Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
I.
Bakgrunn: Økende antall bekymringsmeldinger til barneverntjenesten - annen etnisk bakgrunn enn den norske.  Media; kulturelle forhold kan føre til manglende.
Teknologi i klasserommet
Stressmestring & Mindfulness i skolen
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Barnet som gave og oppgave
Hvem skal bestemme?.
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
10. oktober Fylkeskontakter 2008 Livet går opp og ned - snakk om det! 2009 I takt med deg selv. - Mestring i livets overgangsfaser 2010 Arbeid.
Forandringsfabrikken
Historiefaget i skolen
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Teori: Heggen, Kåre: Risiko og forhandlinger, 2004
NASJONAL KONFERANSE NAFO
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Menigheter I Forvandling Brobygging mellom menigheten og vår tids kultur gjennom evangelisasjon – fra begivenhet til prosess.
MANGFOLD I HVERDAGEN.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Bahá’í er en tro som bygger bro Innleggsholder: Saba fra 2Z Fjellhamar skole Fredag 28.mars 2008 Kontaktlærere: Magnus og Raymond.
Språk og sosialisering
NATUR, KOMPETANSE OG EN STADIG SØKEN. Ungdomsprosjektet.
Kompetente barn og unge
Rolighetsmoen barnehage
Introduksjonssenteret
FYSISK AKTIVIETET OG SKJERMAKTIVITETER
Traumer og posttraumatiske reaksjoner blant nåværende og tidligere omsorgsplasserte Et samarbeid mellom Institutt for klinisk psykologi, Universitetet.
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Velkommen til ettårssamling
Samarbeidspartnere RVTS Sør Familiekontoret i Kristiansand KUP
Oppvekstkonferansen 2012 – Bufdir Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn? av Cecilia Dinardi fra Unge Duer De Unges Egen Rettighetsbase.
TARKUS OG MEG I TRAFIKKEN
Sett inn nok på riktig plass.
Sett inn riktig form av det refleksive pronomenet eller eiendomspronomenet Kapittel 10 oppgave c.
Tro - å komme til tro - å dele troen i hverdagen - å leve i tro (ut av båten)
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
RLE UKE 6 I gode og onde dager.
Sjumilsstegskonferansen– 29. november 2011 Fra de unges perspektiv: SØKEN ETTER NOE Å TRO PÅ, ENDRING OG VERDIGHET Landstyremedlem Cecilia Dinardi.
Oslo barnevernsamband Barn i barneverninstitusjon og tilsyn utfordringer og anbefalinger Torill Tjelflaat Barnevernets utviklingssenter i Midt-Norge.
Hjertelig velkommen! Til pasienter på sykehjemmet og i hjemmetjenesten, deres pårørende, støttespillere, ansatte og venner! Lunner omsorgssenter
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
"God bagasje på livets reise."
Livets tog.
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Og.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Ungdommers erfaringer med ettervern og overgangen til voksentjenestene
Lek og Læring i barnehagen
Velkommen til et nytt skoleår!
Utekontakten i Bergen kommune /UTE ETTER NYE MULIGHETER/ Strømgaten 10.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Presentasjon av familien til Johanne
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
SMIL – styrket mestring i livet
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Flerkulturelt barnevern
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Utskrift av presentasjonen:

Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn? Oppvekstkonferansen 2012 I regi av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn? av Cecilia Dinardi fra Unge Duer De Unges Egen Rettighetsbase - www.ungeduer.no

Presentasjon Litt om min bakgrunn Mitt møte med Norge Tiden som asylsøkerbarn Hjelp fra barnevernet Slutt på hjelpen ved fylte 17 år Om hensynet til barnets kulturelle bakgrunn Barnevernsarbeiderens forståelse og vektlegging av minoritetsbakgrunnen til barnet Refleksjoner om hvordan løse ulike utfordringer Meg i dag av Cecilia Dinardi fra Unge Duer - De Unges Egen Rettighetsbase www.ungeduer.no

1 – Litt om min bakgrunn 1.1 – Mitt møte med Norge Oppveksten i Chile Kostskole Lære selvstendighet fra tidlig av Dikt og bøker Mitt tilfluktssted av Cecilia Dinardi fra Unge Duer - De Unges Egen Rettighetsbase www.ungeduer.no

1 – Litt om min bakgrunn 1.2 Tiden som asylsøkerbarn Mange nye og fremmede opplevelser Mimring Savn Ensomhet Oppdagelser Venting av Cecilia Dinardi fra Unge Duer - De Unges Egen Rettighetsbase www.ungeduer.no

