ELIN-h-prosjektet Elektronisk informasjonsutveksling mellom helsestasjonstjenesten, fastleger og spesialisthelsetjenesten. Helsesøsterkongressen 26.4 2012.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til fagområdene: Psykisk helsevern, barn, tverrfaglig.
Advertisements

Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Pleie- og omsorgsmeldinger i Helse Sør-Øst i 2011 Evalueringskonferanse ELIN-k Gardermoen 15. februar 2011 Kjell Arne Grøtting.
Status utviklingsprosjekter Elin-B, Elin-T, Elin-H, Elin S
Elektronisk samhandling
Elektronisk henvisning og epikrise
FUNNKe Teknisk.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Brukerforum SSP, 28. mai Status Test & godkjenningsordningen 2008 Av Magnus Alsaker.
ELIN-k ELIN-k prosjektet og Samspillkommune-prosjektet
Erfaringskonferanse Veien Videre: Erfaringsutveksling, utfordringer og muligheter knyttet til utbredelse av PLO-meldingene.
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Prosjekt FUNNKe Bardu, 5 januar 2011 Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder NST Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST.
Elektronisk meldingsutveksling Hvordan sikre drift og organisere meldingsovervåkningen FUNNKe Sandnessjøen Guri Selnes, rådgiver Helse- og Omsorg.
FUNNKe Meldingsutveksling, utfordringer og løsninger ved Lars-Andreas Wikbo Fauske – 28/
Mona Pedersen, prosjektleder Meldingsløftet i Lenvik kommune
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Adressering av meldinger
Er sertifisering viktig?
Erfaringskonferanse Veien Videre: Erfaringsutveksling, utfordringer og muligheter knyttet til utbredelse av PLO-meldingene.
Erfaringer med og nytte av tilsyn « Sjølmeldingstilsyn» – Stavanger kommune Helsesøsterkongressen – balansekunst i hverdagen Torsdag 24. april 2014 Torunn.
Storskala utbredelse av elektronisk utveksling av helseopplysninger Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
Hvordan kan vi vite at denne store helsereformen virker i henhold til mål og intensjoner, for pasientene og kommunen som tjenesteyter? Nasjonal helsekonferanse.
Elektronisk samhandling
Pilotprosjektet samhandling innen helse- og omsorgstjenester Status pr
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Meldingsutveksling og kommunal utbredelse
Brukerforum 21. april 2005  Annebeth Askevold HelsIT, Metodikk for utvikling av nye standarder Av Annebeth Askevold Brukerforum Oslo 21. April.
Brukerforum vår 2006 Annebeth Askevold Orienteringssaker Av Annebeth Askevold, KITH Brukerforum, 8. mai 2006.
Adressering og standardisering SSP Brukerforum Innlegg ved Egil Rasmussen.
ELIN-k-prosjektet Elektronisk informasjonsutveksling med utgangspunkt i pleie- og omsorgstjenesten i kommunene Om forholdet til standardiseringsarbeidet.
SSP Ny målstruktur Ny målstruktur i SSP SSP-aktiviteterSSP-leveranser Anvendelser/ut bredelse i sektoren Effekt Andre tiltak.
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
28. Oktober 2008Øvre og Nedre Eiker kommuner 1 Jeg elsker Elin. Hvorfor har hun ikke flere elskere??
OFU forprosjekt Veien frem Generelle utfordringer Heidi Jacobsen.
Informasjonssikkerhet
Prosjekt: Bedre individuell refusjon Fagdag i helseøkonomi 3. mars 2009.
Strategi for elektronisk samhandling i kommunene
Regionale seminar august/september 2007 Inkludering av nye kommuner knyttet til ELIN-k og fyrtårnskommunene. Sissel Skarsgaard Prosjektleder Samspill 2007.
Hovedsamarbeidskommune Line Nordgård, rådgiver IKT helse og omsorg Meldingsløftet i kommunen Prosjektleder ELIN-k Tromsø kommune Prosjektleder Meldingsløftet.
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
Elektronisk meldingsutveksling Rana kommune
Hovedsamarbeidskommune
Prosjekt FUNNKe Nord-Troms Regionråd 10 januar 2011 Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder, NST Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST.
FUNNKe Meldingsutveksling PLO - HF ved Lars-Andreas Wikbo Svolvær– 15. mai 2012.
Hvordan sikrer vi drift og hvordan organiserer vi meldingsovervåking?
Barn som pårørende –lovendring
Prosjekt FUNNKe Bodø kommune 25. januar 2011 Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST Lars Andreas Wikbo, HN-IKT.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Nøtterøy kommune ”Veien til elektronisk samhandling i pleie og omsorg, -fase 1” Erfaringer etter avsluttet forprosjekt Mål for videre fremdrift av prosjektet.
ELIN-k ELIN-k prosjektet og Samspillkommune-prosjektet Erfaringer fra Samspillkommuneprosjektet Gjøvik kommune, Heidi Vifladt : »Hvordan starte med "blanke.
Overvåking Feilhåndtering
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Samhandling med Pleie og omsorgssektoren med bruk av elektronisk informasjonsutveksling Pleie og omsorgsmeldinger GSU Gjøvik Nasjonalt standardiserte.
Regionale E-helseseminar 2008 Synliggjøring og deling av kunnskap om elektronisk samhandling Rådgiver Kjersti Engeseth, avdeling IT-strategi.
Meldingsløftet i Kongsbergregionen. MÅL 1 All dokumentasjon i helse- og omsorgstjenesten skal skje i elektronisk journalsystem. 2 Alle kommuner skal være.
Om KITH Kompetansesenter for IT i helse- og sosialsektoren
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Hilde Gaard, prosjektleder, Indre.
Helse, samhandling og kommunene Bjørn Gudbjørgsrud KS –
Meldingsløftet i Kongsbergregionen regionalt prosjekt
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder,
Meldingsløftet i kommunene  Formålet med Meldingsløftet i kommunene er utbredelse av effektiv, helhetlig og fungerende informasjonsutveksling.
Elektroniske pleie- og omsorgsmeldinger (PLO) Avdeling for kliniske systemer.
23. februar 2017 Mona Pedersen Lenvik kommune/KomUT Nord
ELIN-k ELIN-k prosjektet og Samspillkommune-prosjektet
Hva er elektronisk samhandling?
Dialogmelding lege - lege
Utskrift av presentasjonen:

ELIN-h-prosjektet Elektronisk informasjonsutveksling mellom helsestasjonstjenesten, fastleger og spesialisthelsetjenesten. Helsesøsterkongressen Sissel Skarsgaard, Helse Vest IKT Om ELIN-h Bakgrunn og innhold Status Planer fremover

ELIN-h prosjektet Utvikling av helsefaglig innholdsstandard og struktur for elektronisk informasjonsutveksling i helsestasjonstjenesten i kommunene Prosjekteiere: Forprosjekt: Norsk Sykepleierforbund, Stavanger kommune Hovedprosjekt: Norsk Sykepleierforbund, Stavanger kommune og Nasjonal IKT Finansiering: Helsedirektoratet, Innovasjon Norge, NSF, Stavanger kommune, Nasjonal IKT. Prosjektledelse: Sissel Skarsgaard Hovedmål: Bidra til mer samhandling og bedre tilgang på nødvendig helseinformasjon

Avgrensning i prosjektet Prosjektet dreier seg om meldinger knyttet til den første tiden etter fødsel. Fødselsepikrise for nyfødt barn Fødselsepikrise for mor I tillegg ønsker prosjektet å sikre mest mulig gjenbruk av allerede utviklede løsninger, og vil derfor vurdere om disse er egnet for bruk i barselforløpet. -Eks: forespørsel/svar på forespørsel (dialogmeldinger)

