TRONN Å. SKJERSTAD Tel Mail:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

Meeting 8th of September 2004
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Hvordan berede grunnen for de gode………
BEDRIFTSANALYSEN DELES I EN INTERN OG EN EKSTERN DEL
GRUPPEOPPGAVER - samling 3 ALLE ER IKKE MENT Å GJØRE ALLE DELOPPGAVENE, DE FORDELES.
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
Styring av IT ved NTNU Uninett-konferansen 2013.
Elementer i en forretningsplan
Smart Grønn Vekst Paul Chaffey, Abelia. Smart Grønn vekst •Samlet 48 toppledere fra ulike bransjer i 24 timer •Skulle jobbe fram kommersialiserbare forretningsideer.
Forretningsideer & Markedsanalyser
SPIR Idélab Bodø.
INTERNASJONALE SUPERMARKEDSKJEDER SOM KUNDER
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
TRONN Å. SKJERSTAD Tel Mail:
Master of Science in Innovation and Entrepreneurship 2005/2006 ENT 4400: Innovation Strategy and Management 2. økt TRONN Å. SKJERSTAD Tel Mail:
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt
Kan økonomiske insentiver bidra til god prosjektledelse (i staten)? Dag Morten Dalen Handelshøyskolen BI og Frischsenteret Prosjekt 2004, torsdag 7. oktober.
Sesjon 3: Organisasjonslæring
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
EKSTERN ANALYSE BRANSJEANALYSE.
Oppsummering Randi Lunnan Strategi
Konsernstrategi: Sammensetting, styring og organisering
Anvendelse av verktøyene
Planlegging og strategi
Forretningskonsept og forretningsplaner
Figur 9.1: Virkeliggjøring av strategier
STRATEGIPROFILEN VED NHH
Regionale satsinger i EUs 7. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Master of Science in Innovation and Entrepreneurship 2005/2006 ENT 4400: Innovation Strategy and Management TRONN Å. SKJERSTAD Tel Mail:
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
NTE Allianse ADCom as Etablert 1987 Eid 100% av NTE 30 ansatte
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Innovasjon i innhold, distribusjon og gjestestrømmer Reason to Return – R2R.
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Innovasjonstiltak i EUs 6. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Dynamic Capabilities William Lazonick and Andrea Prencipe The Innovative Firm William Lazonick.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Presentasjonsmal Norinnova Technology Transfer AS.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
The Fjords - Excited by the Fjords
Regions of Knowledge i EUs 7. rammeprogram
[Firmanavn] Forretningsplan.
[Firmanavn] Forretningsplan.
J Hva er en strategi, og hvorfor lager vi strategier? Hva betyr dette for innkjøpsstrategier? Elsebeth Holmen og Luitzen de Boer Industrial.
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Gassbasert fermentering og dets kompetansebehov
Segmentering og posisjonering
Produktstrategi på Bedriftsmarkedet
8. desember 2018 Verdsettelse –
Innovasjon i lokalarbeidet
3. Organisasjonsstruktur
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Presentasjon av forretningsplan
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Presentasjon av forretningsplan
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Utskrift av presentasjonen:

TRONN Å. SKJERSTAD Tel. 990 80 000 Mail: tronn@skjerstad.net Master of Science in Innovation and Entrepreneurship 2005/2006 ENT 4400: Innovation Strategy and Management 1. økt TRONN Å. SKJERSTAD Tel. 990 80 000 Mail: tronn@skjerstad.net

DISPOSISJON FOR ØKTENE Økt 1: Strategiske valg - innhold og prosess Økt 2: Evaluering av strategiske alternativer og kriterier for valg Økt 3: Vekstalternativer og prosess for fusjoner og oppkjøp Økt 4: Vekst og fall gjennom fusjoner og oppkjøp Innovation Strategy and Management 2005

