Krisehåndtering Politiloven § 2: Politiets oppgaver § 7: Håndhevelse av offentlig ro og orden m.v § 27: Redning, ulykkes- og katastrofesituasjoner Politiets.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Helsepersonells rett og plikt til å gi opplysninger til politiet
Advertisements

Trygve Hillestad Consulting Hvor langt går kommunenes beredskapsansvar? Trygve Hillestad Consulting ROS-analyser, beredskapsplanverk, opplæring, rådgivning,
Retningslinjer for informasjons- og mediehåndtering Sentralstyremøtet Norsk Psykologforening
Tid for endring – en kamp mot tvang, undertrykkelse og definisjonsmakt Mette Ellingsdalen We Shall Overcome (WSO)
I.
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Vivi Sævik, journalist i PD
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
Prosjekt Skadestatistikk - Bakgrunn Møte i referansegruppen 17. september 2004.
Hurra for deg som fyller ditt år...
«Mot lysere tider» – Bergen 14. – 15. mars 2013
Fra prosjekt til tiltak •Prosjekt - Felles ansvar –Snu unge lovbrytere i tide –Salten politidistrikt •Tiltak –Felles ansvar i Salten –Salten.
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 6 uke 10, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Siv.agr. Dag Åsmund Bilstad1 Evaluering – en oppsummering Tilbakemelding fra en del av mottakerne av næringsfondmidler fra Nore og Uvdal kommune
20. januar 2012 Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar1.
Bosetting Nina Gran.
Oslo politidistrikt PRESENTASJON AV LRS.
KS Konsultasjoner HVORFOR NY BOSETTINGSMODELL :Vanskelig å få kommuneplasser ÅRSAK: -Regjeringen: kommunene var uvillige. Stort.meld nr 17.
Oslo- og Akershushøgskolenes studentsamskipnad Når krisen er et faktum Beredskap når en organisasjon er i krise.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 15 uke 22, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Mini-Gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 28 uke 42, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Kommunal beredskap Kommunenes Brann- og redningstjeneste.
Beredskapsarbeidet i Drammen kommune
Brannen på Gulskogen Krisehåndtering.
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Nanna Maries hjem har vært et senter for foreldre og barn i regi av Kirkens Bymisjon i 27 år. Vårt arbeid består i å støtte foreldre slik at de kan ta.
Nordmøre og Romsdal politidistrikt - Felles operativ enhet HMS-konferansen 2007 Redningstjeneste – innledning til beredskapsfilm.
Slik jobber Kirkens Nødhjelp med klimaendringer
Politiet mot 2020 Ingelin Killengreen Politidirektør
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
Nordredkonferansen 2012 Erfaringer
Terrorangrepene 22.juli 2011 Forberedelser Innsats Oppfølging.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
#tilveggs Kommunikasjon er veien fra å bli hørt og forstått til aksept og samhandling Girl Geek Dinner August 2014 Hvordan forberede seg på å fortelle.
Litt om å være forberedt Litt om hva Redningstjenesten kan gjøre for deg Litt om hva du kan gjøre for Redningstjenesten Frode Iversen Redningsleder Hovedredningssentralen.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Et oppdrag som ikke går bort
Og.
Krisekommunikasjon i Mattilsynet
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Oslo kommune Helse- og velferdsetaten Da Oslo kokte Presentasjon Folkehelseinstituttets smitteverndager 4. og 5. juni 2008 Frantz Leonard Nilsen, smittevernoverlege.
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Politisk påvirkning.
MEDIENE LAR SEG PÅVIRKE !
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
Kapittel 5 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
MARKEDET 2005 Gateprostitusjon:1005 I Oslo 840 (84 %) Annonsemarkedet:1500 I Oslo718 (48 %) Totalt i Norge2555 I Oslo1558 (61 %)
Kommunikasjon og Omstilling AS Minsaas, Haugan, Welde, Farstad & Dahl Du dømmes ofte ut fra hvordan du håndterer en krise – og ikke etter krisens årsak.
KIRKEASYL Asbjørn Finnbakk Rådgiver diakoni Stavanger bispedømmeråd.
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Hensynssoner rundt Borregaard
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Hvordan ble informasjonsbehovet til innbyggerne i Bergen ivaretatt
Effektiv klimakommunikasjon – Trender og fakta 2018
Utskrift av presentasjonen:

Krisehåndtering i politiet Politioverbetjent Jørn Madsen Informasjonssjef Unni Grøndal

Krisehåndtering Politiloven § 2: Politiets oppgaver § 7: Håndhevelse av offentlig ro og orden m.v § 27: Redning, ulykkes- og katastrofesituasjoner Politiets oppgaver er de samme i fred, krise og krig

Krisehåndtering Politiets oppgaver Politiloven §2 ”…beskytte personer, eiendom og fellesgoder og verne om all lovlig virksomhet, opprettholde den offentlige orden og sikkerhet og enten alene eller sammen med andre myndigheter …” ”…forebygge kriminalitet…” ”…avdekke og stanse kriminell virksomhet…”

Krisehåndtering Håndhevelse av den offentlige ro og orden mv. Politiloven § 7 regulere ferdselen/forby opphold på bestemte områder uskadeliggjøre eller ta farlige gjenstander i forvaring avvise, bortvise, fjerne eller anholde personer påby virksomhet stanset eller endret ta seg inn på privat eiendom eller område påby områder evakuert innbringe og visitere personer når vilkårene er oppfylt

Krisehåndtering Ulykkes- og katastrofesituasjoner Politiloven § 27 Det tilligger politiet å iverksette og organisere redningsinnsats der menneskers liv eller helse er truet, hvis ikke annen myndighet er pålagt ansvaret. I ulykkes og katastrofesituasjoner tilligger det politiet å iverksette de tiltak som er nødvendig for å avverge fare eller begrense skade. Inntil ansvaret blir overtatt av annen myndighet, skal politiet organisere og koordinere hjelpeinnsatsen.

Krisehåndtering Politiets beredskapsansvar St. meld. nr. 42 (2004-2005) Politirollemeldingen Politiet skal være den sentrale aktøren i det sivile samfunnets beredskap mot store ulykker, naturkatastrofer og terroranslag, og ha det sentrale ansvaret i den lokale beredskapen med øvelsesmønster basert på samvirke med andre nødetater, Forsvaret, kommuneledelse, lokalt næringsliv, frivillige organisasjoner og publikum.

Politiets oppgaver ved terrortrussel og ved anslag Krisehåndtering Politiets oppgaver ved terrortrussel og ved anslag Forebyggende tiltak Etterforske Lokalisere og pågripe gjerningsperson(er) som har iverksatt eller truer med å iverksette slike handlinger Antiterror er politiets hovedansvar

Ålesund, 26. Mars 2008 Natt til 26. mars kollapset en boligblokk i Fjelltunvegen i Ålesund. Dette som følge av steinras i fjellpartiet bak blokken. Det ble slått full katastrofealarm, og i timene som fulgte ble det klart at hele førsteetasjen var borte, og at andre etasje var bortimot fullt rasert. Fem av beboerne i blokken kom ikke til rette i løpet av morgenen og fikk status som savnede. Situasjonen for de savnede og de evakuerte forble uavklart fram til brannen i propantanken var slukket. Gasstanken som før raset lå i en betongvugge utenfor huset blir etter raset liggende under husets frontparti. Balkongen i det som tidligere var andre etasje legger seg over tanken og ødelegger gasstankens tre ventiler.

