Utarbeidet av Synovate MMI v/ Kathrine Steen Andersen Februar 2008 Rapport for Postbanken Parforhold og økonomi 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
© Synovate Leserundersøkelse for Museumsnytt •Utarbeidet for: ABM media •Utarbeidet av: Bente Håvimb •April 2011.
Lesbarhet på pakninger/rutetabeller og offentlige skjemaer
Nullpunktsmåling gjennomført for ’Hold Norge Rent’
Tautdanning.no Publikumsundersøkelse Våren Metode og gjennomføring • Undersøkelsen er gjennomført med personlige intervju av besøkende ved ulike.
Litt mer om PRIMTALL.
Annonsetest Hytteliv nr Hytteliv • lesere –57 % menn - 43 % kvinner • i opplag •11 utgaver i året •Lesetid: 59 minutter* •Bladet.
Rapport av markedsundersøkelse
Holdning til norske folkehøgskoler blant norske ledere Informasjonskontoret for Folkehøgskolen.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Omsorg for barn og permisjon
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
1. Holdninger til NATO Oktober 2008 Ansvarlig konsulent Opinion: Erling JB Eriksen.
Fyrverkeri- spørreundersøkelse Gjennomført av Norstat i perioden 1-7 august 2006 på vegne av Norsk pyroteknisk bransjeråd.
m arkedsføringshuset HalvBirken 1 Evaluering HalvBirken 2010.
Moderniseringedepartementet Holdninger til IT-sikkerhet TNS Gallup april 2005 Internettavdelingen TNS Gallup.
Siv.agr. Dag Åsmund Bilstad1 Evaluering – en oppsummering Tilbakemelding fra en del av mottakerne av næringsfondmidler fra Nore og Uvdal kommune
Gjennomført for AlkoKutt: Alkohol og barn år Rapport fra Synovate MMI v/ Mona Nilsen 24. april 2006.
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen og Hanne Bogen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning.
Kapittel 14 Simulering.
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Undersøkelse om svømmedyktighet 2003
Klikk for å redigere tittelstil i malen Klikk for å redigere tekststiler i malen –Andre nivå Tredje nivå –Fjerde nivå »Femte nivå 1 Klikk for å redigere.
Juleunders ø kelsen Norge Synovate for Nordea.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
Brukerundersøkelse Klikk Helse (antall respondenter: 439) Gjennomført i perioden 17. septmeber til 29. oktober 2008 Av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck.
KLIKK SAMLIV Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Mars 2009.
KLIKK FRILUFT Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Januar 2009.
KLIKK REISE Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Mars 2009.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
BAKGRUNN På oppdrag for Boligbrygg Oslo KF har Synovate MMI gjennomført en kundeundersøkelse for å kartlegge holdningene til Boligbyggs omdømme og servicekvalitet.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
© Synovate Omdømmemåling 2011 Gjennomført for Redningsselskapet Kystbefolkningen (AdHoc) Uke 1, 2011 Project #:84058.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2015 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tracking av digitalradio-andel i Norge © TNS Tracking.
Høye lederambisjoner blant Econas medlemmer Econa Arbeidsmarkedsbarometer Ønske om å bli leder i fremtiden % %
Rapport FUG - om foreldres møte med skolen september 2014 © 2014 Ipsos. All rights reserved. Contains Ipsos' Confidential and Proprietary information.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Barn og ungdomsundersøkelsen 2016 Norsk Friluft
KRLE Familiefakta.
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Utarbeidet for: Natur og Ungdom
Utskrift av presentasjonen:

Utarbeidet av Synovate MMI v/ Kathrine Steen Andersen Februar 2008 Rapport for Postbanken Parforhold og økonomi 2008

Side 2 Om undersøkelsen På vegne av Postbanken har Synovate MMI gjennomført en undersøkelse for å se på forskjeller mellom kvinner og menn når det gjelder økonomi, beslutninger i hjemmet og forsørgeransvar. Undersøkelsen er gjennomført på en av Synovate MMIs omnibusundersøkelser. En omnibus er en fast undersøkelse der flere oppdragsgivere kan delta med spørsmål. Intervjuene har foregått på telefon på kveldstid og gjennomføringen har vært i uke 5. –Totalt er personer over 15 år intervjuet. –Det er i tillegg gjort 546 ekstraintervju innenfor utvalgte områder; Bodø kommune, Finnmark, Halden, Harstad, Narvik, Rana kommune (Mo i Rana), Romsdal, Sandefjord, Sandnes kommune, Sarpsborg, Sogn og Fjordane, Stavanger kommune, Tromsø kommune og Tønsberg. –Resultatene er vektet i henhold til offentlig statistikk Kontaktperson i Postbanken har vært Ellen Dokk Holm –Fra Synovate MMI har Kathrine Steen Andersen vært ansvarlig for prosjektet.

