Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Advertisements

Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Barns trivsel Tjenesteområde barnehage Gjøvik kommune Til barns beste – satsingsområde i Oppland 2013 – 2014.
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Norges Beste Barnehage
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Kompetanseplan for barnehagene i Bydel Gamle Oslo 2014
Kompetanseplan bydel Frogner
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Arenaer for utforskning 2009  Introduksjon og informasjon  basisgruppene etableres to og to diskuterer evt. overordnet tema velger representanter til.
«Samhandlende lederskap for tjenester til utsatte barn og familier»: Hvem, hvordan og hvorfor? Hans A. Hauge Høgskolen i Telemark.
Friskere for LIVET! Hyggelig atmosfære Individuell samtale
Ledersamling barnehage juni 2013.
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Hva er Fronter.
Gå inn på denne internettadressen:
Utvikling av veiledningsmodell for kommunehelsetjenesten
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
System for faglig ajourføring av fysioterapeuter Representantskapsmøtet 2006.
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 21 OKTOBER 2008
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Arrangør: Hunn/Gjøvik Rotary Klubb
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
Organisering og arbeidet i kommunene
KURSPLAN 2004 PSYKIATRI OG RUS I EN ARBEIDSMARKEDSBEDRIFT.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
VIGILO BARNEHAGE Utviklet av Sysco i samarbeid med Tysvær kommune og Innovasjon Norge Utviklet som en standardløsning som skal kunne benyttes av hele barnehagesektoren.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Augustbrev for FROSKENE 2104 Viktig info for dere som er tilbake fra ferie VELKOMMEN TILBAKE -VI GLEDER OSS TIL SNART ET NYTT BARNEHAGEÅR Månedsbrev blir.
PROSJEKT VÅREN 2015 I løpet av våren 2015 skal samtlige studenter i 3DT, 3ELE, 3DTD, 3. master ikt og 3 master indøk, 3DTM, Programmering og Multimedia.
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Pedagogikk 102 Våren 2009 Arbeidskrav og vurdering.
PROSJEKT VÅREN 2014 I løpet av våren 2014 skal samtlige studenter i 3DT, 3ELE, 3DTD, 3. master ikt og 3 master indøk, 3DTM, Programmering og Multimedia.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning, førskolelærerutdanningen.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Prosjektplanen og rolleavklaringer
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Trondheim 14. april 2016 Tilgang til livet … Maria og Iris.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Fredag 17. oktober 2014 Wenche Warhaug.  Lavterskeltilbud for barnehagene  Består av pedagogiske veiledere Veilederne skal bistå barnehagene i forhold.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Kompetanse for mangfold
Prosjekt ”Pårørende en ressurs”
Overgang for elever med spesielle behov
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Velkommen til regional samling 25. – 26. april
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene Kompetanseheving i Oslo kommune i samarbeid med Høgskolen i Hedmark Praktisk gjennomføring og deltakernes roller http://www.barnehager.oslo.kommune.no/oslobarnehagen/barnehagens_innhold/sprak/

Fra prosjektbeskrivelsen: Deltakerne skal få kompetanse til å: planlegge og organisere godt språkarbeid i barnehagen formidle kunnskap videre til kolleger i egen barnehage bistå barnehagens leder med kvalitetsutvikling innenfor fagområdet kommunikasjon, språk og tekst – inkludert refleksjon og evaluering av egen praksis.

Kompetanseutviklingen vil gi: oppdatert forskningsbasert kunnskap om språklæring og arbeid med språk økte ferdigheter i å planlegge, lede, gjennomføre og dokumentere systematisk arbeid med språk i hverdagen økt endrings- og utviklingskompetanse og dermed økt evne til å lede pedagogisk utviklingsarbeid knyttet til arbeid med språk bidra til at rutiner og standarder for språkarbeid i Oslobarnehagene blir fulgt

Tre målgrupper: Pedagogiske ledere Barnehagenes ledere Ressurspersoner i bydelene

Kursopplegg for pedagogiske ledere Tre hele kursdager i løpet av om lag ett år Seks temaer (to hver kursdag): Utviklingsarbeid i barnehagen Språkutvikling og språklæring Bildebøker og språkstimulering Språklæringssituasjoner i barnehagen Samarbeid med foresatte om språklæring Oppfølging av barn som trenger ekstra språkstøtte

