Www.nifustep.no NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Når kunnskap blir handling
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
NIFU STEP studies in Innovation, Research and Education Nordisk kandidatundersøkelse 2007 Resultater fra Norge Jannecke Wiers-Jenssen NIFU.
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
”KOMPETANSE SOM REGIONAL UTVIKLINGSFAKTOR” Kystnæringssenteret, Sortland Onsdag 12. desember kl – NÆRINGSLIVETS KOMPETANSEBEHOV v/ Marit Liberg,
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Utviklingshemmedes muligheter i arbeidslivet Terje Olsen Nordens Välfärdscenter og Nordlandsforskning Regional konferanse om politikken for mennesker med.
FELLESORGANISASJONEN Framtidens kompetansebehov i fagfeltet og vernepleiernes plass i dette. Yrkesfaglig konferanse for vernepleierne Trondheim
Likestilling mellom kjønnene
Mer om arbeidstilbud Humankapital
HVA SKJER MED OFFENTLIG TJENESTEPENSJON? OG HVA ER SITUASJONEN I PRIVAT SEKTOR? Konferanse
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Tid til forskning Mer krevende balanse etter Kvalitetsreformen? Per O. Aamodt.
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
NRØA møte Oslo november 2008 Mona Majgaard / Theo Schewe Kandidatundersøkelser NRØA.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Frivilligheten en ressurs i folkehelsearbeidet, men til hva og hvordan? • Det offentlige og frivilligheten i et mangeårig og skiftende fellesskap • Veksten.
Føringer for fagskolen i Karlsenutvalget NOKUT-konferansen 5. mai 2009 Rolf Jørn Karlsen.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Utdanning eva magnus. Karin sa: Vi må jo jobbe litt ekstra (hørselshemmede), men det har vi jo gjort hele tida. For oss er det helt vanlig……..Jeg tror.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
1 Nettverkskonferanse om barnefattigdom Gardermoen 29. mai 2008 Går fattigdom i arv? En studie av mottak av sosialhjelp hos foreldre og barn Thomas Lorentzen.
Phd-utdanning etter etterspørsel ? Viserektor for utdanning Berit Rokne Hanestad 23. og 24. oktober 2006, Geilo Vert: Forskingsutvalet ved UiB.
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
Page 1 Realfagsutdanning mot 2010 Hva bør et realfaglig fakultet ta hensyn til? Per O. Aamodt NIFU STEP.
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
Karrieresenteret ved Universitetet i Agder
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
Studier av innovasjon, forskning og utdanning
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Realfag og ingeniørutdanning Visjon: Å bli regional industris første valg som kompetanse- og FoU-samarbeidspartner Helhetlig kunnskapskjede: Næring – Forskning.
Kunnskapsnasjonen Norge – en realistisk fremtid uten realfag?
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Høgskolen i Oslo Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren UHR-seminar Sissel Østberg Rektor HiO.
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Jeg heter Yasmin Meralli Jeg er invitert hit på grunn av mine erfaringer som Konsernsjef for mangfold og likestilling i et av Canadas største finanskonsern,
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Haugalandet Regional strategiutvikling Prosjektmøte Innspill til samtalen senseNet® Stedsutvikling er et interaktivt strategi- og.
Innledning ved BioHus konferansen
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Pensjonsordninger, yrkesaktivitet.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Regionsamling KS-prosjekt ”Helhetlig utdanningsløp- bedre gjennomføring i videregående opplæring” Orkanger 17. november 2008.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
Kunnskapssamfunn & kunnskapsøkonomi
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Får jeg jobb da? Karrieresenteret. 2 MÅL: styrke deg i overgangen fra studier til jobb.
IKT som verktøy i lærerutdanningen Gevinster og utfordringer Eli Kari Høihilder Høgskolen i Vestfold KVALITETSVURDERING FOR LÆRING OG UTVIKLING Hafjell,
Bjørn Hallstein Holte på Rådgiverdagen
MNs mål er å bli et av Europas mest attraktive steder for forskning og utdanning innen matematikk, naturvitenskap og teknologi.
Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren sett fra universitetene Innlegg på UHRs jubileumsseminar 10. november 2008 Per Ramberg Leder for Program.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Tradisjonelle arbeidsgivere eller svak relevans i utdanningene? Hvorfor sliter realistene mer enn ingeniørene på arbeidsmarkedet? Liv Anne Støren Frokostseminar.
Utviklingen av norsk yrkesutdanning
Klassereiser og utdanningens betydning
Utskrift av presentasjonen:

