Konnerudgata Trafikksikring og bussholdeplasser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Festsalen Kurs- og konferanse
Advertisements

© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Bruk av ATP- modellen, Byplankontoret Trondheim kommune:
Kartleggingen av meldingsutbredelse i kommunehelsetjenesten november 2012 Prosjektet Kommunal Utbredelse(KomUT) Norsk Helsenett SF SamUT møtet
2 Leseferdigheter og lesevaner
Litt mer om PRIMTALL.
Strategiplan trafikksikkerhet i Agderfylkene
Florø Fotball 2012 Balestrand Florø • Tradisjonelle vinteridretter er fraværende. • Sterke miljø innenfor friidrett, fotball og håndball. • Stor.
Kirsten Tegle Bryne Universell utforming i NTP
Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og næringsliv i Drammen sentrum.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Dialogtorg i Kristiansand
………………………………………………………..(Hvem i kommunen/bydelen)
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Spørsmål fra Ragnhild Røed, AP: 1.Om skoleveier; sikkerhet og brøyting 2.Om vinterdrift i sentrum.
Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen
Trafikksikkerhetstiltak – fysiske tiltak på vegnettet
Randi G. Trøan Prosjektleder Statens vegvesen
Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen
St. Edmunds vei i Ullern bydel
Målsetning Trygg Vestsidevei
Bjørnstjerne Bjørnsons gate
Fv. 108 Tangebekken-Skjærhalden - tiltak for myke trafikanter Åpent møte Hvaler rådhus 11. desember 2012.
Tjenestekonsesjon for Brukerstyrt Personlig Assistanse - BPA
Fylkes- og kommunale veger
Handlingsprogram for fylkesveger Gjennomgang av listene Kommuneinnspillene er sendt ut (delt ut tidligere, jf permene) Vi har også laget et notat.
Velferdsteknologi og ergoterapi
TRAFIKKREGLER Av Christian og Thomas.
Sanntids informasjonssystemer for kollektivtrafikken i Tromsø
Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og servicenæringen i Drammen sentrum.
Strakstiltak Konnerudgata Bakgrunn: Åpning av Øvre Sund bru og Strømsø torg har ført til trafikkendriger som har gitt kø i Konnerudgata. Trafikkbilde betydelig.
Diabeteskonferansen 2013 Medlemsvekst og verving, hva må til? 1.
Prosjektet Kommunal Utbredelse(KomUT) Norsk Helsenett SF
Demokrati Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen Foto: Astrid Brennhagen
Sykkelundersøkelsen Stavanger kommune Formålet med undersøkelsen er å kartlegge holdning, adferd (handlinger, vaner) og intensjoner i forhold til.
Krødsherad kommune TRAFIKKSIKKERHETSPLAN

HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Barn og unges kommunestyre 2012
Sognsveien sør for John Collets Plass - Kirkeveien
Evaluering av ”Jeg reiser smart”-kampanjen Spørreundersøkelse blant deltakere i kampanjen 5. desember januar 2009.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
SKOLESKYSS Vestviken Kollektivtrafikk AS (VKT) er Vestfold og Telemark fylkeskommuners innkjøps- og saksbehandlingsorgan for kollektivtrafikk og skoleskyss.
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Å kjøre bil og å stå i bilkø
TRAFIKKSIKKERHETSTILTAK LANGS AVLASTNINGSVEI I BYGGEPERIODEN FOR FIREFELTS E6 - Sikring av myke trafikanter gjennom Steinsvingen.
Arbeidsgruppe for sykkel med representanter fra
Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.
Fv./rv. 282 Bjørnstjerne Bjørnsons gt.
Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram?
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Litt informasjon: I 2010 vil det bli arrangert 7 seniorsykkelturer. Det sosiale aspektet og opplevelsene på turene er noe av det viktigste. Du trenger.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
Trafikk regler og sykler
Multiconsult.no Vedlikeholdsetterslepet langs kommunale veier KS FoU-Prosjekt nr
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Sykling på skoleveien – trygt frem og hjem 1. Sykling er bra for alle Trygg Trafikk – Statens vegvesen – Helsedirektoratet – Syklistenes landsforening.
Riksvegutredningen Pressekonferanse 16/03/2015 Fung. vegdirektør Lars Aksnes, Statens vegvesen Foto: Knut Opeide.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
FORELDREANSVARET BUSSORDNINGEN. Fri skoleskyss for bestemte grupper: - 1.klasse 2 km - øvrige trinn 4 km - Spesielt farlige strekninger Buss direkte mellom.
Presis – Ofte – Behagelig
Presis, ofte og behagelig
Aksjon Skoleveg 2016 Rønsberg - ensidig busslomme Balstad - kantstopp
Presis, ofte og behagelig
Veien til hjertesone på Gokstad skole i Sandefjord
Viltulykker - hva gjør vi?
Handlingsprogram
Utskrift av presentasjonen:

Konnerudgata Trafikksikring og bussholdeplasser Orientering til formannskapet 24.1.2012

Bakgrunn Strekningen mellom Bjørnstjerne Bjørnsons gate og Konnerudgata 124 (v/gamle Kid Interiør): høyt trafikktall stedvis smal, svingete og bratt mange avkjørsler og bratte skråninger skolevei Henvendelser fra beboere og foreldre om sikring av skolevei Buskerud fylkeskommune vedtok midler til trafikksikring gjennom Handlingsprogram for fylkesveier 2010-2013 Statens vegvesens prosjekt: trafikksikkerhet, trygghet og framkommelighet for kryssende fotgjengere 24.1.2012

Oversikt 24.1.2012

Lysregulert gangfelt ved: Konnerudgata 92 Thygebakken / Gamlebakken 24.1.2012

Lysregulert gangfelt ved: Tårnveien / Konnerudgata 65 24.1.2012

Bussholdeplassene som en del av trafikksikkerhetsprosjektet Totalløsningen av disse tiltakene er at det er innført 40 km sone og lysregulerte krysningspunkter for fotgjengere/skolebarn med kantstopp for buss. Kantstoppene er av vegvesenet definert som trafikksikkerhetstiltak da de er med på å gi en lavere hastighet gjennom området, og de skiller syklende fra ventende busspassasjerer ved at syklistene passerer holdeplassen bak leskur eller på areal bak de ventende. 24.1.2012

Valg av type holdeplass Statens vegvesens håndbok 232: Tilrettelegging for kollektivtransport på veg I by og tettbebyggelse: ÅDT 30-40 km/t 50 km/t 60 km/t 70 km/t ++ 0 – 1.500 Kantstopp 1.500 – 4.000 Kantstopp / Lomme Tofelt 4-12.000 Lomme Tofelt over 12.000 Firefelt over 15.000 24.1.2012

Observasjoner foretatt av konsulentfirmaet Rambøll i Konnerudgata Som en kvalitetssikring av valget av holdeplasstype ble holdeplassene observert tirsdag 6/12-2011 i tidsrommene kl 07:00-08:45 og kl. 14:40-16:40. Tidspunktene ble valgt for å søke å inkludere maksimaltrafikken for å få et bilde av avviklingen når det er flest kjøretøy på veien. 24.1.2012

Observasjoner foretatt av konsulentfirmaet Rambøll på holdeplass Konnerudgata 102 Holdeplassen har få av- og påstigninger i begge retninger. På morgenen er det kun påstigning på holdeplassen. Det er observert lite bilkø på det aktuelle stedet. Få biler kjører forbi bussen når den stanser , men det er svært dårlig sikt på grunn av en høyresving for de som velger å kjøre forbi. Gjennomsnittelig tidsbruk ved stopp er 12,3 sekunder med seks-sju biler bak bussen. 24.1.2012

