Kompetansekartlegging 2009 Ole Øystein Larsen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rekruttering til utdanning
Advertisements

Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
SYSTEMATISK KOMPETANSEUTVIKLING INNEN PRIVAT OG OFFENTLIG VIRKSOMHET
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Ledelse Personallederens utfordringer Personaladministrative verktøy
Om autorisasjonsordningen
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
ATTFØRINGSBEDRIFTENES FAGKONFERANSE
Læreforutsetninger: Fagbrev og 2 års praksis fra TIP programmet
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Karriereplanlegging Viktige temaer:
Medlemsorganisasjonene: Medlemmer per oktober 2010.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Kompetansekartlegging
Videreutdanning i supported employment Målrettet og systematisk oppfølging til arbeidsgiver og arbeidssøker Videreutdanningen tilbys av Høgskolen i.
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
Undring! Hvorfor er det slik? Må det være slik? Er det for sent å gjøre det som klokt er….
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Ungdomstrinn i utvikling
Kompetanseutvikling Seminar Bjørnefjorden 09. febr Av
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Une Hallem Utviklingssenter for sykehjem i Nord-Trøndelag Rolle og funksjon i helsetjenesten 1.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Hvorfor vernerunder Kurs i vernearbeid/vernerunder 23. januar 2013
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Personalenheten - Fagopplæring Møte på opplæringssted Hensikt med møtet avklares i forkant Deltakere på møtet Lærling Instruktør Faglig leder Tjenesteleder.
Rettigheter og plikter i forbindelse med kompetanseutvikling kunnskap gir vekst
Organisering og arbeidet i kommunene
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Kommunen som arbeidsgiver
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Lokal arbeidstidsavtale
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Tverrfaglig samarbeid er ditt ansvar! Flink med folk i første rekke Fagnettverkssamling Royal Garden Trondheim, 19.juni 2009 Ann Sissel Misund Nedberg,
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rana kommune -systematisering av kommunalt folkehelsearbeid – 1.Bakteppe 2.Oppbygging av det systematiske folkehelsearbeidet 3.Forklaring av modell for.
Strategisk kompetanstyring i kommunene – i lys av Samhandlingsrefomen Rådgiver Hanne Børrestuen, KS Arbeidsgiverutvikling.
1 Livslang læring. Samhandling hele livet Etter LO-kongressen 2013: ”Lik rett til livslang læring er et grunnprinsipp i LOs utdannings- og kompetansepolitikk,
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Iverksetting – når retningslinjer møter virkeligheten
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Statusrapport for IA-handlingsplan
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Internkontroll Pilotnettverk
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Personalarbeidet historiske utvikling Diskusjon om status
Eksempel på roller og ansvar i kompetansearbeidet
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Utskrift av presentasjonen:

Kompetansekartlegging 2009 Ole Øystein Larsen 21.1.2009 KOMPETANSESTYRING Kompetansekartlegging 2009 Ole Øystein Larsen 21.1.2009

KOMPETANSESTYRING Innebærer en kontinuerlig prosess med aktivitetene planlegging (1), gjennomføring (2) og evaluering (3) av tiltak for å sikre organisasjonen og den enkelte medarbeider nødvendig kompetanse for å nå definerte mål

STRATEGISK KOMPETANSE-STYRING SOM PROSESS 1) Kompetanse -planlegging 2) Gjennom - føring 3) Evaluering og oppfølging Kompetanse -analyse Anskaffelse Virksomhets -mål og - strategier Kompetanse - strategi Utvikling Resultater og effekter Tiltaksplaner Mobilisering Nytte og kostnader Avvikling

1. KOMPETANSEPLANLEGGING Virksomhetsmål og strategier Kompetanse- analyse Kompetanse- strategi Tiltaks- planer

Virksomhetens mål og strategier Kommuneplanen - hovedmålsettinger og langsiktige strategier (12 års perspektiv) Kommunedelplaner (status, utfordringer, delmål, strategiske valg, prioriteringer) 4-årig perspektiv - Organisasjonsplan (Arbeidsgiverstrategi) - Samfunnsplan - Teknisk plan - Kulturplan - Omsorgsplan (Kompetanseløftet 2015 – Rekrutterings og kompetansetiltak pleie og omsorgstjenesten) - Oppvekstplan (Kompetanse for kvalitet – strategi for videreutdanning av lærere) Årsbudsjett/målkart 1-årig perspektiv

KOMPETANSEANALYSEN – tar utgangspunkt i overordnede mål og strategier Formålet er definere sentrale kompetansekrav Avdekke organisasjonens beholdning av (verdifull) kompetanse - kompetansekartlegging Identifisere ulike typer kompetansebehov

KOMPETANSESTRATEGI – forankret i planverket Angir mål for satsingen Hvordan investeringene i kompetanse skal bidra til å nå organisasjonens overordnede mål. Angir prioriterte tiltaksområder, mål og retningslinjer for utvikling og iverksetting av tiltak innen de ulike tiltaksområdene

KONKRETE TILTAKSPLANER Utvikles både på organisasjonsnivå, sektornivå og for det enkelte tjenestested Skal presisere mål for det enkelte tiltak slik at det skal være mulig å måle effekten av tiltaket i etterkant for synliggjøring og dokumentering av dette (valg av måleindikator(er)) Inneholder detaljerte opplysninger om - mål-/deltagergruppe® - praktisk gjennomføring - tidsperspektiv på gjennomføring - kostnader - ansvarlig for gjennomføring - ansvarlig for evaluering

