Alle valg har konsekvenser! Etikk og omdømmebygging

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvorfor overfisker Ivan
Advertisements

Anton Punsvik, kapellan, Sortland
Mye som før virket OK er i dag uakseptabelt
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
ALKOHOL|IDRETT.
We are all in the same boat together We are all in the same boat together! We have a policy to lessen the differnces between our white collar and.
Møteplass for etisk refleksjon
VERDIGHETSPRINSIPPER
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Å VÆRE KIRKENS ANSIKT UTAD
Kvinne Fotballen Klepp Elite Utarbeidet av: 2008 Klubblisensen: -Ett godt verktøy -Stiller krav -Setter press på klubb -Gir muligheter for utvikling -Generer.
Hva vil vi i vårt prosjekt?. Ung informerer ung Vei- leder Lærer Inst- ruktør Lær- ling Elev v.g.s Elev gr.sk.
Utarbeidet av Hilde Waage,
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Om å få det til!.
Frontlinjeserivce
Etiske modeller - hva er det?
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
ROTARYS OMDØMME PÅL ROSENVINGE DISTRIKTSLEDER 2310 PUBLIC RELATIONS.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Care, Awareness, Knowledge, Engagement CAKE Verdier Q1.
CAKE session no. 12 Hva er CAKE egentlig?. Sist CAKE session Den første i en serie på 3 som handler om storulykker Hvilke storulykkerisiko kjenner vi.
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
Kjøreregler Visjoner Strategier Verdier STYRET 2012.
Dette velger Distrikt 2275 å satse på. Visjon Service Above Self Det betyr at vi skal tjene andre.
MOT – Finans Norge. «What’s in it» ved et samarbeid med MOT.
Lederstil og Motivasjon.
Omdømmebygging Hans Antonsen.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Lek og Læring i barnehagen
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Norwegian Ministry of Fisheries 1 ”Rammebetingelser og utvikling av fiskerinæringen i Oslofjord-regionen” Fiskeriminister Svein Ludvigsen Oslofjorden Fiskerlags.
Medlemsutvikling på klubbplan er en av våre viktigste oppgaver fremover! Kommunikasjon er en nødvendighet i dagens strabasiøse dagligliv! Omdømmet gjenspeiler.
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Modernisering, effektivisering og forenkling i fiskeri- og kystforvaltningen Nordland Fylkes Fiskarlags årsmøte, Bodø 24. september 2004 Politisk rådgiver.
Årsmøte Fiskarlaget Vest Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Bergen 12. mai 2005.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Organisasjonsteori - omgivelser
Jeg – en merkevare ? Refleksjoner og bevisstgjøring om sluttpakker og jobbsøking/CV ECONA Petter A. Knudsen.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
NAV og vår yrkesetikk. YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper.
Runar J. Liodden – prest i Modum Kristine Aksøy – seksjonsleder Kirkerådet Svend Klemmetsby – prost i Nordre Sunnmøre prosti.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Hva handler det om? Dette er en felles visjon for alle involverte i bygge- og anleggsnæringen om at næringen skal være skadefri Med alle menes Myndigheter,
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Frokostseminar, styreutvikling v/Leif Frode Onarheim, Norscan Partners AS.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
1 Langsiktig verdiskapning- styrets rolle Polyteknisk Forening 26. April 2007 Finn Jebsen.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Et felles løft fra alle parter. Hva handler det om? Dette er en felles visjon for alle involverte i bygge- og anleggsnæringen om at næringen skal være.
Fjes til Fjes innsamling Røde Kors
AtBs verdier - Overføring av verdiene i møtet med kunden ved billettkontroll. Tilbudskonferanse
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Samarbeid og medbestemmelse
Kapittel 1 SAMSPILL.
Styresamling i Gresvik idrettsforening
Danning og voksenrollen i barnehagen
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Velkommen til KFF Kurs for skoleledere 5. august 2019
Utskrift av presentasjonen:

Alle valg har konsekvenser! Etikk og omdømmebygging Ellen Kjos-Kendall Ethikon

Hvordan kan vi folk til å tro på oss? Mange i næringen er opptatt av både å ”få det til” og å gjøre dette på en skikkelig måte. Likevel opplever både bedrifter og hele næringen å bli møtt med skepsis. Vi sliter med konsekvensene av et for stort gap mellom liv og lære. Vi sliter med at folk opplever at verdiene vi kan snakke om ikke enda oppleves som en integrert del av våre avgjørelser. Folk tror ikke på oss når vi snakker om verdier. For stort gap mellom liv og lære fører til manglende troverdighet.

Hva gjør du? Når du som skipper får beskjed fra rederikontoret om å dumpe undermåls fisk? Når en god venn gjennom mange år er i økonomisk knipe og foreslår omskriving av fangsten for ikke å overbelaste kvoten? Når ”alle” opererer på kanten av loven og du ikke kan overleve ved å drive lovlig? Når du egentlig ikke har råd, men føler deg tvunget til å investere i nytt produksjonsutstyr for å overleve?

