Riksveg 2 og Senterpartiet -Lokaldemokrati - Jordvern - Miljøvern Sentrale verdier for SP SP har stått på i mange år for befolkningen av Sør-Odal. Ønsker.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trykk på mus eller tastatur for neste bilde…
Advertisements

Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Dato: EØS-utvidelsen – Tillatelser med formål arbeid Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk og analyse Desember
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Spredt utbygging på jordbruksarealer
Prosjekt Skadestatistikk - Bakgrunn Møte i referansegruppen 17. september 2004.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Gulating lagmannsrett – dom avsagt Uttalelse fra sivilombudsmannen
Ny Diskriminerings – og tilgjengelighetslov UMB/NTNU Ski Kjell Erik Øie Statssekretær 21. Oktober 2008.
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
VA-tiltak langs Svelvikveien mellom Solumstrand og Svelvik grense – Orientering til Bystyrekomitèen Hensikt: Gi komitèen en orientering om.
St. Edmunds vei i Ullern bydel
Reguleringsplan Vendespor Ski sør -del av Follobanen – nytt dobbeltspor Oslo – Ski Åpent møte
Kommunal- og samfunnsøkonomiske effekter av boligsosial politikk Husbanken 22. Juni 2011 Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning.
Resultater Kundesenter
Nasjonal Transportplan
Ved Ola T. Heggem Statssekretær Landbruks- og matdepartementet Jordvern og arealpolitikken.
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
Kort om forsøk om samordning av innsigelser - FOSIN -Nordland Plankonferansen 11. desember 2013.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Landbruk Ei lokal, nasjonal og global næring. Landbruk i Ørland Volum og betydning lokalt Landbruket betydning nasjonalt Jordbruksforhandlinger Landbruk.
Prosessen så langt, 1 Alternativer i dalføret utredet
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Samarbeidsprosjekt Svømmeaksjonen..  GjensidigeStiftelsen er en uavhengig stiftelse, som har som formål å tildele midler som gagner Trygghet og Helse.
Aina Tjosås, seniorrådgiver 28. oktober 2011
Innsigelsesinstituttet
Klimakur 2020 Energikonferansen Sør 21.september 2010 Magnus Utne Gulbrandsen, Rådgiver, Klima- og forurensningsdirektoratet.
Sognsveien sør for John Collets Plass - Kirkeveien
Møte E16, Hole og Ringerike, 28. januar 2014 Astrid Aass, Landbruksdirektør Øivind Holm, Miljøverndirektør.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Juridisk forankring av hensynet til barn og unge.
Norges branntekniske laboratorium as 1. 2 AKTØRENE I BYGGEMARKEDET PRODUSENTER PROSJEKTERENDE KOMMUNALE MYNDIGHETER SENTRALE MYNDIGHETER EIENDOMSBESITTERE.
Interkommunalt samarbeid - Skjervøy Bakgrunn kompetanse- og kvalitetsutfordringer vanskelig økonomi Kommunenes størrelse, vanskelige økonomi.
Markaloven og Maridalen Fem fylker – 19 kommuner 310 km2 i Oslo 850 km2 i Akershus 325 km2 i Buskerud 210 km2 i Oppland 5 km2 i Østfold Til sammen 1700.
Sentio Research Norge EØS Representativ undersøkelse 1000 respondenter Tatt opp oktober 2012 Oppdragsgivere:
Medvirkning og medborgerskap i skolen
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
KVU for kryssing av Oslofjorden
Rv. 23 Oslofjordforbindelsen – byggetrinn 2
FAKTA om kommunedelplanen som Nore og Uvdal, Sigdal og Rollag har utarbeida i en parallell prosess til verneprosessen for Trillemarka - Rollagsfjell Kommunedelplanen.
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
KVU Oppland grense - Jaktøya Verksted 22. november 2010 på Oppdal Statens vegvesen Region midt Jill Hammari Sveen.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Åpen høring i Stortingets næringskomite,
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Effektiv og god planprosess for IC-utbyggingen
Statusoppdatering for planleggingsarbeid
NYE FERGE- OG HURTIGBÅTOPPLEGG
Fylkesmannen i Nordland, landbruksavdelinga Aage Steen Holm, rådgiver
Dovrebanen gjennom Hamar – videre prosess kommunedelplan
Grue - Kommunesammenslåing.
Eidskog - Kommunesammenslåing.
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Åsnes - Kommunesammenslåing.
Fv 260 Frogner bru Åpent møte 28. mai
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Oppsummering 02.september 2016
Hålogalandsvegen – én region Planleggingen
E18 Akershus grense - Vinterbro
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Reguleringsplan for nytt næringsområde med tilhørende adkomstveg på Ausenfjellet Informasjonsmøte
Utskrift av presentasjonen:

Riksveg 2 og Senterpartiet -Lokaldemokrati - Jordvern - Miljøvern Sentrale verdier for SP SP har stått på i mange år for befolkningen av Sør-Odal. Ønsker nå et vedtak fra lokalt helt opp til nasjonal plan.

