Distriktskommisjonens innstilling Livskraftige distrikter og regioner Rammer for en helhetlig og geografisk tilpasset politikk v/Per Sandberg Medlem av.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Advertisements

1 Nordlyskonferansen Kultur som vekstfaktor Johan Petter Barlindhaug Leder av regjeringens Distriktskommisjon.
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Distriktskommisjonens innstilling Livskraftige distrikter og regioner Rammer for en helhetlig og geografisk tilpasset politikk Sparebankforeningen 21.
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Regionalt Utviklingsprogram Møte med kommunene Vigdis Hjulstad Belbo RUP 2003 Fylkeskommunen – ny og forsterket rolle Den nye fylkeskommunen.
1 Regionalpolitikken – en balansert regional utvikling Statssekretær Just Hjalmar Johansen, Kontaktkonferansen med fylkeskommunene, Bergen, 5. april 2005.
1 Statssekretær Frank Jenssen, dialogmøte i Tromsø, 16. november 2004 Politikk for økt verdiskaping og balansert utvikling i bosetting.
Bymiljøavtalene – styring og organisering av oppfølging
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
NHO støtter ”stramt budsjett” for å gi norsk næringsliv et nødvendig løft… …innenfor et stramt budsjett må det i tillegg gjøres prioriteringer som stimulerer.
REGION NORD : 1.Sterk økning i FoU 2.EU-medlemsskap 3.Arktisk tiltakssone (risikokapital) 4.Utbygging av petroleums- virksomheten 5.Samferdsel – øst/vest-
Planstrategi som nytt verktøy
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
I Festivalseminar 29. 0kt 2010 Hva betyr festivalene for Helgeland Ordfører Geir Waage Leder i indre Helgeland Regionråd.
Presentasjon Regionplan Agder Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling både.
L. A. Heløe: Samhandlingsreformen
Statsetatenes møte med ordførere og rådmenn i Hordaland Er øket samordning av statlig sektorpolitikk et dilemma for folkestyret? v/Johan Petter.
Aktørenes roller i planprosessene
Regjeringens Kontaktkonferanse Bergen NOU: 2004:19 Livskraftige distrikter og regioner Reform på linje med Formannskapslovene av 1837 ? v/ Anthony.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Regionale fortrinn som grunnlag for marin næringsutvikling Andreas Stokseth, Fiskeri- og kystdepartementet.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
xxx 1.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
1 Statssekretær Roger Iversen, Kommunal- og regionaldepartementet Utfordringer i offentlig sektor.
Dialogkonferanse Oslo Ny helhetlig tilnærming til regional- og distriktspolitikken v/Johan Petter Barlindhaug Leder av Distriktskommisjonen.
Kommunal- og regionaldepartementet Dialogmøte, Bergen
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Prosjektledesamling nHS, Molde okt 2005
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Nordea 3. mars 2005 Strukturendringer.
Regjeringens kontaktkonferanse Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene Oslo 23.mars 2004 Organisering av forvaltningsnivå og oppgavefordeling.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
1 ”Kreative Trøndelag – her alt e mulig uansett” Recently awakened to the knowledge economy… Trøndelagsrådet 28 mars 2007.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
Norwegian Ministry of Fisheries Lokal og regional næringsutvikling – fiskeriforvaltningens rolle Fylkesmannsmøtet i Florø 2. – 4. juni 2004 Fiskeriminister.
Innstilling fra Effektutvalget Hallgeir Aalbu, 29. januar 2004
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
1 8. september 2010 Spesialrådgiver Christine Hjortland, KRD Forvaltningsreformen.
1 Stjørdal 8. september Seniorrådgiver Inga Gjerdalen Statlig styring av kommunesektoren.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
1 Hvilke konsekvenser vil nordområdesatsingen ha på regjeringens distrikts- og regionalpolitikk ? Nordlandskonferansen 2007 Bodø 17. januar Kommunal-og.
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Disposisjon Verdigrunnlag Regional analyse
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Utskrift av presentasjonen:

Distriktskommisjonens innstilling Livskraftige distrikter og regioner Rammer for en helhetlig og geografisk tilpasset politikk v/Per Sandberg Medlem av Distriktskommisjonen (Frostating )

Distriktskommisjonens innstilling - v/Per Sandberg medlem av Distriktskommisjonen - Frostating Mandat (7. februar 2003)  Vurdere ”bred” og ”smal” statlig politikk  Drøfte mål, verdigrunnlag og problemforståelse  Foreslå innretning av den fremtidige regional- og distriktspolitikken  Legge grunnlag for bred politisk forankring  Bygge på Effektutvalgets innstilling (NOU 2004:2)