Anskaffelse av kompetanse (Rekruttering, samarbeid, innleie) 2. STRATEGISKE KOMPETANSETILTAK – ULIKE SATSINGSOMRÅDER – gjennomføring Anskaffelse av kompetanse (Rekruttering, samarbeid, innleie) Kompetanseutvikling (Tilegnelse av ny eller endret kompetanse – formell læring) (Tilrettelegging for mobilisering av kompetanse, uformell læring, kunnskapsdeling og erfaringslæring) Mobilisering av kompetanse (Sikre best mulig betingelser for at den kompetansen som er ervervet eller utviklet blir anvendt og utnyttet på en optimal måte. Individuelle og organisatoriske realiseringsbetingelser) Avvikling av kompetanse (Reduksjon av kompetansebasen gjennom selektiv nedbemanning, virksomhetsoverdragelse eller outsoursing)

3. EVALUERING OG OPPFØLGING Avdekke om resultatene står i forhold til forventninger og definerte mål - deltakernes reaksjoner (tilfredshet) - læring dvs. faktisk tilegnelse av kunnskapen - anvendelsen av kunnskapen – adferdsendringer (medarbeidersamtalen, brukerundersøkelser) - organisatorisk nytte - avkastning (økonomisk, Kostra) - nytteeffekter (bedret arbeids- og læringsmiljø, høyere jobbtilfredshet, sterkere lojalitet) (medarbeiderundersøkelse etc.) - årsmelding

KOMPETANSE – en definisjon Kompetanse er de samlede kunnskaper, ferdigheter, evner og holdninger som gjør det mulig å utføre aktuelle funksjoner og oppgaver i tråd med definerte krav og mål Linda Lai Kompetanse består altså av kompetansekomponentene: - kunnskaper - ferdigheter - evner - holdninger

KOMPETANSEFORMER Realkompetanse = uttrykk for den samlede kompetanse en person har ervervet seg gjennom formell utdanning, arbeidserfaring og annen organisasjonsdeltagelse, samt gjennom privatliv og familieliv

REALKOMPETANSE Omfatter både formell kompetanse og uformell kompetanse (kompetanse som kan dokumenteres gjennom utdanningssystemet eller godkjente sertifiseringsordninger. Kan bestå av både kunnskaper og ferdigheter.) og uformell kompetanse (kompetanse som er utviklet gjennom fortløpende og ustandardisert erfaringslæring i arbeidslivet og på andre arenaer)

Oppgave og funksjonsrelaterte kompetanseformer Faglig kompetanse (kompetanse som er direkte relevant for å kunne utføre gitte oppgaver og funksjoner på en faglig (yrkesmessig, teknisk, praktisk) fullgod og formålsbasert måte) Lederkompetanse (kompetanse som er relevant for oppgavemessig, personalmessig og strategisk ledelse, herunder gjennom beslutningstaking, organisering, måldefinering og tilrettelegging for måloppnåelse) Personlig kompetanse (Kompetanse utover det reint faglige, som påvirker egen oppgaveutførelse isolert sett, herunder ansvarsfølelse, etisk bevissthet, fleksibilitet, nøyaktighet, kreativitet og evne til ny- og egenutvikling) Sosial kompetanse (kompetanse som er av betydning for samarbeid med andre, herunder kommunikasjons- og samarbeidsferdigheter, samt evner til utvikling i samarbeid med andre og menneskebehandling)

Hvorfor realkompetanse -kartlegging? Tilrettelegging for opplæring av ufaglærte fram til for eksempel fagbrev Utforming av kompetanseattest (VOX) Grunnlag for evt å ta i bruk avansementsstillinger og/eller endret lønn Viktig element til anvendelse i kompetanseanalysen for å avdekke behov for rekruttering/anskaffelse, kompetanseutvikling, kompetansemobilisering og kompetanseavvikling Grunnlag for utvikling av jobbinnhold og trivsel, muliggjør myndiggjøring

Hva skal kartlegges og hvordan? All kompetansekartlegging som innebærer kompetansevurdering skal skje gjennom medarbeidersamtalen. Målet er utfylling av kompetanseattest. All kompetansekartlegging som skjer på objektivt grunnlag skjer ved bruk av ansattsystemet og web-tilgang for den enkelte ansatte (elektronisk)

Roller, ansvar og oppgaver Rådgiver og personalkonsulent etablerer grunndataelementene i ansattsystemet – objektive kriterier. Sørger for arkivtilgang. Ann-Kristin Skipperud gir nødvendig opplæring/veiledning ute på tjenestestedene i bruk av web -verktøyet Tjenesteleder sørger for at kartleggingen kan skje på det enkelte tjenestested. Gjennomfører medarbeidersamtale med realkompetanse-vurdering av ufaglærte Medarbeider, i samarbeid med leder, registrerer sin dokumenterbare kompetanse ved bruk av web - verktøyet Frist: 1. april 2009.

REKRUTTERING Web basert søknad om stilling hos Lunner kommune. Blir innført høsten 2009 Fordrer nye rutiner, utforming av standardbrev, mal for stillings-annoner etc