Frøydis Hertzberg Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Den vesle gutten og julenissetoget
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Demens - Test.
I.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Teknologi i klasserommet

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Fra ord til liv April 2009.
Fra ord til liv Mars 2011.
En innføring i spillet: Lag En Setning
22 tips for den faglitterære forfatteren
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
ADVERB.
Bokanmeldelser..
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Hvordan intervjue en forsker?
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Å skrive en sakpreget tekst
En måte å lese Bibelen på
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Kapittel 5 oppgave g Sett inn å sette (seg,) å sitte, å legge (seg), å
Kapittel 21 Transportsystemet i Oslo
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Om å skrive om litterære tekster
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 10 På treningssenteret.
Johannes 21,11-19.
Essay er en skriftlig sjanger.
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
I dag snakker vi om psykiske problem:
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
10 regler for å skrive for web
Levende vann Joh 4,10 Jesus svarte: "Om du hadde kjent Guds gave og visst hvem det er som ber deg om drikke, da hadde du bedt ham, og han hadde gitt deg.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Litterære virkemidler
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
“Disippel-høring”.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Slik lager du sjablonger med Gimp!
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Problemløsning.
Kapittel 13 I begravelse.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Gang.
Selvbilde Start med å forklare begrepet selvbilde. Les gjerne opp fra teksten i kursmateriellet om hva den amerikanske psykologen Wigfield fant ut i studie.
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Utskrift av presentasjonen:

Frøydis Hertzberg Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) Skriving kan være så mangt eller Hvordan kan jeg bli god til å skrive?

Test deg selv: Er du planlegger eller omskriver? Når jeg skriver, går jeg rett på Før jeg begynner å skrive, planlegger jeg inne i hodet eller på papiret Jeg omarbeider sjelden det jeg har satt på papiret Jeg omarbeider gang på gang før jeg blir fornøyd å

Hva med de profesjonelle skriverne? DE LESER (eller i hvert fall HAR LEST) De skriver om Frøydis Hertzberg, Universitetet i Oslo

Frøydis Hertzberg, Universitetet i Oslo Hva mer? De lar gjerne en utenforstående lese teksten med tanke på råd og kommentarer. De er i stand til å forestille seg mottakerens reaksjoner og justere teksten sin etter det. De har et stort repertoar av bearbeidingsstrategier De vet at det er normalt å bli stående fast Frøydis Hertzberg, Universitetet i Oslo

Don’t give me inspiration; give me a deadline! (Duke Ellington) Hva med inspirasjon? Don’t give me inspiration; give me a deadline! (Duke Ellington) ”Jeg skriver når jeg er inspirert, og jeg sørger for å være inspirert klokken ni hver morgen” Peter de Vries

Hva sier forfattere om skriving? Man må alltid ha en plan, et slags stativ for arbeidet. Men man blir nødt til å gi den opp nesten med det samme. Skrivearbeidet følger gjerne en slags negativ mekanisme: Man lager et stativ, begynner på teksten, finner fort ut at dette var jo ganske dårlig, dette må man gjøre annerledes. Liv Køltzov

Jeg tilhører den type mennesker som ikke vet hva de mener før de har sagt det. Og enda verre: Jeg vet ikke riktig om jeg kan stå ved det før jeg har forsøkt å skrive det ned. Jeg hadde det på samme måten når jeg skrev til på skolen. Oppgaven het som regel ”For og imot dette og hint!”. Men jeg visste aldriom jeg var for eller mot noe som helst før jeg hadde satt pennen på papiret. Meninger og standpunkt fant jeg alltid underveis. Tor Åge Bringsværd

Hva med improvisasjon? Ravi: Jeg improviserer aldri! Tvert imot, jeg har stort behov for kontroll over alle ledd i prosessen. (…) Jeg tilbringer flere måneder i studio og gjør det meste helt selv. Det betyr at når jeg endelig er kommet frem til en ferdig versjon av en låt, ligger det kanskje 99 andre versjoner bak som er forkastet. Intervjuer: Og jeg som trodde alt liksom bare kom dettende ut av deg…

The hardest part of writing is going from nothing to something Woody Allen: The hardest part of writing is going from nothing to something

Hva kan du gjøre for å gå fra ”nothing” til ”something”? Skrive løs uten å kople inn ”den indre kritikeren” Bruke bevisste igangsettingteknikker (for eksempel press-skriving) Skrive disposisjon (hvis du er typen) Skrive tankekart (for noen: tenke på hvem som er mottakeren og hvilke forventninger han/hun har)

Om å skrive til avisen og skrive på skolen: ”Silje”: Ja, når jeg skriver til Si ;D så tenker jeg for det første å få fram et poeng og å være meg selv, så jeg skal skrive litt sånn at man kan gjenkjenne meg i det da - og jeg passer jo på å skrive til ungdommer. Når jeg skriver en skoleoppgave, så skriver jeg ganske likt, men jeg tror jeg tør å skrive mer når det er utenfor skolen enn når det er til en lærer, fordi man vet aldri helt hvordan en lærer vil vurdere det. Dessuten tenker man jo litt mer på kompetansemål og litt mer på sånne ting, så jeg sjekker ofte det før jeg skriver; hva er det denne faktisk skal inneholde

Hva kan du gjøre underveis? Våge å vise fram noe halvferdig til en utenforstående Gi egenrespons

Hva kan du gjøre når teksten nærmer seg fullføring? Lese nøye igjennom den for å finne formelle feil (rettskrivningsfeil svekker skriverens etos) Hvis det er fagtekst: sjekke kildeapparatet Sørge for klar og estetisk lay-out Levere i tide (!)

Hva er kjernen i det hele? Dumme barn behøver ikke være dumme. Elever som blir stemplet som svake skrivere, lider kanskje bare av den vrangforestillingen at skribenter vet hva de skal si før de sier det. Siden de ikke vet hva de skal skrive, kan de bli lammet og unnlate å skrive. Når slike elever en gang forstår hvordan skribenter skriver, kan de bli løst fra denne lammelsen. Donald Murray, forfatter og skriveforsker

Dett var dett!