DISPOSISJON FOR 1. ØKT Introduksjon Strategiprosessen Hva er egentlig ”strategisk”? Fundamentale elementer i strategi Strategiske valg – innhold og prosess Strategisk analyse Strategialternativer Case 1: ”Strategisk analyse i Aladdin Oil AS” Anbefalt lesning: Johnson & Scholes (2004): del 3, ”Strategic Choice” Hambrick & Fredrickson (2001): ”Are you sure you have a strategy” Molnight (2004):”Must win battles” ENT 4400 økt 1 Tronn Å. Skjerstad

INTRO: Gjør smarte strategiske valg! Konkurransefortrinn har basis i produkt og/eller prosess Konkurransefortrinn er i mindre grad varige p.g.a. globalisering teknologiutvikling deregulering Konsekvens: strategiutvikling forandres ENT 4400 økt 1 Tronn Å. Skjerstad

Implikasjoner «Unless today’s established corporations learn to reinvent themselves and their industries, much of the new wealth will be created by newcomers.» Gary Hamel (1997) ENT 4400 økt 1 Tronn Å. Skjerstad

Strategi for de etablerte - fortsatt stø kurs eller snu før det er for sent ENT 4400 økt 1 Tronn Å. Skjerstad

Strategi for nyetablerte – nye kunder, nye behov og nye løsninger ENT 4400 økt 1 Tronn Å. Skjerstad

Ulikt fokus i ulike sammenhenger SMB: vekst Stor, multinasjonal: kompleksitet Profesjonelt partnerskap: individualisme Frivillig organisasjon: sterke verdier Offentlig sektor: den politiske dimensjon ENT 4400 økt 1 Tronn Å. Skjerstad

Introduksjon – fokus, rammer og prosess To typiske utgangspunkt for strategiske valg Visjonær frontløper (proaktiv)  Mobil Kopi av konkurrenter (reaktiv)  VoIP Ideelt sett en analytisk, sekvensiell prosess: Intern analyse Ekstern analyse Strategialternativer Evaluering Realisme Gjennomførbarhet Aksept (Men slik er det jo ikke alltid!) ENT 4400 økt 1 Implementering Tronn Å. Skjerstad

Introduksjon (forts.) Hvilken type valg er egentlig ”strategiske”? Hva er truslene mot en god strategiprosess? Eksternt: kompleksitet og informasjonstilgang Internt: overmot og tidspress ”Langtidsplanlegging” Langsiktige Ikke-reversible Ressursmessige konsekvenser Innebærer risiko ”Viktig” Involverer toppledelse Haster Begrenset informasjonsflyt Involverer konsulenter ENT 4400 økt 1 Tronn Å. Skjerstad

Strategiarbeid går typisk over fire hovedfaser 1. fase – Analyse og strategisk målsetning (for retning) fase – Beskrive strategisk respons (prioritering og avgrensing) fase – Operasjonalisere målsetninger (i måltall og milepæler ) fase – Organisatorisk konsekvens og prosess for videreutvikling 2. 3. 4. ENT 4400 økt 1 Tronn Å. Skjerstad

Sammenhengen mellom fasene 2. Strategisk respons 3. Strategisk analyse Utviklingstrekk Ekstern Intern Mål for oppfølging Måltall Milepæler Økonomisk logikk Arenaer Rekke- følge Instru- menter Differensiatorer 1. Strategiske målsetninger 4. Organisatorisk konsekvens Struktur - ansvar og samspill Mennesker - kompetanse Prosesser - utvikling Insentiver ENT 4400 økt 1 Tronn Å. Skjerstad

fase - analyse og strategiske målsetninger 1. Analyse Overordnede utviklingstrekk Marked Teknologi Strukturelt Regulatorisk Eksterne trusler og muligheter Interne styrker og svakheter Strategiske målsetninger – eksempler ”Vinne 50 % markedsandel i Norge innen 2 år”? ”Ledende markedsposisjon i Sverige innen 200X”? ”Lansering av produkt X innen Y år”? ”Markedsandel innen produkt X i Europa på Z% innen 200X”? ENT 4400 økt 1 Tronn Å. Skjerstad

