UNGDOM – en risikosportutøver i trafikken !?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Strategiplan trafikksikkerhet i Agderfylkene
Demens hos personer med utviklingshemming
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Sammen mot menneskehandel
TryggTrafikk v/ Distriktsleder Idar Ertsås Pressekonferanse 2. januar 2012.
Ego-foredrag Tønsberg Rotary 12. Mai 2009
Fysisk inaktivitet Hvert år er det 3.1 mill ekstra fraværsdager blant fysisk inaktive Hvert år er 1200 tilfeller av førtidspensjonerte relatert til fysisk.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Barna er de største taperne ……
Kjell Erik Øie Statssekretær
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Presentasjon av Trafikkprosjekt for ungdom TS Fokus Lillehammer 2005.
Transport og transportutfordringer
Ungdom i norske aviser Mediebedriftenes landsforening Unge lesere, Gardermoen 21. november 2006 Nils Petter Strømmen, medieanalytiker Reidar Dischler,
Nye trafikkregler i Norge
Tom Andre Christiansen
1 Nettverkskonferanse om barnefattigdom Gardermoen 29. mai 2008 Går fattigdom i arv? En studie av mottak av sosialhjelp hos foreldre og barn Thomas Lorentzen.
Presentasjon for formannskapet 20. mars 2013
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Traumer og posttraumatiske reaksjoner blant nåværende og tidligere omsorgsplasserte Et samarbeid mellom Institutt for klinisk psykologi, Universitetet.
Gruppe 6 "Det verden trenger, er flere ydmyke genier. Det er så få igjen av oss." Stine Furu Mildri Oterhals Karl Johan Blindheim Hilde-Gunn Jacobsen.
Thailand Flodbølgekatastrofen rammet Thailand
Statistikk – presentasjon av noen parametere Christen Ness, Oppland fylkeskommune.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
Innherred samkommune 1 Årsrapport og Regnskap 2007 Samkommunestyret 10. april 2008 Administrasjonssjef Ola Stene.
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
Arbeidsseminar om elevmedvirkning ELEVUNDERSØKELSEN Slik følger vi opp resultatene på Lambertseter videregående skole.
Hai ! Hai !.
s. 1 Evaluering av rådgivningstjenesten Foto: Crestock.com.
Stadig flere unge havner utenfor arbeidsmarkedet – kan NAV snu strømmen? VBA, 3. november 2011 Assisterende fylkesdirektør Tommy Johansen.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
NINA JON De trøblete unge gutta Hvem fortjener politiets oppmerksomhet? En studie av dødsulykkene i trafikken 2004 og 2005.
° Brukerkonferansen Handelsanalyser med ATP-modellen Brukerkonferansen
© Transportøkonomisk institutt Side 1 Bilens betydning for barns og unges aktivitetsmønster Randi Hjorthol, Transportøkonomisk institutt, Oslo.
Norges befolkningsundersøkelser - NBU ® KLP, 15. juni 2012.
Sognsveien sør for John Collets Plass - Kirkeveien
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Sannheter og myter om tømmervogntog
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
100 lure ord å lære.
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
Resonnerende tekst.
Noen ord om Fart Ca. 700 medlemmer Ca. 450 spillere fordelt på 27 lag Damelag i 2. og 3. divisjon (1. div. til 2006) Herrelag.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Skjønnhetstyranniet og vold Elisabeth og Anne-Bente
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Barne- og ungdomskriminalitet i Oslo 2006 Trendrapport utarbeidet av Oslo politidistrikt og Oslo kommune – i regi av SaLTo. SaLTo- sammen lager vi et trygt.
Og.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Unge gjengangere Politirådet, , Soria Moria Av Ove Kristofersen, SaLTo-sekretariatet Sammen Lager vi et Trygt Oslo.
FOKUS PÅ TRAUMER Forståelse og behandling av PTSD og komplekse traumer.
VOLDSUTVIKLING I OSLO Seksjonsoverlege Knut Melhuus.
Voldsutviklingen i Oslo sentrum Presentasjon til høring om trygg by Oslo bystyre, Helse- og sosialkomiteen Onsdag 17. januar 2007.
1Mobility Oslo - Presentation 01 Klar-ferdig-gå. 2Mobility Oslo - Presentation Vinneren ble avgjort med beste tekstforslag: Hva er det beste med.
"You think it’s the end, but it’s just the beginning!" Bob Marley.
Stiftelsesforeningens seminar 31. mars 2009 Hva vet vi om stiftelser? Kaci Kullmann Five.
Rogaland Januar 2015 HMS en – her og nå – paal Ove.
Norges Turistbarometer Vintersesongen 2015 Prognose for norsk og utenlandsk ferie- og fritidstrafikk i Norge Norges Turistbarometer.
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Bob Marley Hortensfestivalen 1978
Økt innsats for tilbakekall av førerkort etter Vegtrafikklovens §34 - effekt på trafikksikkerhet Evaluering av prosjekt i Møre og Romsdal Fridulv Sagberg.
Trafikkulykker i Nordland Innlegg på Fylkestinget Stokmarknes, 20. april 2010 Trond Harborg.
Møte med Russeforeldre 2017
Akutt kirurgi og traumebehandling Geir Tollåli fagdirektør
Trygg Trafikk orienterer. Ungdomsrådet på Notodden
Lars-Inge Haslie MC – ulykker Trafikksikkerhetskonferansen 2019.
Viltulykker - hva gjør vi?
Utskrift av presentasjonen:

UNGDOM – en risikosportutøver i trafikken !? Utrykningspolitiet UNGDOM – en risikosportutøver i trafikken !?

Utrykningspolitiet 425 ulykker med 476 drepte Personer omkommet i trafikken 2004-2005, fordelt på trafikantgrupper (n=476) Hovedproblemstillinger Hva var årsakene til at ulykkene skjedde? I hvilken grad har gjerningsmannen opptrådt klanderverdig? Hvor mange av gjerningsmennene er tidligere straffet? I hvilken grad har ofrene akseptert eller tatt en risiko? Hvor mange er det, som helt uten skyld, omkommer i trafikken? Gjerningsmann: Betegnelsen ”gjerningsmann” er brukt på den personen som er nærmest til å bære ansvaret for ulykken, uavhengig av skyld i strafferettslig forstand. For hver ulykke er det bare definert én gjerningsmann. Gjerningsmann er alltid fører av et kjøretøy, dvs. at ingen fotgjengere er definert som gjerningsmenn Offer: Trafikkoffer, i studien omtalt som offer, er en person som har omkommet i ulykkene, og som ikke er gjerningsmenn. Skadde personer som ikke er gjerningsmenn, er ikke tatt med i undersøkelsen. Dette omfatter de helt uskyldige ofrene, som ikke har akseptert eller utført noen risiko. Definisjonen omfatter også personer som har utvist eller akseptert en risikoatferd. Ett eksempel på dette er å være passasjer i en bil, til tross for at man vet at bilføreren var beruset. antall/ andel av 476 offer – fotgjenger 53 11 % offer – passasjer 112 24 % offer – fører 61 13 % gjerningsmann – fører 250 52 %

