Professor Thomas Nordahl

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva kjennetegner god klasseledelse?
Advertisements

Visible Learning av John Hattie
Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
Spesialundervisning under Kunnskapsløftet
Prinsipper for god pedagogisk praksis
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Noen utfordringer for skolene
Fra prøving og feiling til
Pedagogisk analyse.
LP-modellen SePU, Lars Arild Myhr
5. mars 2013: Hans-Olav Gammelsrud, rådgiver i Akershus fylkeskommune,
Visjoner For oppvekstsektoren: Barn og unge først! For elevene på Seiersten: Study more, get smarter! For ansatte på Seiersten: Vi åpner nye dører …
KLASSELEDELSE.
Ulikheter og variasjoner
Kunnskapsløftet og læringsutbytte - hva bør skoleeiere ta tak i?
BETYDNINGEN AV ET GODT LÆRINGSMILJØ.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Er det sammenheng mellom spesialundervisning og vanlig undervisning?
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Anne-Karin Sunnevåg Lillehammer Rådgiverkonferansen 2008
Ungdomstrinn i utvikling
Læringsmiljø Bunntekst.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Forebyggende innsatser i skolen
Systemrettet arbeid i PP-tjenesten
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Organisering og arbeidet i kommunene
Professor Thomas Nordahl Lillehammer
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Ulikheter og variasjoner
LP og evidens i undervisningen
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Læringsmiljø og klasseledelse
Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Hvordan lykkes som skoleeier?
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Skolevandring.
Pedagogikk og elevkunnskap
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
P ROSJEKT OM FAGTEKSTER Av Annette, Vegard, Ingrid og Sindre Hedrum u.skole.
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Hva har effekt på læring? Thomas Nordahl
Den gode skole Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning.
Pedagogisk praksis og elevers læringsutbytte Thomas Nordahl.
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Skolebasert kompetanseutvikling
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Fra kunnskap til handling
Finsk lærer i svensk skole
Utdanningssektoren Styringsdokument; Økonomiplan Fylkesplan
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Skolebasert kompetanseutvikling
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Professor Thomas Nordahl 11.06.09 Hva betyr ledelse i skolen og undervisningen for elevenes læringsutbytte Professor Thomas Nordahl 11.06.09

Forståelse av ledelse, kvalitet og læringsutbytte Med læringsutbytte menes her både elevenes skolefaglig prestasjoner samt elevenes sosial læring og personlige utvikling. Kvalitet knyttes til de områder i skolen som ser ut til å bidra til et godt læringsutbytte. Med ledelse menes her i hovedsak skoleledelse, men relatert til læringsutbytte er også ledelse i klasser avgjørende. Thomas Nordahl

Metaanalyser av elevenes læringsutbytte (Hattie, J Metaanalyser av elevenes læringsutbytte (Hattie, J. (2009): Visible learning) Hattie (2009) bygger på og oppsummerer 800 metaanalyser basert på 52 000 studier med 83 mill. elever Betingelser tilknyttet skolenivå og organisering har blitt tillagt overdrevet betydning: Skolestørrelse, skolebygninger og økonomi betyr alene svært lite for elevenes læringsutbytte Organisering som nivådifferensiering , åpne skoler/åpen undervisning, aldersblanding, redusert klassestørrelse, individualisert undervisning har en gjennomsnittelig effekt på 0,08. Dette er tilnærmet ingen effekt, enkelte av faktorene har negativ effekt på læring. Thomas Nordahl

Læreren utgjør en forskjell (Hattie 2009) Faktorene tilknyttet læreren og undervisningen har en gjennomsnittseffekt på 0,68. De viktigste er: Lærerens evne til å lede klasser Tilbakemelding til elevene Direkte instruksjoner om arbeidsinnsats, læringsmål og atferd Bruk av kognitive strategier som støttende dialog, oppsummering, spørsmål, klargjøring og lignende Relasjonen mellom elev og lærer Læreren har den mest kraftfulle innflytelsen på elevenes læring. Thomas Nordahl

Andre viktige faktorer for læring (Hattie 2009) Læringsmiljø med sosialt gode relasjoner mellom elever og en elevkultur som støtter læring Reduksjon av atferdsproblemer på skolen og i klasser Foreldre med tydelige og realistiske forventninger og støtte til sine barns læring og skolegang Foreldrenes kunnskap om skolens språk og koder Foreldrenes sosioøkonomiske bakgrunn har i gjennomsnitt klart mindre effekt enn bidraget fra læreren. Thomas Nordahl

Lærerkompetanse og læringsutbytte, Analyse utført av Dansk Clearingshouse for Uddannelsesforskning på oppdrag av Kunnskapsdepartementet Hvilken kompetanse hos lærere kan gjennom effektstudier påvise å bidra til læring hos barn og unge? Utgangspunkt 6130 publikasjoner. 70 studier holdt god nok kvalitet til å være med i analysen. Hovedkonklusjonen på hva som gir effekt på læring er: Læreren skal inngå i en sosial relasjon til den enkelte elev Læreren skal ha kompetanse til å lede klasser og undervisningsforløp Læreren skal ha faglige og fagdidaktiske kunnskaper Thomas Nordahl

