Kompetansebygging i sykehjemsmedisin Med vekt på sykehjemslegens rolle Seminar i sykehjemsmedisin, Ål kulturhus 7. september 2010 Robert Tunestveit Fastlege,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Hva er forsvarlighet i LAR?
Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Utviklingshemmede hos fastlegen
Kreftkoordinator i kommunene, samarbeid om palliasjon
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
”En pille for alt som er ille”
Forebyggende arbeid satt i system
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
Medisinsk Teknisk Forenings landsmøte 2008
et pilotprosjekt på Voss sjukehus og i Kvam kommune
Samhandlingskonferanse 4- 5 november 2010 Anne Kjersti Drange
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Ambulerende team sykehjem/ÅPEN OMSORG
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Mette Grytten, prosjektleder for BIRUS 2009 – 2012
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Hvilke pasienter egner seg for kommunale akutte døgnopphold?
Frednes Lindrende Enhet
Hvem er jeg ? Jan Gunnar Svendby, søring som dro nordover i 1976 og som har blitt der siden, cand.med fra Tromsø Arbeidet i allmennmedisin siden.
Undervisning om Joyce Travelbee
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
Jeanett Lagesen Fagradiograf
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Hva jobber vi med sentralt i NFF? Medlemsmøte Avd. Nordmøre og Romsdal 2. Juni 2009.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Samhandling – palliativt team, Helse- Sunnmøre
Ansvar Begrepet ansvarlig lege beskriver en aktiv rolle knyttet til behandling og oppfølging av pasienten, der også det juridiske aspektet ivaretas.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Er det riktig å ta abort? Av Anja, Silje og Thea..
Hvordan kan samhandlingsreformen gi bedre diabetesomsorg?
Barn som pårørende.
Prosjektleder Johannes Bergsåker-Aspøy
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
Barn som pårørende.
Analyse av Tromsø kommunes omdømme
Etablering av øyeblikkelig hjelp døgntilbud i Fosnes kommune Med fokus på et helhetlig pasientforløp og kompetansebygging Gardermoen 4 juni-14 Anne Johanne.
Alf Johnsen Kommuneoverlege i Askim
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
DE SISTE DAGER OG TIMER.
Matsituasjon Våre reaksjoner Lite hygienisk
ERFARINGER OG ETISKE UTFORDRINGER VED BEHANDLINGSAVKLARING SETT FRA EN SYKEHJEMSOVERLEGE NAVIDA HUSSAIN.
KEKK Seminar 22. september 2014, Linde Nasjonal veileder
”Hva vet barna om rusproblemene dine?” BIRUS
Soria Moria Hvordan kan vårt system bli bedre I.
Helse Nord-Trøndelag - status og retning Presentasjon til formannskapet i Levanger 27. februar 2008 Arne Flaat.
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Kva treng helsevesenet av kompetanse for å takle dei utfordringar vi står overfor framover.
Høring om overgang fra egen bolig til sykehjem Hvordan fungerer samhandlingen mellom sykehusene og kommunen vedr. utskrivningsklare pasienter som venter.
Konferanse Tromsø mai 2010 Kai Brynjar Hagen 1 Kompetanseutvikling som samarbeidstiltak mellom Nordlandssykehuset og kommunene Kai Brynjar Hagen.
Kommunenes fremtidige behov for medisinsk kompetanse. Rune Hallingstad Fagleder Helse og velferdsavdelingen.
Allmennlegeforeningen ØH-DØGNOPPHOLD i Karmøy kommune.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Erfaring fra tilsyn med legemiddelbehandling Læringsnettverk for sikker legemiddelbehandling i sykehjem Sandefjord Per Schjelderup, ass fylkeslege.
Hanne Elin Skår Forløpskoordinator ved Helse Førde.
Akutte sykehusinnleggelser av sykehjemsbeboere - dødsfall innen 48 timer - en prospektiv undersøkelse Sebastian von Hofacker Paal Naalsund Grethe Iversen.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Prosjekt ”Pårørende en ressurs”
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Lindrende behandling ved livets slutt
Drammen Diana Pareli og Janne Gundersen
Likeverdige helsetjenester for eldre
Erfaringer fra praksis
Ressursgruppe for innføring av palliativ plan i Møre og Romsdal
Tidlig oppdagelse av forverret tilstand
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Utskrift av presentasjonen:

Kompetansebygging i sykehjemsmedisin Med vekt på sykehjemslegens rolle Seminar i sykehjemsmedisin, Ål kulturhus 7. september 2010 Robert Tunestveit Fastlege, Ål Hallingforsk Allmennmedisinsk utdanningsutvalg, Dnlf

