Bevegelsespedagogikk - Tachikawa-metoden

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Posisjonering om natten
Advertisements

Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Barnet, barnets behov og følelser Kursmøte 2.
– tidlig kommunikasjon
Forflytningskunnskap for helsepersonell
22 tips for den faglitterære forfatteren
Lykke til alle sammen og ha en kjempefin sommer
HELSE OG LIVSSTIL.
Fysisk mestring av MS Tromsø 12. oktober 2007
STRESSMESTRING- Å TA VARE PÅ DEG SELV
Tone Johnsen, Habiliteringsteamet for voksne
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Traumebevisst praksis
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
Med forskning på timeplanen
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
God kommunikasjon med små barn
Profil og omdømme Modul 1 Introduksjon 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Arbeidskrav 3 Del 2 Idéutvikling for illustrasjon, dekor eller kunstnerisk uttrykk. Jobb med ett av de to temaene dine. Arbeidet skal hovedsakelig foregå.
Å LEVE ET FRISKERE LIV SELVHJELPSPROGRAM UTVIKLET VED
LSVT LOUD Hvem er vi? Katrine Kvisgaard og Gry Sandland
Synger du sammen med meg
Etikk HiAk høst - 06.
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
ForVei-modellen Workshop Linda T. Sørensen
GENERALISERTE SMERTER - fra undersøkelse til behandling
skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
RVTS –Regionalt ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging. Spesialrådgiver Elsbeth Jacobs.
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
Ny rammeplan for barnehagen
Kommunikasjon og personlig kompetanse
10 Superlesing.
Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 Kursmöte 3 TEMA Voksne snakker om Barnets kropp Kursmøte 3.
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Det barnet er oppmerksom på Kursmøte 5.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot Kursmøte 5 setninger der stedet er det sentrale.
Stående skytestilling STÅENDE - UTTRØNDELAG
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Fysisk aktivitet og pust yoga Et nytt prosjekt i DI Gruppen.
"God bagasje på livets reise."
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Nettverkskurs Pinnelien barnehage Bergen, Sally Damslora
LP-modellen fra et rektorperspektiv
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Drop-In metoden i skolen
Hafjellseminaret våren 2012
Workshop, Dokka – 9. nov
MÅLRETTET MILJØARBEID
Fest og følelser Om seksualitet.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Toddlergeometri Hva er det ?.
BEDRE Å KUNNE LITT ENN INGENTING
Observasjon av det nyfødte barnet The Newborn behavioral observation.
Hvordan få frem den sjeldne stemmen i utdanningssystemet? Et pågående prosjekt ved Siri Grønhaug og Ingrid Wiig Senter for sjeldne diagnoser.
Ergonomi. Hva er ergonomi? Læren om hvordan vi best tilpasser arbeidsoppgaver og arbeidsmiljø til mennesket God ergonomi forebygger sykdom og skader.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Brukermedvirkning i praksis – bruk av FIT
Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt.
Tittel Å være redd Eliessa Rivas Oslo
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Utskrift av presentasjonen:

Bevegelsespedagogikk - Tachikawa-metoden En metode for å utvikle samspill, felles forståelse og kommunikasjon

Tankegang og praksis i Tachikawa-metoden Hvem er Tachikawa? Tankegang og praksis i Tachikawa-metoden - Ikke behandling men pedagogikk. Menneskesyn og tro på elevens potensial (nyere hjerneforskning) Erfaringer fra Oslo Voksenopplæring Nydalen og andre skoler i Norge og Sverige For barn og voksne Rosenholm skole, Frydenlund skole og ressurssenter, Sogn aktivitetshus, Kingos gate bo – og rehabiliteringssenter, Aktivitetssenter, Högsbogårdsskolan i Gøteborg, Mockasinens traningsskola i Stockholm)

Tachikawa i aksjon

Sammensatt struktur i funksjonshemming Elevens funksjons-hemming Opprinnelig funksjonshemming Tilstand som er skapt i utviklings-prosessen

G-mønster

Fra Buultjens & McLean 2003 http://www. ssc. education. ed. ac

Hjelpe eleven til å øke kroppsbevissthet å forholde seg til omgivelser Sikre optimal fysisk tilstand Bruke ferdigheter: spising, kroppsstilling, søvn, pustekontroll, avføring, tale, kommunikasjon, arm/håndbevegelse - Ta utgangspunkt i barns normale utvikling

Hva gjør vi? Berøring for å vise plassering av muskler og retning på muskulatur. Gjensidighet og kommunikasjon. Tilpasset tilbakemelding. Oppmerksomhet mot elevens reaksjon og endringer (avspenning, lyd, ansikts-uttrykk). Metoden omfatter hele kroppen. Man kan velge ut der hvor det er mest behov og hva som er gjennomførbart.

Kilde: David Ottosen: Neuro-psykologi. Stockholm, Natur och Kultur 1977. Fra Arnstein Finset 1990

Øvelser i mageområdet A – B BC – D A – BC

Effekten av metoden Fra egne erfaringer og fra samlingen i februar 2010) - Bedre pustekontroll Bedre blodsirkulasjon. Endring i ansiktsfarge og – uttrykk Avspenning Opplevelse av behag. God berøring og fokus på berøring

Effekten av metoden Lettere avføring - Bedre kroppsbevissthet

Endringer hos oss selv - Får tilbakemelding om at jeg gjør noe bra for eleven. - Man blir glad fordi man ser at eleven slapper av. - Du blir motivert til å gjøre det mer. - Man blir også roligere.  Nærmere kontakt og felles opplevelse av behag. Fokus på berøring.

”Lagre” og ”bruke” Bedre bevegelighet i armene og bena tegne, male, bruke bryter   - Bedre pustekontroll Lage lyd, bruke stemmen Toalettbesøk Toalettbesøk

Hvordan har barnet det? Hjelp! Jeg kan ikke puste godt. Jeg er så stiv. Jeg er ikke helt våken. Jeg vil si noe, men får ikke stemmen ut. Jeg kan ikke spytte ut slimet.

Skape felles forståelse Gjør magen din stor. Mammas hånd er varm. Det er godt. Jeg kjenner magen. Oi, nå er det lettere å puste. Som mamma sier, kan jeg gjøre magen stor.

Litt om etikk. Hvordan bruker vi metoden? Samarbeid med og opplæring av elevens nærmiljø

Litteratur Ishii-Barkman, A. (1995): Tachikawametoden – Ur japanska föraldrars erfarenhet. C-uppsats. Institutionen för individ, omvärld och lärande. Lärarhögskolan i Stockholm. Ishii-Barkman, A. (1999): Ett projekt med Tachikawametoden, en grunnläggande rörelsepedagogik för barn med rörelsehinder och flerhandikapp. Stockholm: Mockasinens träningsskola. Ishii-Barkman, A. & K. Shultz (2004): Sluttrapport av projektet med Tachikawametoden på Hästberg, specialpedagogisk enhet för barn med funktionshinder. Falun: Landstinget Dalarna. Under oversettelse: Tachikawa, H. (2003): Som utgangspunkt for undervisning for barn med store sammensatte vansker. I Kyoiku toshiteno seitekishikanyudoho (Tachikawa – metoden som pedagogikk). Tokyo: Ochanomizu shobo.

Kontakt Oslo Voksenopplæring Nydalen www.vo-asen.oslo.no Faggruppe for omfattende funksjonshemninger Grethe Skretteberg og Mika Mayumi grete.skretteberg@nydalen.oslovo.no, mika.mayumi@nydalen.oslovo.no