FIL 1002 Erkjennelsesteori vår 2006 Lars Reinholdtsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
EN LITEN JULE HILSEN FRA LAR-NETT NORGE
Når det har skjedd: Varsling
Fra ord til liv Mars 2011.
… vitenskapen ikke gir rom for å tro på Gud.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Einar Duenger Bøhn UiO, våren 2012
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
RELASJONSKOMPETANSE Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Å skrive en sakpreget tekst
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Forum for EVU og digitale medier i læring
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Brukertest toppnivå uio.no Foreløpig gjennomgang av viktigste funn.
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
Forelesning 5: Aristoteles’ Teoretiske Filosofi
Håndverk Tro Makt Symbolikk Noe å leve av? Identitet Periode Stil Funn
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
FORELESNING 2: Sofistene og Sokrates
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Grunnlagsproblemer i statsvitenskap
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Eksperiment for TDT25 Tor Stålhane.
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Priviligerte mennesker, lever livet uten grenser, graver og pumper opp
Felteksperiment - OU. Eksperiment Test av en teori, dvs. test av noe som foreligger forut for eksperimentet. Eksperimentet blir dermed styrt av teorien.
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Mandag 8. November Powerpoint..
Fra ord til liv April 2010.
12 Reflekterende lesing.
Forelesning 11: Kants Teoretiske Filosofi
Forelesning 12: Hume Narve Strand.
Forelesning 10: Hume Narve Strand.
Forelesning 5: Aristoteles’ Teoretiske Filosofi
Forelesning 8: Descartes
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
 Dersom jeg ikke får se naglemerkene i hendene hans eller får legge fingeren i dem og stikke hånden i siden hans, kan jeg ikke tro.
Livets tog.
Kvalitative og kvantitative metoder
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Litterære virkemidler
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Hva er kunnskap?.
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet FYS2150LAP Februar 2006.
Empirisme og koherens og fundamentalisme
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
¡A golpe de periódico! Høgskolelektor Svein Erik Svendsen  Kilde: 110 Actividades para la clase de idiomas  (Colección Cambridge de didáctica de lenguas)
Erkjennelsesteoretisk fundamentalisme. Fundament Overbygning Prosjekt: Bygg opp fra basis.
INF1800 Logikk og Beregnbarhet. Lærebok: Discrete Structures, Logic, and Computability Utdrag blir pensum. Obs: Første opplag inneholder mange feil, andre.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Forelesning 1: Teoretisk filosofi v/Stig Hareide
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
Naturfagdidaktikk hovedtemaer:
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Ad hoc mobile networking Presentasjon av artikkel Re-Place-ing Space: The Roles of Place and Space in Collaborative Systems Steve Harrison, Xerox Palo.
24-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Høsten 2011.
Praktikumsoppgaver - med eksempler fra alminnelige formuesrett
Kvalitative og kvantitative metoder
Hypotesetesting: Prinsipper
Utskrift av presentasjonen:

FIL 1002 Erkjennelsesteori vår 2006 Lars Reinholdtsen

Noen grunnspørsmål Hva er kunnskap? Hva er de nødvendige og tilstrekkelig betingelsene for kunnskap? Hvor mange og hva slags kilder har vi til kunnskap? Hva slags former for kunnskap har vi? Hva er kunnskapens struktur? Hva er kunnskapens grenser?

Skeptisisme Grensene for kunnskap er overraskende (eller ubehagelig) snevre

Typer skeptisisme Global – lokal Skeptisisme om: –kunnskap –begrunnelse –forståelse Dogmatisk vs. pyrrhonisk skeptisisme

Pyrrho fra Elis (ca f.Kr.) Ataraxia - sjelsfred (lykke) oppnås ikke gjennom kunnskap (mot stoikere og epikureere) Epoché – påstandsavholdenhet Tropoi – ”metoder”

Dogmatisk skeptisisme Vi har ingen kunnskap om F Vi har ingen begrunnede oppfatninger om F. (Vi kan ikke forstå påstander om F)? Vi bør ikke ha oppfatninger om F

