Muntlig eksamen i programfagene i p i s a

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Christiane &Bianca 2013.
Vurdering for læring.
Pedagogisk analyse.
Fysisk aktivitet og helse
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv aman
Hurra for deg som fyller ditt år...
Klimaforhandlingene på rett spor? Innledning for Natur og Ungdom Bård Lahn,
Brasil bilde 1 Presentasjon:
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Sverre Nesvåg Forskningsleder
Sør-Afrika KFUM Tensing
Snuoperasjoner Bedre psykisk helse
Læreplanen i eldre historie
Sosiologi i barnehagen
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
Nico Keilman Befolkning og velferd ECON 1730 Høst 2010
Demografisk utvikling generelt
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Goffman, Garfinkel og Giddens
ETIKK Hva er det? Hvor kommer det fra? Hva brukes det til?
Introduksjoner, inspirasjoner og informasjoner… Kan introduksjoner være informative og inspirerende? Kan inspirasjoner være introduserende og informative?
Timeplan ut uka Tirsdag: Vurdering og feltnøtter
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Bokpresentasjon Bergen
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
”Rettferdiggjørelse” Romerne 3,20-28
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Lek og Læring i barnehagen
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
2010 Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 18. august.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Transaksjonsmodellen
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
Samfunnsfagene. Hva er psykologi? Psykologi = ”Læren om sjelen” Vitenskap som omhandler atferd og mentale prosesser Men programfaget da?
Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Kapittel 14. Fattigdom og utvikling Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
En befolkning er mengden mennesker, innen et avgrenset område. F.eks: De som bor i Norge, er Norges befolkning. De som bor i Afrika, er Afrikas befolkning.
Kapittel 3. Kriminalitet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale begreper.
Kapittel 2. Familie og forbruk Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale.
Argumenterende tekster
Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
Sosial kontroll Sosial kontroll består av tre gjensidig avhengige prosesser: Sosialisering – at nye medlemmer av samfunnet lærer seg viktige verdier Normdanning.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Informasjonssikkerhet i hverdagen
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Menneskerettigheter Før man går i gang med selve presentasjonen som er forløperen til IGP (individ-gruppe-plenum) arbeidet der elevene selv skal lage rettigheter.
Bærekraft og global bevissthet
Informasjonssikkerhet i hverdagen
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Muntlig eksamen i programfagene i p i s a 23. April 2009 Del 2: Temaer som grunnlag for oppgaver, instruks til eleven og nivågruppering av vurderingskriterier

A. TEMA Politikk og menneskerettigheter: Politiske prosesser og institusjoner. Læreplanmål - diskutere massemedienes rolle som internasjonal aktør Materiale til eleven: Aftenposten, Gaza-krigen januar 2009: ”Israelske styrker inntok i dag Gaza by og drepte et ukjent antall palestinske militante, hovedsakelig fra Hamas, som av USA og andre regnes som en terroristorganisasjon” Al-Jazeera, januar 2009 ”Den israelske okkupasjonshæren har i dag videreført sin aggresjon mot Gaza by, der de martyriserte et visst antall palestinske motstandskjempere, mange av dem fra den islamistiske motstandsbevegelsen Hamas.” Lag forslag til instruks til eleven og/eller oppgave og eller vurderingskriterier på tre nivåer (jfr. evt. materiale i Del 1)

B. Politikk og menneskerettigheter: Internasjonale samarbeidsforhold og konflikter beskrive og vurdere internasjonale konflikt- og problemområder Materiale til eleven: Somalia i 2009 – levekår - Landet uten fungerende regjering, politistyrke og rettsvesen siden 1991 - Befolkningen er avhengig av klansystemene, og mer eller mindre offisielle islamske rettsystemer for å få beskyttelse. - Gjennomsnittsalder: 17,6 år (2002) - Spedbarnsdødelighet: 10,5 % (anslag 2008) - Gjennomsnittlig levealder: 50 år (anslag 2008)

Korrupsjonsindeks for noen land i Afrika 1 = verst. 10 = best Somalia1,0 Tsjad1,6 Dem. Rep. Kongo1,7 Sierra Leone1,9 Kenya 2,1 Liberia2,4 Libya2,6 Egypt2,8 Tanzania 3,0 Burkina Faso3,5 Tunis 4,4 Sør-Afrika 4,9 Botswana 5,8 Kilde: Transparency International / Apollon – Forskningsmagasin fra Universitetet i Oslo, 3/2008

Somalia - etter regjeringens sammenbrudd i 1991 Europeiske nasjoner bruker havområdene utenfor kysten til dumping av atomavfall UN official: "Somebody is dumping nuclear material here. There is also lead, and heavy metals such as cadmium and mercury - you name it." Tsunamien i 2005 skyllet hundrevis av lekkende gifttønner opp på strendene – og forårsaket sykdom og død i lokalbeolkningen. 2. Europeiske fiskere har plyndret Somalia for fiske-ressurser i landets nære havområder ”The local fishermen have suddenly lost their livelihoods.” ” If nothing is done, there soon won't be much fish left in our coastal waters.” Kilde: London Independent, 4. januar 2009