Noen utfordringer: fleire og multimorbide pasienter økende andel demente økende krav om aktiv behandling i sykehjem unødvendige sykehusinnleggelser ? avstand til spesialisthelsetjenesten

Sykehjemslegens roller Utvidet allmennlegetjeneste Liasonfunksjon overfor spesialisthelsetjenesten Besitter og formidler av kunnskap i en ellers lite kunnskapsrettet organisasjon ”Eier” av medisinske prosedyrer og systemer Fortolker av medisinske forhold mellom pasient,pårørende og organisasjon

Klinisk kompetanse sykehjemspasienter har en gjennomsnitlig levetid på under to år god og rask lindring ofte bedre enn ellers korrekt diagnostikk og behandling sykehjemslegen må beherske oppstart og kontinuering av behandling som ellers er spesialisthelsetjenestens ansvar

Kvalitet ved livets avslutning –legen og personalet må saman ha opparbeidet kompetanse og trygghet i samhandlingen rundt terminalpleien –legens rolle er å understøtte de enkelte situasjonene og være aktiv når det blir vanskelig –smertelindring og annen symptomlindring er sentrale elementer –gode rutiner slik at personalet vet kva de skal gjøre er sentralt –legen må være tilgjengelig også utenfor ordinær kontortid

Medikamentell behandling sykehjemspasienter bruker gjennomsnitlig 7 faste medikamenter medikamentbruk bidrar til sykelighet og dødelighet å redusere unødig, uhensiktsmessig og skadelig medikamentbruk er en stor utfordring

Kvalifiserte sykehusinnleggelser sykehusinnleggelser ikkje alltid et gode liggesår, konfusjon, sykehusinfeksjoner og uhensiktsmessig behandling er en del av problemet gevinsten ved behandling i sjukehus ofte liten eller negativ i forhold til å bli på sykehjemmet med en kompetent sykehjemslege som behandler utvidet krav til kompetanse hos lege og personale kompetansen må også ha en slik dimensjon at også miljøet,pårørende og pasienten føler seg trygg på at behandling lokalt er mest tjenelig

Pedagogisk kompetanse for hver lege er det om lag 100 andre ansatte alle har mere eller mindre velbegrunnede meninger om kva som er best for den enkelte pasient det krever tid,arbeid, tydelighet og pedagogiske evner å konvergere de mange meninger mot en akseptert felles oppfatning legen må også være villig til å revurderer egne synspunkter alternativet er et umulig arbeidsmiljø i hele organisasjonen sykehjemslegen må kontinuerlig erkjenne dette som en svært viktig oppgåve

Systemteknisk kompetanse sykehjemslegen må ”eie” medisinsk faglige prosedyrer og rutiner andre kan ha bidratt i etableringen, men legen må helt og fullt vite og kommunisere at : slik skal det være her! avvik må rapporteres og hånteres dersom legen ikkje er tydelig på dette området, forvitrer systemet ! dersom ikkje den med størst kompetanse understøtter dette arbeidet, vil få andre gjøre det.

Sosial kompetanse sentral i samhandling med pårørende opparbeides for de fleste ved øvelse, erfaring og modning systematisk kommunikasjonstrening ? kompetanse i kommunikasjon om vanskelige tema må vi ha !

Ledelseskompetanse legen er ikkje sjefen ! om sykehjemmet skal utvikle sin rolle som medisinsk institusjon, må legens synspunkter finne veien inn i organisasjonens ledelse legen må posisjonere seg og kommunisere slik at han/hun rutinemessig blir spurt, hørt og sett legen må derfor ha et minimum av ledelsesmessig kompetane, være faglig trygg og by på seg selv!

Myndighetene målsetning: antall årsverk for sykehjemsleger skal økes med 50% behov for kvalitetsheving i alders- og sykehjemsmedisin turnusleger har obligatorisk sykehjemstjeneste Samhandlingsreformen

Legeforeningen Sykehjemsmedisin som kompetanseområde: videreutdanning frå fleire spesialiteter ferdighets- og kunnskapskrav tjenestekrav strukturerte opplæringstilbud

Sykehjemslegene selv selv ta tak i myndighetenes krav om mere kvalitet og kompetanse tettere dialog med kommunene om rammebtingelser og utvikling av arbeidet som sykehjemslege mye fart i feltet gir gode muligheter til å forme fag og rolle ! Tiden moden for et Forum for sykehjemsmedisin i Hallingdal?