Tore Karl Olsen, Kongsgård Videregående Skole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BILDE SOM TEKST Nytt undervisningsprogram på Rogaland Kunstmuseum.
Advertisements

Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Med forskning på timeplanen
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
PhD On Track - å støtte forskningen. Prosjektet… •«Information Management for Knowledge Creation» •Nordisk samarbeidsprosjekt - ekstern finansiell støtte.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Med forskning på timeplanen
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Teknologi og forskningslære
FIRST LEGO LEAGUE 2014.
Lektor-2 Innlandet. Seminar GLT-regionen, Ingunn Hermansen, prosjektkoordinator i Innlandet.
Orientering om fagtilbudet ved U. Pihl videregående skole Breimyra ungdomsskole
Orientering om fagtilbudet ved U. Pihl videregående skole
Eksperimenter i fysikk og fysikkeksperimenter i skolen
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Satellittfjernmåling med avanserte radarinstrumenter (UNIKF353, 2 vekttall) Innhold: Satellitter som plattform for radar. Satellittbaner, radarprinsipper,
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Ungdomstrinn i utvikling
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Ungdoms prioriteringer, valg og bortvalg av realfag
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Utforskeren.
PROGRAMFAG TIL VALG NOEN SMAKEBITER...
Metode.
HVOR VIKTIGE ER PISA- RESULTATENE? HVOR STOR VEKT SKAL VI LEGGE PÅ DEM? Jan Ubøe, professor i matematikk NHH.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
FOTBALL – GUTTER ÅSVANG FORELDREMØTE Sportslig status : Treninger vinteren 2009 Spillersamtaler Holdninger Treningsplan etter påske.
1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?
Valgfag på Kastellet skole
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Angell og Henriksen, Fysisk institutt Prosjekt FYS 21: Empirisk-matematisk modellering i skolefysikken Carl Angell (UiO) Øystein Guttersrud (UiO) Ellen.
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB Forskningsdirektør Odd Jarle Skjelhaugen.
Levende bilder i undervisningen, formidlet via video og web Astrid Rommetveit Institutt for Medievitenskap, UiB Læreplan+
Brit Skaugrud og Svein Tveit, Skolelab-kjemi, Universitetet i Oslo
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Hva er Nysgjerrigper? Norges forskningsråd sin satsning på barn og unge Skal stimulere til nysgjerrighet og forskertrang Har en egen forskermetode Gir.
Bachelor Biovitenskap Bachelorstudiet ved IBV er for deg som vil lære om biologiske prosesser og systemer, fra molekyler og celler til populasjoner og.
INFORMASJON OM VALG AV FAG TIL VG2/VG3 SKOLEÅRET EIKELI VIDEREGÅENDE SKOLE.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Kapittel 3 Metode.
Brukbarhetstesting og feltstudier
Programområde: Realfag Programfag for Vg 2 og Vg 3
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
OBSERVASJON av tolærertimer
Overordnet strategi SV-fakultetet
Profesjonelle læringsfellesskap
Fysikkstudier ved Universitetet i Bergen
- der du vokser som menneske
FORSKERSPIREN Skolelaboratoriet 9. mars 2007
Hva er realfag? B – Samarbeid
Miljø for Masteroppgaven?
Informasjon om fagvalg til Vg2
Velkommen til åpen dag Nadderud videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

Tore Karl Olsen, Kongsgård Videregående Skole Samarbeid UiS - Kongsgård VGS Forskningsbasert fysikkundervisning - pilotprosjekt Det jeg skal fortelle om er et fellesprosjekt vi har hatt mellom Universitetet og Kongsgård videregående Skole i Stavanger som har pågått i et par år. Rune W. Time, UiS Tore Karl Olsen, Kongsgård Videregående Skole Stavanger

Fysikkprosjekt for VGS elever - på universitetet Bakgrunn Realfagenes stagnasjon i skolesystemet fra 80 – 90 tallet Ønske om økt rekruttering fornyelse av undervisningsformer samarbeid (brobygging) mellom universitet og VGS “Åpent Hus” foredrag ved HiS november 2002  Invitasjon  Samarbeid Pågående PhD prosjekt ved UiS (A.H. Rabenjafimanantsoa, Madagaskar) Dette prosjektet - eller rettere sagt samarbeidet - oppstod spontant, men hadde en hensikt. Og det var å stimulere interessen for realfagene hos elever i VGS ved å tilby forskning som del av fysikk undervisningen. Samtidig ville et samarbeid med være en måte å få erfaring med læreformer og hjelpe til med en “sømløs” overgang fra VGS til universitet. Ikke minst tror vi i oppstusset rundt nye reformer at det er viktig å arbeide en metoder for hvordan reformer kan testes ut før reformer i stor skala settes ut i skolesystemet.

Fysikkprosjekt for VGS elever - på universitetet?! Prøve ut en litt annen måte å tenke undervisning/reformer på: “Teste og lære i liten skala – før utbygging i større skala” Filosofi Utfordring Universitet og forskning Faglig nivå “5-åring” VGS elever Det var en klar filosofi bak dette samarbeidet. Men vi ventet naturligvis at gjennomføringen ville by på utfordringer.