Riksveg 2 Sør-Odal kommune

Traseer

Grunnlaget for MDs avgjørelse  Benytte deler av eksisterende veg  Etappevis utbygging  2 korridorer ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt.  Trafikksikkerhetstiltak må gjennomføres på eksisterende R2.  Størst overføring fra gammel til ny veg ved trasse Nord  Nord er det billigste alternativet.  ÅDT først i 2030 (4 felt aktuelt i 2030)  Ny planprosess og KU ved utvidelse til 4 felt innen 30 år.

Våre innvendinger  Alvorlige feil i beslutningsgrunnsalget  Trafikktall  Metode  Feil i kostnads- og samfunnsøkonomiske beregning og analyse  Lokaldemokratiet er tilsidesatt  Endrede forutsetninger  Jordvern ikke vektlagt

Trafikktall Trafikktall i kom.planRiktige trafikktall

Vegvesenets egne tall

Metodiske feil i plandokument  Alle trasealternativer sammenlignes kun med ingen ny veg (0 alternativet).  Traseene blir ikke sammenlignet med hverandre.  Skolebarn blir ikke registrert på skolene men kun på hjemmeadresse.

Feil i beregninger og analyser  Feil i kostnadsberegninger  Samfunnsøkonomisk beregning inneholder feil  Feil i sammentillingen av konsekvensanalysen

Kostnadskalkulasjon  Brua over Svartfossen, krysning av Glomma på Nord, er ikke medtatt.  Multiconsult og uavhengige vegingeniører som har kontrollregnet på kostnadskalkulasjonen til vegvesenet kommer til et annet resultat enn vegvesenet.  Økte kostnader, for fire felts veg som er utløst for trase Nord av ÅDT, er ikke tatt med.

Multiconsults resultat (”Korsmolinja” = Nord, ”Åslinja” = Sør)

Samfunnsøkonomisk beregning Feil tall 287,70 Riktig tall 331,70 Feil tall -0,70 Riktig tall -0,66

Korrigert samfunnsøkonomisk beregning  Økt kostnad som følge av 4 felt  Redusert kost/nytte  Økt kost/nytte

Lokaldemokratiet  Resultatet av folkeavtemningen er satt til side. Et klart flertall på i overkant 70% stemte for en sørlig løsning.  Et enstemmig kommunestyrevedtak er satt til side.  Kommunens egen fagekspertise (kommunelegen, barnerepresentanten, osv.) ble ikke hørt.

Jordvern Fra Soria Moria Erklæringen: ”Målet er å opprettholde et levende landbruk over hele landet”.  Alt. nord beslaglegger 4 ganger så mye dyrket mark som alt. sør.  Matjord egnet til matkornproduksjon, potet og grønnsaker, jfr. St.meld  Arronderingsproblematikken

Er MDs avgjørelse basert på riktige fakta/data? NEI!

Er MDs avgjørelse basert på riktige fakta/data? MD begrunnelse Fakta i dag  Benytte deler av eksisterende veg  Eksisterende veg blir ikke benyttet  Etappevis utbygging  Bygges ikke ut i etapper  2 korridorer ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt.  Trafikksikkerhetstiltak må gjennomføres på eksisterende R2.  Det legges opp til bruk av 2 koridorer  Trafikksikkerhetstiltak er og blir gjennomført.  Størst overføring fra gammel til ny veg ved trasse Nord  Tvilsomt  Nord er det billigste alternativet.  Nord blir det dyreste alternativet  ÅDT først i 2030 (4 felt aktuelt i 2030)  Trafikktallene er feil – fire felt bygges nå  Ny planprosess og KU ved utvidelse til 4 felt om 30 år.  Ingen ny planprosess og såkalt KU blir gjennomført på en lite tilfredsstillende måte. (Stykkevis og delt, trasevalget låst påforhånd)

Dagens situasjon  R2 ble firefelts veg.  KU gjelder for en 2-felts veg, før Gardermoen  Kostnadsbildet er vesentlig forandret  Reguleringsplanen legger opp til at vegen til dels blir lagt utenfor korridoren for Nord.  Rettslig grunnlag for ekspropriasjon av grunn til ny R2 er sannsynligvis ikke tilstede.

