Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 1 Tiltak for bedre læring 4. november 2009 Tiltak for bedre læring - Felles ansvar.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bjørkelangen videregående skole
Advertisements

Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Teknologi i klasserommet
TØYENSTANDARDEN.
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Rusforebyggende plan for Skogmo videregående skole
Pilotprosjektet så langt
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Tema: Velkommen til foreldremøte på Malakoff videregående skole
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Den autentiske læringsdialogen
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
VURDERING.
Bedre resultater på ro og orden Bedre resultater i alle fag
Oslo kommune Utdanningsetaten. Oslo kommune Utdanningsetaten Delprosjekt 1: Anvendelse og spredning av eksisterende digitale læringsressurser i realfag.
Forventninger til oss som skole:
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skoleledermøte EFT kompetansesenter Astrid Søgnen.
Hvordan har vi arbeidet med elevundersøkelsen?
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Ungdomsgruppe Pedagog, BUP Levanger
Husregler.
Ulikheter og variasjoner
Samarbeid mellom skole og hjem
Hvordan gjøre skoleundervisningen bedre?
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Nordberg skole – Den beste starten på fremtiden!
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTER HØSTEN MED FOKUS PÅ KUNNSKAP OG GLEDE.
Finsk skole møter svesk
FRAVÆRSFØRING AV LÆRERE. Elevene uttrykker frustrasjon over: –Lærere som ikke møter opp –Lærere som forlater undervisningen –Lærere som møter opp for.
Velkommen til et nytt skoleår!
Godt læringsmiljø  - Punktlighet  - Har med nødvendig utstyr og læremidler  - Følger opp arbeid som skal gjøres Lavt fravær  - Følger rutiner for melding.
Nasjonal demonstrasjonsskole Tidlig innsats mot frafall 7. april 2010 Ulsrud videregående skole.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Skolen som lærende organisasjon NFFL
KLASSELEDELSE.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Hva er viktig for elevers læring?
Oslo kommune Utdanningsetaten Oslo Handelsgymnasium Velkommen til Oslo Handelsgymnasium Vg1 studiespesialisering Onsdag 2. september 2015.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
Kroppsøving # Formål # Hovedområder # Vurdering # Mål og tiltak.
Fraværsgrense i videregående opplæring 1  Fra skoleåret er det innført en fraværsgrense på 10% i de videregående skolene  Hensikten er å redusere.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
VIP-Makkerskap ved AVGS Erfaringer i Elevtjenesten Ungdata Videregående skole i Kristiansund Forskning - Sintef/NTNU 2014 HVORFOR.
Oslo kommune Utdanningsetaten Oslo Handelsgymnasium Velkommen til Oslo Handelsgymnasium Foreldremøte 1SEA Onsdag 2. september 2015.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
OM FRAVÆR OG KARAKTERER NYE REGLER. MØTEPLIKT Du har møteplikt på skolen hver dag og hver time i alle fag. Du skal delta aktivt i opplæringa og bidra.
Høsten Adresse: minskole.no/bogafjell (som før)
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
NYTT RUNDSKRIV OM FRAVÆR!
ÅPENHET MANGFOLD ENGASJEMENT MESTRING
Kompetanse for manfgfold
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Pedagogisk profil Å bidra til at elevene skal kunne realisere sitt potensial Vurdering for læring Mer enn en tallkarakter: råd om hvordan man kan forbedre.
Husregler.
OBSERVASJON av tolærertimer
Profesjonelle læringsfellesskap
Finsk lærer i svensk skole
Skøyenåsen skole Foreldremøte 9 og 10.trinn Tirsdag 5.september 2017.
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Utskrift av presentasjonen:

Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 1 Tiltak for bedre læring 4. november 2009 Tiltak for bedre læring - Felles ansvar

Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 4. november 2009 Tiltak for bedre læring 2 Hva kjennetegner den gode eleven? Gode strategier for læring. Reflekterer over egen læring Kontrollerer egen læring Har mye forkunnskap om fag Motivasjon - det vil si ønske om å lære Setter seg mål Stor egenaktivitet Lager arbeidsplaner Er positive

Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 4. november 2009 Tiltak for bedre læring 3 Samarbeid Skal noe virke overfor elevene må flere gjøre det samme. Felles regler for en klasse. Alle faglærerne følger de samme reglene. Konsekvenser må følges opp.

Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 4. november 2009 Tiltak for bedre læring 4 Felles regler i klassen PC-bruk kun når læreren gir tillatelse. Elevene skal ha utstyret klart når undervisningen starter. Respekt for medelever.

Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 4. november 2009 Tiltak for bedre læring 5 Grønt kort Presist oppmøte. Ro ved oppstart av timen. Effektiv bruk av timen. Høyere læringstrykk. Deles ut til elever som kommer for sent til timen. 3 stk. i terminen, medfører ordensanmerkning. Stor motstand fra elevene ved prøveordningen.

Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 4. november 2009 Tiltak for bedre læring 6 Kontaktlærerens rolle Kontaktlærers time: Utenomfaglige ting Klassediskusjoner Holdningsskapende arbeid Oppfølging av fravær God dialog med hjemmet – velkomstsamtale Oppfølging av ryddeklasseordningen

Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 4. november 2009 Tiltak for bedre læring 7 Utfordringer Grønt kort, del av hverdagen. Ulik praktisering. Oppfølging! Lojalitet overfor bestemte regler, selv om ikke alle liker de. Alt kan bli bedre, evaluere og finne enda bedre løsninger i samarbeid mellom ledelse, elever og lærere.