Behov Løsninger ELIN-metodikk = Brukerstyrte prosjekt –Brukerne/helsepersonell definerer og spesifiserer behovene, og er eiere og drivere av prosjektene –Nasjonale standarder (KITH-standard) –Leverandørene utvikler løsningene –OFU-prosjekt

Styringsgruppe Stavanger kommune Norsk Sykepleierforbund Nasjonal IKT KS Helsedirektoratet Den norske legeforening Landsgruppen av helsesøstre NSF Jordmorforbundet NSF Jordmorforeningen Norsk Helsenett Innovasjon Norge (observatørstatus)

Overordnet mål i ELIN-h Sikre brukeren/pasienten helhetlig tjeneste i føde-/barselforløpet gjennom elektronisk mange til mange kommunikasjon –For å kunne nå målet må alle IKT-systemer som benyttes innen sektoren basere meldingsutvekslingen på felles standarder, faglig innhold og felles struktur. –I tillegg må løsningene være brukervennlige og funksjonelle.

ELIN-h forprosjekt Avsluttet i februar I forprosjektet er det utarbeidet –helsefaglige krav til elektronisk kommunikasjon mellom helsestasjonstjenesten i kommunene, fastleger og spesialisthelsetjenesten (.. helsefaglig innhold, struktur, brukervennlighet, funksjonelle krav..)

Resultat fra forprosjektet Foreligger forslag til nasjonal standard for –fødselsepikrise for nyfødt barn –fødselsepikrise for mor. Forslaget har vært på bred høring for å sikre at kravene dekker behovet for elektronisk samhandling mellom tjenesteområdene. Funksjonskrav i ELIN-h-prosjektet: –Del 1 Generelle funksjonskrav for alle delområder –Del 2 Funksjonskrav for sykehussystemer –Del 3 Funksjonskrav for systemer i helsestasjonstjenesten og fastlegetjenesten

Aktuelle IKT-leverandører

(fra fødeinstitusjon til fastlege, kommunal jordmortjeneste, privat spesialisthelsetjeneste og privat jordmortjeneste) Fødselsepikrise for mor

(fra fødeinstitusjon til helsestasjon, fastlege) Fødselsepikrise for nyfødt barn (normal fødsel)

Mange utfordringer knyttet til dagens og morgendagens dokumentasjonsrutiner mellom fødeinstitusjon og helsestasjon Vurderingsnotat peker på dokumentasjonsinnhold og -rutiner i forbindelse med fødsel.

Retningslinjene er utarbeidet for å sikre korrekt bruk av meldingene Helsepersonell har bl.a. ansvar for å kvalitetssikre at det benyttes korrekt meldingstype at det faglige innholdet er tilfredsstillende at meldingen blir sendt til riktig mottaker ” Retningslinjene for bruk av ELIN-h-meldinger” er foreløpige og vil bli revidert på bakgrunn av de erfaringer man gjør seg i hovedprosjektet under utvikling og utprøving av løsningene.

