Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ørnulf Wiig Installasjon AS
Advertisements

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Systematisk HMS arbeid
Vernetjenesten i Kristiansund
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
SYSTEMATISK HMS-ARBEID
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
NLF Motorflyseksjonen Fagseminar 9-10 nov 2013 Risikoanalyse
Brukermøte 2007 Stavanger Forum.
Internkontroll i kommuner
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Mal: Risikoanalyse med veiledning
Oslo kommune Sykehjemsetaten RISIKOVURDERING ’Risiko’ - fra italiensk: betyr ’fare’ Risikoanalyse Risikokartlegging Risikovurdering «ROS» (Risikostyring.
Ansatte er en ressurs avdelingens ansatte må ”bare” inviteres med
Eksempel AOA (Activity On Arc)
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Forslag til struktur for Fylkes-ROS
Jakten på kvaliteten.
Hvorfor bli Miljøfyrtårn?. Miljøfyrtårn God økonomi! God omdømmebygging! Kvalifiserer ved offentlige innkjøp!
IKP – basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger i egen virksomhet
IKP basert på risiko- og sårbarhetsanalyser i egen virksomhet
Human Factors i boring og brønn
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Hvorfor vernerunder Kurs i vernearbeid/vernerunder 23. januar 2013
Risikostyringsprosessen
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur Denne presentasjon er utarbeidet av Fiskeridirektoratet og Mattilsynet i forbindelse med innføring av IK – Akvakultur.
Internkontroll i norske kommuner
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Brann og branntilsyn Hva er et brannforebyggende tilsyn?
CAKE session no. 7 Skader på hender og fingrer. Siden sist … Vi har nylig avsluttet vår stille avvik-serie, og vi er fornøyde med både form og innhold.
Er det registrert Avvik til planen? Er det identifisert Risiko?
Litt om håndtering av risiko
ERISK på 1, 2, 3… Risikovurdering for å redusere omfang av byggefeil i elektriske og tekniske installasjonsleveranser mot boligmarkedet
…når resultater betyr noe
1 Oppgave gjennomgang Kap. 1 og 2. 2 Oppgaver -Kap 1: 5, 6, 7, 10, 12, 16, 22 og 25 -Kap 2: 2, 6, 10, 12, 13, 14 og 20.
Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø BIR Nett
Hovedkontormodell og HMS
Cake Q3 Storulykke 1.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
CAKE session no. 9 SAFEtalk Vårt nye sikkerhetsverktøy.
Planlegge og prioritere tiltak
Veileder for risikovurdering
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
Smitteverntiltak på legekontorer og i sykehus Stig Harthug Folkehelseinstituttet og Helse Bergen.
Rogaland Januar 2015 HMS en – her og nå – paal Ove.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Økonomiorganisasjon 2007 Månedsrapporteringen –Praktisk gjennomføring av rapportering er utfordrende fordi det kun er jeg (og Inger Lise) som ser helheten.
Cyberangrep mot ekom-infrastruktur - ny scenarioanalyse i NRB 2014
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Helsefremmende arbeidsplasser i Orkla
ROS-analyse.
Hva er risiko ? Med ” risiko” menes sannsynligheten for og konsekvensene av at noe uønsket skal hende eller utvikle seg.
Elektronisk system for HMS-avvik Orientering. Bakgrunn og begrunnelse (1) Arbeidsmiljøloven og forskrift om internkontroll setter krav til at alle virksomheter.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Risikovurdering Arrangementer
VEILEDNING – RISIKOVURDERINGER
Kvalitet, risiko og avvik
ROS-analyse.
Utarbeidet av Difi, november 2014
Risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS)
Forskrift om Internkontroll
Mal: Risikoanalyse med rettleiing
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Oslo Havn Risikokartlegging Ytre Miljø
Utskrift av presentasjonen:

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang hvert 50. år og én gang hvert 100. år) 3 = Sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang hvert 10. år og én gang hvert 50. år) 4 = Meget sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang hvert år og én gang hvert 10. år) 5 = Svært sannsynlig (kan inntreffe flere ganger i året) Konsekvensgradering:1 = Ufarlig (ingen skade, kun evt. "plunder", mindre forsinkelser) 2 = En viss fare (driftsmessige problemer, mindre skader) 3 = Farlig (betydelige skader på miljø, økonomi, driftsstans i flere døgn, alvorlig personskade) 4 = Kritisk (Alvorlige miljøskader, stort omfang/langvarig, dødsfall) 5 = Katastrofalt (mange dødsfall, svært alvorlige og uopprettelige skader på miljø, total ødeleggelse av kritisk infrastruktur) HMS-rådgiver/Yrkeshygieniker Kai Gustavsen Risikovurdering med bruk av bilder og tekst. HMS-avdelingen i samarbeid med enhetene KLP-Skadeforsikring støtter HMS-aktiviteten

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang hvert 50. år og én gang hvert 100. år) 3 = Sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang hvert 10. år og én gang hvert 50. år) 4 = Meget sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang hvert år og én gang hvert 10. år) 5 = Svært sannsynlig (kan inntreffe flere ganger i året) Konsekvensgradering:1 = Ufarlig (ingen skade, kun evt. "plunder", mindre forsinkelser) 2 = En viss fare (driftsmessige problemer, mindre skader) 3 = Farlig (betydelige skader på miljø, økonomi, driftsstans i flere døgn, alvorlig personskade) 4 = Kritisk (Alvorlige miljøskader, stort omfang/langvarig, dødsfall) 5 = Katastrofalt (mange dødsfall, svært alvorlige og uopprettelige skader på miljø, total ødeleggelse av kritisk infrastruktur) HMS-rådgiver/Yrkeshygieniker Kai Gustavsen Hvorfor drive risikovurdering ? -Internkontrollforskriften krever det -Vi unngår uønskede hendelser som har store kostnader, både økonomisk og menneskelig. -Vi får forhåpentligvis en bedre hverdag alle sammen

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang hvert 50. år og én gang hvert 100. år) 3 = Sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang hvert 10. år og én gang hvert 50. år) 4 = Meget sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang hvert år og én gang hvert 10. år) 5 = Svært sannsynlig (kan inntreffe flere ganger i året) Konsekvensgradering:1 = Ufarlig (ingen skade, kun evt. "plunder", mindre forsinkelser) 2 = En viss fare (driftsmessige problemer, mindre skader) 3 = Farlig (betydelige skader på miljø, økonomi, driftsstans i flere døgn, alvorlig personskade) 4 = Kritisk (Alvorlige miljøskader, stort omfang/langvarig, dødsfall) 5 = Katastrofalt (mange dødsfall, svært alvorlige og uopprettelige skader på miljø, total ødeleggelse av kritisk infrastruktur) HMS-rådgiver/Yrkeshygieniker Kai Gustavsen Hva sier internkontrollforskriften ? -Virksomheten skal risikovurderes -Ansatte skal involveres -Det skal utarbeides en handlingsplan for utbedring av avvik (i forhold til egen HMS plan). -Det skal foreligge et system for revisjon (for å sjekke ut at tiltak blir gjennomført og virker, samt at HMS systemet er funksjonelt). -Risikovurdering er en kontinuerlig prosess, da risikobildet kan endre seg over tid.

