Høyere ordens-tenking. Krever dyp forståelse og å trekke forbindelser.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eksamen i Treningslære 2
Advertisements

Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Demokratiske ferdigheter - fra synsing gjennom analyse til resonnement og vurdering NOFA 2 Fredag
MERKELIG ! Her er en liten matematisk øvelse som helt sikkert
Sommervikar i Blend.
Pedagogisk analyse.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Noen viktige perspektiver
Grunnleggende spørsmål om naturfag
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
Statistikk og sannsynlighetsregning
I Dibrastan bor dubridene…
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Veiledet lesing Mørkved skole
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Oppgave Se på 3BI eksamen V-1999 Gå igjennom punktene og plasser dem i gruppe etter ”produkt”, ”prosess”, ”samfunnsinstitusjon” Er det noen av spørsmålene.
Kvalitativ metode i markedsforskning
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Eksamenstips.
AITeL Studentaktivitet, raske tilbakemeldinger og åpenhet - er WIKI løsningen? Øyvind Hallsteinsen Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring.
Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Den digitale leken -bare utenfor eller også innenfor barnehagen?
12 Reflekterende lesing.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5.
- Hverdagsrehabilitering Del 4 - Hva er det i praksis?
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Kvalitative og kvantitative metoder
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
3) Analyse (SoPK) for dypere kunnskap
Testing og testbruk Espen Egeberg.
Photo voice som metode i evaluering av folkehelsetiltak Fra kunnskap til handling og fra handling til kunnskap. Stiklestad Eva Magnus (PhD),
Noen kommentarer til Kostrat evalueringen EVA-8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
I Dibrastan bor dubridene… Forskjellen på kunnskap og kompetanse.
Forum for studentaktive læringsformer
LÆRINGSTEORI Alle lærere har sin egen teori som de bygger sin undervisning på Bygger på erfaringer Trenger en teori for å ta gode avgjørelser til en hver.
Elevaktivitet M4 onsdag 1. april 2009.
Matematikk i samisk kultur
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
Matematikk LUB Elise Klaveness
Sosialkonstruktivisme
Oppstartsoppgave 2 : 0,5 Diskuter med læringspartneren din (Den som sitter ved siden av deg). Hvordan kan du forklare/vise/konkretisere denne oppgaven.
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Velkommen til foreldremøte 7/ rød. Klasse 3 rød 22 elever, 13 jenter og 9 gutter Sosialt miljø: En godt sammensveiset gjeng Inkluderende klassemiljø.
Klasserom Framtidens. Evaluering Konkludere Ta avgjørelser Sammenligne og kontrastere to relaterte ideer Syntese Løse et ikke-rutine problem Lage hypotese.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Brøk Regneartene.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Hva er nytt? De fire regneartene..
PDSA-sirkel/småskalatest
MERKELIG ! Her er en liten matematisk øvelse som helt sikkert
BILDEANALYSE Marie Moen Liane.
I Dibrastan bor dubridene…
Roller og forventninger
God undervisning og dybdelæring i matematikk
PDSA-sirkel/småskalatest
Vurdering og undervisning
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Høyere ordens-tenking. Krever dyp forståelse og å trekke forbindelser. Høye kognitive krav Elevene må tenke og lage mening av materialet basert på tidligere lært kunnskap Evaluering Konkludere Ta avgjørelser Sammenligne og kontrastere to relaterte ideer Syntese Løse et ikke-rutine problem Lage hypotese Komme med nye ideer Analyse Sammenligne Årsak-effekt Beskrive hva som skjer Anvendelse Bruke Kalkulere Poengtere Forståelse Forklare Tolke Klassifisere Kunnskap Fastslå Gjengi Beskrive Funksjonell kunnskap. Høyere ordens-tenking. Krever dyp forståelse og å trekke forbindelser. Ferdigheter Kan anvendes direkte, men ikke nok i seg selv. Krever ikke dyp forståelse Lave kognitive krav Ikke krav til mye tenking, læring kan foregå isolert

I Dibrastan bor dubrider som drapler og drugler hele dagen I Dibrastan bor dubrider som drapler og drugler hele dagen. Dubridene kjøper dalager til sine duredimler. Hvor bor dubridene? Hva gjør dubridene på dagtid? Hva kjøper de til duredimlene? Hvorfor er det lurt å kjøpe dalager til duredimlene? Hvor fornuftig er det å draple og drugle hele dagen? Hva vil skje hvis de drogler istedenfor å drugle?

Bruk kalkulator og regn ut: 24/6 = Vs Eva kjøper 24 epler i butikken. De skal deles likt mellom Eva og fem av hennes venner. Hvor mange epler får hver av dem?

Kunnskap Forståelse Anvende Analyse Syntese Evaluering gjenkjenne hvordan deletegn ser ut på kalkulatoren Kunnskap forklare hvordan man utfører kalkulasjon med deling på en kalkulator (først trykker man dette, deretter dette osv) Forståelse kunne utføre kalkulasjonen på kalkulator Anvende dele opp det tekstbaserte problemet i enkeltdeler, og gjenkjenne dem Analyse kunne gjenkjenne det tekstbaserte problemet som et matematisk problem og forstå at man trenger å bruke deling for å finne svaret Syntese sjekke eget arbeid og evaluere valgt problemløsningsstrategi, gjenkjenne feil Evaluering