Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 1 Tiltak for bedre læring 4. november 2009 Tiltak for bedre læring - Felles ansvar
Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 4. november 2009 Tiltak for bedre læring 2 Hva kjennetegner den gode eleven? Gode strategier for læring. Reflekterer over egen læring Kontrollerer egen læring Har mye forkunnskap om fag Motivasjon - det vil si ønske om å lære Setter seg mål Stor egenaktivitet Lager arbeidsplaner Er positive
Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 4. november 2009 Tiltak for bedre læring 3 Samarbeid Skal noe virke overfor elevene må flere gjøre det samme. Felles regler for en klasse. Alle faglærerne følger de samme reglene. Konsekvenser må følges opp.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 4. november 2009 Tiltak for bedre læring 4 Felles regler i klassen PC-bruk kun når læreren gir tillatelse. Elevene skal ha utstyret klart når undervisningen starter. Respekt for medelever.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 4. november 2009 Tiltak for bedre læring 5 Grønt kort Presist oppmøte. Ro ved oppstart av timen. Effektiv bruk av timen. Høyere læringstrykk. Deles ut til elever som kommer for sent til timen. 3 stk. i terminen, medfører ordensanmerkning. Stor motstand fra elevene ved prøveordningen.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 4. november 2009 Tiltak for bedre læring 6 Kontaktlærerens rolle Kontaktlærers time: Utenomfaglige ting Klassediskusjoner Holdningsskapende arbeid Oppfølging av fravær God dialog med hjemmet – velkomstsamtale Oppfølging av ryddeklasseordningen
Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 4. november 2009 Tiltak for bedre læring 7 Utfordringer Grønt kort, del av hverdagen. Ulik praktisering. Oppfølging! Lojalitet overfor bestemte regler, selv om ikke alle liker de. Alt kan bli bedre, evaluere og finne enda bedre løsninger i samarbeid mellom ledelse, elever og lærere.