REHABILITERING v/spesialhjelpepleier Bodil Pahr Eliassen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Advertisements

”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
ARBEIDSEVNEVURDRING I NAV
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Psykiske utfordringer ved MS
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Mestring og forebygging av depresjon
Habilitering og rehabilitering – til alle som treng det
Hvordan ivareta BRUKERMEDVIRKNING ved rehabiliteringsforløp
Pårørendetilbud ved lett traumatisk hjerneskade
Ravneberghaugen rehabiliteringssenter Dagrehabilitering
Hverdagsrehabilitering
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Positiv ledelse av barn
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Erfaring med eldre brukere og rehabilitering
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Et kriminalitetsforebyggende program.
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
ASVL’s Vinterkonferanse 2010
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 1.
Den vanskelige samtalen
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Hverdagsrehabilitering Del 3 Brukermedvirkning
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
- Hverdagsrehabilitering Del 4 - Hva er det i praksis?
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Når mor og far får demenssykdom Astrid Håland sept
Matsituasjon Våre reaksjoner Lite hygienisk
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Lek og Læring i barnehagen
Fritid med Bistand.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Drop-In metoden på sykehusskole / rehabiliteringsinstitusjon
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Prosjekt hverdagsrehabilitering høst 2015 – vår 2017 Verdighet og deltakelse.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Prosjekt Hverdagsrehabilitering. Dagens sitat Hvis vi vil forbedre framtiden, må vi forstyrre nåtiden. Cathrine Booth.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
GERIATRISK REHABILITERING Avdelingsoverlege Einar Einarsen Sandnessjøen sykehus Avdeling Helgeland Rehabilitering i Sømna 8920 SØMNA Telefax:
Rehabiliteringskonferansen 2015 Variasjon i organisering av tjenestene.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Hverdags-rehabilitering
Verdensdagen for Psykisk Helse
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Helsesøsterkongressen 2017
Når mor og far får demenssykdom
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
Kapittel 1 SAMSPILL.
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
12. Organisasjonsutvikling
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
12. Organisasjonsutvikling
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

REHABILITERING v/spesialhjelpepleier Bodil Pahr Eliassen Rehabilitering: Gi æresoppreisning Sette i funksjonsdyktig stand igjen Lover og forskrifter v/spesialhjelpepleier Bodil Pahr Eliassen

DEFINISJON AV REHABILITERING tidsavgrensede, planlagte prosesser med klare mål og virkemidler hvor flere aktører samarbeider om å gi nødvendig bistand til brukerens egen innsats for å oppnå best mulig funksjon, selvstendighet og deltakelse sosialt og i samfunnet St meld. Nr. 21 (1998-99)

DEFINISJON AV REHABILITERINGSIDEOLOGI Normer, verdier og argumenter som styrer og legitimerer hva rehabilitering er og hvordan rehabilitering utføres. Bredland, E. L

VÅR FELLES IDEOLOGI Vi ivaretar verdighet og livskvalitet hos hver enkelt pasient. - Vi ser etter ressurser Vi ønsker å ivareta individuelle behov Vi jobber sammen med pasienten mot hans mål Vi viser høflighet og respekt Vi har åpen kommunikasjon Få øye på ressursene og tro på at vi faktisk er likeverdig uansett handikapp. Brukeren får en opplevelse av verdighet gjennom vår væremåte. Verdighet i fokus gjennom hele rehabiliteringsprosessen. Personalet styrer prosessen slik at verdighet blir ivaretatt i planlegging, gjennomførelse og i prosessens mål der selvbestemmelse er en forutsetning. Samtalene er svært viktig i prosessen. Det første møte er ugjenkallelig!

FLERFAGLIG SAMARBEID Flerfaglig samarbeid er en form for samarbeid der ulik kompetanse er nødvendig for å løse oppgavene tilfredsstillende. Flerfaglig samarbeid er velegnet der brukeren har problemer som man mener er mulig å se isolert fra hverandre, og der man derfor ikke behøver å ha noe med hverandre å gjøre. Bredland etal 2006

TVERRFAGLIG SAMARBEID ”En form for teamarbeid som tilstreber en helhetlig tilnærming for å nå felles mål. Dette kan best skje ved enn fleksibel samordning av ulik type kompetanse. Kvaliteten forventes å bli bedre enn om hver og en løste sin del av oppgaven hver for seg. Felles mål og oppgavens art kan kreve at man går på tvers av vanlige yrkesroller og kompetansegrenser ved fordeling av arbeid.” Bredland, Linge og Vik (2006) En viktig tommelfingerregel er at man aldri planlegger på andres vegne. Forutsetning for å lykkes i rehabilitering. Respekt for hverandres kompetanse, dele erfaringer, utvikle felles holdninger og forståelse. Rehab.nettverk i hjemmetjenesten.

