Side 1 Fremtiden er ikke hva den en gang var Rolf Hagman, forsker TØI Øyvind Thomassen, professor ved NTNU.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MYTER OG VIRKELIGHET OM LUFTFART OG MILJØ
Advertisements

Senter for Velferdsteknologi
BISEK ’BISEK-konferansen ”Bilens roll nu och i framtiden” Stockholm 2.desember 2009 Vibeke Nenseth, TØI: ”Sosiale trenders betydning for bilbruk”
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Historiefaget i skolen
s. 1 Erfaringer og visjoner for FoU- arbeidet i Nordland Fylkesråd for utdanning Unni Gifstad Alta 27. Februar 2011 Foto: Nordland Reiseliv.
Tore Hoven Avdelingsdirektør Teknologiavdelingen Vegdirektoratet
Hvordan kan kommunene gripe an arbeidet med klima?
© Transportøkonomisk institutt Side 1 Susanne Nordbakke (TØI) Lisa Hansson (VTI) Bilens rolle for bevegelseshemmedes mobilitet og velferd. Muligheter.
Slik gjør vi det! Veileder for bygging av ladestasjoner.
Agenda BankID forum - vinn markedet med elektroniske løsninger.
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Tilskuddsordning for støtte til innovative anskaffelser av miljøteknologi i Framtidens byer for 2013.
PetroOnline 2010 Visjon og strategi. Accella styrer depotet •Ved import fra bil, båt og tog •Ved planlegging av lasting •Ved lasting av bil •Ved overføring.
Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april 2010 Dokumentasjon av utviklingsarbeid og erfaringskunnskap - ”vi lærer alltid med kroppen selv om.
Bodil Nysveen.
Sjelesorgkurs: Ta vare på deg og andre Sjelesorgkurs: Ta vare på deg selv og andre © Sigmund Danielsen / Normisjon region Østside 1 Ta vare på.
Fremtidens elektriske energisystem er et Smart Grid
NHD Torbjørn Digernes, Rektor Forskningsbasert nyskaping Torbjørn Digernes, Rektor.
Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder.
Aktivitet mot frafall Aktivitet mot frafall Caroline Stensø – tidligere prosjektleder Aleksander Stabbforsmo – deltaker i prosjektet Fysisk aktivitet mot.
Energieffektivisering – fokus på bygget eller systemet ?
Kompetansemiljøer som kan bistå kommunene rådgiver Kim Berge.
ALLEMANNSEIE ELLER UTOPI?
Fornybar energi: Bra for næringslivet, men hva med miljøet?
God på miljø, dårlig på bærekraft Internasjonale indekser: Yale-universitetet: Norsk miljøvern nr 18 (av 132 land) WWF ”Living Planet Report”: Norsk bærekraft.
Kommuneplan for Drammen –”Bærekraft skal være et grunnleggende prinsipp når bysamfunnet utvikles. Fortsatt vekst i Drammen møter utfordringer.
EUs miljø- og klimapolitikk - aktuelle saker Knut F. Kroepelien, Miljøråd Difi 18 oktober 2010.
Bilkø til evig tid. Stavanger, 5
Risør videregående skole FREE – Focus on Renewable Energy and Environment Presentasjon for elevrådet torsdag 22 januar 09.
Barents NaturGass AS Barents NaturGass AS
Bærekraftig bioteknologi
Selbu-seminaret 2011 Hva innebærer det for bedrifter å ”basere sin virksomhet på” kunnskap og kompetanse i relasjon til NTNU Øyvind Mork Adm. dir. Asplan.
AREALPROSJEKTET Felles overordnet
Vann, vind, sol og bio: Alt for Norge
© Transportøkonomisk institutt Side 1 Bilens betydning for barns og unges aktivitetsmønster Randi Hjorthol, Transportøkonomisk institutt, Oslo.
Bilens betydning for eldre gruppers velferd og livskvalitet
FAUSKE 2025 UTVIKLING GJENNOM SAMHANDLING. FAUSKE KOMMUNES VISJON Fem forslag til visjon for Fauske; 1.Innbyggerne skal oppleve Fauske som den beste kommunen.
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
Suksessfaktorer for vellykket internasjonalisering
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
STAVANGER LUFTHAVN SOLA SOLAKONFERANSEN 2014 Dag Falk-Petersen Konsernsjef Avinor.
Livet i havet – vårt felles ansvar Nasjonalparker med sjøareal – Hva ønsker vi for den marine delen? Regiondirektør Erik Ludvigsen Strand.
Norsk Bioenergiforening Bioenergidagene mai 2014.
Bærekraftig transport: Fysisk planlegging, livsstil eller teknologi?
Miljø og klimaarbeid i Troms fylkeskommune Interne muligheter
Ny klima og energistrategi i Troms
Kartlegging av oppfatninger om trygghet ved transport Rune Elvik & Torkel Bjørnskau Transportøkonomisk institutt Programseminar RISIT 1-2. Oktober 2003,
Project Vindskip™ Project Vindskip™ on Seminars. Project Vindskip™ presented for the first time at NorShipping 2013.
På veg mot Framtidens byer Statssekretær Heidi Sørensen, Miljøverndepartementet Samling i Oslo mars 2009 Foto: Peder Vold.
Miljøsatsningen i Ahlsell Norge Ambisjon og prioritering.
Hvorfor denne undersøkelsen? MORTEN LIE , Næringslivets hus, Frokostmøte LEP / DiBK 1.
Klima, teknologi og politikk: Hvem gjør hva? Jon Olav Alstad NAF PS! Du kan sette inn bilder fra NAFs bildegalleri via verktøylinjen som heter «NAF-bilder».
Framtiden er ikke hva den en gang var! Bisek Stockholms bilsalong 4. april 2006 Øyvind Thomassen og Rolf Hagman r.
Noen erfaringer fra NTNU ?
Oslos strategi frem mot nullutslippsbyen Bioenergi – til transport!
Nye medier: Mellom marked og politikk Brukerkonferanse 25. oktober 2006 Program Åpning ved Kristin Braa, leder av programstyret
Kapittel 34 Ernesto intervjuer en bussjåfør og en ekspeditrise Ernesto.
Technology for a better society Tiltak for at Norden skal oppnå målet om fossilfri elektrisitetsforsyning innen 2050 Forsker Ingeborg Graabak SINTEF Energi.
Kommunikasjons- foreningen 20.september 2012 Ansvarlig redaktør Siri Zachariassen, ØB.
Bioenergi på Kongsgården, 30. august 2011 Bioenergi - hovedtrekk og trender Odd Jarle Skjelhaugen, Senterdirektør.
Samarbeid med Shell Gran og Gran IL
Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA) 13. februar
Universitetskommune 3.0 Forberedende diskusjon frem mot ILM 21. nov
Datagrunnlag og transportnettverk
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Styremøte 20. juni 2018.
Kollektivtrafikkforeningen
Utskrift av presentasjonen:

Side 1 Fremtiden er ikke hva den en gang var Rolf Hagman, forsker TØI Øyvind Thomassen, professor ved NTNU

© Transportøkonomisk institutt – Stiftelsen Norsk senter for samferdselsforskningSide 2 Visjoner Utopi Visjon Utopi Visjon Realitet

Framtidsvisjonenes far Jules Verne

Hvorfor lager vi fremtidsvisjoner? Historie Nåtid Fremtid

Det gode liv er målet Transport er et middel for å oppnå målet Bilder - avisen AMTA

Bilen Bærekraft og miljø Kilde: Volvo

© Transportøkonomisk institutt – Stiftelsen Norsk senter for samferdselsforskningSide 7 Hvordan ser en bil ut i 2020 eller i 2035? Kilde. Shell

© Transportøkonomisk institutt – Stiftelsen Norsk senter for samferdselsforskningSide 8 Trafikksikkerhet Utfordringer - tunge kjøretøy og dårlige bilførere

© Transportøkonomisk institutt – Stiftelsen Norsk senter for samferdselsforskningSide 9 Drivstoff, energi, og bærekraft

© Transportøkonomisk institutt – Stiftelsen Norsk senter for samferdselsforskningSide 10 For å kunne leve mye av det liv som vi har lyst på er bil nødvendig!

© Transportøkonomisk institutt – Stiftelsen Norsk senter for samferdselsforskningSide 11 Framtiden – det er vi som skaper den!