Hva er det og hvorfor beskytte det?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Trykk på mus eller tastatur for neste bilde…
Firmanavn og varemerker – status i Norden
Antalis-HQ BRUKERVEILEDNING FOR BESTILLINGER. Antalis, Europas ledende distributør av papir, emballasjeløsninger og dekor & display produkter, presenterer.
Litt mer om PRIMTALL.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Google Confidential and Proprietary 1 1 Hva kan Google fortelle deg om kundene dine? Siri G. Børsum Industry Leader Google Norway Hva kan Google fortelle.
Et bekymringsløst liv – er det mulig? Matteus 6,23-34
Bibeltime onsdag 8.januar Anne Birgitta L.K.. Luk.1, Men da Elisabet var i sjette måned, ble engelen Gabriel sendt fra Gud til en by i Galilea.
2005 Intellectual Property Rights o Industrielle rettigheter o Varemerker/domenenavn o Design/mønster o Patenter o Opphaverett.
Beskyttelse av forretningsideer
© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Beskyttelse av forretningsideer Kari Helen Simonsen ONSAGERS AS.
© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Beskyttelse av forretningsideer Kari Helen Simonsen ONSAGERS AS.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Trådløs telefon 7921G Nye Menyer
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
© Patentstyret Varemerke og design Hva er det og hvorfor beskytte det? Jens Herman Ruge Juridisk rådgiver Design- og varemerkeavdelingen E-post:
Hva er det og hvorfor beskytte det?
© Patentstyret Design og varemerke Hva er det og hvorfor beskytte det? Jens Herman Ruge Seniorkonsulent Design- og varemerkeavdelingen E-post:
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Post 4, sykehuset Levanger
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Andre funksjoner. Her kommer en beskrivelse av søkefunksjoner, knapper og annen funksjonalitet. 2.
Velkommen! 4/4/2017.
Kostratall for tjenester Overhalla kommune Av seniorrådgiver Helge Holthe Kristiansund
LEDIGE LOKALER TIL LEIE PÅ VÆRSTE-OMRÅDET
Dag Wiese Schartum, AFIN
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Vern av kjennetegn - næringslivets behov Advokat Anna E. Nordbø, NHO. NIR mellomkonferanse 27. mars 2009, København.
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
© copyright all rights reserved Onsagers 2009 Hvordan beskytte din idé? Med immaterielle rettigheter i fokus. Advokat Jette Robsahm, ONSAGERS AS.
:39 Medlemsundersøkelse Norsk Fysioterapeutforbund 1 Svarlogg.
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Patenter 17. Januar 2005 G. Lillian Livgard Oslo.
Utskrift av presentasjonen:

Hva er det og hvorfor beskytte det? Design og varemerke Hva er det og hvorfor beskytte det? Kaja Asheim Seniorkonsulent Design- og varemerkeavdelingen E-post: kas@patentstyret.no God tid til spørsmål Kort innføring, hovedpunkter, gir innblikk i fagområdet. Kan man dette, forstår man mer enn de fleste – greie hovedlinjer. I gråsonene at vurderingen blir vanskelig.

Hvorfor varemerke og design? Selve oppfinnelsen beskyttes jo av patentvernet. Finnes det tilleggsverdier? Kan du forhindre at andre snylter på eller ødelegger ditt gode navn og rykte? Utgjør sammen med patent INDUSTRIELLE RETTIGHETER, som forvaltes av PS. Finnes store tilleggsverdier i utover til oppfinnelsen.

Alle gode ting er TRE… Teknikken er patentert Utseendet er designbeskyttet Navnet på produktet er varemerkebeskyttet STARTLOOP AS

Derfor beskytter man industrielle rettigheter Antatt verdi: 70 mrd. USD!!! Utgift ved varemerkeregistrering i Norge: 2300 kroner Samme innhold, økt omsetning med 31% ved innførselen av plastflasken Designregistrering i Norge: 1300 kroner Markedssjef i Freia uttalt at deres varemerker er mer verdt enn alle øvrige verdier i firmaet.

