Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Program Informasjon fra skolen Orientering om SFO FAU informerer COPE v/ Kari Nordeide
Fakta Barneskole 1.- 7.trinn Ca. 380 elever. Ca. 60 ansatte. 3-4 kontaktlærere på 1. trinn Svømmeopplæring fra 1.trinn 70 elever på 1. trinn Deles i 3 grupper Tett samarbeid på trinnet Helsesøster/skolelege Rehabilitering 2013 Første skoledag: 16.august kl. 11.30
Organisasjonskart 2012/13 Rektor Terje Storesund Led. Renh. Avd.leder Marianne Haugland Ingrid Smørås Tuft SFO-leder Kari Ludvigsen Led. Renh. 1.,2.&3.tr. Team 4.&5.tr. 6.&7.tr. 1.tr. Gruppel. Assistenter 2.tr. Gruppel. Assistenter 3.4.tr.Gruppel.Assistenter Renholdere Sekretær/konsulent Berly Bjorøy Spes.ped.team Plangruppe
Hovedsatsningsområder 2012-2013 Lese- og skriveopplæringen Vurdering Regning som grunnleggende ferdighet Migrasjonspedagogikk Kommunikasjon
Leseopplæringen på 1. trinn Bokstavinnlæring allerede andre skoleuke. De første ukene kartlegger vi hva elevene kan. Tidlig innsats – vi vil ha alle med fra starten. Leselærer - som følger opp elevene. Tett samarbeid med foreldrene: oppfølging av leselekser, ”lesekontrakt og leselogg”. Vi ønsker at elevene skal bli glad i å lese!
Systematisk Observasjon av Lesing
Frem mot skolestart Les for og sammen med barnet ditt. Snakk om det dere leser. Vis at dere bruker lesing og skriving i hverdagen Tull med ord, lag nye ord og lag rim og regler. Skape gode holdninger til lesing og bøker.
Begynneropplæring i matematikk Forståelse- Begreper, tenke og resonnere Ferdigheter- Regneoperasjoner Anvendelse- Løse problemer Forståelse Ferdigheter Anvendelse Alle disse områdene er med når vi setter mål for opplæringen
Kartlegging Alle teller – kartlegging av tallforståelse på 1. trinn intervju med hver elev rask oppfølging av elever som strever
Tips frem mot skolestart Telle sammen forlengs og baklengs Sammenligne størrelser Snakke om navn på dager, måneder, bruke klokkeslett La barnet få kjennskap til myntene vi bruker og deres verdi Lek med tall
VALGMULIGHETER I FREMTIDEN
Den som øver mest, blir flinkest.
HVA GJØR SKOLEN? Satser mye på lesing og matematikk. Kurser og utdanner lærerne. Ledelsen stiller krav til lærerne. Målinger. Nye og bedre leseplaner. Vurdering for læring. Tilpasser bedre for den enkelte.
Foreldre som: Formidler positive verdier Stiller forventninger til barnet Verdsetter godt arbeid Engasjerer seg i samtale med barnet Viser interesse for det barnet holder på med Oppmuntrer barnet til å jobbe videre FÅR BARN SOM LÆRER MER!
Vi ønsker oss aktive foresatte som Er engasjert i sitt barns undervisning Er aktiv i forhold til skolen Tar opp med lærerne det de er opptatt av Stiller på foreldremøter og samtaletimer Er positive i sin omtale av skolen når barna hører på Er aktivt med på arbeid mot mobbing Deltar i COPE
Rutiner for daglig oppfølging av elever
Vi ønsker alle lykke til med spennende år i barnets utvikling Vi ønsker alle lykke til med spennende år i barnets utvikling. Vi ønsker å gjøre vårt for at eleven skal få utvikle seg optimalt ut fra sine forutsetninger
SFO 1. – 4. trinn, Barn med spesielle behov kan søke plass til 7. trinnet Oppsigelse av plass Plasstyper 7.30 – 16.30 Helplass Morgen/ettermiddagsplass 7.30 – 14.30 eller etter skoletid til 15.30 Skolefrie dager 150 barn som går i SFO 12 - 13 ansatte
1. klasse Ca 50 - 60 nye barn Fast personale 5 voksne Holder til i sine egne klasserom
AKTIVITETER Gym Svømming Diverse formingsaktiviteter Smørelunsj hver tirsdag Bakegrupper på kjøkkenet Sangkor Turdager