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang hvert 50. år og én gang hvert 100. år) 3 = Sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang hvert 10. år og én gang hvert 50. år) 4 = Meget sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang hvert år og én gang hvert 10. år) 5 = Svært sannsynlig (kan inntreffe flere ganger i året) Konsekvensgradering:1 = Ufarlig (ingen skade, kun evt. "plunder", mindre forsinkelser) 2 = En viss fare (driftsmessige problemer, mindre skader) 3 = Farlig (betydelige skader på miljø, økonomi, driftsstans i flere døgn, alvorlig personskade) 4 = Kritisk (Alvorlige miljøskader, stort omfang/langvarig, dødsfall) 5 = Katastrofalt (mange dødsfall, svært alvorlige og uopprettelige skader på miljø, total ødeleggelse av kritisk infrastruktur) HMS-rådgiver/Yrkeshygieniker Kai Gustavsen Erfaring fra vår side (forsikringsselskapet). Mange skader kunne vært unngått dersom de riktige personene hadde hatt kunnskap om risikoen. Kommunikasjon og dokumentasjon er viktig (også mot bevilgende myndigheter). Det er viktig at hele organisasjonen tenker HMS (Det må ikke være en oppgave som kun skal løses av en egen HMS avdeling).

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang hvert 50. år og én gang hvert 100. år) 3 = Sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang hvert 10. år og én gang hvert 50. år) 4 = Meget sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang hvert år og én gang hvert 10. år) 5 = Svært sannsynlig (kan inntreffe flere ganger i året) Konsekvensgradering:1 = Ufarlig (ingen skade, kun evt. "plunder", mindre forsinkelser) 2 = En viss fare (driftsmessige problemer, mindre skader) 3 = Farlig (betydelige skader på miljø, økonomi, driftsstans i flere døgn, alvorlig personskade) 4 = Kritisk (Alvorlige miljøskader, stort omfang/langvarig, dødsfall) 5 = Katastrofalt (mange dødsfall, svært alvorlige og uopprettelige skader på miljø, total ødeleggelse av kritisk infrastruktur) HMS-rådgiver/Yrkeshygieniker Kai Gustavsen HMS-arbeid og risikoanalyser er vanskelig Vi hører ofte påstander om at HMS arbeid er vanskelig, dyrt og tidkrevende. Dyrt behøver det ikke å være. Sannsynligvis er det uansett dyrere å la vær. Tidkrevende og vanskelig er det ikke dersom man vet hvordan det skal drives AktivHMS har laget system for risikovurdering (analyse), som er praktisk rettet og involverer de ansatte. Samtidig får man en god dokumentasjon (ref. forskrifts krav). Systemet gir da et godt fundament for å lage en handlingsplan og revisjonsopplegg.

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang hvert 50. år og én gang hvert 100. år) 3 = Sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang hvert 10. år og én gang hvert 50. år) 4 = Meget sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang hvert år og én gang hvert 10. år) 5 = Svært sannsynlig (kan inntreffe flere ganger i året) Konsekvensgradering:1 = Ufarlig (ingen skade, kun evt. "plunder", mindre forsinkelser) 2 = En viss fare (driftsmessige problemer, mindre skader) 3 = Farlig (betydelige skader på miljø, økonomi, driftsstans i flere døgn, alvorlig personskade) 4 = Kritisk (Alvorlige miljøskader, stort omfang/langvarig, dødsfall) 5 = Katastrofalt (mange dødsfall, svært alvorlige og uopprettelige skader på miljø, total ødeleggelse av kritisk infrastruktur) HMS-rådgiver/Yrkeshygieniker Kai Gustavsen Etter gjennomført visuell kartlegging skal AMU, supplert med ressurspersoner på området, overføre dataene til verktøy for risikovurdering i kvalitetssystemet. Etter gjennomført risikovurdering, skal leder og ressursgruppa foreta en prioritering. Resultater og plan for gjennomføring legges frem for AMU. Risikovurdering med bruk av bilder fra ulike arbeidssituasjoner Sannsynlighetsgradering: 1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang hvert 50. år og én gang hvert 100. år) 3 = Sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang hvert 10. år og én gang hvert 50. år) 4 = Meget sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang hvert år og én gang hvert 10. år) 5 = Svært sannsynlig (kan inntreffe flere ganger i året) Konsekvensgradering: 1 = Ufarlig (ingen skade, kun evt. "plunder", mindre forsinkelser) 2 = En viss fare (driftsmessige problemer, mindre skader) 3 = Farlig (betydelige skader på miljø, økonomi, driftsstans i flere døgn, alvorlig personskade) 4 = Kritisk (Alvorlige miljøskader, stort omfang/langvarig, dødsfall) 5 = Katastrofalt (mange dødsfall, svært alvorlige og uopprettelige skader på miljø, total ødeleggelse av kritisk infrastruktur)