Hva er problemet? Dette er et medieskapt problem. Det er ikke sant! Vi er egentlig “forfulgt”. Hele næringen er “råtten”. Alle jukser om de får anledning. Løsningen er mer og bedre kontroll og straff så det svir. Det er det folk forstår. Vi er på rett vei. Vi er ikke verre enn andre. Vi trenger heller ingen spesielle tiltak.

Aftenposten 3.2 2008  Færre fiskefuskere Kystvakten registrerer færre ulovligheter, det er så godt som slutt på omlasting av fangst til havs og båter med bekvemmelighetsflagg. Inspektørene Torbjørn Faksen (t.v.) og Frode Urke fra KV "Svalbard" har lang erfaring i Barentshavet. ( Foto: OLE MAGNUS RAPP )  Lovlig torsk oppnår nå rekordpriser etter at myndighetene har fått mer kontroll med det ulovlige fisket i Barentshavet.

Kystvakten

Fiskeridirektoratet

Er vi på rett vei? Antallet advarsler og anmeldelser har gått ned de siste årene (fra 15% til 10%) Vi snakker om dette på en annen måte Oppslagene i media er færre

Fra prosjektbeskrivelsen: ”Det er avgjørende for den langsiktige merkevarebyggingen av norsk sjømat at næringen fremstår som sunn og ryddig. Vi er avhengig av en næring som man kan stole på, som er preget av skikkelighet og ansvarlighet i alle ledd av verdiskapningskjeden. Den må bygge på verdiskapning gjennom en langsiktig og bærekraftig forvaltning av ressursen”.

Hvordan bygge et omdømme? Hva? Eksempel Produkt og tjenester Fisken holder kundens krav til kvalitet. Handlinger Næringens aktører opptrer i overensstemmelse med lov- og regelverk. Organisasjonsstruktur og prosesser Bedrifter, fartøy og næringens organisasjoner organiserer sin virksomhet i overensstemmelse med normer for hva som er moderne og tidsriktig. Det kan være bred medvirkning, HMS-arbeid, kvalitetssystemer, kompetanse­­utvikling, og prosjekter generelt. Verbal kommunikasjon eller språk Bransjen har et tydelig budskap som kommuniseres innad og utad, og som sier noe om hva bransjen står for og ønsker å strekke seg mot. Dette kan synliggjøres gjennom verdigrunnlag, visjonsformuleringer, offisielle fortellinger m.m. Visuelle symboler Logoer, profilmateriell, hjemmesider m.m.

“Snapshot” fra 2003 Skylder på andre Manglende fokus på sluttprodukt og kundenes krav og forventninger Sterk grad av mistenksomhet og mistillit En konservativ næring som ikke er de første til å ta i bruk nye verktøy/metoder/løsninger.

Bygge tillit Hvordan få andre til å tro på det vi sier? I møtepunktet mellom mennesker og produkt, mennesker og forvaltning og mennesker og marked, ligger det verdiforventninger. Hva skal kjennetegne disse møtene? Fiskerinæringen i Norge skal kjennetegnes av kvalitet! Med førsteklasses fisk, førsteklasses forvaltning og førsteklasses folk. Samspill, Ansvar og Åpenhet. Hvis disse verdiene blir tydelige og merkbare I møte mellom næringens aktører, I møtet med forvaltningen og I møtet med markedet - vil tilliten bli styrket.

Mulige tiltak Godt omdømme Kontroll Lover/regler Informasjon Sporing Merker Bilaterale avtaler

Individuell forpliktelse Tiltak ? Godt omdømme Kontroll Lover/regler Informasjon Individuell forpliktelse (etikk) Sporing Merker Bilaterale avtaler

VerdiMerke-Programmet Ta ansvar Fokusere på oss selv Være et godt eksempel Fokusere på hva kundene vil ha

Hva er våre etiske risikosoner? Våre verdier Vis filmen Presenter næringens felles verdier Hva er våre etiske risikosoner? Våre utfordringer? Dilemmaer? Våre løfter Send inn Heng opp VM-plakaten

1 2 3 4 5

Bygger det troverdighet? Tar vi vare på verdiene våre? Sjekkliste Føles det riktig? Bygger det troverdighet? Tar vi vare på mijøet? Tar vi vare på verdiene våre? Er det lovlig? Lønner det seg?

Det skjer på kaikanten Vi kan selvfølgelig kaste kritiske blikk på andre som også påvirker næringens omdømme, men til syvende og sist handler det om oss. Medlemmer i VerdiMerke programmet ønsker å gå foran som gode eksempler. Det er som en ærescodex. De som melder seg inn forplikter seg til å levendegjøre verdiene ”Samspill , Ansvar og Åpenhet”. ”.

Trenger vi etikk? Endre kultur Se det store bildet Visionært lederskap

Vi trenger ledere med moralsk mot

Ikke fordi vi må – men fordi vil vil!