Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Digitalisering som forretningsmulighet for energiselskaper Atle Knudsen – direktør Teknologi.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Digitalisering som forretningsmulighet for energiselskaper Atle Knudsen – direktør Teknologi."— Utskrift av presentasjonen:

1 Digitalisering som forretningsmulighet for energiselskaper Atle Knudsen – direktør Teknologi

2 Agder Energi – Et ledende norsk konsern innen fornybar energi Vannkraft Nett Kraftforvaltning Marked

3 3 Fra DRIFT til UTVIKLING

4 4 Mer for mindre og med færre. Ny strategi for å møte endringer. Ny styringsmodell i hele konsernet. Nye teknologiske plattformer, konkret forretningsstøtte. Fra TEKNOLOGI til FORRETNINGSUTVIKLING Digitalisering – i alle forretningsprosesser

5 5 Nye spørsmål krever nye svar! Hva er våre sentrale konkurransefortrinn? Kundeopplevelsen. Forstår vi variasjonene knyttet til oppfølging og engasjement? Hvilke forretningsmuligheter og produkter skal vi investere i når grensene til vårt tradisjonelle marked er i konstant utvikling? Hvor modne er vi i å forutse og respondere til en digital verden i forandring? Hvordan organiserer vi oss for suksess og hvilke partnerskap bør vi inngå i vårt utvidede økosystem? Hvilke egenskaper trenger organisasjonen for å lykkes?

6 6 Retning og ambisjoner Digitale kanaler Operasjonell Effektivitet Ny og Gammel Gammel og Ny Digital virksomhet Digitale kundeopplevelser Digitale tjenester og forretningsmodeller Ny og Ny I DAG Når? Digital Business Digitalisere kanaler Digitalisere prosesser

7 7 Utviklingen påvirker hele virksomheten MARKEDSTRENDER Økt fokus på klima og fornybar energi Endringer i regulatoriske rammer Rask teknologiutvikling og nye forretningsmodeller Endringer i kundeadferd og -preferanser Endringer i økosystemet Press på marginer Behov for store investeringer

8 8 Teknologitrender påvirker alle prosesser Eksisterende Mobil- og sosiale medier Plattformer Avansert analyse Tingenes Internett Stordata Sky-tjenester Sikkerhet og personvern IT / OT Konvergens

9 9 Sammen skaper markeds- og teknologitrendene nye digitale muligheter Økt fokus på klima og fornybar energi Endringer i regulatoriske rammer Endringer i kundeadferd og -preferanser Press på marginer Behov for store investeringer Rask teknologiutvikling og nye forretnings- modeller Endringer i økosystemet Digitalisere virksomheten Bruk av teknologi for å optimalisere kapitalprosjekter og vedlikehold av infrastruktur DV Smartere drift Bruk av data og digitale muliggjørere for å optimalisere drift gjennom hele verdikjeden SD Engasjere kundene Bruk av teknologi og innovativ markedsføring for å skape en enkel og interaktiv kundeopplevelse EK Nye forretningsmodeller Komplettere salg av energiråvarer med nye produkter og tjenester NF FREMTREDENDE DIGITALE TEMAERMARKEDSTRENDERTEKNOLOGITRENDER Roboter3D PrintereTenkende maskiner“Super”-menneskeDronerAvansert analyseStordataSkytjenesterTingenes internettPlattform Mobil & Sosiale media IT / OT konvergens Sikkerhet og personvern

10 10 Sammen skaper markeds- og teknologitrendene nye digitale muligheter Økt fokus på klima og fornybar energi Endringer i regulatoriske rammer Endringer i kundeadferd og -preferanser Press på marginer Behov for store investeringer Rask teknologiutvikling og nye forretnings- modeller Endringer i økosystemet Digitalisere virksomheten Smartere drift Engasjere kundene Nye forretningsmodeller FREMTREDENDE DIGITALE TEMAERMARKEDSTRENDERTEKNOLOGITRENDER Roboter3D PrintereTenkende maskiner“Super”-menneskeDronerAvansert analyseStordataSkytjenesterTingenes internettPlattform Mobil & Sosiale media IT / OT konvergens Sikkerhet og personvern

11 11 Digitalisering i hele verdikjeden Privatmarked Bedriftsmarked SluttbrukerselskapDistribusjonTransmisjonForvaltning Produksjon KundeopplevelseNye forretningsmodellerSmartere måter å jobbe påKontroll, sikkerhet, effektivitet