Argumenter for skeptisisme Dancy: Skeptisisme basert på argumenter er en mye mer interessant posisjon enn skeptisisme uten argumenter Men: Gjør seg sårbar for motangrep: hvis forutsetningene er uplausible

Descartes ( ) TvilOverbevisning Viten Viten: alle muligheter for tvil er eliminert Hvis det gjenstår mulighet for tvil er det bare større eller mindre grad av overbevisning Metodisk tvil

Grunner til tvil Feilbarlighet Drømmeargumentet Den onde demon

Andre skeptisistiske argumenter Persepsjon av ytre objekter Ugyldigheten av induksjon fra observerte til ikke-observerte tilfeller

Skeptiske scenarier Drømmeargumentet Den onde demon Hjerne på tank Virtuell virkelighet (f.eks. The Matrix)

Er scenariene nok i seg selv? Viser at en person som befinner seg i scenariet ikke vet. Men de viser ikke automatisk hvordan det er med personer som ikke befinner seg i et skeptisk scenario. Det trengs i så fall flere premisser!

Premiss for et eksplisitt argument Påstand: S vet p på basis av e (sanseerfaring/ evidens) Skeptisk alternativ: La q være uforenlig med p og forenlig med e. Da er q et skeptisk alternativ til p Kunnskapssyn: S vet p på basis av e bare hvis e impliserer p.

Et annet Kunnskap krever at alle grunner for tvil er eliminert. Hvis et skeptisk scenario er mulig, så er ikke alle grunner for tvil eliminert.

Fallibilisme Enhver oppfatning er i beste fall feilbarlig begrunnet.

Impliserer fallibilisme skeptisisme? ”Hvis jeg vet p er det umulig at jeg tar feil om at p.” Nødvendig at: Hvis S vet p, så er p sann Men ikke: Hvis S vet p, så er det umulig at p er usann, eller mao.: Hvis S vet p så er p nødvendig sann. Noe galt ved å si ”Jeg vet p, men det er mulig jeg tar feil.” Denne setningen er også ugrei: ”p, men jeg tror ikke p”. Men setningen kan være sann for det.

Lukning (kunnskap) Forutsetning: SK → ¬ h 1.P1 (Lukning): A vet h → A vet at ¬ SK 2.P2: A vet ikke at ¬ SK 3.Konklusjon: A vet ikke at h

Lukning (begrunnelse) Forutsetning: SK → ¬ h 1.P1 (Lukning): A er begrunnet i å tro h → A er begrunnet i å tro ¬ SK 2.P2: A er ikke begrunnet i å tro ¬ SK 3.Konklusjon: A er ikke begrunnet i å tro h

Benekte lukning Dretskes sebra eksempel Nozicks generelle kunnskapsteori

Sebraer

Er det sebraer? Grunnlag for oppfatning: dyrenes utseende, det som står på skiltet, osv. På denne basis kan vi vite at det er sebraer i innhegningen. Er det sminkede muldyr? På denne basis kan vi ikke vite at det ikke er sminkede muldyr. Dette er et moteksempel mot lukning.

Nozicks teori om kunnskap A vet p ↔ 1.p er sann 2.A tror at p 3.Hvis p ikke var sann, ville A ikke trodd p. 4.Hvis p var sann ville A trodd p. Lukning holder ikke

Benekte P2 P2: A vet ikke (er ikke begrunnet i å tro) at ¬ SK P2 er selv-gjendrivende? Bruke lukning. ”Jeg vet at dette er en hånd!”

G. E. Moore ( ) Cambridge University Bertrand Russell ( ) Analytisk filosofi ”Gjendrivningen av idealisme”

Responser på skeptisisme Delvis aksept –Klare oss uten kunnskap (begrunnede oppfatninger holder) –Klare oss uten kunnskap om X: Idealisme/antirealisme –Skeptiker i studerkammeret men ikke i det praktiske liv (Hume)

Responser på skeptisisme Gjendriving, konstruktive strategier: –Etablere et urokkelig utgangspunkt –Et annet syn på kunnskap Gjendriving, negative strategier: –Skeptisisme gjendriver seg selv! –Mot-intuisjon (Moore?) –Vente strategi: avkreve eksplisitte argumenter, detaljerte mulighetsbeskrivelser