Merkevare = goodwill Bygges på: Kvalitet (patent) Gjenkjennelighet (varemerke og design) Hvordan sikrer du at goodwillen tilfaller deg? Ikke la andre aktører forveksles med deg Merkevaren er en følelse som må knyttes opp til noe konkret. Varemerker kan vare evig Det som gjør et produkt verdifullt er goodwill. Varemerker kan vare evig i motsetning til Patent og Design, derfor må goodwill knyttes til varemerker.

Hvilke typer varemerker finnes? Kellogg´s Nordea ONCE YOU POP…YOU CAN`T STOP

Hva er felles for disse / hva er et varemerke? Et varemerke er et kjennetegn for varer og eller tjenester som er egnet til å peke ut kommersiell opprinnelse. Hvis man klarer å identifisere disse merkene med en kommersiell opprinnelse, fyller de kravene til varemerkerettslig særpreg.

Hvordan beskytte et varemerke Varemerkeloven gir innehaver en enerett til kommersiell utnyttelse ved: - registrering - innarbeidelse ® / TM ? R i sirkel og TM er ikke regulert etter norsk lov, kun amerikanske symboler, men greie å bruke som signaler til konkurrentene allikevel.

Fordeler ved registrering Sikkerheten er stor for at du har en enerett Vern i hele Norge Lite kostnadskrevende Patentstyret overtar noe av den praktiske håndhevelsen av vernet Taktisk effekt Grunnlag for avtaler (dokumentert rettighet) Ingen register over innarb. Varemerker og vi sjekker heller ikke mot Brønnøysund. Men en god indikasjon på at man har en enerett.

Holder det ikke med domene- og foretaksregistrering? Domenenavn: Kun en internettadresse Ingen juridisk enerett slik som varemerke og firma Registrering i register hos NORID for no.domene. Foretaksnavn (firma): Offisielt navn på bedriften Virksomhetens forretningsnavn, andre interesser enn vm. Ingen gransking mot forvekselbare firmanavn. Pga ikke garantifunksjon uten org. nr. Varemerke: Kjennetegn for varer/tjenester Registrering hos Patentstyret gir vern i hele landet Gir et sterkt vern – mot forvekselbare merker Gir også vern mot forvekselbare domeneregistreringer og firmaregistreringer

Hvorfor nektes noen varemerker registrering? 2 hovedgrunner: Pga. manglende særpreg Pga. tidligere registrerte varemerker Varemerkeretten strekker seg bare så langt som merket har særpreg. Helhetsvurdering.

Registreringshindring: - manglende særpreg, § 13 Varemerket må ikke bare gi uttrykk for varens/tjenestens: - art - kvalitet - formål - pris - sted eller tid for tilvirkning Hvis merket bare gir uttrykk for disse tingene, fyller det ikke særpregskravet. Kan ikke knytte goodwill til et merke som ikke har særpreg.

Eksempler på dårlig varemerker: Oslo Rørleggerservice (Rørleggertjenester) Bakern (Bakertjenester og bakerivarer) Glem ikke din tunge! (Toalettpreparater) Hot & fast (Matvarer)

Grader av særpreg Swix Godt Brød Baby-dry (bleier)? BioID (biometrisk identifikasjonsutstyr)? Baby-dry (bleier)? Ektemann til leie (vedlikeholdstjenester)? Alfakrøll (frisører/IT-tjenester)? Swix Godt Brød Tvilstilfeller –egentlig ingen feil svar. Sterkt Suggestivt Svakt Beskrivende registrerbart ureg.bart

”sterkt”/”svakt” – hva vil det si? Både sterke og svake registrerbare merker har vern Hvor nærme kan andre merker komme uten å være egnet til å forveksles? PS anbefaler ingenting –sterke merker er tyngre å knytte goodwill og kjennskap til, mens svake merker har lite beskyttelse, men er enkle å innarbeide.