Ulikheten ved de forskjellige faggruppene er styrken i et REHABILITERINGSTEAM Ulikheten ved de forskjellige faggruppene er styrken i et Rehabiliteringsteam. Defineres som en gruppe fagpersoner med kompetanse og ferdigheter som utfyller hverandre, og som sammen har ansvaret for å bistå en person med en funksjonshemning i å nå sine mål. Brukeren og alle fagpersonene bidrar med informasjon og kunnskap inn i teamet, utarbeider felles mål, noe som fører til noe mer enn summen av de enkelte fagpersonenes tiltak. Bilder på rommene!

Nøkkelen til vellykket rehabilitering MOTIVASJON Nøkkelen til vellykket rehabilitering Aktiv rehabilitering kontra hjelpetiltak Hva er av betydning for denne brukeren. Hvilke roller har vedkommende hatt? Gulrota!! Viktighetsområder!

KRITERIER FOR INNTAK Funksjonshemming oppstått etter akutt skade eller sykdom. Funksjonshemming etter brått fall i funksjonsnivå med varig funksjonstap. Funksjonshemming etter kroniske, progredierende sykdommer.

KRITERIER SOM SKAL VÆRE TILSTEDE I INSTITUSJON behov for tverrfaglig intervensjon og/ eller behov for høy intensitet i tiltakene behov for omfattende utstyr og hjelpmidler i en treningsfase risiko og urimelig ulempe forbundet med stadig transport

REHABILITERINGSPROSESSEN Kartlegging, informasjonsinnhenting og helhetsvurdering Vurdering av rehabiliteringsmuligheter Oppsetting av mål Tiltaksplan Gjennomføring av plan Evaluering Oppfølging og vedlikehold Rehabiliteringsprosessen skal starte tidlig før en endrer sosiale roller. Håp og drømmer forsvinner lett når man har erfart avmakt, hjelpeløshet og avhengighet av andre. Dokumentasjon i Gerica.

BRUKERMEDVIRKNING Personalet gir fra seg makt, mens brukeren (borgeren) tar makt og ansvar som følger med. Naturlig konsekvens av å sette verdighet som overordnet verdi Retten til selvbestemmelse Det handler om retten til å bli sett og forstått, respekten for et annet menneskes egne verdier, normer, ønsker og interesser. Ettersom rehabilitering handler om en persons liv, er det en selvfølge, at brukeren skal ha innflytelse på planlegging av innsatsen. Alt annet vil være en krenkelse av personlig integritet og verdighet. Evnen til medvirkning skal aktivt bygges opp og aktiviseres på nytt. Viktig med aktiv støtte og tilretteleggelse slik at brukeren er i stand til å hevde sin rett.

DAGBOK Tverrfaglig verktøy Kommunikasjonen blir bedre Sikrer brukermedvirkning Brukeren er sentral i prosessen og føler seg ivaretatt Kontinuitet i rehabiliteringsprosessen opprettholdes Ligger på rommet ved ankomst til avdelingen med navn på teamet. Inneholder ikke sensitiv informasjon. Referat fra møter!

DELTAGELSE Deltagelse Aktivitet Funksjon Anatomi Universell utforming Normalitetsbegrep Gap-modellen Menneskesyn ICF:

OVERFØRING Videreføring av tiltak ved bytte av arena Fra 3. og 2. linje til kommunen Fra lokal rehabiliteringsinstitusjon til hjemmet Samhandling. Fordypningsoppgaven! Viktig med kompetanseoverføring Individuell plan

”Rehabilitering handler imidlertid om mye mer – det handler om livet mitt… derfor må ikke livet gjøres om til en treningsprosess hvor sykdom o g funksjonshemming gir innhold til alle ulike aktiviteter. Livet mitt er noe mer enn sykdom og funksjonssvekkelse. Livet er arbeid, fritid, familieliv – hverdag og fest – drømmer og visjoner.” (Gunnar Wahl)

Tilpasningsprosess til et forandret dagligliv Usynlige vansker etter hjerneslag Spesialhjelpepleier Bodil Pahr Eliassen

Plan for dagen innledning angående usynlige vansker film Atferdsregulering nedsatt initiativ nedsatt innsikt emosjonelle endringer

Innledning Hva er synlig når du møter en slagrammet? Aksept fra omgivelser. USYNLIGE VANSKER Vanskelig å sette ord på. Utfordrende å være ærlige på for alle parter. Vanskelig å forstå. Vanskelig å godta Aksept – både fra omgivelsene og den det gjelder. Kan være nedsatt hukommelse, konsentrasjon, oppmerksomhet, initiativ, innsikt, emosjonelle forandringer og ukritisk atferd.

