Tor Erlend Fægri SINTEF IKT

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Forflytningskunnskap for helsepersonell
22 tips for den faglitterære forfatteren
HVA ER GOD UNDERVISNING –PÅ HØGSKOLENIVÅ?
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Hvem skal oppdra selgerne?
Sosiale medier & frivillige organisasjoner
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Helse og sykdomsbegrepet
9-k samarbeidet i Vestfold Harmo9, felles IKT struktur Oppstartsmøte 23. august 2005 
Smidig forvaltning – En pragmatisk tilnærming
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 6 uke 10, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Hvordan gjøre mer med å gjøre mindre!
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Innovasjon i etablerte virksomheter Mer enn å komme med nye ideer
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Temadag Læring i prosjektpraksis Simulering som metode.
Prototyping In 140 Sommerville kap. 8. Mål Forstå hensikten med prototyping i forskjellige utviklingsprosjekt Forstå forskjellen mellom evolusjonær og.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Hovedprinsipper i Rational Unified Process
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Mange IT-prosjekter kunne med fordel vært drevet mer som en Lean Startup.
Etter Scrum: Effektivt teamarbeid krever mer
Ledelse av smidige prosjekter – gi slipp på kontrollen?
The Scrum illusion? - foreløpige resultater av undersøkelse om bruk av utviklingsmetoder i Norge Lyntale på Smidig 2011 av Eivind Brevik og Tor-Morten.
Kartlegging av smidig team i Norge Yngve Lindsjørn –Forsker ved Institutt for Informatikk, UiO
And Together. Free your energies Bodil Rabben 16.november 2010 Modne og modige kunder og leverandører.
Hva kan moderne software-prosjekter kan lære av en gammel jagerflyger?
Hva har Karl Marx, Henry Ford og Smidig til felles?
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Mestring og forebygging av depresjon
Ørjan Markhus Lillevik og Kari Røssland Steria AS
kunder i aktive prosjekt/forvaltning, 6 interne product owner proxys, to team og tre backlogger – kan det likevel ligne på Scrum? Kristin Wulff,
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
CAKE session no. 7 Skader på hender og fingrer. Siden sist … Vi har nylig avsluttet vår stille avvik-serie, og vi er fornøyde med både form og innhold.
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
Lederutvikling – slipp ideene løs det er krig!
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Smidig vedlikehold gir gevinst – men koster blod, svette og tårer
Verdiskaping i SMB-sektor: Kan regnskapsføreren bli en utviklingspartner for SMB? Enhanced value creation in the SME-sector: Strengthening the impact of.
Globalisering, regionalisering og handelspolitikk Prosjekt ”Innovations, clusters and globalization” (NUPI, TIK, STEP) Egen konferanse :
Drop-In metoden i skolen
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
ICT 1 RISE: Center for Research-based Innovation in Software Engineering (to be proposed as an “SFI” for NFR) 14. des. 2009, rev. 15. des. Tore Dybå (SINTEF,
Moscito2 Guro, Tone, Mari og Elna. Om prosjektet Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner - systemer.
ICT 1 RISE: Center for Research-based Innovation in Software Engineering (to be proposed as an “SFI” for NFR) 15. des Tore Dybå (SINTEF, red.) Dag.
COTS Software Evaluation and Integration Issues Håkon Solberg Karl Morten Dahl.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Prosjekter i offentlig sektor – noen fallgruver Frede Wiberg Hermansen Politidirektoratet.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Hvordan skrive egne dilemma
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Framtid - Samspill - Skaperglede
Verktøy for å kartlegge holdninger
Ulvejakt og media.
Dagfinn Bergsager Universitetet i Oslo SMIDIG 2016
Innovasjon i lokalarbeidet
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
The future of Unik Property Management software
informatikk: design, bruk, interaksjon
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Utskrift av presentasjonen:

Tor Erlend Fægri Tor.E.Fegri@sintef.no SINTEF IKT Utvikling av breddekunnskap er viktig for effektivt teamarbeid men krever aktiv ledelse Tor Erlend Fægri Tor.E.Fegri@sintef.no SINTEF IKT

Breddekunnskap i systemutvikling Teamarbeid er viktig i smidig systemutvikling Effektivt teamarbeid krever at team medlemmer har felles ”språk”, felles begreper, felles forståelse av problemer. Dette er en type nødvendig redundans (Salas et al. 2005) Kreativitet er også en viktig side ved systemutvikling: Innovasjon, problemløsning krever nye ideer. En “bredde” i kunnskapen – det vil si kobling av kunnskap fra flere spesialiteter – er ofte utgangspunkt for innovasjon (Taylor and Greve 2006, Vera and Crossan 2005). E. Salas, D.E. Sims and C.S. Burke (2005). “Is there a "big five" in teamwork?,” Small Group Research 36(5): 555-599. A. Taylor and H.R. Greve (2006). “Superman or the fantastic four? Knowledge combination and experience in innovative teams,” Academy of Management Journal 49(4): 723-740. D. Vera and M. Crossan (2005). “Improvisation and innovative performance in teams,” Organization Science 16(3): 203-224.