Hovedårsak (n=425) Utrykningspolitiet Studien har konsentrert seg om handlingene som trafikantene har gjort. Vår oppmerksomhet er rettet mot den handlingen eller atferden som har vært avgjørende for at ulykken skjedde. Det vil si at det for hver ulykke er definert én hovedårsak, med særlig fokus på gjerningsmannens atferd. I studien er 425 gjerningsmenns atferd delt i to grupper: ”klanderverdig atferd” og ”ikke-klanderverdig atferd”. Hensikten med denne grupperingen har vært å identifisere gjerningsmenn med en aktivt klanderverdig atferd, og sammenligne disse med gjerningsmenn med en mer passiv klanderverdig atferd. Det er gruppen sjåfører med ”klanderverdig atferd” politiet først og fremst må rette sin oppmerksomhet, for å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken. Klanderverdig atferd: Klanderverdig atferd beskriver en handlingsnorm som avviker fra det som normalt oppfattes å ligge innenfor en riktig og trygg atferd. Begrepet er ingen rettslig standard, men beskriver et markant avvik fra normal eller forsvarlig atferd i trafikken som lar seg konstatere. Slik atferd skaper farlige situasjoner med fare for liv og helse for utøveren eller andre, dvs. situasjoner med forhøyet ulykkesrisiko der utøveren/ gjerningsmannen er å bebreide for sin atferd. Klanderverdig atferd vil stort sett tilsvare forsettlige eller bevisst uaktsomme handlinger (bevisst uaktsomhet foreligger når en person er klar over faremomentene ved sin opptreden, men likevel velger å ta en risiko (”den hensynsløse”)) i strafferettslig forstand. Gruppen ” klanderverdig atferd” omfatter de som har kjørt for fort, kjørt i ruspåvirket tilstand og/eller utvist aggressiv trafikkatferd. Ikke-klanderverdig atferd: Årsakskategoriene som ikke inngår under klanderverdig atferd omtales med samlebegrepet ”ikke-klanderverdig atferd”. Her inngår årsakskategoriene: ”uoppmerksomhet”, ”kjøreferdighet”, ”mistanke om illebefinnende/sovning/spekulasjon om selvdrap”, ”kjøretøy/last”, ”hendelige uhell/føreforhold/offerets skyld” og ”ukjent”. Atferd som her er definert som ”ikke-klanderverdig” kan i flere tilfeller beskrive kritikkverdig atferd eller straffbar atferd, men har karakter av forsømmelse eller passivitet.

Hvilken aldersgruppe er mest utsatt for ulykker? Utrykningspolitiet Hvilken aldersgruppe er mest utsatt for ulykker? I alt 67 ungdommer i alderen 15 til 24 år mistet livet i trafikken i 2008. Det er 52 prosent flere enn året før.

ULYKKER - fører – kjønn Utrykningspolitiet Menn utgjør 90 % av de som har utvist klanderverdig atferd og 84 % av de som ikke har utvist klanderverdig atferd.

Utrykningspolitiet Kjennetegn ved fører – tidligere straffet Andel av gjerningsmenn tidligere staffet Av alle gjerningsmenn i de 425 dødsulykkene er andelen tidligere straffet 35 %. Av gjerningsmenn som har utvist klanderverdig atferd er 51 % tidligere straffet. Av gjerningsmenn som ikke har utvist klanderverdig atferd er 18 % tidligere straffet. Selv om det er trafikkforseelser som er mest vanlig, ser vi at faktisk så mye som 38 % av gjerningsmenn med klanderverdig atferd er tidligere straffet også for annet enn trafikale forhold (12 % for gjerningsmenn som ikke har vist klanderverdig atferd). *Her inngår både personer straffet for trafikk og andre straffbare forhold og personer kun straffet for andre straffbare forhold enn trafikkovertredelser

Utrykningspolitiet Hva slags forhold? Andel av gjerningsmenn med hhv. ikke klanderverdig (n=206) og klanderverdig atferd (n=219) som er tidligere straffet, fordelt på type kriminalitet Trafikkovertredelser er klart mest vanlig. 36 % av klanderverdige gjerningsmennene tidligere straffet for ett eller flere trafikkforhold, 12 % blant de ikke klanderverdige gjerningsmennene. 11 % sterkt kriminelt belastet (med mange forhold registrert i STRASAK) av de klanderverdig gjerningsmennene. Selv om det er trafikkforseelser som er mest vanlig, så er 38 % av gjerningsmenn med klanderverdig atferd tidligere straffet også for annet enn trafikale forhold (se forrige bilde) (13 % var bare straffet for trafikale forhold), se forrige bilde. Av ikke-trafikale overtredelser er vinning og nark de største overtredelses-gruppene. *Trafikk omfatter også kjøring i ruspåvirket tilstand ** Kjøring i ruspåvirket tilstand inngår i Trafikk

Type ulykke Utrykningspolitiet Utforkjøringer den største gruppen av klanderverdige. Fart og rus ofte knyttet til utforkjøringer. Møteulykker største gruppen av ikke-klanderverdige. Uoppmerksomhet eller mistanke om sovning, illebefinnende eller selvdrap ofte knyttet til møteulykker.

