Energinettverket 25. august 2005 Generelt om miljolare.no.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Med forskning på timeplanen
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Miljørådgiver i grønn hverdag
Bruke Nettverk for miljølære første gang. Hvem - hva - hvor •Deltaker - vanligvis en skole •Område - det geografiske stedet som er undersøkt •Aktivitet.
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Med forskning på timeplanen
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Vi ønsker å presentere Excel som verktøy.
Bærekraftig utvikling
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
FIRST LEGO LEAGUE 2014.
Kvalitetsarbeid i bærumsskolen Suksessfaktorer, dilemmaer og utfordringer Storbynettverk 2012.
Redaksjons møte 16 november 2005.
Energiaktiviteten ” Sjekk skolens energibruk” Energinettverket 25. august 2005.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Miljøsertifisering av barnehager og skoler i Bærum
1 SIB 5003 BM2 Miljø og ressursteknikk Undervisningsopplegg for våren 2003 Professor Helge Brattebø (fagkoordinator) Institutt for vann og miljøteknikk.
Kultur for samarbeid? Statssekretær Åge R. Rosnes FUG konferanse, Gardermoen 22. oktober 2005.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Miljøsertifisering av videregående skoler
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
Institutt for naturforvaltning (INA)
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Kevin Hovdahl Holmli Leder ”Det perfekte klasserom” En ny tids skole
Impulsuka 2013 Kristiansand
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling 10 rådgivere, fordelt på hele landet.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Utdanning for informasjonssamfunnet – hvorfor digital kompetanse?
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Nettverk for miljølære Et samarbeid mellom skoler, forskning og forvaltning En moderende møteplass for å praktisere miljøundervisning i eget lokalmiljø.
Spørsmål 5: Hvilke fag som inneholder miljøelement (i undervisningen) underviser du i? (Spørsmålet er kun stilt til faglærere)
Redaksjons møte 26 januar Dagsorden 1.Dagsorden og deltaker presentasjon 2.Kort om redaktør oppgavene 3.Opplæring.
Miljørettet helsevern - hvordan kan helse- og avfallsetater i kommunene samarbeide Arild Øien Rådgiver i Helsedepartementet.
Den Norske Turistforenings satsing på skole Studieforbundet Natur og miljø, Orkanger 24. april 2004.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
”Morderne” Fra novelle til film.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Mötesplats Medborgare-MSM
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nordland.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
KOSTRA og miljødata og rapportering Julie L. Hass Seksjon for miljøstatistikk, SSB.
Nettverk for miljølære Olaug Vetti Kvam Skolelaboratoriet i realfag Universitetet i Bergen Bergensvassdrag 26. august 2004.
ENERGINETTVERKET. Idear til arbeid ved kvar ungdomsskule/vidaregåande skule  Energiøkonomisering  registrering av energibruk på skulen  registrering.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Jr.FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATØR, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia hatt som formål å gi barn og unge god lærings- og mestringsopplevelser.
Jr.FIRST® LEGO® LEAGUE 2016 PRESENTATØR, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia hatt som formål å gi barn og unge god lærings- og mestringsopplevelser.
Grønne energikommuner Klima-og energi Mona Nilsen, rådgiver Livskraftige kommuner og Grønne energikommuner.
Status for miljøfyrtårn på Kalnes vg skole Skoleåret
Utfordringene i Energispillet  Kan dere bidra til å løse de store klima-, miljø- og energimessige utfordringene samfunnet står overfor?  Klarer dere.
Rådgiver/ nestleder NAKU - Kim Berge. Bakgrunn for opprettelsen av NAKU St.meld.nr. 40 ( ) "Nedbygging av funksjonshemmende barrierer”, har.
Den naturlige skolesekken Utbygging av Fossum Bruk.
Integrering av kjønns- og likestillingsperspektiv. Erfaringer fra praksis Karin Hovde, Helsinki 20.mars 2007.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Digitalisering og digital kompetanse
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Foreldreundersøkelsen 2018
Velkommen til Apalløkka
Foreldreundersøkelsen 2018
Foreldreundersøkelsen 2018
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
KrFs energi- og miljøpolitikk
Forprosjekt: områdesatsing olsvik og Loddefjord
Utskrift av presentasjonen:

Energinettverket 25. august 2005 Generelt om miljolare.no

Nettverk for miljølære Spesialutviklet opplæringstilbud –For norske skoler –Aktiv bruk av Internett –Fysiske undersøkelser i felt –Spesiallaget materiell og øvelser –Faglig ekspertise står bak –Alle undersøkelsene samles i databaser –Forskere kan bruke resultatene

Hensikt bærekraftig utviklingSikre kunnskap om bærekraftig utvikling hos elevene og lærerne Legge forholdene til rette for læring gjennom praktiske øvelser Stimulere til en samfunnsaktiv skole

Hva inneholder nettverket? 12 hovedtemaer: Avfall og gjenvinningAvfall og gjenvinning Biologisk mangfoldBiologisk mangfold Deltakelse og demokratiDeltakelse og demokrati EnergiEnergi Forbruk, ressurser og fordelingForbruk, ressurser og fordeling VannressurserVannressurser Friluftsliv og naturopplevelserFriluftsliv og naturopplevelser Klima og luftkvalitetKlima og luftkvalitet Helse, inneklima og skolemiljøHelse, inneklima og skolemiljø NaturområderNaturområder Interessekonflikter KulturminnerInteressekonflikterKulturminner Totalt over 150 aktiviteter

Hva inneholder aktivitetene? Detaljert veiledning Registrering av dataene i database Resultatvisninger Ekstra informasjon og lenker

Smådyr i fjøra (VN13) Inneklima - Mål temperatur i klasserommet (BR8) Lav og luftforurensning (BN10) Lag økoprofil for en bolig (BR18) Avfall og gjenvinning (BR2) Prøv deg som arkeolog (BK3) Spor og sportegnSpor og sportegn (LN12)(LN12) Gamle gater og vegar (BK5) Forbruk og miljø (BR3) Avfall og gjenvinning (BR2) Kulturminnet vårt (BK1) Eventyr, sagn og fortellinger (VK2) Har du sett piggsvin? (BN6) Lag lokal byggjeskikkrettleiar (BK13) Barn og unges rettigheter i plansaker (BA5) FotoherbariumFotoherbarium (LN1)(LN1) Pattedyr i og ved vatn (VN8) Lag en reguleringsplan (VA15) Når kommer våren? (BN2) Bedre bomiljø (BA7) Er det nok oksygen i vatnet? (VN22) Fiskerier og akvakultur (VR9) Sjekk skolens energibruk (BR7) Grønn skolegård (BN12) Fysiske inngrep i strandsona (VA9) Skolens uteområde (BA1) Fra kvernkall til turbin (VK6)

Hvem står bak nettverket? Departementer: –UFD (Utdannings- og forskningsdepartementet) –MD (Miljøverndepartementet) –Andre: Barne- og familiedepartmentet Helsedepartementet Sosialdepartementet –+ 5 andre departementer Internettsidene og redaksjonelt arbeid: –Universitetet i Bergen –Norsk institutt for luftforskning Faglige rådgivere Utførende ansvar: –Utdanningsdirektoratet

Ikke ferdig undervisning Nettverket er et verktøy som tilpasses lokale prosjekter Aktivitetene inneholder metoden for å gjennomføre undersøkelsen God undervisning oppstår når elever og lærer gjennomfører aktiviteten på sin måte

En nærmere titt....

Enova og miljolare.no Samarbeid startet i 2003 Etablering av nye temasider for energi: Flere nye energiaktiviteter Konkurranse våren Lag en vannrakett Kampanje 2004/2005 – Sjekk skolens energibruk Lærerkurs Kampanje 2005/2006 – Sjekk skolens energibruk