Side 3 Forsørgerrollen, økonomiske beslutninger og felles økonomi

I 2/3 av tilfellene tjener mannen mest

Nesten 9 av 10 gifte/samboende par har felles økonomi •Det er svært vanlig for gifte og samboende å ha felles økonomi. •Jo eldre man blir, jo mer naturlig er det at økonomien er felles. •Resultatene viser også at gifte (92%) i større grad en samboende (65%) har felles økonomi. •Det er svært vanlig for gifte og samboende å ha felles økonomi. •Jo eldre man blir, jo mer naturlig er det at økonomien er felles. •Resultatene viser også at gifte (92%) i større grad en samboende (65%) har felles økonomi.

Gifte par har i større grad en samboere felles økonomi

Økonomiske beslutninger tas i stor grad i fellesskap i husstanden

Tradisjonelle rollemønstre gjør seg til en viss grad gjeldene når man ser på forskjeller på menn og kvinner •Kvinne bestemmer klart mer når det gjelder de hjemlige forhold, mens mennene er mer involvert når det gjelder de typiske ”pengespørsmålene”.

Menn føler i større grad at det er ”sin oppgave” å være hovedforsørger

…men begge i et parforhold føler ansvar for å forsørge familien

Side 11 Husarbeid, overtid og redusert arbeidstid

Kvinner bruker 1 time mer på husarbeid pr dag sammenlignet med menn 2t 37m 2t 03m 3t 10m 2t 28m 2t 58m 2t 29m 2t 32m En gjennomsnittlig dag: Hvor mange timer bruker du på husarbeid som matlaging, klesvask, rengjøring og følge opp barn med skolearbeid og aktiviteter?

Personer som jobber deltid bruker mer tid på husarbeid 2t 37m 2t 30m 3t 13m 3t 28m 3t 24m 2t 52m En gjennomsnittlig dag: Hvor mange timer bruker du på husarbeid som matlaging, klesvask, rengjøring og følge opp barn med skolearbeid og aktiviteter?

Menn jobber i snitt 1,5 time mer i overtid pr uke enn kvinner 3t 40m 4t 21m 2t 53m 2t 33m 3t 43m 4t 07m 2t 44m En gjennomsnittlig uke: Hvor mange timer overtid jobber du? Base: Har betalt arbeid, 69% av total

Foreldre med små barn jobber i snitt 4 timer overtid pr uke 3t 40m 4t 40m 1t 17m 3t 57m 4t 00m 3t 30m En gjennomsnittlig uke: Hvor mange timer overtid jobber du? Base: Har betalt arbeid, 69% av total 2t 24m 4t 37m

Over halvparten kunne tenke seg å jobbe redusert •Omtrent like mange menn som kvinner oppgir at de kunne tenke seg å jobbe redusert. •Oppslutningen er størst i gruppen år der man naturlig nok er mest i press grunnet både familie med små barn og karriere. •Ønsket om å redusere arbeidstiden er da også klart større blant de med barn under 12 år enn blant de med eldre barn. •Omtrent like mange menn som kvinner oppgir at de kunne tenke seg å jobbe redusert. •Oppslutningen er størst i gruppen år der man naturlig nok er mest i press grunnet både familie med små barn og karriere. •Ønsket om å redusere arbeidstiden er da også klart større blant de med barn under 12 år enn blant de med eldre barn.

Andel som kunne tenke seg å jobbe redusert

1 fridag er høyeste ønske for de som kunne tenke seg å jobbe redusert •Selv om det er liten forskjell på undergruppene ser man en liten tendens til at kvinner i større grad kunne tenke seg 6-timers dag i stedet for 1 fridag. •Naturlig nok er det noe høyere oppslutning om fri i alle skolens ferier blant de med barn under 12 år. •Selv om det er liten forskjell på undergruppene ser man en liten tendens til at kvinner i større grad kunne tenke seg 6-timers dag i stedet for 1 fridag. •Naturlig nok er det noe høyere oppslutning om fri i alle skolens ferier blant de med barn under 12 år.

