Storvallen 2000 -2003 Tilbakeblikk, status og utfordringer Oddbjørn Vassli 9. April 2003
Forstudie- høst 2000 Styrke Muligheter Beliggenhet Organisasjonsliv Næringsgrunnlag - arbeidsplasser Størrelse Utdanningstilbud Kommunaløkonomiske handlefrihet Næringsutvikling Boattraktivitet Kunnskapsbyen Samspill med organisasjonslivet Svakhet Trusler Negativ fokusering og utrygghet pga. dårlig kommuneøkonomi Manglende tilrettelegging for næringsutvikling Usikre rammevilkår for mye av næringslivet Dårlig ungdomstilbud Økende rusproblematikk Manglende tydelig og overordna politikk Resignasjon og distansering Manglende endringsvilje Endra rammevilkår for næringslivet
Levanger – triveligst i Trøndelag Målbilde Levanger – triveligst i Trøndelag En kommune kjent for trivsel og kvalitet Næringsliv bygd på høg kompetanse og kvalitet Innbyggere med opplevelse av å bo i èn kommune Ansatte med opplevelse av å jobbe i èn organisasjon Samfunn og brukere Tjenester Organisasjon Økonomi Befolkningsvekst Fysisk miljø Riktig kvalitet tilpasset brukernes behov Kontinuerlig kvalitetsutvikling Kvalitetsbevisste og motiverte medarbeidere Gode interne støttefunksjoner Lavt sjukefravær Økonomisk handle- frihet God budsjettstyring
Økonomien er snudd !!!
Mål- og styringskort 2003
De fire sektorene Offentlig sektor Tredje sektor Fjerde sektor Non-profit Profit Formalisering Ikke-formalisering Offentlig sektor Offentlig Privat Tredje sektor Foreninger, Non-profit Fjerde sektor Familie og sosial nettverk Privat sektor Bedriftene K.K. Klausen: Skulle det være noe særligt
De tre bølgene Tradisjonell Offentlig Forvaltning New Public Stabile omgtivelser Homogen befolkning Ukompliserte behov definert av profesjonene Offentlige som produsent Hierarkisk styring Offentlig tjenestemenn New Public Management Konkurransedrevet Økende individualisering Ulike preferanser uttrykt gjennom markeder Brukeren som konsument Kvasimarkeder Bestiller, utfører, mottaker Innbyggerrettet samspill Kontinuerlig endring Diversifisert Komplekse Det sivile samfunn som viktig strategiutformer Nettverk og partnerskap ”Medborgarskap”
De seks kulturene
Stakkars ledere - ti paradokser Å kunne etablere et nært forhold til sine medarbeidere Og holde passende avstand Å kunne gå foran Og holde seg i bakgrunnen Å vise medarbeiderne tillit Og følge med i hva de foretar seg Å være tolerant Og vite hvordan man vil at tingene skal fungere Å tenke på sine egen avdelings mål Og samtidig være lojal overfor helheten Å kunne planlegge sin tid ordentlig Og kunne være fleksibel og tilgjengelig i forhold til andres behov Å gi klart uttrykk for hva man mener Og være diplomatisk Å være visjonær Og holde beina på jorda Å være dynamisk Og ettertenksom Å framstå selvsikker Og være ydmyk
Personlighetstrekk ved effektive ledere Energinivå og stresstoleranse Sjøltillit Sjølinnsikt Følelsesmessig modenhet Integritet Ønske om makt og innflytelse Prestasjonsorientering Ønske om vennskap og samhørighet
Politikernes situasjon….. Vi, de villiga, ledd av de ukunniga, gjør det omöliga for de otaksamma. Vi har gjort så mycket, under så lång tid och med så små resurser att vi nu har kvalificerat oss att göra vad som helst, med hjelp av ingenting. Alf Höglund, svensk kommunpolitiker
De fire utfordringene Økonomi Produktivitet Kvalitet Triveligst i Trøndelag
Utfordringene Økonomi Lag langsiktige mål/nøkkeltall for økonomien Gjør økonomi til et ”skulle bare mangle” tema
Utfordringene Produktivitet Ligger i personalet, prosessene og konkurranse Ledelse + kompetanse + myndiggjøring
Utfordringene Kvalitet Forpliktende dialog med brukerne Forpliktende avtaler med brukerne Måling av kvalitet
Utfordringene Triveligst i Trøndelag Merkevare knyttet til Cittaslow Fra government til governance dvs. nettverk og partnerskap mellom alle fire sektorer ”Medborgarandan” Jfr. Putnam *) Putnam R D (1993): Making Democracy Work