Registreringshindring -forvekselbare merker (§ 14) Med en annens navn, firma eller varemerke som er vernet Vurderingstemaet: - hvor like er merkene (kjennetegnslikhet) og - hvor like er varene/tjenestene som merkene gjelder for (vareslagslikhet) Omsetningskretsen Helhetsvurdering Helhetsvurdering Grunnvurderingen er om man antar at omsetningskretsen vil ta feil med hensyn til varenes/tjenestenes

VELUX Forvekselbare merker? Reg. nr. 183965 (kl. 19: bygningsmaterialer) VELUX Reg. nr. 124806 (kl. 19: bygningsmaterialer) Annen avdeling avgjørelse nr. 7049 fra 2001 VELUX registrert først. VELUX rent fantasimerke og særpreget for varene.  Omsetning gjennom selvbetjeningsforretninger bidrar til en mindre merkebevisst kyndig omsetningskrets.  Det søkte merkets figurutforming lite særpreget,

AQUABONA BONAQUA Forvekselbare merker? Reg. nr. 188.534 Begge merker gjelder div varer i klasse 32 BONAQUA Reg. nr. 166.799 Annen avdeling avgj. nr. 7115 Helt på grensen til det beskrivende, nok med visuelle og fonetiske forskjeller til tross for likt assosiasjonsbilde

Andre registreringshindringer i § 14 Strider mot lov, offentlig orden eller er egnet til å vekke forargelse Apotekloven Hakekors, Osama Bin Laden? Er egnet til å villede: BILTILSYNET N.L.C. Nashville Leather Company Villedende fordi innehaver var et tysk selskap Inneholder noe som kan oppfattes som en annens firma, navn eller portrett Drillo-is (oppfattes som Egil Olsen, som gav samtykke) Apotekloven: kan ikke bruke navnet apotek dersom man ikke fyller kravene til apotek. Vekke forargrelse: vanskelig vurderingstema for oss –tilbakeholdne med å bruke. Kun klare tilfeller som blir nektet. Hakekors nektet i Norge. Osama bin Laden nektet i USA –sikkert riktig. PS har nylig nektet BUDDHA som restaurant-virksomhet. Kan bruke, men ikke registrere. Vi vil ikke knytte religiøse symboler til f. eks skjenkevirksomhet. Villedelse: kan være knyttet til tidligere statlig instans, selv om det er privat søker. Goodwill og integritet som Statens Veivesen har. Søker trakk frem at staten ikke bruker Statens Veivesen lenger, men dette er irrelevant så lenge det fortsatt er knyttet goodwill til dette navnet. Trenger ikke å være en annens navn –tilstrekkelig at det oppfattes – ingen som HETER Drillo, men merket vil oppfattes som Egil Olsen.

Etter registrering, pass på varemerket ditt. Kom med protester og innsigelser mot forvekselbare varemerker og firmaer Bruk TM eller ® Unngå degenerering! Må følge med på hva som bli registrert i PS- Varemerker må passes på slik at verdiene ikke forringes.

Degenerering Hva har skjedd med Thermos Linoleum Rollerblades Kiwi Hva har skjedd med f.eks thermos? Klarer ikke lenger å utpeke en kommersiell opprinnelse –mister varemerkefunksjonen. Innehaverne av Rollerblades jobber for at merket ikke skal degenerere –hva tror dere? Ansvaret ligger også hos forhandlerne –hvis forhandlerne ikke bruker navnet som et varemerke –må instruere alle ledd med sin trademarkmanual eller andre retningslinjer. Hva med LYCRA by DuPont? Hva med Oscar-statuetten? Google?

Hvordan søke om varemerkeregistrering? Søknadsskjema: www.patentstyret.no 45 vare- og tjenesteklasser Hvorfor må du angi hva merket skal gjelde for? Har med SÆRPREG å gjøre.

Design

Hva er design? -”design er en liten lykkeopplevelse” Mette Marit - produktutforming, formgivning Stortinget

Hva er et produkt i lovens forstand? Utseende på gjenstander To- og tredimensjonale Hva er design? Designloven gir beskyttelse for utseende på et produkt. Dvs ”særtrekk” ved produktets utseende. Design gjelder visuelle uttrykk. Det som kan oppfattes visuelt - med synet. Et produkt utseende kan relatere seg til to dimensjonale, så vel som tre dimensjonale utseende. Det er ikke et krav om at utformingen er synlig ved normal bruk. Også innsiden av et produkt, som f. eks innsiden av en sko eller en kjele kan design beskyttes. Hva er så sætrekkene ved et produkts utseende? Sofa eks: Sofaens form kan tenkes designbeskyttes. Sofaen farge eller fargesammensetning designbeskyttes. Strukturen på stoffet som benyttes på sofaen kan designbeskyttes. Det er ikke et krav om at utformingen er synlig ved normal bruk. Også innsiden av et produkt, som f. eks innsiden av en sko eller en kjele kan design beskyttes. Unntak: Deler av et design. Hva kan ikke designbeskyttes? Produkter som ikke har et fast utseende (væske, pulver eller lignende) Heller ikke tekniske løsninger eller fremgangsmåter kan designbeskyttes (Patent)