Initativ Definisjon – handling / idé som fører til noe. oppmerksomhet/ våkenhet/ mottagelighet for informasjon konsentrasjon hukommelse mental energi/ trettbarhet tempo effektivitet evne til å sette i gang selve aktiviteten evne til å skifte oppmerksomhet mellom flere oppgaver, endre/ avslutte bevegelser(perseverasjon) oversikt/ abstrakt tenkning/ evne til å tenke utover det konkrete – her og nå (”ord og uttrykk”) våkenhet/ mottagelighet for informasjon opprettholdelse av oppmerksomhet sentralt når en skal lære noe nytt. vanskelig for å holde på med mer enn en ting av gangen. krav? Tidligere automatiserte ferdigheter – er de automatiserte nå? konsentrasjon viktig for å opprettholde oppmerksomheten og for å skape en god læringssituasjon der en skal kunne huske det en holder på med. vanskelig for å kunne holde på med en aktivitet over tid. lett for å bli distrahert/ avledet. hukommelse, viktig for å kunne dra nytte av det en har gjort tidligere, sammenligne og ta avgjørelser . Påvirkes av oppmerksomhet og konsentrasjon. disse egenskapene vil påvirke evne både utførelse av bevegelse, samtaler, deltagelse evne til å starte en bevegelse nedsatt pga skade. Kan klare det når en får veiledning, men en må kanskje ha like mye veiledning neste gang. Påvirker spontanitet/ produktivitet/ aktivitet) sitte å stryke seg over låret gjentatte ganger. Kommer ikke videre til neste bevegelse. Perseverasjon. En følelse av ”evig” tretthet. Kunne vurdere bevisst/ ubevisst for å imot hva en skal si/ gjøre.

Hvordan øke mulighet for initiativ og deltagelse? struktur/ forutsigbarhet lage strategier velkjente omgivelser ” luke bort” unødvendige forstyrrelser øve på å øke forstyrrelsene dags-/ ukeplan/ påminnelser (mobiltelefon) bruke av oppslagstavle med avtaler påkledning, personlig hygiene – faste rutiner på hvor det meste ligger ? Faste rutiner på hva en gjør i hvilken rekkefølge; dekke på, spise, rydde av bordet, lage kaffe, slå av kaffetrakteren, … lettere hjemme enn når en er på besøk? står TV, radio på samtidig – mer krevende. Mange mennesker – mye som skjer – mer trettende? Trening i treningssal – etter hvert i gangen der det er andre – i kafeteriaen – i trafikken? frisør, dagsenter, bruk av mobiltelefonen ved å legge inn plan.

Nedsatt Innsikt Nedsatt innsikt – mangel på kunnskap om et problem og om konsekvensene av dette. Viktig å skille mellom reaksjon på hjerneslaget (psykologiske forsvarsmekanismer) og konsekvens av hjerneslaget (organisk skade) Vanskelig å skille disse årsaker fra hverandre

Hvordan forholde seg til nedsatt innsikt? Ta hensyn til balansegangen mellom håp og konfrontering. Viktig med godt tillitsforhold mellom den slagrammede og hjelperen. Bruk tydelige og konkrete tilbakemeldinger i forhold til problemområdet- gjerne fortløpende mens aktiviteten pågår. Få den skadde til å gjenta tilbakemelding for seg selv. Formidle det den skadde får til, lag gjerne lister over hva han får til og hva som er vanskelig. ”Minus-listen” må ikke bli lengre enn ”pluss-listen”. Åpenhet kan skape trygghet og tillit som gjør at situasjonen blir mindre truende for den slagrammede.

Emosjonelle/ personlighets- forandringer personlighetsforandringer – hva er personlighet og hva er skaden. kan være gråt, apati, sinne, upassende ordbruk, latter, selvsentrering. hva er naturlig sorgreaksjon, depresjon eller følge av skaden. mennesket er skapt slik at en emosjonelt beskytter seg mot store traumer, bevisst eller ubevisst. Hjerneslag kan for mange være et stort tap.

Hvordan forholde seg til emosjonelle forandringer? Forståelse for at dette er en konsekvens av skaden og ikke bevisst oppførsel. Åpenhet om skaden innenfor familie og venner. Snakke sammen om følelser. Viktig å forholde seg rolig og kanskje ignorere adferden. Andre ganger kan det være riktig å veilede til akseptabel atferd. Unngå å skape skyldfølelse. Forutse situasjoner som kan trigge sinne/gråt.