fase – beskrivelse av strategisk respons 2. Hvilke(n) markedssegment produkter og tjenester, geografisk område og teknologi? Kostnadseffektivitet - stordriftsfordeler - gjenbruk eller prisdifferensiering? - unikt produkt - service… Arenaer Organisk utvikling, partnere og/eller oppkjøp? Økonomisk logikk Instru- menter Rekke- følge Hvilke unike kundeverdier: lavest pris og/eller ”mer for pengene” …og med hvilken kommunikasjon? Hvilken hastighet og sekvens av tiltak? Differensiatorer ENT 4400 økt 1 Tronn Å. Skjerstad

fase - sette mål 3. Etablere handlingsplan for oppfølging Måltall og milepæler Aktiviteter Ansvar Samspill Sjekke konsistens Budsjett Forretningsplan Strategiske prosjekter ENT 4400 økt 1 Tronn Å. Skjerstad

fase – organisatorisk konsekvens 4. Etablere prosess for videre utvikling av planen Selskapets videre arbeid med strategien m.h.t. oppdatering og revisjon av: Ekstern og intern analyse Strategiske målsetninger Strategisk respons Måltall og milepæler for oppfølging Langsiktige organisatoriske konsekvenser Koordinert med selskapets videre arbeid med strategiske prosjekter Gjennomføre evt. justeringer av organisatorisk design Omsette strategi i praktisk konsekvens for organisasjonsstruktur, mennesker, prosesser og belønning Detaljering av ansvar og samspill ENT 4400 økt 1 Tronn Å. Skjerstad

Rammeverk for strategiske valg Strategisk analyse Strategialternativer Evaluering (av tilpasning) Utsiling Valg - Gjennomførbarhet - Aksept Implementering ENT 4400 økt 1 Tronn Å. Skjerstad

”Det fungerer ikke slik hos oss” Nei, selvfølgelig ikke. Modeller er å sammenligne med en verktøykasse Snekkeren bruker heller ikke hele verktøykassa til alt han lager ENT 4400 økt 1 Tronn Å. Skjerstad

Strategi- alternativer Strategisk analyse Evaluering (av tilpasning) Utsiling Valg - Gjennomførbarhet - Aksept Implementering ENT 4400 økt 1 Tronn Å. Skjerstad

STRATEGIALTERNATIVER (a) Hvilken basis? (generiske strategier) (c) Hvordan (utviklingsmetoder) (b) Hvilken retning (utviklingsretninger) ENT 4400 økt 1 Tronn Å. Skjerstad

Hva med alternativet ”ingen strategi”? For vanskelig å artikulere? Unngå for mye internpolitikk? Hemmelighold ift. konkurrenter? ENT 4400 økt 1 Tronn Å. Skjerstad

IDENTIFIKASJON AV ALTERNATIVER Kreativitet vs. struktur Tid vs. fullstendighet ENT 4400 økt 1 Tronn Å. Skjerstad

Identifikasjon forts. Forutsetninger Blokkeringer - Åpent sinn - Intern evaluering - Evnen til å leke med ideer og konsepter Blokkeringer - Oppfatningsmessige (f.eks. erfaringer) - Følelsesmessige (som manglende motivasjon) - Kulturelle (f.eks. ”logikk er bedre enn intuisjon”) ENT 4400 økt 1 Tronn Å. Skjerstad

Barrierer i praksis ”Vi har prøvd dette før” ”Dette er jo helt nytt” ”Den er for enkel” ”NIH-syndromet” ”Du er fem år for tidlig” ”Toget er gått” ”Jeg liker ikke ideen” ”Jeg har ikke tro på ham” ”Sjefen vil ikke like dette” ”Markedet er modent” ”Vi har klart oss fint uten” ”Det er umulig i praksis” ”Vi lar Per se på saken” ”Vi har ikke tid” ENT 4400 økt 1 Tronn Å. Skjerstad

(a) Basis for strategialternativer Utgangspunkt: Oppnåelse av en varig posisjon på konkurransearenaen Generiske strategier (iht. Porter) Kostnadslederskap (laveste kostnad) Differensiering (unikhet som forsvarer høyere pris) Fokusering (smal satsing på nisje basert på lavkost/ differensiering) ...og «stuck in the middle» er for taperne ENT 4400 økt 1 Tronn Å. Skjerstad