Dekor, ornament, grafisk design Lasse Kjus –jakke : dvs dekor på produkt Ornament: dyrefotspor brukt som avtrykk på tørkerull. Grafisk design: ikoner og oppsett på telefon/hjemmeside og lignende.

Reg.nr. 78402 Flaske Reg.nr. 77760 Sekkestol Reg.nr. 78492 Spillbrett Reg.nr. 78210 Bil Reg.nr. 78349 Grafisk symbol Reg.nr. 78453 Nettside

Deler av et produkt? Nakkestøtte Armlene Ryggplate Stolben

Sammenstilling av gjenstander Helheten vernes, ikke elementene hver for seg. Kan være aktuelt for restaurantkjeder og f. eks hotellkjeder som ønsker en helhetlig profil slik at kunder kjenner seg igjen hvor enn de er i verden. Kan være en verdi for folk som reiser mye, at de kjenner seg igjen i en hotellobby eller et hotellrom. Denne er ikke registrert. Kilde: Karim Rashid

Design beskytter ikke funksjon Et bildekk er rundt, og det må ha et slags mønster slik at det har veigrep. Dette kan ikke belegges med enerett. På vannslangen – kun ”dutten” nederst som ikke er beskyttet – den må passe sammen med øvrige komponenter. Selv om det er produsentens egen funksjon den skal passe inn i, så kan man ikke få enerett. En slik rettighet må søkes gjennom patent. Oppfatning av at design er en patent-light beskyttelse. Dette stemmer ikke. Man får helt ulike eneretter ved de ulike registreringen. De utfyller hverandre, men er intet substitutt.

I tillegg til at din design må være et produkt, må: Designen være ”ny” Identisk design ikke tidligere allment tilgjengelig For relevante fagmiljøer innen EØS Unntak: forutsetning om fortrolighet Unntak: ”grace period” Designen må ha ”individuell karakter” Annet helhetsinntrykk enn tidligere tilgjengelig design Frihet i utformingen har betydning I motsetning til patent hvor det er et objektivt nyhetskrav. Bryter ikke nyhetskravet hvis det er vist frem under forutsetning om fortrolighet. Grace period: Har ofte ikke tenkt på beskyttelse før man viser frem produktet. Grace period innebærer at hvis man har vist frem et design gjelder ikke nyhetskravet de første 12 mnd. etter at det ble vist frem, såfremt det ble søkt designbeskyttelse i mellomtiden.( Man får ikke med prioritet. ) Indivuell karakter: Helhetsinntrykk. Hvor det er liten frihet i utforming kreves mindre grad av individuell karakter, enn hvor det er stor handlefrihet med hensyn til funksjon.

Beskytt helhet og viktige designelementer Sykkelstolen (helheten) Ryggplaten Fotstøtten Ryggplaten kan nå designregistreres da den skiller seg fra helheten i det første produktet. Hva er nytt? Hamax – Kiss og Sleepy

EKSEMPEL Flaskesaken, eksempel fra 2. Avd. Helhetsutseendet Form Linjer Materiale Graden av frihet Den informerte bruker De tre nederste flaskene til venstre har nok kanskje også vern da??? Kilde: www.bvlgari.com

Avgjørende er at helhetsinntrykket er for likt, selv om elementer I sidene er ulike. Ble ingen sak – men et eksempel på at selv om man kan påpeke forskjeller så vil de anses å være for like.

Kult å bli kopiert, designere (og kanskje den delen av de som heller mot kunstnere) sier dette, men kanskje ikke når de har blitt kopiert Må ikke nekte andre å kopiere med designregistrering –men man har kontroll med utnyttelsen av produktet / utseende Designeren selv bør kanskje nå etter ny lov, være litt mer bevist når han leverer et ”produkt” til en bedrift

Industrielt rettsvern – tre ting på en gang