
…å få ting gjort… via Vassli… Dialogseminar Levanger – en oppsummerende sluttkommentar April 2006 Oddbjørn Vassli Dialogseminar Levanger – en oppsummerende.
…å få ting gjort… via Vassli… Underveisevaluering av Forny 2001 – Levanger kommune – – Oddbjørn Vassli Underveisevaluering av Forny 2001 – Levanger.
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Kultur og helse Hva slags kunnskap har vi om sammenhenger? Eksempler på tiltak Hva slags muligheter ligger i dette arbeidet? Dialogseminar Rinnleiret 26.
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Levanger kommune Rådmannen Formannskapet 22.august Gruppebesvarelsene Strategiske utfordringer Gruppe 1 Bringe økonomien i balanse, gjenvinne.
10. Organisasjoners effektivitet
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Teambygging og fasilitering
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Statlige føringer og behov for sterkere kommunesamarbeid Innlegg på KS/FM-konferanse Brekstad 11. juni 2009 fylkesmann Kåre Gjønnes.
Partnerskapet mellom stat og kommune i NAV-kontoret. Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV- kontorene? Honoratte Muhanzi Kashale Samarbeidsforum.
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Aktører, roller og relasjoner Noen punkter fra rollespill Bortreiseseminaret mars 2002.
Balansert målstyring i Levanger Oddbjørn Vassli
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
Medarbeiderskap og myndiggjøring i kvalitetsforbedringsarbeidet
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 11 Vår kontekst 1 Funksjon Hvilken funksjon har foreningene? Hva er hensikten med å drive en studentforening?
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Produktivitet og kvalitet i kommunale tjenester Innlegg av Kommunalminister Erna Solberg – Forum for økonomistyring
Levanger kommune Rådmannen Formannskapet 22.august Økonomiplanen Kl 12:00 Informasjon/bakgrunnsdata –(Gjennomgang av KOSTRA-tall 2004)
BMS; We did it vår vei!! For hva koster det a’? v / Tore M. Andresen Ass. rådmann/kommunalsjef i Hole (siviløkonom)
Lederstil og Motivasjon.
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
1 HVORDAN KAN KOMMUNENE LØSE ” DET GRENSELØSE OPPDRAGET” Langesund 13/ Harald Danielsen.
Brukertilfredshet og KOSTRA
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
Bilag 5 Strategier for HELFO mot HELFO har vært gjennom en spennende reise fra etablering av Trygdeetatens oppgjørsorganisasjon i 2004 og fram til.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Å bygge en ny kommune 12.mai 2016 Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ny rådmann.
Tanker om ledelse i kommunal sektor.. Bestillingen 1 Adm.dir for den kommunale tjenesteyting med fokus på økonomistyring og kvalitet i tjenestene. Synlig.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Kommunal styring og privatisering.
Visjon, virksomhetside og verdier
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Asker - mulighetenes kommune
Frivillighet Organiser og motiver dine frivillige
Lederrollen UHR Sep 2007 Arne Kjøde AFF.
Innbyggerundersøkelse 2018
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Utskrift av presentasjonen:

Storvallen 2000 -2003 Tilbakeblikk, status og utfordringer Oddbjørn Vassli 9. April 2003

Forstudie- høst 2000 Styrke Muligheter Beliggenhet Organisasjonsliv Næringsgrunnlag - arbeidsplasser Størrelse Utdanningstilbud Kommunaløkonomiske handlefrihet Næringsutvikling Boattraktivitet Kunnskapsbyen Samspill med organisasjonslivet Svakhet Trusler Negativ fokusering og utrygghet pga. dårlig kommuneøkonomi Manglende tilrettelegging for næringsutvikling Usikre rammevilkår for mye av næringslivet Dårlig ungdomstilbud Økende rusproblematikk Manglende tydelig og overordna politikk Resignasjon og distansering Manglende endringsvilje Endra rammevilkår for næringslivet

Levanger – triveligst i Trøndelag Målbilde Levanger – triveligst i Trøndelag En kommune kjent for trivsel og kvalitet Næringsliv bygd på høg kompetanse og kvalitet Innbyggere med opplevelse av å bo i èn kommune Ansatte med opplevelse av å jobbe i èn organisasjon Samfunn og brukere Tjenester Organisasjon Økonomi Befolkningsvekst Fysisk miljø Riktig kvalitet tilpasset brukernes behov Kontinuerlig kvalitetsutvikling Kvalitetsbevisste og motiverte medarbeidere Gode interne støttefunksjoner Lavt sjukefravær Økonomisk handle- frihet God budsjettstyring

Økonomien er snudd !!!

Mål- og styringskort 2003

De fire sektorene Offentlig sektor Tredje sektor Fjerde sektor Non-profit Profit Formalisering Ikke-formalisering Offentlig sektor Offentlig Privat Tredje sektor Foreninger, Non-profit Fjerde sektor Familie og sosial nettverk Privat sektor Bedriftene K.K. Klausen: Skulle det være noe særligt

De tre bølgene Tradisjonell Offentlig Forvaltning New Public Stabile omgtivelser Homogen befolkning Ukompliserte behov definert av profesjonene Offentlige som produsent Hierarkisk styring Offentlig tjenestemenn New Public Management Konkurransedrevet Økende individualisering Ulike preferanser uttrykt gjennom markeder Brukeren som konsument Kvasimarkeder Bestiller, utfører, mottaker Innbyggerrettet samspill Kontinuerlig endring Diversifisert Komplekse Det sivile samfunn som viktig strategiutformer Nettverk og partnerskap ”Medborgarskap”

De seks kulturene

Stakkars ledere - ti paradokser Å kunne etablere et nært forhold til sine medarbeidere Og holde passende avstand Å kunne gå foran Og holde seg i bakgrunnen Å vise medarbeiderne tillit Og følge med i hva de foretar seg Å være tolerant Og vite hvordan man vil at tingene skal fungere Å tenke på sine egen avdelings mål Og samtidig være lojal overfor helheten Å kunne planlegge sin tid ordentlig Og kunne være fleksibel og tilgjengelig i forhold til andres behov Å gi klart uttrykk for hva man mener Og være diplomatisk Å være visjonær Og holde beina på jorda Å være dynamisk Og ettertenksom Å framstå selvsikker Og være ydmyk

Personlighetstrekk ved effektive ledere Energinivå og stresstoleranse Sjøltillit Sjølinnsikt Følelsesmessig modenhet Integritet Ønske om makt og innflytelse Prestasjonsorientering Ønske om vennskap og samhørighet

Politikernes situasjon….. Vi, de villiga, ledd av de ukunniga, gjør det omöliga for de otaksamma. Vi har gjort så mycket, under så lång tid och med så små resurser att vi nu har kvalificerat oss att göra vad som helst, med hjelp av ingenting. Alf Höglund, svensk kommunpolitiker

De fire utfordringene Økonomi Produktivitet Kvalitet Triveligst i Trøndelag

Utfordringene Økonomi Lag langsiktige mål/nøkkeltall for økonomien Gjør økonomi til et ”skulle bare mangle” tema

Utfordringene Produktivitet Ligger i personalet, prosessene og konkurranse Ledelse + kompetanse + myndiggjøring

Utfordringene Kvalitet Forpliktende dialog med brukerne Forpliktende avtaler med brukerne Måling av kvalitet

Utfordringene Triveligst i Trøndelag Merkevare knyttet til Cittaslow Fra government til governance dvs. nettverk og partnerskap mellom alle fire sektorer ”Medborgarandan” Jfr. Putnam *) Putnam R D (1993): Making Democracy Work