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang hvert 50. år og én gang hvert 100. år) 3 = Sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang hvert 10. år og én gang hvert 50. år) 4 = Meget sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang hvert år og én gang hvert 10. år) 5 = Svært sannsynlig (kan inntreffe flere ganger i året) Konsekvensgradering:1 = Ufarlig (ingen skade, kun evt. "plunder", mindre forsinkelser) 2 = En viss fare (driftsmessige problemer, mindre skader) 3 = Farlig (betydelige skader på miljø, økonomi, driftsstans i flere døgn, alvorlig personskade) 4 = Kritisk (Alvorlige miljøskader, stort omfang/langvarig, dødsfall) 5 = Katastrofalt (mange dødsfall, svært alvorlige og uopprettelige skader på miljø, total ødeleggelse av kritisk infrastruktur) HMS-rådgiver/Yrkeshygieniker Kai Gustavsen Dette kan være forbyggende tiltak (redusere sannsynlighet for at uønsket situasjon skal oppstå) eller skadebegrensende tiltak (redusere negative konsekvenser av uønsket hendelse). Slike tiltak skal kun gjennomføres etter en vurdering av kostnader opp mot nytte. Tiltak for å kontrollere, redusere eller eliminere risiko bør holdes innenfor en "akseptabel kostnadsramme" (vurderes i hvert enkelt tilfelle). Det vil ofte være lurt å gjøre noe med de ”enkle” og mindre risikopregede tiltakene

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang hvert 50. år og én gang hvert 100. år) 3 = Sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang hvert 10. år og én gang hvert 50. år) 4 = Meget sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang hvert år og én gang hvert 10. år) 5 = Svært sannsynlig (kan inntreffe flere ganger i året) Konsekvensgradering:1 = Ufarlig (ingen skade, kun evt. "plunder", mindre forsinkelser) 2 = En viss fare (driftsmessige problemer, mindre skader) 3 = Farlig (betydelige skader på miljø, økonomi, driftsstans i flere døgn, alvorlig personskade) 4 = Kritisk (Alvorlige miljøskader, stort omfang/langvarig, dødsfall) 5 = Katastrofalt (mange dødsfall, svært alvorlige og uopprettelige skader på miljø, total ødeleggelse av kritisk infrastruktur) HMS-rådgiver/Yrkeshygieniker Kai Gustavsen Sannsynlighet og konsekvens blir skrevet i tabellen til høyre på bilder Gruppas vurdering Sannsynlighet X= Konsekvens Velg et tall mellom 1 – 5

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang hvert 50. år og én gang hvert 100. år) 3 = Sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang hvert 10. år og én gang hvert 50. år) 4 = Meget sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang hvert år og én gang hvert 10. år) 5 = Svært sannsynlig (kan inntreffe flere ganger i året) Konsekvensgradering:1 = Ufarlig (ingen skade, kun evt. "plunder", mindre forsinkelser) 2 = En viss fare (driftsmessige problemer, mindre skader) 3 = Farlig (betydelige skader på miljø, økonomi, driftsstans i flere døgn, alvorlig personskade) 4 = Kritisk (Alvorlige miljøskader, stort omfang/langvarig, dødsfall) 5 = Katastrofalt (mange dødsfall, svært alvorlige og uopprettelige skader på miljø, total ødeleggelse av kritisk infrastruktur) HMS-rådgiver/Yrkeshygieniker Kai Gustavsen Hva kan skje?: Hva kan vi gjøre for å hindre at noe går galt? Gruppas vurdering Sannsynlighet X= Konsekvens Navn på farekilde: Velg et tall mellom 1 – 5