FORDYPNINGSOPPGAVE I NORSK PÅ VG3 -SPRÅK -SAMMENSATTE TEKSTER -LITTERATUR
SPRÅK TALEMÅL: dialekter, etnolekter, sosiolekter, sms-språk. SPRÅKHISTORIE: utvikling og bakgrunn
SAMMENSATTE TEKSTER Samme historie – ulike medier Roman - tv-spill Eks: Ringenes herre, Eragon Roman – film Eks: Tatt av kvinnen, Et øye rødt, Elling,, Parfymen, Populærmusikk fra Vittula,, Ringenes herre, Sult, Mannen som elsket Yngve, Yatzy, Telegrafisten, Menn som hater kvinner og mange flere….. Eksempel på film
LITTERATUR Litterær periode En forfatter Tema
LITTERÆR PERIODE 2 romaner + litteraturhistorie Typiske trekk for perioden i romanene Eks: Det moderne gjennombrudd (1850-1890) Naturalistiske trekk i romanene til Amalie Skram og Arne Garborg
EN FORFATTER 2-3 romaner Typiske trekk hos hovedpersonene Gjennomgående temaer Utvikling i forfatterskapet Sammenlignende analyse Det bør ikke være samme hovedperson i flere av bøkene
TEMA 2 romaner som har noe til felles, av ulike forfattere. Sammenlignende analyse/undersøkelse Likheter og ulikheter Hvordan blir fellestrekkene eller temaet belyst i de ulike bøkene? Hvilke virkemidler blir brukt?
OPPVEKST Fra barndom til ungdom Hovedpersonens forhold til venner og foreldre Oppvekst i to forskjellige tidsepoker, for eksempel 50-tallet, 80-tallet osv. Tore Renberg: Kompani Orheim, Mannen som elsket Yngve Lars Ramslie: Destroyer Lars Saabye Christensen: Beatles, Herman, Amatøren Anna Bache Wiig: Det aller fineste Harald Rosenløw Eeg: Løp hare løp Selma Lønning Aarø: En rekke avbrutte forsøk
KULTURKRÆSJ Ulike kulturelle eller sosiale miljøer møtes og sette på prøve Hvordan forholder hovedpersonene seg til situasjonen? Eks: Jonas Hassen Khemiri: Et øye rødt Marjaneh Bakhtiari: Kall det hva faen du vil Meera Syal: Livet er ikke bare ha ha, hi hi Vigdis Hjorth: Hjulskift Tore Renberg: Charlotte Isabell Hansen Lars Ramslie: Fatso Ingvar Ambjørnsen: Fugledansen
BØKER SOM PROVOSERER Tema, språk eller handling vil kanskje provosere/sjokkere leseren Eks: Mads Larsen: Pornopung Alexia Bohwim: Frognerfitter Grethe Nestor: Kryp Lars Ramslie: Fatso Agnar Mykle: Sangen om den røde rubin Jens Bjørneboe: Uten en tråd Anne B. Ragde: Nattønsket
HVEM SER? Hvordan påvirker synsvinkelen i boka vår oppfattelse av handlingen? Eks: Selma Lønning Aarø: Venstre hånd over høyre skulder Tove Nilsen: Vingetyven Trude Marstein: Plutselig høre noen åpne en dør, Ingenting å angre på Ingeborg Arvola: Forsiktig glass Elin Brodin: Bivirkninger Merete Morken Andersen: Mandel
RELASJONER Forhold mellom mennesker Eks: Anne B. Ragde: Berlinerpoplene Johan Harstad: Hässelby Margaret Skjelbred: Gulldronning perledronning Herbjørg Wassmo: Huset med den blinde glassveranda og Et glass melk takk Hanne Ørstavik: Kjærlighet og Like sant som jeg er virkelig Linn Ullmann: Et velsignet barn Helene Uri: Honningtunger og Den rettferdige
KJÆRLIGHET Forbudt kjærlighet, utroskap, den store kjærligheten osv. Eks: Katarina von Bredow: Sinnssykt forelsket Yvonne Kuhn: Det er trikken i ditt liv Herbjørg Wassmo: Det sjuende møte Vigdis Hjorth: Om bare Trude Marstein: Ingenting å angre på Tove Nilsen: Sommer 2005 Bjørg Vik: Roser i et sprukket krus Sigrid Undset: Kristin Lavransdatter Stephanie Meyer: Twilight-sagaen
SPENNING Kriminallitteratur eller andre spenningsbøker. Hvilke virkemidler brukes for å skape spenning i bøkene? Hvordan blir hovedpersonene framstilt? Eks: Arthur Conan Doyle: Hunden fra Baskerville Jo Nesbø: bøkene om Harry Hole Unni Lindell: bøkene om Cato Isaksen Carlos Ruis Zafon: Vindens skygge og Engelens spill Kate Mosse: Labyrinten og Gravkammer Rowling: Harry Potter Tolkien: Ringenes herre Stieg Larsson: Menn som hater kvinner
SKREKK OG GRU Vampyrer, zombier og uforklarlige fenomener i litteraturen Eks: John Ajvide Lindqvist: La den rette komme inn Trailer til filmen, Håndtering av udøde, Menneskehavn Stephenie Meyer: Twilight sagaen, Verten Bram Stoker: Dracula Johan Harstad: Darlah: 172 timer på månen
FRA VIRKELIGHETEN Sanne historier Eks. Gunnhild Corwin: Idas dans Inger Marie Spange: Den hvite vinden Sarita Skagnes: Bare en datter Max Manus: Det vil helst gå godt, Det blir alvor Kaja Frøysa: Tikken Manus
PROBLEMSTILLING En problemstilling skal alltid være formulert som et spørsmål. Dette spørsmålet skal du svare på i framføringen din. Du kan ta utgangspunkt i det som er spesielt med de bøkene du leser. Det som gjør at akkurat disse bøkene har noe felles. Som et hjelpemiddel kan du bygge opp framføringen som en romananalyse, eller plukke ut deler av denne og bruke i problemstillingen.
EKSEMPLER Sjanger: På hvilken måte kommer sjangertrekkene fram i bøkene? Eller: Hvordan har sjangeren utviklet seg de siste årene? Forfatter: Hvilke temaer tar forfatteren opp i sine bøker? Eller: Hvordan har forfatterskapet endret seg fra første til siste bok? Bok/film: Hvilke virkemidler bruker filmen og boka for å få fram den samme historien? Tema utroskap: På hvilken måte utvikler hovedpersonene seg i bøkene? Tema skrekk og gru: Hvilken rolle spiller det overnaturlige i disse bøkene? Eller: Hvordan forholder hovedpersonene seg til det overnaturlige?
ARBEID MED BØKENE Vær detektiv og leit i teksten Sjekk gjerne på nettet hva andre har skrevet om romanen, og bruk dette som inspirasjon. Husk kilder! Lag en muntlig presentasjon på ca. 20 min Innledning (presentere problemstilling) Hoveddel (drøfte og svare på problemstilling) Avslutning (konkludere med svaret på problemstilling)
HJELP FRA BIBLIOTEKET Låne bøkene til dere er ferdig med fordypningsoppgaven Fjernlåne eller hjelpe til med å finne bøker vi ikke har Bakgrunnsstoff om forfatter, sjanger, litteraturhistorie, analyse, språk, osv. Individuell veiledning om valg av bøker og eventuell problemstilling