Distriktskommisjonens innstilling - v/Per Sandberg medlem av Distriktskommisjonen - Frostating Innstillingen  Utgangspunktet (kap. 2)  Sprik mellom mål og virkelighet  Verdiskapingspotensial som ikke utløses  Mangel på helhetsperspektiv  Drøfting av utgangspunktet (kap. 3-5)  Veivalg (kap. 6)  Konklusjoner og anbefalinger (kap. 7)

Distriktskommisjonens innstilling - v/Per Sandberg medlem av Distriktskommisjonen - Frostating Problemforståelse I  Endringene i bosettingsmønsteret skyldes  tunge strukturendringer i økonomi og samfunn  en politikk som forsterker disse strukturendringene  Utfordring  politikk innrettet mot økt verdiskaping – endring, innovasjon, konkurransekraft  politikk som tar utgangspunkt i at ressursene, også de menneskelige, har en gitt lokalisering  Skape sterke regionale nærings- og kompetansemiljøer – bygd på regionenes egne forutsetninger  En politikk for utvikling må være helhetlig  Den brede politikken betyr mest, men  blir stadig mindre utnyttet politisk – bl.a. som følge av ensektororganisering

Distriktskommisjonens innstilling - v/Per Sandberg medlem av Distriktskommisjonen - Frostating Problemforståelse II  Det finnes betydelig handlingsrom for å endre kurs  i den brede politikken står vi stort sett fritt  i den smale og næringsrettede politikken har vi stort ubenyttet handlingsrom  Spørsmålet er om det finnes politisk vilje til å  føre en målrettet distrikts- og regionalpolitikk  utforme en næringspolitikk som er regionalt forankret  ta grep selv om det finnes dilemmaer

Distriktskommisjonens innstilling - v/Per Sandberg medlem av Distriktskommisjonen - Frostating Visjon Videreutvikle attraktive og livskraftige lokalsamfunn gjennom et aktivt og konkurransedyktig næringsliv og likeverdige tjenestetilbud i hele landet, med sikte på å opprettholde hovedtrekkene i bosettingsmønsteret

Distriktskommisjonens innstilling - v/Per Sandberg medlem av Distriktskommisjonen - Frostating Overordnede strategier  Politikk for å møte endring  Vekt på den brede politikken  Desentralisering av makt til folkevalgte organer  Utnytte handlingsrommet i den smale distriktspolitikken

Distriktskommisjonens innstilling - v/Per Sandberg medlem av Distriktskommisjonen - Frostating To politikkområder  Regionalpolitikken med fokus på  å gjøre landets verdiskapning størst mulig  å styrke samspillet mellom sentrum og distrikt  territoriell samordning av bl.a. statlig sektorpolitikk  Distriktspolitikken som skal  kompensere for geografiske veksthindringer  stimulere lokal tiltakslyst

Distriktskommisjonens innstilling - v/Per Sandberg medlem av Distriktskommisjonen - Frostating Krav til styringssystemet  Forvaltningen på lokalt og regionalt nivå må ha tilstrekkelig makt og legitimitet  til å gjøre regionale prioriteringer ut fra helhetlige strategier  inngå i forpliktende partnerskap  Territoriell samordning av den ”regionale stat” er nødvendig for regional vekst og verdiskapning  Staten må ha det overordnede ansvaret, ved å  fastlegge distrikts- og regionalpolitiske målsettinger for sektorpolitikken  ivareta hensynet til helheten  sikre forutsigbare rammebetingelser  Valget står i realiteten mellom  statlige regioner basert på enhetlige grenser og sterkere samordning  et styrket folkevalgt regionalt nivå

Distriktskommisjonens innstilling - v/Per Sandberg medlem av Distriktskommisjonen - Frostating Fremtidig forvaltningssystem 3-nivå modell (12 medl.)  Dagens fylkeskommuner erstattes med sterke folkevalgte regioner  Dagens fylkesmannsembeter rendyrkes som tilsyns- og kontrollorgan  Modellen har størst legitimitet og er mest prioriterings- og kostnadseffektiv 2-nivå modell (3 medl.)  Dagens fylkeskommuner avvikles  Dagens fylkesmannsembeter erstattes med en ny regional struktur som f.eks. kan ledes av en politisk oppnevnt ”guvernør”

