Www.hint.no Videreutdanning: Kreativ leik med IKT i barnehagen (10 SP) Samarbeid mellom HiNT og Steinkjer kommune, med støtte fra Norgesuniversitetet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Evaluering av oktober på blå
Advertisements

E-Training.… utforsking av nye fronter Dr. Ing. Bassam Hussein NTNU.
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Semesteravgift Typer og fordeling TypeBeløp Agresso kontering Videre overføring og fordeling SIBU avgiftKr Overføres til SIBU 2.ganger pr.
Aldri før har det vært så nærliggende å ta høyere utdanning.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Kompetente barn og unge
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Utvikling av veiledningsmodell for kommunehelsetjenesten
Hvordan kan vi bruke det?
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Konferanse om ny rammeplan for barnehagen Loen 24. mars 2006
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 24 SEPTEMBER 2008
Presentasjon av ”Overhallaprosjektet” Bredbåndskrevende læringsmetoder i Namdalen NVU konferansen 2005 Håvard Sørli
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Digitale lærermidlers plass i hverdagen seniorrådgiver Turid Helen Christensen.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Den digitale leken -bare utenfor eller også innenfor barnehagen?
DK-samling 2.helg i januar 2009: 3.helg November: -Perm legges ut på nettet -Ringerunde til menigheter Fasteaksjonen: -Aksjonsdag -Frist bestilling materiell:
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Organisering og arbeidet i kommunene
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2007 /2008
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
FORUM PRODUKTUTVIKLING OG DESIGN MÅLSETNING Møtested for alle som arbeider med problem- stillinger knyttet til produktutvikling og design Utveksling.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Skolelederemøte ©Byrådsavdeling for oppvekst 1 Kunnskapsløftet – litt info Fag- og timefordelingen Forslag 5 uketimer Årstrinn. Tas opp.
Spillbasert læring Hugo Nordseth.
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
© Bergen kommune Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen 2007/08 Språk og tallforståelse Digitale verktøy Barns medvirkning.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Barnehagekontoret Møte for nye barnehagestyrere 4. september 2008.
Etikk og nettvett Eva Marie, Heidi og Mona.
Foto: Bjørn Erik Olsen Tittel på presentasjon Navn Etternavn Dato Helse og oppvekstfag Fagsamling i Bodø 4 – 5 mars 2015.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning, førskolelærerutdanningen.
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Fra kunnskap til handling og fra handling til kunnskap
IKT – prosjekt i barnehagen Mål: Dokumentasjon av hverdagen vår.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Sommerferieavviklingen 2008 ved Kvinneklinikken Orientering til Styret
Tonsenhagen barnehage 2016/2017
PRØVEKALENDER Obligatoriske prøver
Arbeidsmiljø- undersøkelsen på NTNU 2014
Grill og bibel 2016 sommersamlinger.
Økt kompetanse gjennom god
”Digitale redskaper kan være gode verktøy i læringsprosesser
arbeidsmiljøundersøkelsen ved NTNU
Årshjul for FUS (med henblikk på 2017/18)
Gjennomføring av tilsynet
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Årshjul med faste aktiviteter
SUS 2/18 Arbeidsmiljøundersøkelsen orientering i fakultetsstyret SU
Barnehagebesøk:.
Aktiviteter i campusutvikling høst 2017
Hvor var vi og hvor er vi? Hvor skal vi?
AMU juni 2018 Hvor vi er i prosessen
Årsplan samordning av tilsyn
Gjennom samarbeid blir vi bedre!
Den gode overgangen A – Forarbeid
Gjennom samarbeid blir vi bedre!
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Videreutdanning: Kreativ leik med IKT i barnehagen (10 SP) Samarbeid mellom HiNT og Steinkjer kommune, med støtte fra Norgesuniversitetet

Et pilotprosjekt lFørste gangs gjennomføring lEt kurs med fokus på pedagogisk og kreativ bruk av IKT sammen med barna i barnehagen –Andre måter å tenke IKT på, ikke bare tastatur og mus –Utprøving av alternative enheter for å manipulere programvare –Hvordan leike med IKT og skape rom for læring – tilknyttet de 7 fagområdene beskrevet i rammeplanen Rammeplanen: ”Barn bør få oppleve at digitale verktøy kan være en kilde til lek, kommunikasjon og innhenting av kunnskap”.

Folk i prosjektet lProsjektdeltakere: –Robin Munkvold (prosjektleder, HiNT) –Arve Thorshaug (faglig prosjektansvarlig, HiNT) –Line Kolås (dr.grads stipendiat NTNU / HiNT) –Lars-Petter Svarte (IKT- ansvarlig, Steinkjer kommune) lReferansegruppe –Noen som vil være med i utformingsfasen?

Tenkt gjennomføring l3 samlinger og en konferanse –1. samling: Slutten av august 2008 –2. samling: Månedsskifte sept/okt 2008 –3. samling: Månedsskifte okt/nov 2008 –Konferanse: Månedsskifte nov/des 2008 lArbeidskrav: –Presentasjoner og refleksjoner omkring bruk av pedagogiske programvare (generelt) og alternative manipuleringsenheter for pedagogisk programvare (spesielt) –Evaluering: Bestått / Ikke bestått

Kursutlysning? lKursutlysning: Slutten av mars 2008 lSøknadsfrist: Slutten av april 2008 lTilbakemelding på opptak: Slutten av mai 2008 lPris: GRATIS! –Ved første gangs gjennomføring av et slik kurs vil ikke HiNT ta betalt noen kursavgift, og Steinkjer kommune vil dekke semesteravgift for kursdeltakere, samt dekke store deler av kostnadene ved innleie av vikarer.