MD skal beslutte hvorvidt Statens vegvesen skal kunne fortsette prossessen basert på nåværende planer med begrenset KU etter hvert som vegen skal bygges. Det går et brev tidlig neste uke til MD og SD fra Advokatfirmaet Kluge, på vegne av Folkealliansen, grunneierlaget og Korsmosida vel, som peker på at pga av de feil og mangler som foreligger i plangrunnlaget, vil grunnlaget for ekspropriasjon sannsynligvis ikke være til stede. Hvis man velger: Alt. Nord: Vil kunne føre rettsak, som vil forsinke prossessen. Det må foretas en ny konsekvensutredning som vil ta tid, med sannsynlig utfall - om riktige fakta blir lagt til grunn - at en annen trase bør velges. Alt. Sør – Planleggingen kan fortsette umiddelbart, løsningen vil legge til rette for koordinering med jernbane, fremdrift vil være mye mindre problematisk da vegen går stort sett utenom bebyggelsen og dyrket mark. Betydelig billigere, med fordel at kan bygges som tofelts veg. Situasjonen nå

Derfor forslag til vedtak!

Forslag til vedtak: Kommunedelplan Rv.2 2 gjennom Sør-Odal – Trasèvalget  Pga. de endrede forutsetninger ved utvidelse fra tofelts til firefelts veg og feil i grunnlaget for kommunestyrets vedtak for alt. Nord, anbefaler Fylkesstyret at alt. Sør blir valgt for den nye Rv.2 gjennom Sør-Odal.  Fylkesstyret legger til grunn de følgende kriteriene for sin støtte til alt. Sør: - Befolkningen i Sør-Odal har i gjennom en årrekke uttrykt et ønske om en sørligste mulig løsning, og det opprinnelige kommunestyrevedtaket var enstemmig for Sør. - - Alt. Sør beslaglegger 4 ganger mindre jordbruksareal enn alt. Nord. - - Alt. Sør er 4 km kortere enn alt. Nord, med besparelse i forurensning og kostnader. - - Alt. Sør blir billigste og samfunnsøkomisk mer lønnsomt enn alt. Nord. - - Alt. Sør gir færrest negative ringvirkninger for lokalbefolkningen. - - Alt. Sør vil gi en mye bedre passeringsmulighet gjennom Kongsvinger.  I tillegg kan alt. Sør bygges som tofelts veg ifølge gjeldende vegnormaler, pga. optimal fordeling av lokal og langveis trafikk på gammel og ny Rv.2. Dermed kan dette alternativet bygges umiddelbart, uten behov for en helt ny konsekvensutredning.  Et vedtak for alt. Sør vil bidra til at sentrale verdier for Senterpartiet blir styrket: det vil være en seier for lokaldemokratiet, bidra til å oppfylle Soria-Moria erklaring vedr. vern av dyrket mark, og er utvilsomt den samfunnsøkonomisk mest lønnsomme og mest framtidsrettede løsningen.

Følgende instanser i Sør-Odal har uttalt seg negativt mot alt. Nord: 1) Kommunelegen 2) Avdelingns ingeniør innen miljørettet helsevern 3) Helselederen, Sør-Odal kommune 4) Rektorene for Korsmo barneskole og Sør-Odal Ungdomskole 5) Barnerepresentanten – som er oppnevnt etter PoBL og har spes. myndighet i slike plansaker. 6) Barneombudet 7) Norges Astma- og Allergiforbund 8) Korsmosida vel 9) Sør-Odal Kirkelige Fellesråd 10) Trafikksikkerhetskomite, Korsmo barneskole 11) Sør-Odal Eldrerådet 12) NLH 13) Foreldrerådet og elevrådet på de berørt kommunale skolene samt FAU v/ Ullern barnehage 14) Sør-Odal Bondelag 15) Odal Bonde- og småbrukarlag 16) Sør-Odal SP 17) Sør-Odal SV 18) Motorførernes Avholdsforbund 19) Glåmdal Økologiske Gruppe 20) Fylkesmannen i Hedmark, kommuneavdelingen 21) Fylkeslandbruksstyret 22) Hedmarkfylkeskommune Det ble kun en anmerkning fra kommunens fagekspertise mot alternativ Midt (barnerepresentanten) og ingen mot alternativ Sør. Lokaldemokratiet