I hvilke situasjoner skal meldingen sendes  Sendes samme dag som det nyfødte barnet utskrives fra fødeinstitusjon.  Sendes samme dag som mor utskrives fra fødeinstitusjon i tilfeller hvor barnet overføres til barneklinikk.  Sendes for alle barn som har samme bostedsadresse som sin mor og som skal følges opp av helsestasjonstjeneste 0 – 5 år I hvilke situasjoner skal meldingen ikke sendes  Det skal ikke benyttes elektronisk melding hvis o Barnet er levende født, men dør etter fødselen o Det er opprettet en barnevernssak der barnet skal flyttes i fosterhjem Sendes til  Helsestasjonstjenesten  Kopi fastlege til mor  Kopi annet helsepersonell som foreldre har ytret ønske om  Utskrift leveres til moren til det nyfødte barnet Obligatorisk innhold  Kontaktopplysninger på ansvarlig helsepersonell i føde/barselinstitusjonen  Medisinske diagnose(r)  Viktige opplysninger o Cave o Luft- og kontaktsmitte o Andre allergier enn legemiddelrelaterte o Anafylaktiske reaksjoner o Reservasjoner  Aktuelle problemstillinger(sykehistorie, kliniske funn, vurdering, tiltak, evt. ønskede undersøkelser)  Familie/sosialt o Mors tidligere svangerskap/fødte o Bor barnets foreldre sammen  Aktuelle utredningsresultater, Ubesvarte prøver  Planer og oppfølging  Informasjon gitt til barnets mor eller andre pårørende  Ev planlagt kontrolltime på sykehus o Navn på sykehus o Tidspunkt for timen  Legemidler  Forløp og behandling o Svangerskapslengde o Om fødselen o Organundersøkelse o Forløp for barnet etter fødselen  Kontaktinformasjon Helsestasjon o Navn på helsestasjon o Telefonnummer Kontaktopplysninger om barnets foreldre Frivillig innhold Samtykke  Foreldrene eller andre med foreldreansvar som har rett til å samtykke til helsehjelp på vegne av det nyfødte barnet. Det er tilstrekkelig at en av foreldrene samtykker  Samtykke kan presumeres forutsatt av barnets foreldre har fått informasjon om at denne type melding sendes og at det er mulig å motsette seg dette. Barnets foreldre skal også informeres om mulige konsekvenser av å motsette seg slik utlevering av informasjon.  Informert samtykke til utlevering av helseopplysninger om barnets mor bør foreligge Oppfølging/responsDet forventes vanligvis ingen respons fra helsestasjon til fødeinstitusjon på fødselsepikrisen. - Forespørsel benyttes ev ved behov for oppfølgingsspørsmål Akseptabel tidsfrist for respons Hvordan skal respons adresseres  Ev forespørsel og avvik adresseres til avsender. Andre forhold .Helsesøster tar kontakt med familien med tilbud om hjemmebesøk  Familien kan ta kontakt med helsestasjon ved behov Fødselsepikrise for nyfødt barn

I hvilke situasjoner skal meldingen sendes  Sendes samme dag som det nyfødte barnet utskrives fra fødeinstitusjon.  Sendes samme dag som mor utskrives fra fødeinstitusjon i tilfeller hvor barnet overføres til barneklinikk.  Sendes for alle barn som har samme bostedsadresse som sin mor og som skal følges opp av helsestasjonstjeneste 0 – 5 år I hvilke situasjoner skal meldingen ikke sendes  Det skal ikke benyttes elektronisk melding hvis o Barnet er levende født, men dør etter fødselen o Det er opprettet en barnevernssak der barnet skal flyttes i fosterhjem Sendes til  Helsestasjonstjenesten  Kopi fastlege til mor  Kopi annet helsepersonell som foreldre har ytret ønske om  Utskrift leveres til moren til det nyfødte barnet Obligatorisk innhold  Kontaktopplysninger på ansvarlig helsepersonell i føde/barselinstitusjonen  Medisinske diagnose(r)  Viktige opplysninger o Cave o Luft- og kontaktsmitte o Andre allergier enn legemiddelrelaterte o Anafylaktiske reaksjoner o Reservasjoner  Aktuelle problemstillinger(sykehistorie, kliniske funn, vurdering, tiltak, evt. ønskede undersøkelser)  Familie/sosialt o Mors tidligere svangerskap/fødte o Bor barnets foreldre sammen  Aktuelle utredningsresultater, Ubesvarte prøver  Planer og oppfølging  Informasjon gitt til barnets mor eller andre pårørende  Ev planlagt kontrolltime på sykehus o Navn på sykehus o Tidspunkt for timen  Legemidler  Forløp og behandling o Svangerskapslengde o Om fødselen o Organundersøkelse o Forløp for barnet etter fødselen  Kontaktinformasjon Helsestasjon o Navn på helsestasjon o Telefonnummer Kontaktopplysninger om barnets foreldre Frivillig innhold Samtykke  Foreldrene eller andre med foreldreansvar som har rett til å samtykke til helsehjelp på vegne av det nyfødte barnet. Det er tilstrekkelig at en av foreldrene samtykker  Samtykke kan presumeres forutsatt av barnets foreldre har fått informasjon om at denne type melding sendes og at det er mulig å motsette seg dette. Barnets foreldre skal også informeres om mulige konsekvenser av å motsette seg slik utlevering av informasjon.  Informert samtykke til utlevering av helseopplysninger om barnets mor bør foreligge Oppfølging/responsDet forventes vanligvis ingen respons fra helsestasjon til fødeinstitusjon på fødselsepikrisen. - Forespørsel benyttes ev ved behov for oppfølgingsspørsmål Akseptabel tidsfrist for respons Hvordan skal respons adresseres  Ev forespørsel og avvik adresseres til avsender. Andre forhold .Helsesøster tar kontakt med familien med tilbud om hjemmebesøk  Familien kan ta kontakt med helsestasjon ved behov Fødselsepikrise for nyfødt barn