Bredde- kunnskap Bredde- kunnskap Redundant (overlappende) kunnskap

Spesialisering: En trussel Spesialisering av kunnskap er et naturlig svar på den iboende tendensen mot utvikling av stadig mer komplekse systemer Utviklingen går så raskt at det kan være vanskelig nok å holde følge med sitt eget fagfelt Spesialisering er en sterk kraft i effektiviseringsarbeid Fordelen med bred og tidvis overlappende kompetanse er ikke så åpenbar Det kan bli vanskelig å forsvare bruk av tid på oppgaver som ligger utenfor ens egen spesialitet Spesialisering truer breddekunnskapen

The Economist 2009:

Hvordan viser spesialisering seg? Spesialisering fester seg over tid i både sosiale og tekniske systemer: Begge vil gjerne forsterkes over tid og kan dermed overdrives. Spesialisering i sosiale systemer viser seg ofte i skarpe roller, adskilte grupper, lite overlappende kunnskap. Overdrevet spesialisering i tekniske systemer kan vise seg i lite integrasjon mellom del-systemer eller del-systemer med nær identisk funksjonalitet osv. Å motvirke denne spesialiseringen krever derfor aktiv ledelse, men hva kan gjøres i praksis?

Eksempel: Jobb rotasjon Betyr å rotere rolle (og oppgaver som hører med) ”På skift” eller mer sammensatte programmer Læring ved praksis Velkjent fra ledelseslitteraturen Man får innsikt i flere deler av virksomheten og ”ser helheten” Skape grunnlag for bedre beslutninger For å bedre innovasjon Økt grad av kobling mellom kunnskapsdomener For å motvirke monotoni Gir forandring, spenning, avveksling Også såkalte ”creative tensions”

Jobb rotasjon i systemutvikling Case: Rotasjon til support i en software SMB (Fægri et al. 2010) Support ble for ”personlig” og at utviklere ble fanget i support av egen kode 9 utviklere deltok, veldig korte perioder (1-2 uker på support) Rotasjon ble avviklet etter 18 uker Viktigste funn: Gapet mellom forventninger i supportrollen og kompetanse ble veldig stort for noen De korte syklusene gjorde at ”oppstart kostnaden” ble stor Support oppgaver hadde lav status og mange foretrakk at ”noen andre” jobbet med support (men holdningen til support var mer positiv blant de med lang erfaring) De fleste syntes det var interessant å lære om andre produkter Flere kommenterte at det var nyttig å ”se helheten” i porteføljen Stor oppslutning om å lage mer vedlikeholdbar kode Det ble skapt grobunn for nye løsninger T.E. Fægri, T. Dybå and T. Dingsøyr (2010). “Introducing knowledge redundancy practice in software development: Experiences with job rotation in support work,” Information and Software Technology 52(10): 1118-1132.

Planning Poker Velkjent og anbefalt teknikk fra Scrum og XP for gruppebasert estimering Folk deltar ved å velge et kort med et timetall som de mener er nærmest det oppgaven krever av tid Kortene vises samtidig Vesentlige avvik diskuteres og fører til repetisjon av øvelsen Bygger breddekunnskap; folk engasjerer seg i hverandres oppgaver

Planning Poker i en spesialistkultur Case: En utviklingsgruppe i en stor IT bedrift som slet med innføring av Scrum Spesialisering var forankret i både sosiale og tekniske systemer En betydelig barriere for teamarbeid – gruppa var egentlig ikke et team Det tok lang tid å få gruppa til å gå med på noe som ble ansett som en tidstyv Funn: Planning Poker gir en balanse mellom teoretisk og praktisk kunnskap Man må engasjere seg i estimatene, men blir ”ikke veldig møkkete på fingrene” Gode diskusjoner om løsningsstrategi Ganske rask synliggjøring av gevinst Teamet ble sterkere Tidligere usynlige teammedlemmer bidro med veldig viktig innsikt Planning Poker ble opprettholdt for ca ½ av oppgavene etter case studiet var avsluttet T.E. Fægri (2010). Adoption of team estimation in a specialist organizational environment. In Agile Processes in Software Engineering and Extreme Programming (11th International Conference, XP2010). A. Sillitti et al, eds. Berlin Heidelberg, Springer-Verlag. LNBIP 48: 28-42.

Noen råd Diskuter problemet og skap felles forståelse for situasjonen Strategi for læring (og utvikling av breddekunnskap) må samstemmes med teknisk strategi En bred portefølje øker kostnaden ved breddekunnskap og gjør teamarbeid vanskeligere Flere teknikker kan benyttes til utvikling av breddekunnskap Jobb rotasjon og Planning Poker er bare eksempler De bør også tilpasses lokale forhold Strategien for læring bør uttales tydelig Spesialisering er en sterk kraft fordi den lover kortsiktig effektivitet Effektivitetsidealet bør derfor utfordres åpent av strategien