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser? Innegg på NOKUT konferansen April 2008 Hamar Per Olaf Aamodt

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning

Faktorer som påvirker vekst i høyere utdanning Nødvendig for vekst:  1. At antall studieplasser økes  2. At det er søkere nok til å fylle disse plassene I et offentlig finansiert system: kapasiteten er styrt av politiske prioriteringer Økt kapasitet i studieforberedende linjer Det må være attraktivt å studere Økt tilgjengelighet gir økt søkning Politiske prioriteringer er styrt av: 1.Samfunnets (arbeidslivets) behov 2.Søkerpress

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Individenes etterspørsel Etterspørsel fra arbeidsmarkedet Politiske prioriteringer Kilde: Grøgaard & Aamodt 2006 En modell over faktorene som fremmer vekst

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Kopling til tre grunnleggende utviklingstrekk 1. Marked og teknologi: økt reelt behov for kompetanse Villighet til å betale for kompetanse Grunnlaget for at individene investerer i sin utdanning (human kapital teorien) Eller er det bare ”sertifikatet” som teller? 2. Betydningen av offentlig sektor  Offentlig sektor som sysselsettingsmaskin  Velferdsstatens og profesjonenes framvekst 3. Endringer i samfunnets klassestruktur, mobilitet (j.f. Grøgaard & Aamodt 2006)

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Mer om individenes etterspørsel Et investeringsperspektiv: mer utdanning gir bedre lønn over livsløpet Sikkerhet på arbeidsmarkedet Mer interessante jobber Identitet: hvem vil jeg være? Prestisje og anseelse Forventinger fra familie Unngå sosial degradering (jeg må ha minst like mye utdanning som foreldrene mine) Stor søkning i Norge til tross for svak avkastning

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Marked, individuelle preferanser eller politikk? Den første studenteksplosjonen etter 1960: i stor grad et resultat av politiske prioriteringer og reformer  Utbyggingen av 9-årig skole  Fra et selektivt gymnas til en bred videregående skole for (nesten) alle  Regional utbygging av høgskoler Men dette hadde ikke vært mulig uten også:  Interessen for å studere økte (i takt med velstandsøkningen?)  Arbeidslivet hadde faktisk bruk for kandidatene (til tross for tidvis frykt for overutdanning) Politikken viktig også i den andre eksplosjonen fra slutten av 1980-tallet

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Blir vi overutdannet? Har arbeidsmarkedet absorbert det mangedoblede kandidattallet? Ja: høyt utdannede er integrert i arbeidslivet De har betydelig høyere sysselsettingsandel De aller fleste har kommet i relevant arbeid Men gode konjunkturer har hjulpet Den lønnsmessige avkastningen av utdanning er relativt lav i Norge

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Norske kandidater i et internasjonalt perspektiv Noen funn fra REFLEX-undersøkelsen (Støren 2008, NIFU STEP rapport 6/2008) Basert på en undersøkelse blant kandidater i 13 land Undersøkelsen er foretatt 5 – 6 år etter eksamen

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Noen svake sider ved norsk høyere utdanning Mindre etter- og videreutdanning (ikke minst blant lærere) Svakt grunnlag for entrepenørskap Svak utvikling av muntlig kommunikasjonsevne

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Noen sterke sider ved norsk høyere utdanning Bedre arbeidsmarkedstilpasning enn i andre land Norske kandidater vurderer nytten av utdanning høyere enn kandidater i andre land Høyt grad av jobbtilfredshet Studieinnsatsen har vært høyere (!) Gode undervisnings- og læringsformer i forhold til å utvikle kompetanse

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Oppsummering I Norge tillegges individenes etterspørsel stor vekt Signalene fra arbeidslivet tillegges vekt, men lite bruk av presise framskrivninger Politiske prioriteringer har spilt en vesentlig rolle: Utdanningsreformer i grunnskole og videregående skole har økt søkerpotensialet Vilje til utbygging av høyere utdanning og regional spredning Norsk høyere utdanning i forhold til arbeidslivet står sterkt