Utrykningspolitiet 226 trafikkofre Ofre fordelt på trafikantgrupper og type kjøretøy (n=226) Offer: Trafikkoffer, i studien omtalt som offer, er en person som har omkommet i ulykkene, og som ikke er gjerningsmenn. Skadde personer som ikke er gjerningsmenn, er ikke tatt med i undersøkelsen. Dette omfatter de helt uskyldige ofrene, som ikke har akseptert eller utført noen risiko. Definisjonen omfatter også personer som har utvist eller akseptert en risikoatferd. Ett eksempel på dette er å være passasjer i en bil, til tross for at man vet at bilføreren var beruset. 137 av ofrene hadde ingen tilknytning til gjerningsmannen (61 %), mens 89 hadde tilknytning til gjerningsmannen (39 %). Av de 112 passasjerene som omkom var 79 % passasjerer i gjerningsmannens kjøretøy * lastebil/ vogntog/ buss ** inkl. varebiler

DREPTE PASSASJERER

Ukedag – tid på døgnet Utrykningspolitiet Tid på døgnet: De klanderverdige ulykkene har topper senere på dagen enn de ikke-klanderverdige ulykkene. Nivået gjennom døgnet er jevnere i løpet av ukedagene enn i helgedagene, i helgen ser vi større variasjoner gjennom døgnet med toppunkt kveld/ natt. De ikke-klanderverdige ulykkene har i større grad likt mønster uavhengig av helg og hverdag, med 12-18 som toppunkt for alle ukedagene, som i stor grad gjenspeiler den tid på døgnet da trafikkmengden på veien er størst. Ukedag: De klanderverdige ulykkene har generelt lavere ulykkesnivå i ukedagene og høyere i helgedagene

Utrykningspolitiet Klanderverdig atferd Undergrupper av klanderverdig atferd (n=219) 69 % FART ÅRSAK /MEDVIRKENDE ÅRSAK antall/andel av klanderverdige/andel av alle 425 Rus 47 21 % 11 % Fart+rus 46 21 % 11 % Svært høy fart 30 14 % 7 % Høy fart 14 6 % 3 % For høy fart etter forholdene 47 21 % 11 % Fart+ aggressiv atferd 16 7 % 4 % Aggressiv atferd 19 9 % 4 % 219 100 % 52 % 63% EN KOMBINASJON AV HØYFART OG RUS

Utrykningspolitiet For hvilken aldersgruppe/kjønn skrives det flest anmeldelser for fartsovertredelser?

Hvorfor fartskontroller? Utrykningspolitiet 54% av alle bilister kjører over fartsgrensa. I vel 50 % av dødsulykkene i Norge er farten høyere enn forholdet skulle tilsi og/eller fartsgrensen. Dersom alle hadde holdt fartsgrensen, kunne vi i 2008 spart 60 menneskeliv og unngått at 154 personer ble hardt skadd. Når fartsgrensen reduseres med 10 km/t, reduseres kjørefarten med 2-4 km/t. Dersom politiet i tillegg intensiverer overvåkingen, reduseres kjørefarten med 4-8 km/t

DEN STØRSTE UTFORDRINGEN Utrykningspolitiet DEN STØRSTE UTFORDRINGEN GUTT MELLOM 18 – 22 ÅR PASSASJEREN NÅR HAN KJØRER I HELGEN MELLOM 22-04 TIDLIGERE STRAFFET

Utrykningspolitiet

Utrykningspolitiet SPØRSMÅL ?