1 – Litt om min bakgrunn 1.3 Hjelp fra barnevernet Endelig får jeg ro og stabilitet i hverdagen Jeg får være en helt vanlig jente Men: kulturkonflikten vokser i det skjulte Jeg faller mellom to stoler Få spør om min bakgrunn, eller om min familie Manglende initiativ til å hjelper meg med å ivareta min identitet og løse min kulturelle forvirring av Cecilia Dinardi fra Unge Duer - De Unges Egen Rettighetsbase www.ungeduer.no

1 – Litt om min bakgrunn 1.4 Ut i det voksne liv som 16åring Starten på det voksne liv gjennom mye læring og feiling Savnet etter familietilhørigheten Venner blir «familien» Relasjonsbygging Tid for refleksjon Frivillighet og idealisme blir mitt veivalg: av Cecilia Dinardi fra Unge Duer - De Unges Egen Rettighetsbase www.ungeduer.no

1 – Litt om min bakgrunn 1. 4 Ut i det voksne lit som 16-åring 1 – Litt om min bakgrunn 1.4 Ut i det voksne lit som 16-åring * Mitt veivalg ble å bidra til bedre forståelse mellom barnevernet og barnevernsbarn. Vi bygger broer. Som 16-åring etablerer flere ungdommer og jeg ulike foreninger for barnevernsbarn rundt om i landet – dette er spirene til det som i dag heter Landsforeningen for barnevernsbarn av Cecilia Dinardi fra Unge Duer - De Unges Egen Rettighetsbase www.ungeduer.no

2 – Om hensynet til barnets kulturelle bakgrunn «Minoritetsbarn i barnevernet er som barn flest, men er sårbare for forskjellsbehandling eller diskriminering i saker om omsorgsovertakelse» Forskningsrapport av Sanne Hoffman, 2010 «Hensynet til barnets kultur» Universitetet i Oslo, det juridiske fakultet av Cecilia Dinardi fra Unge Duer - De Unges Egen Rettighetsbase www.ungeduer.no

Studie av Sølve Bjørn Randal, 2009 3 – Barnevernsarbeiderens forståelse og vektlegging av minoritetsbakgrunnen til barnet «Barnevernarbeiderne har en universalistisk og oftest «fargeblind» tilnærming til innvandrerfamilier i barnevernet. Likevel ser mange av dem ut til å essensialisere kultur og etnisitet. Dette byr på flere utfordringer.» Studie av Sølve Bjørn Randal, 2009 «Hvordan forstår og vektlegger barnevernarbeidere etnisitet i arbeidet med minoritetsetniske barn og deres familier?» Universitetet i Bergen, det psykologiske fakultet, institutt for og Utdanning og Helse, senter for Barnevernstudier av Cecilia Dinardi fra Unge Duer - De Unges Egen Rettighetsbase www.ungeduer.no

4 – Refleksjoner – vi må jobbe høyt og lavt * Vi må bevege oss høyt og lavt når vi skal løse viktige utfordringer i barnevernet; være i kontakt med barna, foreldrene, fremme mevirkning, og samtidig etablere en god dialog og kontakt med de som leder, organiserer og administrerer barnevernsarbeidet, både statlig, regional og komnunalt. Det er slik vi kan fremme riktig fokus på de viktige problemområder. Til venstre: jeg arbeider med folkeopplysnings til barn og unge rundt om i landet. Til høyre: I møte med Kronprinsen og tidligere Barneminister. av Cecilia Dinardi fra Unge Duer - De Unges Egen Rettighetsbase www.ungeduer.no

5 – Refleksjoner – Vi må rette blikket mot fremtiden, i lys av fortiden Mange barn opplever kulturkollisjoner, tilhørighets,- og identitetsproblemer. Dette er virkeligheten til mange barn og unge i dag, og det er særlige utfordringer for innvandrerbarn og for norske barn med minoritetsbakgrunn. Jeg på meg selv som en norsks-chilensk person, unikt opptatt av barns rettigheter Min oppvekst har vært preget av kulturell forvirring, manglende tilhørighet, og identitetsproblemer. I dag har jeg oppnådd forståelse og jeg har fått avklart min identitet. av Cecilia Dinardi fra Unge Duer - De Unges Egen Rettighetsbase www.ungeduer.no

5 – Viktige refleksjoner Å være på plass i seg selv Det viktigste er å være på plass i seg selv, finne sin plass i samfunnet og samtidig i seg selv. Da jeg var 16 år gammel møtte jeg en gutt som inspirerte meg til å jobbe for barns rettigheter. Han er barnevernsungdommen som startet bevegelsene, «gnistene» (ungdomsforeningene for barnevernsbarn), og er en av grunnleggerne av Landsforeningen for barnevernsbarn. Han har vært et inspirasjon og et forbilde i min egen vei. av Cecilia Dinardi fra Unge Duer - De Unges Egen Rettighetsbase www.ungeduer.no