12 12 Markedsutvikling og teknologitrender er avgjørende for hvilke digitale muligheter vi forfølger Markeds- og teknologitrenderFire mulige fremtidsbilderMulighetsområder NULLALTERNATIV ? ? ? Analyse Strategiske valgPrioritering

13 13 Fremtidsscenarier i kraftbransjen Sentralisert system Desentralisert system «Smart» system «Uintelligent» system EFFEKTIVITET Få endringer i systemstruktur, men bruk av digitale teknologier fører til mer effektiv drift av systemet NULLALTERNATIV Dagens systemstruktur med marginal adopsjon av digitale teknologier TRANSFORMASJON Store endringer i systemstruktur hvor økt bruk av digitale teknologier gjør det mulig å håndtere endringene på en effektiv måte KOMPLIKASJON Store endringer i systemstruktur hvor begrenset bruk av digitale teknologier skaper ineffektivt system og marked

14 14 Norge på vei mot effektivitetsscenariet MARKEDSUTVIKLING EFFEKTIVITET NULLALTERNATIV TRANSFORMASJON KOMPLIKASJON NøkkeldrivereFremtidsutvikling Utvikling NorgeUtvikling Europa

15 15 Mulige prosjekter prioritert etter verdi og kompleksitet PRIORITERTE MULIGHETER Quick-Wins Til vurdering Ikke aktuelle Til vurdering LavHøy Lav Høy Kompleksitet Smartere driftDigitalisere virksomheten Prioriterte muligheter Engasjere kundene Verdi NF2: Prosumer tjenester NF11: Aggregator NF6: Energiintensive industrier NF1: Smarte hjem NF14: Lokal Smart Grid NF7: Brukte batteripakker NF3: Energistyring NF4: Kvalitet NF5: «One-stop subsidy shop» NF8: T&K NF15: Forsikring NF9: Energiutdanning NF16: Energy-as-a-Service NF18: Direktesalg NF13: Fleksibilitetstrading NF12: Plattform (f. eks eltorget) NF10: Grønne sertifikater NF17: Smarte byer SD5: Batterier (Grid) SD7: Effektbalansering DV3: 3D-printing DV2: Droner SD1: Automatiser prosesser SD3: Videoovervåkning SD2: Digital dokumentasjon SD6: Prediktivt vedlikehold SD4: Sensorer DV4: Digitalt Kraftverk DV5: 3D-skanning og virtualisering DV6: Termografi DV7: Virtual Reality DV1: Mobil arbeidsstyrke EK2: Kunstig intelligens EK4: Intelligent innsikt og analyse EK3: Kundeinnhold EK1: Selvbetjening EK5: Sosiale media markedsføring EK6: Sosiale media kommunikasjon Nye forretningsmodeller

16 16 Mulige prosjekter prioritert etter verdi og kompleksitet PRIORITERTE MULIGHETER Quick-Wins Til vurdering Ikke aktuelle Til vurdering LavHøy Lav Høy Kompleksitet Smartere driftDigitalisere virksomheten Prioriterte muligheter Engasjere kundene Verdi NF11: Aggregator NF6: Energiintensive industrier NF1: Smarte hjem NF14: Lokal Smart Grid NF7: Brukte batteripakker NF3: Energistyring NF13: Fleksibilitetstrading NF10: Grønne sertifikater NF17: Smarte byer SD7: Effektbalansering DV2: Droner SD1: Automatiser prosesser SD2: Digital dokumentasjon SD6: Prediktivt vedlikehold SD4: Sensorer DV4: Digitalt Kraftverk DV5: 3D-skanning og virtualisering DV1: Mobil arbeidsstyrke EK4: Intelligent innsikt og analyse EK3: Kundeinnhold Nye forretningsmodeller EK2: Kunstig intelligens EK1: Selvbetjening

17 17 Prioritering  Nye forretningsområder.  Ny anvendelse av teknologi.  Effektivisering av verdikjeder Samarbeid  På tvers av interne strukturer  Ventureselskaper  Nasjonale og internasjonale leverandører Piloter - ongoing  Forbrukerfleksibilitet  Digitalt kraftverk  Stordata og basisferdigheter Kompetanse, erfaring og modenhet - gjennom PILOTPROSJEKTER

18

19 Takk for oppmerksomheten! Atle Knudsen, Agder Energi.


Laste ned ppt "Digitalisering som forretningsmulighet for energiselskaper Atle Knudsen – direktør Teknologi."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google