Elektronisk forretningsdrift

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Advertisements

Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Programvare for nisje SMS
© Olav Skundberg Innføring i datakommunikasjon 1 Kap 1: Introduksjon  Datakommunikasjon omgir oss over alt: – Flere mobilabonnement enn antall nordmenn.
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Balansert Målstyring (1. generasjons BMS)
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
Figur 1.1 Dag-til-dag-ledelse i et helhetsbilde i organisasjonen, hvor IT organisasjonen er dominert av virksomhetsperspektivet (Kilde: Bo Hjort Christensen,
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
IT-Ledelse, 18.februar Dagens tema : Outsourcing 1. Hva er Outsourcing ? 2. Tradisjonen for outsourcing innen IT 3. Hva kan outsources innen IT 4. Potensielle.
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
Spydspiss og Merkevare i et internasjonalt opplevelsesmarked
BIT programmet Innovasjonsmodell.
Styresammensetning.
<PROSJEKT NAVN OG NR.> <DATO>
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
STRATEGI 2004 Vi skal være den ledende og samlende nasjonale møteplass for aktører som samhandler elektronisk, og som skal gi våre medlemmer praktisk.
En Utradisjonell Forretnings Modell En fantastisk mulighet for den ”lille mann i gata” til å sikre seg en meget god økonomi og unngå tidsklemma!
Evaluering av studiekomiteen, Gro Bjørnerud Mo Studiedekan HF.
Modeller til studier av effekter (impacts) av klimaendringer på hele økonomien CGE-modeller, –hele den formelle økonomien –i varierende grad ikke-markedseffekter.
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
Fjernsyn, radio, dagspresse
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet.
EKSTERN ANALYSE BRANSJEANALYSE.
Figur 9.1: Virkeliggjøring av strategier
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Regionalt kompetansesenter odontologi M-N Presentasjon Fylkesutvalget
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Organisering av IKT området
SWOT-analyse.
Standardisering og kvalitetssikring av prosesser i SSB
BIT-avtalene Versjon 7.0 bransje, juni 2005 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
Innovasjoner For å oppnå suksessfulle innovasjoner er det nødvendig å kombinere innovasjon innenfor flere områder. ( Rasmussen fra ….. ) Bilde nr 1: -
1 Teleøkonomi Infomøte 3.komtek, Harald Øverby, ITEM.
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Aktivitets-Biblioteket for Verdikjedeprosjekter i
Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling Planlegging av bedriftsbesøk Erfaringer fra TEFT v/Kjell Molven RF - Rogalandsforskning.
Innovasjon i innhold, distribusjon og gjestestrømmer Reason to Return – R2R.
Forskingens betydning for morgendagens næringsliv - har tjenesteytende sektor noen rolle? Paul Chaffey Abelia.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Gruppeundervisning /
Innspill til strategi Visjon: NTNU IT bidrar til et innovativt universitet -- Kunnskap for en bedre verden Drift: tilrettelegge for brukerens.
Landsbyens problemstillinger: Oppsummering og konklusjon.
BYENES GEOGRAFI BYENES ØKONOMI.
E-handel? E-markedsplass? E? Erik Svendsen Spesialrådgiver Oppland fylkeskommune Hva inneholder begrepene? Hva betyr begrepene? Skisse til foredrag Geolokkonferansen.
El-bilparkering 1 Oppgave: Beregn verdien av gratis parkering. Et element i denne gratisfesten er at el-biler parkerer gratis i Bygarasjen.
Digitalisering som forretningsmulighet for energiselskaper Atle Knudsen – direktør Teknologi.
USEtool – Trinn 3 - Gåtur – støtteverktøy 3aSINTEF / NTNU U S A B I L I T Y brukskvalitet Hva ønsker vi at bygget skal gjøre for oss?
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
IKT-BASERT PÅRØRENDESTØTTE Resultat av evaluering
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
Kapittel 13 Kollektive goder og eksterne virkninger
Hvilke kjerneaktiviteter må vi utføre for å oppfylle verdiløftet?
samrådningsmøte Regionsentra vs omkringliggende kommuner
Verdikjedeintegrasjon
Skolens læringsressurser og læremidler
STR 2400 Strategi Prosjekt og presentasjon
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Selge et produkt eller en tjeneste
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Utskrift av presentasjonen:

Elektronisk forretningsdrift Petter Gottschalk Elektronisk forretningsdrift

Figur 0.1. Den andre, modne bølgen med investeringer i elektronisk forretningsdrift

Figur 02. Strategisk utgangspunkt for elektronisk forretningsdrift

Figur 0.3. Faser i bedriftens utvikling mot e-bedrift

Figur 0.4. Kjennetegn ved hver fase mot e-bedrift

Figur 05. Bokens oppbygging med kapitler

Figur 0.6. Kritiske suksessfaktorer i elektronisk forretningsdrift

Figur 1.1 E-forretning er langt mer enn e-handel

Figur 1.2. Trinn og generasjoner i elektronisk forretningsdrift

Figur 1.3. Karakteristiske trekk ved hvert trinn i elektronisk forretningsdrift

Figur 1.4. Fokus, områder og mål i kunnskapsforvaltning

Figur 2.1. Positiv feedback i digital økonomi

Figur 2.2. Negativ feedback i industriell økonomi.

Figur 2.3. Kunnskapsutfordringer i elektronisk forretningsdrift

Figur 3.1. Gjensidig avhengighetsforhold mellom forretningsstrategi og IT-strategi

Figur 4.1. Eksempler på anvendelse av Internett-baserte informasjonssystemer i verdikjeden

Figur 4.2. Hovedaktiviteter i verdiverkstedet.

Figur 4.3. Hovedaktiviteter i en telebedrift som verdinettverk

Figur 4.4. Karakteristiske trekk ved ulike verdikonfigurasjoner

Figur 4.5. Verdikjedeintegrasjon gjennom e-handel.

Figur 4.6. Verdikjedeintegrasjon gjennom e-forretning.

Figur 4.7. Verdikjedeintegrasjon

Figur 4.8. Verdikjedeintegrasjon

Figur 5.1. Forretningsmodellene i et integrasjonsperspektiv med kunder og partnere

Figur 5.2. Kunnskapsbehov i forretningsmodeller

Figur 6.1. Kunnskapsbehov knyttet til forretningsprosesser ved elektronisk forretningsdrift

Figur 6.2. Kunnskapsbehov knyttet til operative kjerneprosesser ved elektronisk forretningsdrift

Figur 7.1. IT-infrastruktur for elektronisk forretningsdrift

Figur 7.2. Infrastrukturtjenester for elektronisk forretningsdrift.

Figur 7.2. Infrastrukturtjenester for elektronisk forretningsdrift, forts.

Figur 7.3. IT-infrastrukturtjenester for elektronisk forretningsdrift

Figur 7.4. Atomiske e-forretningsmodeller

Figur 7.5. IT-infrastruktur avhengig av atomiske e-forretningsmodeller

Figur 7.6. Grad av kopling mellom strategisk IT-ledelse og forretning

Figur 7.7. Endringer i IT-funksjoner som følge av elektronisk forretningsdrift

Figur 8.1. Sikkerhetsutfordringer i elektronisk forretningsdrift ved bruk av Internett

Figur 8.2. Sikkerhetsbrudd i bedrifter.

Figur 10.1. Y-modellen for strategisk IT-planlegging

Figur 10.2. Faktorer som kan påvirke graden av implementering

Figur 10.3. Eksempler på negative og positive effekter av IT-strategien