Familieråd 12 K Småbarnsdager i Gausdal

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Abup sitt arbeid i bufetats familiebehandlingstiltak
Fra prøving og feiling til
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Familieråd sett ut i fra saksbehandlers ståsted
Hurum PPTs erfaringer med LP
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Fra prøving og feiling til
Praktisk info til prosjektkunder
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
NESOs Formannskole klasse / 2014
Pedagogisk analyse.
HANDLINGSMETODEN Handlingsmetoden er utarbeidet av Gunvor Slaatto, og er en drøftingsmåte som sikrer bred medvirkning og løsninger som utvikles i fellesskap.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Om vi vil lykkes i å føre et menneske mot et bestemt mål
Hvordan virker familieråd? Et internasjonalt perspektiv
”Prosjekt selvbestemmelse” Nordmøre og Romsdal
Hva er audit? Et redskap for å stimulere og fremme kvalitetsutviklingen Audit innebærer et tilbakeblikk/vurdering av et hendelsesforløp for å avdekke tilfredstillende.
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Utekontakten i Bergen kommune /UTE ETTER NYE MULIGHETER/
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Tilpasset opplæring i en lærende skole
”Med hodet over vannet…”
Etikk og brukermedvirkning
Wenche Figenschow, BUS N-N - 8.des 2006 FR Sluttkonferanse Handlingsplaner og tiltaksplaner - En sammenligning Samlerapport fra prosjektet: ”Nasjonal satsing.
Endring gjennom ledelse. Politisk styring Vekst og utvikling for barn, unge og familier Politisk styring, gjennom budsjett, lovverk, styringsbrev.
Cafédialog – elevmedvirkning
Nye veier til arbeid – skreddersøm og brukermedvirkning Terje Olsen og Hege Gjertsen, Nordlandsforskning ASVLs fagkonferanse Gardermoen, 10. februar 2012.
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Erfaringer fra modellkommuneforsøket
SMIL – styrket mestring i livet Oslo,
Side 1 Personvern og individets sikkerhet i den virtuelle verden.
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
Hverdagsrehabilitering Del 3 Brukermedvirkning
Av Sturla Falck Avslutningskonferanse 8. desember 2006
Fra resultat til veien videre Prosjekt: Nasjonal satsing for utprøving og evaluering av familieråd i Norge Av Sturla Falck Avslutningskonferanse 8. desember.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Samhandlingsreformen fra et forskningsperspektiv Lederkonferanse om samhandlingsreformen Simon Neby, PhD Seniorforsker Uni Rokkansenteret.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Kristine Angell, Kristine Gjelstad, Martine Haug og Renate Heyn.
Cafédialog – elevmedvirkning
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Photo voice som metode i evaluering av folkehelsetiltak Fra kunnskap til handling og fra handling til kunnskap. Stiklestad Eva Magnus (PhD),
Medvirkning og medborgerskap i skolen
Anita R Kivijervi, Barn og ungetjenesten/ Habilitering
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Sikrer kommunene barneverntjenestens arbeid med undersøkelser?
FAMILIEHJELPA I STANGE KOMMUNE
BARNAS BARNEVERN 2020.
Hovedlinjer og tiltak på barne-, ungdoms, familie og likestillingsområdet Innlegg på fylkesmannsmøte i Bergen Kjell Erik Øie Statssekretær
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Deltakende læring.
Side 1Navn på seminar / Familieråd En dette en arbeidsmåte som bidrar til å realisere artikkel 12 i BK?
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
TIBIR PMTO PALS KONSULENT TERAPEUT Kjært barn osb… RÅDGJEVAR.
Familieråd En for alle, alle for en
Dilemmatrening Difis opplæringsmateriell informasjonssikkerhet.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Barns medvirkning i barnevernet – hvordan gjør vi det i praksis?
Utskrift av presentasjonen:

Familieråd 12 K Småbarnsdager i Gausdal 21.03.2013

Familien finner muligheter i eget nettverk Familieråd 12 K Et treårig samarbeidsprosjekt mellom barneverntjenestene i Gudbrandsdalen, Fylkesmannen i Oppland, KoRus-øst og Bufetat v/fagteam Gjøvik Familien finner muligheter i eget nettverk

Familien finner muligheter i eget nettverk

Hvem vet hva som er best for Per? Familien finner muligheter i eget nettverk

Familien finner muligheter i eget nettverk Familieråd: Familieråd er en beslutningsmodell der barnevernet gir familien og nettverket mulighet til selv å finne løsninger og ta ansvar for å gjennomføre disse. Beslutningsmodell Metode for å øke samhandling Igangsette endringsprosesser Familien finner muligheter i eget nettverk

Familien finner muligheter i eget nettverk Medvirkning og innflytelse!! Familien finner muligheter i eget nettverk

Teoretiske perspektiver i familieråd Brukermedvirkning Myndiggjøring Partner skap Økologisk systemteori Familien finner muligheter i eget nettverk

Fem grunnsteiner som definerer familieråd som metode: Et samlet utvidet familienettverk Synet på barn Et samlet nettverk diskuterer seg fram til beslutninger alene Uavhengig koordinator Familiens plan Familien finner muligheter i eget nettverk

Familierådsmøtet er 3 delt Prosessen for planlegging, gjennomføring og oppfølging av et familieråd Familien samtykker til familieråd Enighet om problemstilling Samarbeidsavtale Kontrakt med koordinator Planlegging Gjennomføring Oppfølging Familierådsmøtet er 3 delt 4-6 uker Koordinator besøker utvidet familie/nv og forbereder de til møtet Del1: Informasjon fra offentlige aktører Del 2: Familiens egen diskusjon Del 3: Presentasjon og diskusjon av planen Det skal være et oppfølgende familieråd Fokus på barnets deltakelse gjennom hele prosessen Familien finner muligheter i eget nettverk

Familien finner muligheter i eget nettverk Noen refleksjoner… Er barnet sårbart eller kompetent? Et barneperspektiv – barnets perspektiv? Når vet barn sitt eget beste? Er det når de er enige med oss? (Ole Petter Askheim) Familien finner muligheter i eget nettverk

Familien finner muligheter i eget nettverk Barns deltakelse Hva betyr deltakelse? Hva mener vi med at barn har rett til å delta fra de er 7 år? Hva er det barna har rett til? Familien finner muligheter i eget nettverk

Hva mener vi med at barn har rett til å delta? Bli regnet med som et individ som både tenker og mener Få tilpasset informasjon Ha mulighet til å forstå hva som skjer Få hjelp til å danne egne meninger Bli inkludert i diskusjoner når beslutninger som er av betydning for barnet skal tas Inngå i en prosess ikke i et enkelt møte Mulighet til å uttrykke egne meninger og medbestemmelse ikke selvbestemmelse Familien finner muligheter i eget nettverk

Familien finner muligheter i eget nettverk Noen tall 2010 2011 2012 Gjennomførte FR 5 13 30 Gjennomførte oppfølgende FR 3 12 20 Påbegynte, men avsluttede FR 2 4 13 (inkl 4 oppf) Familien finner muligheter i eget nettverk

”Familieråd gir en overvekt av positive effekter også i forhold til tradisjonelle metoder. Familieråd vil ikke alltid kunne gi endelige løsninger på problemene, men det vil medvirke til å skape positive endringsprosesser som kan være fundamentale for dem det gjelder.” (Falck og Vik 2006: 295).

Fra: ”Kan vi bruke familieråd i denne familien/fasen?” til ”Hvordan kan vi bruke familieråd i denne familien/fasen”.

Familieråd er et tilbud om å få være med å bestemme, sammen med barnevernet – slik at spørsmålet egentlig er: ”Vil du være med å bestemme?” Hvis ja, er familieråd en mulighet. Erfaringer med familieråd er at det kan gjennomføres i alle typer saker på alle tidspunkt.” (Horverak 2009: 56).