Somaliske pirater er moderne sjørøverne Somaliske pirater er moderne sjørøverne. De er ikke fattigfolk som kaprer skip i fortvilelse over sin økonomiske og sosiale situasjon, skriver nyhetsbyrået DPA. De er nyrike som skal ha penger til de mest moderne bilene og mobiltelefonene. Kilde : NTB, 23.11.2008 Kaprerne sier selv at de kjemper for økonomisk og sosial rettferdighet. Men samtidig står det klart at sjørøveri er blitt en høyst lønnsom virksomhet, og at mange unge menn ser på skipskapringer som en vei til personlig rikdom og et liv i luksus. Sjørøveriet er i dag Somalias eneste vekstnæring, fastslår DPA. Kilde: NTB, 23.11.2008 Lag forslag til instruks til eleven og/eller oppgave og eller vurderingskriterier på tre nivåer (jfr. evt. materiale i Del 1)

C. Sosiologi og sosialantropologi: Sosialisering gjøre rede for tenkemåter i sosiologi og sosialantropologi og bruke dem til å forklare sosiale sammenhenger Materiale til eleven: Det finnes ingen adferd som i seg selv er kriminell - kriminell blir adferden først når det gis en lov som stempler adferden som straffbar. Og sett over tid vil man finne meget store variasjoner i hva som er straffbart. Ragnar Hauge (1996) Straffens begrunnelser, s. 21/22 Kriminalitet finnes ikke. Handlinger finnes, handlinger som ofte gis forskjellig mening innenfor forskjellige sosiale rammer. Handlinger, og den mening disse gis, er våre data. Nils Christie (2004) En passende mengde kriminalitet, Lag forslag til instruks til eleven og/eller oppgave og eller vurderingskriterier på tre nivåer (jfr. evt. materiale i Del 1)

D. Sosialkunskap: sosiale problemer - definere begrepet sosiale problemer og bruke samfunns-vitenskapelige teorier til å analysere årsaker til problemene Materiale til eleven (neste bilde):

Sosiologi/lærings-teori En rekke teorier som forsøker å forklare fram-veksten av anti-sosial adferd i befolkningen. De sos. teoriene legger vekt på miljøbetingelser og samfunns-utvikling. Når samfunnet faller fra hverandre, slik at det ikke blir samsvar mellom de ytre betingelsene for utvikling og de individuelle muligheter og idealer, blir samfunnet sykt, og hovedsymptomet er antisosial adferd. Vold og antisosialitet kan også forklares med at det fins under-kulturer hvor barn og unge knyttes til personer som bryter lover og utøver vold. Kriminaliteten formidles ved sosial læring, verken mer eller mindre. Miljøet tvinger og trener den oppvoksende slekt til å bryte normer og lover. Psykoanalyse I de psyko-analytiske teori-bygningene som skulle forklare antisosialitet, la man mest vekt på uheldige opp-vekstvilkår, og da især manglende tilknytning mellom barn og voksne omsorgs-givere. Påstanden her var at barn som ikke hadde opplevd en grunn-leggende tilknytning til voksne, ville mangle et virksomt forhold til forpliktende moralregler mot å påføre andre skade og smerte. Pedagogikk Dersom et barn har lærevanskeligheter med påfølgende lav selvfølelse, og det blir stigmatisert som dumt, kan det lede til antisosial utvikling, hevder pedagogene. Risikoen for en negativ utvikling øker når lære-vanskelighetene er oppstått i et ustrukturert hjemmemiljø. Når ingen følger opp hjemme, blir læringsprosessen forsinket, og leksene forblir ugjort, noe som i seg selv blir sett på som et grovt normbrudd i skolesammenheng. Det å falle ut av skolen øker faren for kollisjon med andre samfunns-instanser. Det er ikke dokumentert at kriminelle har lavere IQ enn lovlydige. Biologiske teorier Disse postulerer at antisosial adferd har sitt utspring i en medfødt hor-monell disposi-sjon som gjør at individet søker sterke stimuleringer. Det antas også av noen at det eksisterer en medfødt psykopati preget av høy impulsivitet, lav frustrasjons-terskel og ufølsomhet overfor det å skade andre. Lag forslag til instruks til eleven og/eller oppgave og eller vurderingskriterier på tre nivåer (jfr. evt. materiale i Del 1)

E. Samfunnsgeografi: Befolknings- og bosettingsgeografi finne fram til og gjøre rede for geografiske informasjonssystemer (GIS) og bruke GIS i arbeid med samfunnsgeografiske temaer definere sentrale demografiske begreper og beskrive hovedtrekk ved den demografiske overgangen i ulike land gjøre rede for global befolkningsutvikling og forklare og diskutere befolkningsendringer Materiale til eleven: Nettstedene som Globalis (www.globalis.no) og Census (http://www.census.gov/ipc/www/idb/) Lag forslag til instruks til eleven og/eller oppgave og eller vurderingskriterier på tre nivåer (jfr. evt. materiale i Del 1)