Solide og svake timer ut fra observasjoner og mål på læringsutbytte - Ettergivende klasseledelse - Utydelige beskjeder - Svak fagdidaktisk kompetanse - Lite klare mål for timen - Dårlig relasjon mellom elever og lærer - Lærer ikke til stede - Passive elever - Elever som er urolige og vandrer - Diskusjoner lærer – elev - Mye uro og utagerende atferd Solide timer Autoritativ ledelse Klare mål for timen og tydelig oppstart Hyggelig stemning Positive tilbakemeldinger til elevene - Gode relasjoner mellom elev og lærer - Høyt læringstrykk - Differensiert undervisning innenfor fellesskapet - Lite bråk og uro Thomas Nordahl

Læreren og læringsutbytte En forbedring av elevenes faglige og sosiale læringsutbytte vil i stor grad dreie seg om å gjenreise og styrke lærerens autoritet Kvaliteten på en skole kan aldri overstige kvaliteten på lærerne. Ledelsens oppgave bør være å legge til rette for at lærere kan fungere og utvikle seg best mulig. Thomas Nordahl

Utgangspunkt for skoleledelse Den beste måten å forutsi hvordan skolen blir i morgen er å studere hvordan skolen fungerer i dag. Ledelse og endringsarbeid i skolen bør ha et overordnet mål: Øke det faglige og sosiale læringsutbyttet og redusere forskjellene mellom elevene knyttet til sosial og kulturell bakgrunn og kjønn

Skolekultur, endring og ledelse En skolekultur er overbevisninger, verdier, relasjoner og opplæringsprinsipper i et lærerkollegium. Skolekulturen bæres i stor grad av skolens ledelse Kulturen utgjør et rammeverk for den læring og utvikling som skjer i yrket som lærer. Det vil som regel være nødvendig å videreutvikle skolens kultur om ulike tiltak skal forankres i skolen og bidra til varige endringer i den pedagogiske praksis. Om ikke skolens kultur videreutvikles og tiltak ikke forankres i skolen, vil tidligere overbevisninger og pedagogisk praksis raskt reetableres. Thomas Nordahl

Ytre og indre rammefaktorer Thomas Nordahl

Lederens valg i det sosiale systemet Ut fra sosial systemteori må skolens ledelse ta stilling til og velge i forhold til en svært kompleks omverden Når omverden er kompleks vil valgene i stor grad dreie seg om å redusere kompleksiteten og dermed skape en viss oversikt, f.eks. bruke enkle årsaksforklaringer. Lederens muligheter til å endre sine iakttakelser og valgene ligger ut fra systemteori i at kompleksiteten kan reduseres ved kompleksitet. Ved å øke sine kunnskaper og bruke ulik type kunnskap kan lederen redusere kompleksiteten Til dette trenger lederen redskaper og veiledning

Endring og skoleledelse

Implementerings- og endringsmodell Opplæring Forpliktelse av ansatte og integritet Tiltak Veiledning Endring i praksis Utvikling av Tilpasning til felles forståelse lokal kontekst og samarbeid

Ulike kunnskapstyper Erfaringsbasert kunnskap Brukerbasert kunnskap Den erfaringsbaserte kunnskapen vil i hovedsak være subjektiv ved at det er den enkelte læreres private erfaringer og oppfatninger som ligger til grunn. Brukerbasert kunnskap Brukerbasert kunnskap er i skolesammenheng kunnskap som er knyttet til de erfaringer foreldre og elever har fra opplæringen. Forskningsbasert kunnskap Dette er generalisert kunnskap som er utviklet gjennom forskningsbaserte utviklingsprosjekt og evalueringer.

Referanser Hattie, J. (2009). Visible learning. A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. New York: Routledge. Kjærnslie, M, M. Lie, S. Olsen, R. V., Røe, A. og Trumo, A (2007): Tid for tunge løft : norske elevers kompetanse i naturfag, lesing og matematikk i PISA. Oslo: Universitetsforlaget Nordahl, T, Sørlie, M-A., Manger, A. og Tveit, A. (2005): Atferdsproblemer blant barn og unge. Teoretiske og praktiske tilnærminger. Bergen: Fagbokforlaget. Nordahl, T, Kostøl, A og Mausethagen, S. (2009): Skoler med stort og lite omfang av atferdsproblemer. Høgskolen i Hedmark. Rapport 3/09 Nordenbo, S. E., Søgaard Larsen, M., Tifticki, N, Wendt, R. E. Og Østergaard, S. (2008): Lærerkompetencer og elevers læring i førskole og skole. Dansk Clearinghouse for Utdannelsesforskning. Danmarks Pædagogiske Universitetssskole, Universitetet i Århus.  Rasmussen, J. (2004) Undervisning i det refleksivt moderne: politik, profession, pædagogik. Hans Reitzels Forlag. Thomas Nordahl