I hvilke situasjoner skal/kan meldingen sendes Avvik som omhandler pasient og er knyttet til innhold i meldingsutvekslingen. Denne type avvik skal dokumenters i pasientjournalen. For eksempel Feilsending Mangelfulle opplysninger Annet Avviksmeldingen skal ikke benyttes i forbindelse med tekniske feil Sendes tilAvhengig av situasjon. Obligatorisk innhold  Beskrivelse av avviket, ev konsekvenser. Frivillig innhold  Forslag til forbedringstiltak Samtykke  Samtykke kan presumeres forutsatt at pasienten og/eller pårørende har fått informasjon om at denne type melding sendes og at pasienten kan motsette seg dette. Pasienten skal også informeres om mulige konsekvenser av å motsette seg slik utlevering av informasjon. Oppfølging/respons  Vurderes i den enkelte situasjon  Avvikshåndtering i henhold til gjeldende retningslinjer/avtaler Akseptabel tidsfrist for respons  Avvik: i hht retningslinjer/avtaler jfr avtaler mellom kommune/primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten Hvordan skal respons adresseres  Til avsender Andre forhold AVVIK

LITT OM Tjenestebasert adressering En måte å definere kommunikasjonsparter basert på tjenesten som ytes. –Tjenestetilbudet mer stabilt enn intern organisering i kommune/helseforetak. –Tjenestebasert adressering sikrer også en standardisert måte å navngi kommunikasjonsparter på. Lik registreringsmetodikk for like typer virksomheter vil bidra til lik adressering i hele landet

Muligheter med tjenestebasert adressering Tjenesteadressen sikrer at meldingene kommer til rett mottaker –selv om pasienten har flyttet eller skiftet tjenesteyter –Navn på avdeling/behandlingssted meldingen sendes fra, telefonnummer, navn på kontaktpersoner ligger sammen med det faglige innholdet i meldingen. Tjenestebasert adressering åpner for at EPJ-systemene kan tilrettelegge for tilgangskontroll basert på mottakeradressen. –Eksempel: Melding adressert til fysioterapitjenesten, sykepleietjenesten, legetjenesten etc. synliggjøres kun for de som jobber innenfor aktuell tjeneste og har ansvar for denne pasienten. Tjenester som har separate EPJ-system kan adresseres til separate EDI-adresser som igjen vil sikre at meldingen kommer inn i riktig fagsystem. –Eksempel: Helsestasjonstjeneste, Fengselshelsetjeneste Nyfødte har som hovedregel hverken offisielt navn, adresse eller fødselsnummer i det fødselsepikrisen sendes. og utfordringer