Viktige faktorer for et godt resultat Et første elevprosjekt (3 dagers opplegg) med Kongsgård VGS (KVGS) våren 2003 fungerte som “kultur tilpasning”. God “kjemi” mellom HiS og Kongsgård VGS Ansatte i naturfagseksjonen og ledelse ved Konsgård entusiastiske til prosjektet. Initiativrike og flinke elever “Tofaselaboratoriet” ved IPT/UiS åpent for “gjester” IAESTE sommerstudenter år siden 1988. Hovedfagstudenter og hospitanter fra andre universiteter. Sommerprosjekter i samarbeid med Statoil Økonomi: KVGS med interne prosjektmidler, UiS med egne instrumenter og lab Støtte fra lokale instrumenteringsfirma (IKM) Neppe mulig å starte slike prosjekter uten en klar vilje og ønske om å gjøre noe bra felles.

Samarbeidsprosjektet – 2004/2005 Faglig problemstilling for elevene: “Bestemmelse av dynamikk til fallende partikler i turbulent strømning” Gjennomføring av et forskningsprosjekt: Teori Bygging av strømningsrigg Tilnytning til PhD prosjektet Metoder og verktøy: Eksperimenter, instrumentering og målemetoder Fluid dynamiske datasimuleringer Analyse, konklusjoner Rapport Produkt  Rapport til “Unge Forskere” 2005 Konklusjoner/erfaringer med prosjektet  Videreføringer

Samarbeidspartnere UiS – Kongsgård VGS “Mandagskameratene” Elevene fritatt for 40% av 3FY pensumet til fordel for prosjektet Fra “UiS nytt” 13/4-2005

Fysisk Problemstilling Undersøkelse av dynamikken til fallende partikler ! Endring fra laminær til turbulent strømning (via dragkoeffisient CD) Viskøst drag: Fluid egenskaper: Viskositet m Tetthet r Tyngde: G = mg Oppdrift Sammensatt fysikk! D Aeff U

Teori i elevrapporten Hvordan måle fallhastighet U ?  Løsning: Lage et system der væska omkring partiklene beveger seg like raskt oppover som partiklene faller nedover Hvordan måle fallhastighet U ? Fluidhastighet U Fallhastighet U relativt væska Stasjonær partikkel i laboratoriesystemet + 

Design av strømningsrigg Område med hastighetsgradient Inspirert av metoden i “Millikans dråpeforsøk” for å bestemme elementærladningen e.

Metodisk planlegging – design av eksperiment CFD simulering av strømningsoppsett – med Fluent og Femlab Eksperimentene må planlegges og støttes av forutgående beregning av prosessen som skal analyseres, bla for å kunne for design og for å forutse om eksperimentet har sjanse til å lykkes. Selv om disse simuleringene ga mange gode forslag til forbedringer dukket det opp mange uventede situasjoner og effekter som viser at eksperimnetene har sitt eget “rike” liv.

Møte med avansert instrumentering Elektronmikroskopi PIV (Particle Imaging Velocimetry) laserbasert hastighetsmåling Kulestørrelse : Statistikk og form fra SEM bilder

Unge forskere i arbeid Laser

Eksperimenter - hastighetsmåling “PIV” = Particle Imaging Velocimetry Flow Laser “sheet”

Måling på magnet-rører i kar PIV – strømningsanalyse Avansert laser fysikk kombinert med data-analyse Måling på magnet-rører i kar Matematisk analyse Hastighets vektor felt “Vortisitet” = Turbulent virvlings intensitet Original bilder

Forsøksresultater Strømlinjer og hastigheter Kamera utsnitt “Mix” av store (1mm) kuler sammen med småkulene (300mm) stabiliserer strømningen.

Kommunikasjon / journal - via Its-learning

Rapport til “Unge Forskere” 3. plass i den nasjonale finalen Skrevet av Geir-Vegar Bjørkum og Fredrik H. Fjellså vinteren 2005.

“Forskningserfaringen” Fascinasjonsaspektet  det avanserte Møte med en mer avansert eksperimentell verden enn i vanlig skolelab Lære /være med på å bruke avansert utstyr / analysemetoder De metodiske sidene Arbeide i grenseland – alt er ikke kjent og pedagogisk tilrettelagt Takle og løse ikke forventede problemer ( mange !!!) Gå gjennom “tvil og tro” faser (hva holder vi egentlig på med?) Være innovativ i å utnytte eksisterende ressurser (“McIvor prinsippet”) Fagmøter / “brainstorming” Journal/rapport Opplevelse / personlighetspåvirkning Utviklingen skjer i sprang AHA opplevelsen / ekstasen Den viktige forskningserfaringen er ikke den at alt man gjorde var flott og avansert og vellykket. Erfaringen ligger på et mye dypere og til dels personlighetsutviklende plan !

Konklusjon - Erfaringer - Framover “Skolepolitisk” svært berikende Tidkrevende - men god planlegging og nærmere samarbeid Universitet og VGS gir gjensidig kvalitetsheving. Prosjekter fra flere ulike fagområder viktig ; eks. kjemi og biologi Videre prosjekt krever innsats med flere ressurser – personer og økonomi. Søke samarbeid med andre større organiseringer a la SOLIS prosjektet – storskala samarbeid Universitet(er) VGS

SLUTT