Utvikling av praksis i egen barnehage Etter hver kursdag: fagtekster med konkrete og praktiske oppgaver som skal gjennomføres i din egen barnehage, sammen med dine kolleger Jevnlige møter i barnehagen for å reflektere over hva dere har gjort, hva dere har erfart, og hvordan dette kan utvikles videre - for å skape felles forståelse for eget språkarbeid. Eksempler på oppgaver : språkstimulering gjennom høytlesing av bildebøker beskrive språklæringssituasjoner som oppstår i barnas rollelek slik at kunnskapen kan formidles videre til dem. Disse oppgavene vil inngå som en del av det daglige arbeidet i barnehagen. Ett eksempel på en slik oppgave kan være å utforske språkstimulering gjennom høytlesing av bildebøker i egen barnehage, ett annet kan være å studere hvilke språklæringssituasjoner som oppstår i barnas rollelek.

Erfaringsdeling og refleksjon i grupper av pedagogiske ledere fra flere barnehager Møter med andre pedagogiske ledere som deltar i kompetansehevingen Ett møte etter hver kursdag – altså 3 møter utenfor barnehagen i løpet av ca ett år Med utgangspunkt i oppgavene sender dere inn et veiledningsgrunnlag til veileder ved Høgskolen i Hedmark, og får respons

Kursopplegg for barnehagens ledere Deltar på til sammen to kursdager. Første kursdag: Tema 1: Utviklingsarbeid i barnehagen med vekt på språklæring Tema 1b: Fordypning om utviklingsarbeid og veiledning Siste kursdag: Tema 5: Samarbeid med foresatte om språklæring Avsluttende tema: Om oppfølgingsarbeid i barnehagen

Erfaringsdeling og veiledning Egen fagtekst for gruppa med barnehagens ledere vil legges på digital lukket plattform (Fronter) Barnehagens ledere kobles sammen i grupper for å diskutere faglige problemstillinger som sendes via e-post til veileder fra Høgskolen i Hedmark

Kursopplegg for ressurspersoner i bydelene Eget tilpasset opplegg for styrket veilednings- og utviklingskompetanse. Første kursdag: Tema 1: Utviklingsarbeid i barnehagen med vekt på språklæring Tema 1b: Fordypning om utviklingsarbeid og veiledning I løpet av kursperioden: Ett valgfritt tema fra kursopplegget for pedagogiske ledere. Avsluttende tema: Om oppfølgingsarbeid i barnehagene

Individuell veiledning Det er forutsatt at ressurspersonene i bydelene skal følge opp barnehagene som deltar i prosjektet Hver av ressurspersonene som deltar i kompetansehevingen, kan få veiledning per e-post med veileder fra Høgskolen i Hedmark

Gjennomføring Opplegget går over ca. ett år. Oppstart i fire puljer: A: 14. januar 2014 –februar 2015 B: 19. mars 2014 –april 2015 C: 21. oktober 2014 –november 2015 D: 13. januar 2015 –mars 2016

Digital plattform: Fronter All informasjon vil legges på en digital lukket plattform: forelesninger, oppgaver, beskjeder Hver barnehage vil ha tilgang til Fronter-rommet for den puljen de deltar i. Brukernavn og passord deles ut på første kursdag (disse kan ikke endres) NB: Innleveringer foregår via ordinær e-post direkte til veileder – ikke gjennom Fronter! Forsidemal for innleveringer blir lagt ut

Innlogging: Brukernavn: puljea Passord: alfa1401 På hjemmesiden http://www.hihm.no/OsloBhg ligger nødvendig informasjon Brukernavn: puljea Passord: alfa1401

Praktisk informasjon: Administrative spørsmål sendes til: rita.langree@hihm.no Husk å kvittere på deltakerlister! På Fronter finner du: Deltakerlister for pulje A og gruppeinndeling, kontaktperson er uthevet. (Dette er klart fra fredag) Kort evaluering sendes til ressurspersonene i bydelene, en større evaluering kommer etter kursperioden På Fronter kommer det mal for innleveringer

twitter Del dine erfaringer og utvikle din kompetanse på godt språkarbeid! Del dine erfaringer på Twitter ved å merke dine tweets med #OslobhgSpråk Følg Oslobarnehagen på Twitter: oppdaterte nyheter, forskning og kurs: @oslobarnehagen www.twitter.com

Vi gleder oss til samarbeidet!