Raset i Fjelltunvegen

24 intense døgn i Fjelltunvegen Raset i Fjelltunvegen 24 intense døgn i Fjelltunvegen Redningsaksjon Søk etter omkomne Torsdag 3. April, 8 dager etter ulykken, ble den første omkomne hentet ut – senere på ettermiddagen ble nok en omkommet lokalisert, men ikke hentet ut Fredag 4. april ble en mann hentet ut fra byggets venstre side Tirsdag 8. april ble en kvinne hentet ut fra 1. Etasje Torsdag 18. April, 24 dager etter ulykken, ble siste person fraktet ut Fredag 19. april operasjonen avsluttes 26. mars 2. april 19. april

Raset i Fjelltunvegen Gasstanken

Raset i Fjelltunvegen Pårørende Viktig målgruppe for informasjon – jobbe tett mot pårørendekontakt Pårørende skal ha informasjon først Opprettes et pårørendesenter og pårørendetelefon

Raset i Fjelltunvegen – Informasjonsflyten har fungert bedre og bedre etter hvert som operasjonen og arbeidet skred fram. Pedersen er svært godt fornøyd med den informasjonen han har fått fra politiet underveis. – De pårørende har hatt sin egen kontaktmann i politiet, som har vært til stor hjelp. Vi hadde et møte med politi, ordfører og omsorgsgruppe den andre dagen, og vi var klare på at vi ville ha informasjonen før alle andre. Det har vi fått, sier Pedersen.

Raset i Fjelltunvegen

Presse Medietrykket blir stort Operasjonsleder kan ikke svare Første pressemelding må ut så raskt som mulig (rene fakta) Pressetelefon opprettes fortest mulig – aktuelle personer innkalles Overtar trykket fra informasjonsmedarbeiderne Klare budskap og talepunkter Talepunkter og rapporter til direktoratet Første pressekonferanse (avholdes av politiet)

Politiet eier informasjonen i akuttfasen Rene faktaopplysninger Samspill med aktuelle etater viktig God kommunikasjon – pressemeldinger og budskap Oppdatering på situasjonen Mulig tilstedeværelse på første pressekonferanse?

Sprikende budskap gir rom for spekulasjoner i media En uttalelse/setning kan være nok Viktig med samspill

Samspill Hvordan kan vi få et best mulig samspill? Hva kan vi gjøre før en krise inntrer? God kommunikasjon pr i dag – men kan bli enda bedre

Massivt medietrykk 2308 artikler og innslag fordelt på 78 kilder Mest omtale første dag, men høyt også i de nærmeste dagene etter ulykken Kun 3 % negativ omtale av politiet (en enkeltstående sak) 91 % er omtalt som nøytral (fakta, status og saksopplysninger) 6 % rent positive (redningsarbeidet) Gjelder også de andre nødetatene

Talspersonene var samkjørte på budskap Godt synlige i mediedekningen Presise i uttalelsene (ingen spekulasjoner) Mye og god informasjon – jevnlige pressekonferanser, pressemeldinger og intervjuer

Inntrykket er godt Ikke store sprik i fremstillingen av saken i mediene Ikke blitt reist noen store spørsmål og det rettes ikke kritikk mot redningsarbeidet i det hele tatt Spekulasjoner fra mediene holdt seg på et minimum

Raset i Fjelltunvegen

Unngå detaljfokus – ta beslutninger Hold fokus på operasjonen og tråden i kommunikasjonen Rolleforståelse – aktørene Se framover, hva er neste skritt i operasjonen, hva er ”sakens” dramaturgi i pressen, hva er media opptatt av – snakk med dem, hvilke spørsmål er ikke ennå besvart, hva er neste spørsmål og stadium

Raset i Fjelltunvegen Arbeidsdagen P5 Før hvert stabsmøte kl 09.00 fikk stabsjef presentert informasjonsutfordringer for den kommende dagen Dette ble diskutert (eller slått fast av stabsjef) Talepunkter ble utarbeidet og kommunisert til operasjonsleder og innsatsledere Pressen ble orientert om dagens planer Pressemeldinger (publisering) Pressekonferanse /brief Tilrettelegging og ledelse av disse Mediekontakt

Raset i Fjelltunvegen