Distriktskommisjonens innstilling - v/Per Sandberg medlem av Distriktskommisjonen - Frostating Oppgaver for regionalt folkevalgt nivå  Infrastruktur og samferdsel  Utdanning og forskning  Næringsutvikling  Kultur og idrett  Kommuneoverskridende areal- og ressursforvaltning  Mindre deler av helse, miljø, fiskeri, landbruk, a-etat

Distriktskommisjonens innstilling - v/Per Sandberg medlem av Distriktskommisjonen - Frostating Oppgaver på kommunalt nivå  Fortsatt generalistkommuner Utvidede oppgaver innenfor bl.a.  Næringsutvikling  Stedsutvikling  Arealbruk

Distriktskommisjonens innstilling - v/Per Sandberg medlem av Distriktskommisjonen - Frostating Samspill mellom nivåene  Helhetlige og fokuserte regionale plandokumenter som viktige premisser i den statlige planleggingen  Statlige rammer – gjennom lovgivning, økonomi og styringssignaler – som sikrer at nasjonale hensyn ivaretas  Dialog, forhandlinger og forpliktende avtaler mellom statlig og regionalt nivå  Nye samarbeidsformer mellom region og kommune  Partnerskap mellom region, kommune, statlige og private aktører  Trepartsforhandlinger mellom stat, region og Sameting

Distriktskommisjonens innstilling - v/Per Sandberg medlem av Distriktskommisjonen - Frostating Fra landbrukspolitikk til bygdeutvikling  Internasjonale avtaler gir nye rammebetingelser  Kan deler av landbruksoverføringene benyttes på en annen måte - f.eks. til  Grønn sektor?  Landbruksbasert bygdeutvikling?  Næringsnøytral bygdeutvikling?  Bygdeutviklingsmidler – forvaltes regionalt?

Distriktskommisjonens innstilling - v/Per Sandberg medlem av Distriktskommisjonen - Frostating Fra fiskeripolitikk til kystutvikling  Større vekt på verdiskapning ved  Økt markedsorientering i alle ledd  Økt vekt på landbasert virksomhet  Nye forvaltnings- og avtaleformer?  Regionale kvoter?  Ressursrente?  Nye avtaler mellom fartøy og landanlegg?

Distriktskommisjonens innstilling - v/Per Sandberg medlem av Distriktskommisjonen - Frostating En planlov for økt trivsel og økt verdiskapning  Vern gjennom fornuftig bruk som forvaltningsprinsipp  En planlov som åpner for regional differensiering, slik at  Oslofjordens krav ikke styrer resten av landet  forvaltningsmyndighet legges til underliggende nivåer

Distriktskommisjonens innstilling - v/Per Sandberg medlem av Distriktskommisjonen - Frostating Verdiskapning basert på fortrinn Forslag innenfor:  Andre viktige distriktsnæringer  Reiseliv  Industri  Energi  Petroleum  Innovasjon og nyskapning  Entreprenørskapskultur  Utdanning og forskning  Kapitaltilgang

Distriktskommisjonens innstilling - v/Per Sandberg medlem av Distriktskommisjonen - Frostating Geografiske satsinger Forslag innenfor:  Lokalisering av statlige arbeidsplasser  Samferdsel og infrastruktur  Geografisk differensierte virkemidler  større satsing på den smale distriktspolitikken  gjeninnføring av differensiert arbeidsgiveravgift?  bruk av ”tiltakssone-virkemidler” der det er behov?  Samiske områder

Distriktskommisjonens innstilling - v/Per Sandberg medlem av Distriktskommisjonen - Frostating Attraktive og livskraftige lokalsamfunn  Samsvar mellom kommunale oppgaver og kommunenes økonomiske ressurser  Rammefinansiering som bærende prinsipp  Et inntektssystem som tar hensyn til geografiske forskjeller  Kommunal tilrettelegging for  enkeltindividers utfoldelse og skapertrang  menns og kvinners ulike behov/ønsker

Distriktskommisjonens innstilling - v/Per Sandberg medlem av Distriktskommisjonen - Frostating Veien videre  DK’s innstilling  En ny etappe i en mangeårig prosess  Et vekslingsfelt til det som bør bli avslutnings- etappen på debatten om styringsstrukturen  Gir ikke de detaljerte svarene, men er tydelig på hovedretningen  Det er behov for raske avklaringer for å komme ut av den negative spiralen  Det politiske reformtrykket bør mobiliseres nedenfra