Kortere dager eller en fridag pr uke?

1/3 mener de går glipp av karriereutvikling ved å jobbe redusert •Når man graderer hva man tror at man går glipp av ved å jobbe redusert er det rundt 1/3 som i stor grad føler at redusert arbeidstid påvirker ulike deler av lønns- og karriereutviklingen. •Basert på hva man hører kan dette kanskje synes noe lavt, men det kan kanskje tenkes at folk mener at dette også i stor grad styres av egen innsats eller initiativ i den perioden man faktisk er på jobb. •Når man graderer hva man tror at man går glipp av ved å jobbe redusert er det rundt 1/3 som i stor grad føler at redusert arbeidstid påvirker ulike deler av lønns- og karriereutviklingen. •Basert på hva man hører kan dette kanskje synes noe lavt, men det kan kanskje tenkes at folk mener at dette også i stor grad styres av egen innsats eller initiativ i den perioden man faktisk er på jobb.

1/3 er bekymret for at jobb tar for mye tid fra familien •Naturlig nok er det når barna er små denne bekymringen i størst grad gjør seg gjeldende. •Personer som jobber i privat sektor er noe mer bekymret (44%) enn de som jobber i offentlig (33%). •Naturlig nok er det når barna er små denne bekymringen i størst grad gjør seg gjeldende. •Personer som jobber i privat sektor er noe mer bekymret (44%) enn de som jobber i offentlig (33%).

Side 22 Økonomiske konsekvenser ved samlivsbrudd

De fleste forventer at samlivsbrudd vil gi dårligere økonomi •Kvinner føler i større grad enn menn at økonomien vil bli dårligere. •I gruppen år og i gruppen med høyere husstandsinntekt er det også flere som mener at de vil komme dårligere ut. •Gifte opplever i større grad enn samboere at de vil komme dårligere ut, dette kan ha med hvordan man har lagt opp økonomien i dag. •Kvinner føler i større grad enn menn at økonomien vil bli dårligere. •I gruppen år og i gruppen med høyere husstandsinntekt er det også flere som mener at de vil komme dårligere ut. •Gifte opplever i større grad enn samboere at de vil komme dårligere ut, dette kan ha med hvordan man har lagt opp økonomien i dag.

Kvinner mener i større grad at de vil komme dårligere ut

Gifte par forventer i større grad dårligere økonomi enn samboere

¼ av personer over 25 år har selv opplevd samlivsbrudd med sin partner

1/3 fikk dårligere økonomi etter samlivsbruddet, mens 1/3 opprettholdt samme nivå som tidligere •Spesielt personer over 40 år opplevde at samlivsbruddet gav dårligere økonomi. •For personer i alderen år som har opplevd brudd sier 75% at økonomien ble som før eller bedre. •Spesielt personer over 40 år opplevde at samlivsbruddet gav dårligere økonomi. •For personer i alderen år som har opplevd brudd sier 75% at økonomien ble som før eller bedre.

Menn opplever selv at de kommer noe bedre ut økonomisk sett etter et samlivsbrudd

Omtrent halvparten av samboere eier boligen sin sammen

Menn eier i noe større grad boligen alene

Feilmarginer

Eksempel. Man har stilt et spørsmål med to svaralternativer: ”Ja” og ”nei”. I tabellen finner vi at 20% har svart ”ja” på spørsmålet, mens 80% har svart ”nei”. Er undersøkelsen basert på et utvalg på intervju, vil feilmarginen i dette tilfellet være +/- 2,5 prosentpoeng. I praksis vil dette si at det reelle ”ja”-svar i populasjonen vil (med 95% sikkerhet) ligge et sted mellom 17,5% og 22,5%. Alle resultater som presenteres i denne rapporten er beheftet med en viss statistisk usikkerhet som skyldes at vi har kun observert et utvalg av enheter, og ikke hele populasjonen. Denne usikkerheten kan imidlertid beregnes. Generelt i denne undersøkelsen gjelder at tall i tallkolonnen er beheftet med en feilmargin på +/ prosentpoeng. Feilmarginene for tall i undergrupper er større.