Observasjoner foretatt av konsulentfirmaet Rambøll på holdeplass Tårnveien I perioder er det en del kø forbi holdeplassen, den står da både foran og bak bussen. De gangene bussen stoppet grunnet på- eller avstigning av passasjerer ble det ikke økt kø fordi busset tar igjen køen foran seg etter stopp. Ved god trafikkflyt samlet det seg biler bak bussen (i gjennomsnitt 10+ biler), men dette løste seg raskt opp når bussen kjørte videre. Gjennomsnittlig tidsbruk pr. stopp i rushtid er 18,3 sekunder 24.1.2012

”Konnerudgatas nedre del I forbindelse med åpningen av Øvre Sund bru oppsto det problemer med trafikkavviklingen i nedre del av Konnerudgata fra Bjørnstjerne Bjørnsons gate. Kort tid etter åpningen av Øvre Sund bru ble Bybrua stengt for personbiltrafikk. Da normaliserte trafikksituasjonen seg. Statens vegvesen valgte likevel å gjøre noen mindre strakstiltak: Konnerudgata fikk 4 felt gangfeltet ved museumsparken ble fjernet busslommen ved museumsparken ble bygget om til kantstopp busslommen ved Vestbanegården (Konnerudgata 10) ble flyttet til Konnerudgata 18 og bygget om til kantstopp. 24.1.2012

Strakstiltak nedre del

Observasjoner foretatt av konsulentfirmaet Rambøll på holdeplass Konnerudgata 18 Holdeplassen har noen konsentrerte påstigningsperioder i forbindelse med skoleslutt for videregående skole. Dette fører til tilbakeblokkering av biler til rundkjøringen i noen tilfelle, men medfører ellers ingen store køproblemer. Gjennomsnittlig tidsbruk pr. stopp i rushtid er 20,5 sekunder 24.1.2012

Statens vegvesens anbefaling De tre bussholdeplassene i Konnerudgata var ikke universelt utformet før påbegynt ombygging, men lå som delvis kantstopp og delvis busslomme og skapte uklare grenser mellom ulike trafikantgrupper. Dersom holdeplassene skal tilbakeføres, tilrås det ikke at de tilbakeføres til slik de var, men opparbeides som fullverdige busslommer for å imøtekomme kravet om universell utforming og trafikksikkerhet. Opparbeiding av fullverdige busslommer vil medføre større arealinngrep og investering i forhold til kantstopp. For å oppnå nok areal kan man måtte flytte en eller flere holdeplasser til andre steder langs Konnerudgata. Dette kan få konsekvens for kryssingsstedene og adkomstmulighetene til holdeplassene. 24.1.2012

Statens vegvesens anbefaling – forts. Fullverdige busslommer vil også medføre at vi må vurdere fartsdumper gjennom området for at skiltet hastighet skal holdes. Fartsdumper regner vi med å unngå når trafikksikkerhetstiltakene kombineres med kantstopp for bussene. Ut fra ovenstående er vår anbefaling å gjennomføre resterende av trafikksikkerhetstiltakene inklusive kantstopp for å gjøre skolevegen tryggere for barn som må krysse Konnerudgata flere ganger daglig. 24.1.2012

Rådmannens anbefaling til administrativ tilbakemelding Drammen kommune tar til orientering at: Undersøkelser fra konsulentfirmaet Rambøll viser at kantholdeplasser ikke gir spesielle kø-problemer. Statens vegvesen anbefaler kantstopp av flere årsaker. Drammen kommune har ikke grunnlag for en faglig overprøving av Statens vegvesen. 24.1.2012

Rådmannens anbefaling til administrativ tilbakemelding forts. Drammen kommune gjør oppmerksom på at det ut fra trafikkmengdene i Konnerudgata her er et avvik fra normen som skal behandles av Buskerud fylkeskommune. Buskerud fylkeskommune som vegholder bes om å holde øye med utviklingen av trafikksituasjonen i Konnerudgata, slik at eventuelle avbøtende tiltak settes i verk straks dettte ansees nødvendig. 24.1.2012