Stortingsmelding 12 ( ) En gledelig begivenhet: –”. Det er behov for å utvikle løsninger som sikrer tilsvarende raske meldinger om fødsel til helsestasjonene/jordmødrene Sene meldinger fra fødeinstitusjon til kommunen kan forsinke oppfølgingen av familien i barseltiden. –Regjeringen foreslår: Helsestasjonene skal kunne motta elektronisk melding om fødsel raskt etter at barnet er født.” Helsedirektoratets Utviklingsstrategi for helsestasjons- og skolehelsetjenesten IS 1798 (2010): –”For å styrke samhandlingen mellom spesialisthelsetjenesten og primærhelsetjenesten er det viktig at helsestasjons- og skolehelsetjenesten knyttes til det nasjonale helsenettet.” Styringssignal

Samhandlingsreformen og Nasjonal helse- og omsorgsplan (st.m.nr 16) Drøfter problemstillinger og tiltak for å sikre et bedre fødetilbud. Tidlig utskriving forutsetter raskere og bedre kommunikasjon. Veilederen ”Et trygt fødetilbud” fra Helsedirektoratet av 2010 peker på at elektronisk informasjonsutveksling mellom kommune- og spesialisthelsetjenesten er særlig viktige elementer i det videre arbeidet for å sikre helhetlige tjenester innen svangerskaps-, fødsel og barselomsorgen. Styringssignal

–«Fødselsmeldinga kjem ofte for seint til helsestasjonen, og manglar ofte nødvendige opplysningar om barselkvinna og det nyfødde barnet frå opphaldet på fødeinstitusjonen» –«Berre eit fåtal av fødselsmeldingane til helsestasjonen inneheld tilleggsopplysningar om særlege forhold under fødselen eller om barnet i samband med barselopphaldet.» Anbefalingene fra helsetilsynet - bedre system for dokumentasjon i pasientjournal av barselkvinnens behov/tilstrekkelig journalføring - forpliktende samarbeidsordninger som sikrer nødvendig helsetjeneste til den nyfødte og barselkvinnen, slik at helsestasjonstjenesten får reelle muligheter til å sikre kontinuitet og individuelt tilpasset oppfølging. I dette inngår kvalitetssikret og rask elektronisk informasjonsutveksling fra fødeinstitusjon til helsestasjon. Statens helsetilsyn R apport fra tilsyn med barselomsorgen (Rapport 3/2011)

De største utfordringene når det gjelder utvikling og integrasjon ligger på sykehussiden. Hovedprosjektet er av den grunn delt inn i 2 faser: Fase 1 (pågår): –Utarbeiding av løsningsbeskrivelse av arkitekturmodellen på sykehussystemene i tråd med målet om en tjenesteorientert arkitektur. –Løsningsbeskrivelsen vil danne grunnlaget for leverandørenes kostnadsestimat og søknad om prosjektstøtte for gjennomføring av hovedprosjektets utviklingsfase. ELIN-h Hovedprosjekt Prosjekteiere: Norsk Sykepleierforbund, Stavanger kommune og Nasjonal IKT.

Fase 2: –Utvikling av løsninger og pilotutprøving mellom fødeinstitusjoner, helsestasjonstjenesten og fastleger. Utviklingsfasen forutsetter at prosjektet sikres utviklingsstøtte og avtale om utvikling, test og pilotering med aktuelle leverandører og pilotaktører. ELIN-h Hovedprosjekt Prosjekteiere: Norsk Sykepleierforbund, Stavanger kommune og Nasjonal IKT.

Hva har vi erfart? … Nødvendig å sikre klinisk styring både i forhold til prioriteringer og utvikling som gjøres på området. ELIN-metodikken har vært betydningsfull for resultatet i prosjektet. - bidrar til å sikre bred forankring både helsefaglig og teknisk - viktig forutsetning for å få utviklet gode løsninger som dekker brukerens behov og som sektoren ønsker å ta i bruk.

Spørsmål??