Her begynte vi NRK Super vi skal være et viktig veksthus for barn Vi skal synliggjøre barndommen Vi skal ta barna på alvor Vi skal være et sted for opplevelse og deltagelse Vi skal synliggjøre barna for å gjøre dem viktig minner for livet for barn i alle aldre Lur, Lek og Lær Vi skal berike barndommen Dette er her vi begynte og det skal vi ta med oss videre
Dette er et maleri av en visjon Hva er vår visjon? Hva er vårt bilde? Hva strekker vi oss alle etter? Hva skal styre det vi gjør?
De ”ANDRE” har også sine føringer Michael Lekes/Jettix Europa sier: We’ are a children's entertainment company… Children are seeking entertainment wherever they are… That’s why we have to be in all the realistic places that children are consuming content Cartoon Network: Sett av med enn 88 million amerikanske hjem - i tillegg finnes de i 160 land rundt om i verden . Nickelodeon Foruten USA er de representert i Sør Øst Asia, Europa, Russland, Afrika, Japan, Latin Amerika, New Zealand, Australia Disney ____XXX We don't think of ourselves as a television company. We’ re a children's entertainment company. Children are seeking entertainment whether they're on the bus or in the playground, wherever, not just when they're sitting on their sofa at home with their families, it just doesn't happen. That's why we're experimenting, in things like online and gaming and mobile and publishing, we have to be in all the realistic places that children are consuming content barn = konsumenter av underholdning (passivt
De ”ANDRES” verdier og målsetting Generelle i uttrykk for alle barn. Uten kulturell tilknytning Skal kunne sendes overalt for alle i målgruppa Store kommersielle kanalenes oppgave er: profitt Som almen krinkaster er vår oppgave å være med å styrke barns identitet, deres språk og kulturelle forankring. Mens de komersielle kanalene må tenke profitt og dermed globalt- programmer med et generelt uttrykk som kan sendes overalt uten en kulturll tilknytning. NRK må tenke – vår kultur og vårt språk og vi må tenke toleranse for andre. Vi kjenner deg, vi en i nabolaget ditt. Vi vet hvordan skolen dinner , barnehage og så videre. Vi må strekke oss og vi må utforske . Vi vil gi barna en reise i en verden av opplevelser i et Superunivers. Vi vil fortelle gode historer. Vi vil gi dem mulighet til å delta.
De andre skal lykkes for andre - sine eiere Vi skal lykkes gjennom andre - barna Det er styrende for vår visjon
Supersmå Superstore Sara 5 år 107cm 12 år 130–170 cm Emil 10 år 127cm Jonas 2 år 84 cm 12 år 130–170 cm Superstore Emil 10 år 127cm
Hvorfor er NRK Super noe mer? Vårt utgangspunkt er: Vi kjenner deg ! skolen barnehagen nabolaget ditt
Vårt tilbud til barna på radio, Web og TV 4380 timer TV pr år innkjøpte programmer valgt ut fra vår kulturs verdier ca 26% egenprodusert/samprodusert norsk = ca 1140 timer som ingen andre kan kopiere
Vi skal gi noe mer til barna Vi skal gi dem noe de kan huske Vi skal være et sted som er viktig for dem Vi skal være et sted der de kan utvikle seg Vi skal gjøre barna viktige Vi skal gi barn noe de vokser på Det som viktig for barna er viktig for os
En myte at det som gir deg næring er vondt at det som gir deg læring er kjedelig
Det er måten vi pakker det inn på som avgjør om det treffer Det er hvordan man velger å pakke det inn på som avgjør hvordan det blir mottatt Shander Larsen gjørde Nynorsk til en lek for en ungdomsskole gjeng fra vestkanten.
ambisjon VISJON misjon
Ambisjon - vår innsats om å bli det stedet barn søker til gi barn et rom der de kan utvikle seg og mestre spille en sentral rolle i barns liv = minner for livet
Misjon - vårt ansvar styrke barnas identitet gjennom vårt språk og kultur gi barna en kuturell forankring vi vil gi dem et ankerfeste i vårt samfunn
Våre verdier Ekte Tydelig Nyskapende Engasjerende underholdende
hvor barn vokser og er viktige Vår visjon Vi skal skape en verden hvor barn vokser og er viktige