(b) Utviklingsretninger En klassiker: Ansoffs (1968) produkt-/markedsmatrise: PRODUKT Dagens Nye Tilbaketrekning Konsolidering Markedspenetrasjon Dagens Produkt- utvikling MARKED Markeds- utvikling Diversifisering (relatert/urelatert) Nye ENT 4400 økt 1 Tronn Å. Skjerstad

Markedsutvikling Inn i nye segmenter (bransjer) Nye anvendelsesområder av samme produkt Nye geografiske områder eksport lokalisering ute (produksjon/distribusjon/salg) ENT 4400 økt 1 Tronn Å. Skjerstad

…forts. I kapitalintensive bransjer er det investert tungt i produkt og teknologi (f.eks. fra Fiat via Polski Fiat til Lada) Tilsvarende i FoU-intensive bransjer (f.eks. IT og telekommunikasjon) Innen service trekker kundene deg ut (f.eks. forsikring og bank) ENT 4400 økt 1 Tronn Å. Skjerstad

Produktutvikling Tar flere former - oppfinnelser (f.eks. den første bilen) - nye kategorier (som P&Gs første shampoo) - tillegg til produktlinjer (f.eks. Hansa Lettøl) - produktforbedringer (som Windows 2003XP) Krever innovasjon og markedsorientering ENT 4400 økt 1 Tronn Å. Skjerstad

Et spørsmål om liv og død(!?) Et utgangspunkt mange deler: “Get innovative or get dead” - Tom Peters (1990) Overlevelse gjennom: - Oppdage og utnytte muligheter - Oppdage i tide og beskytte seg mot trusler ENT 4400 økt 1 Tronn Å. Skjerstad

Gjøre det selv? Endre standarder Tunge investeringer - Produksjonsutstyr for kostnadseffektivitet - Distribusjonsapparat - Lederrekruttering Unngå at alle venter på alle Eksempel: IBM med dominerende rolle innen PC på 1980-tallet og bråstoppen i utvikling på disketter (180kb i 1981 til 1,2mb i 1984 og nå) etter at denne dominansen ble brutt ENT 4400 økt 1 Tronn Å. Skjerstad

…eller sammen med andre? Innovasjoner som passer inn i og forsterker det eksisterende Behov for å kombinere ressurser - Vertikale og horisontale bedriftsrelasjoner - Kobling til tidligere, beslektet og støttende teknologi Eksempel: IBMs dreining til å lansere PC’er via samarbeid med Intel (mikroposessor) og Microsoft (operativsystem) for å etablere åpne løsninger ENT 4400 økt 1 Tronn Å. Skjerstad

(c) Utviklingsmetoder Organisk vekst (intern utvikling) Fusjoner og oppkjøp Allianser ENT 4400 økt 1 Tronn Å. Skjerstad

Organisk vekst Er særlig aktuelt for - aktører i et marked som er preget av usikkerhet og behov for standarder - en sterk aktør som kan velge og kan høste fordeler av skala, synergi og kompetanse - en liten aktør som ikke har økonomisk evne til å gjøre nødvendige oppkjøp eller ikke er attraktiv for allianser (”beggers can’t choose”) ENT 4400 økt 1 Tronn Å. Skjerstad

Fusjoner og oppkjøp Har en tendens til å variere i ”popularitet” over tid mellom bransjer Foretrekkes fordi det potensielt kan gi fart konkurransefordeler finansielle gevinster ENT 4400 økt 1 Tronn Å. Skjerstad

Allianser Økende «popularitet» p.g.a. Sårbar metode ift. økende kompleksitet i omgivelser knapphet på interne ressurser Sårbar metode ift. hvor reelt behovet er for å dele ressurser hvorvidt ressursene er delbare mulighetene for å beskytte egne ressurser mot utbytting ENT 4400 økt 1 Tronn Å. Skjerstad