På vei til ingeniør ? Eit tilpassa utdanningsløp, lokalt og for fagfolk Er det mulig ? Elisabeth og Turid.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
EN LITEN JULE HILSEN FRA LAR-NETT NORGE
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Gode grunner for å ikke drikke alkohol!
Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
Venner som hjelper andre
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.

Janita Flem Spesialrådgiver, Forvaltningsenheten Bærum kommune janita
Industribachelor – Y-vei
Prosjekter Hm…tja…. Kanskje det…. Vi har snakket om det….
Arbeidslivskurs og språkpraksisoppgaver tilpasset B-løpselever
“Reise til utlandet med oksygen”
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Vi dro til Sverige med store forhåpninger – ikke bare forhåpninger om det å få kunnskap om det vi skulle gjøre på skolen, men også det å få være litt.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Fagskolen Rogaland: offentlig, med 3 avdelinger
Nord-Trøndelag Leiar i barnehage og skule -store forventningar.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Oppgave i nettkommunikasjon Samarbeid mellom HiHm og HVe.
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
Livet som fagskolestudent
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Praksissamling for fjerde semester praksis på Lektorprogrammet.
Ungomsskoleelever som instruktører i programmering: La ungdommen undervise kidsa! Torbjørn Skauli.
Vi må jobbe med følgende utfordringer: 1. Økonomi Det må skapes en bærekraftig økonomisk plattform.Det må skapes en bærekraftig økonomisk plattform. 2.
QUIZ- (AS) BJØRNS KIWANISQUIZ Du treffer en person som ser du bærer Kiwanisnåla, og som spør hva det er. Du svarer: ”Jeg er medlem av Kiwanis! ” 1.Hva.
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Bruk av data i kvalitetsarbeid
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Landsmøter Bergen 2007 Felles framtid for ?. Landsmøter Bergen 2007 Det er så mye å tenke på… VedtekterLotterierPlakater UtvalgsmøterServietter Brus og.
Arbeidstidsavtalen.
FAGERLIA VIDEREGÅENDE SKOLE: PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID
Sak 10/14: Kommunereforma. Bakgrunn for saka Sak 13/14 i representantskapen, Spørsmål til fylkeslaget frå lokallag Manglande politikk på saka(treng.
NAM-møte 2014 Bodil Østerås, arkeolog og fagansvarleg ved Stiklestad nasjonale kultursenter avdeling Egge Museum.
Oppfølging av studenter på HF NIFU-rapport om HFs tiltak mot frafall 4. februar 2015 Seksjonssjef Gro Enerstvedt Smenes og rådgiver Christine Klem.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Overgang Oppfølging Telling Anne Gerd Strand
Ludvigsen-utvalet NOU 2014:7 Elevenes læring i fremtidens skole Revisjon eller revolusjon av læreplanen?
Effektiviseringsnettverk - Oslo Fjell kommune Nær innbyggjarar Kommune i vekst - ung befolkning Matriseorganisasjon - 5 tenesteavdelingar.
Inn på tunet som moglegheit i velferdstenestene Karoline Bjerkeset, prosjektleiar, Inn på tunet-satsinga Bruk av Ipt innan rusomsorg.
Februar Hadde oss ein fin tur til Svandalen… Tore Andre sto på slalom for fyrste gong…. Det ga meirsmak… Satsar på snøføre i vinter…
Konferanse om kunnskapsløftet 23. og 24. mars 2006 Grunnlaget for verksemda i skulen ligg i læreplanen. Følgeleg vert det viktig å ha kompetanse på dette.
Av Kari, May Linn, Silje og Hanne
Nynorsk fagskriving Orden i teksta.
Dag 1: Kjemi, grunnstoff, binding periodesystemet, reaksjonar
VELKOMMEN TIL LONE SKULE. SKULESTART INFORMASJON OM SKULEN GODE RÅD TIL FORELDRE FØR SKULESTART.
Kunnskapsløftet og kroppsøvingsfaget v/ Reidun Nerhus Fretland Konferanse i Loen mars 2006.
KVA FOR KONSEKVENSAR VIL DEN NYE RAMMEPLANEN HA FOR INNHALD, ORGANISERING OG UNDERVISNING I F Ø RSKULEL Æ RARUTDANNINGA? Sett fr å : - kommuneadministrasjonen.
Noen inntrykk fra studieåret 2001 Tanker rundt året som var…
PROGRAMFAG TIL VAL Om faget og førebuing til oppstart
Livsstilsending - uke 5 -
Visjon: Sikt høgare! Kjerneverdiar: Kompetent Aktiv Tett på.
Problemløsning.
Miljøkoordinator vgs Sogn og Fjordane fylkeskommune.
Er det godt for barn å vokse opp i Sigdal? Hva kan kommunen bidra med for at det skal bli enda bedre?
Soria Moria Slott Et norsk folkeeventyr. Halvor.
Tradisjonelle arbeidsgivere eller svak relevans i utdanningene? Hvorfor sliter realistene mer enn ingeniørene på arbeidsmarkedet? Liv Anne Støren Frokostseminar.
Foto: Geir Karlsen Samarbeid Hadsel og Steinkjer fagskole Nettstøttet tilbud innen elkraft.
Er det godt for barn å vokse opp i Sigdal?
Opplæringskontorets hjørne - Litt info. Onsdag, 23.november 2016
James Nottingham Challenging Learning Haugalandsløftet
Alta.
Å få barn Skal – skal ikke ????
Fagskolen Karrierevei for yrkesfagene
Den vanskelige samtalen
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Utskrift av presentasjonen:

På vei til ingeniør ? Eit tilpassa utdanningsløp, lokalt og for fagfolk Er det mulig ? Elisabeth og Turid

Kvifor heiv me oss på dette tilbodet?  Auka kompetanse  Mulighet for ny jobb i same bedrift  Høgare løn  Sjølvutvikling  Ein god mulighet

2+1 ordninga og korleis det fungerer?  Fungerer greitt for studentane  Utfordring for arbeidsgivaren  Krev meir planlegging

Kva opplever me som dei tyngste faga?  Første året: LØM, elektroteknikk, elsys.  Andre året : tunge og krevande fag, stort sett nytt stoff for dei fleste.

Er fagbrev til nytte no?  Lettere å sjå ting i samanheng, både på skule og i jobben.

Viktigheten av et lokalt fagskoletilbud som ansatt og privatperson  Lettere å gå på skule i nærheten av jobb og ikkje minst familie.  Økonomisk enklare

Mulige videre karriereveier og muligheter i arbeidslivet  Lettere å søke jobb internt.  Står sterkere ved evt. skifte av arbeidsplass.  Bidra på ein anna måte i jobben.

Korleis er det blitt tilrettelagt fra bedrift og skole, oppfølging gjennom studiet ?  Skulesituasjonen har for det meste fungert fint, bortsett frå ein periode då me måtte reise til Bergen.  Veldig fornøyd med lærekreftene. Litt ulike reaksjoner på lærere i starten.  Litt innkjøringsproblem frå enkelte ledere i starten, ny og uvant situasjon.

Hva tenker dere om at lærere fra lokale bedrifter deltar i undervisningen  Utfordringa kan være pedagogikken og klasserom -situasjonen  Fungerer fint, flinke faglig.

Student igjen! Kva har det krevd av innsats og prioriteringer  Over 20 år sidan sist  Stor forandring i kvardagen  Lite tid til familie og venner  Stor arbeidsmengde, innleveringer, prøver, lite tid til repetisjon.

Tips og råd til fremtidige studenter, bedrifter, skoler og kommuner  Til nye studenter: Dette er hardt arbeid, og kun det for å lykkes!  Til bedriftene: Avklar forventninger på forhånd, begge veier ( gjelder dei som har daglig kontakt)  Til skule og kommuner : Det gir gode signal i lokalsamfunnet å kunne gi eit slikt tilbod. Det gir ein ekstra mulighet for mange som er villige til å satse litt ekstra.  TIL SLUTT: PILOTPROSJEKTET ER IKKJE I HAMN FØR 15.DESEMBER  HÅPER MED HEILE OSS AT DET BLIR VELLYKKA!

Takk for oppmerksomheten  Spørsmål ?