Den digitale dimensjonen i læreplanen for naturfag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Høgskolen i Oslo IKT i naturfag Skedsmo 11. mars 2010 Tonje Hilde Giæver (memex.hio.no)
Den digitale dimensjonen i Samfunnsfag i grunnskolen Nå kommer vi og tar deg!
Anders Isnes Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen
LU for bærekraftig utvikling- Oscarsborg
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Naturfag Nasjonal digital læringsarena, Naturfag
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Kunnskapsløftet og Naturfag
Naturfagsenteret Naturfag i norsk utdanning Anders Isnes Danmarksbesøk april 2005.
Nye læreplaner – nye utfordringer?! Fysikermøtet 2005
Læreplan i fremmedspråk. Generelle trekk ved det digitale i læreplanen  Personvern  Opphavsrett  Kildekritikk.
Guttorm Hveem Digitale tankekart i læring og undervising guttorm.hveem.no twitter.com/ghveem.
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Nytt fra naturfagfronten
Korleis skal vi få IKT inn i klasserommet? Norsk Nettskole.
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs
IKT i barnehagen.
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Digital ferdigheter i alle fag
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Vitensenteret i Trondheim
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Tidligere læreplaner.
Naturvitenskapelig tenke- og arbeidsmåte
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Hvordan kan vi bruke det?
Samfunnsfaget Hva digitale verktøy tilfører faget Digitale verktøy innen samfunnsfaget er glimrende til å anskueliggjøre, illustrere og aktualisere fenomener.
Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for norskfaget.
Den digitale dimensjonen i kroppsøving
L97 kunst og håndverk tradisjon og fornyelse
Læremidler – hvordan de kan støtte læringsarbeidet
Vurdering og eksamen 10. trinn Oslo kommune 17. september 2007
Læreplanen Historie Vg2.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
LMS - digital - et bredbånd rett til skogs. Premisser: Bygge videre på ideen om uteskole Basert på den aktive, utforskende elev Rettes mer direkte mot.
Bruk av digitale stellarium i astronomiundervisningen Olav Holm Kvitsund Gymnas Landskonferansen for fysikkundervisning,
Berit Bratholm BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Grunnleggende ferdigheter - ikke bare et ansvar for norsklæreren
Bruk av digitale verktøy i naturfagundervisningen
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Velkommen til Spydeberg ungdomsskole. Lov om grunnskolen Grunnskolen skal i forståing og samarbeid med heimen hjelpe til med å gje elevane ….god allmenkunnskap.
DidIKTikk, digital kompetanse i praktisk undervisning
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
:58 Ullensaker1 Svarlogg.
Velkommen til Newtonrommet!
Digital kompetanse Innledning. FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan.
Formål med naturfaget 1 Naturfaget har vokst fram som en følge av menneskenes nysgjerrighet og behov for å finne svar på spørsmål om sin egen eksistens,
Tema: Økologi 1NXV Tre økter i våres: 9 mai: generell økologi
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Digitale hjelpemidler i matematikk Hva sier læreplanen – hva gjør vi?
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Fagpakkene på Kunnskap.no Barnetrinnet: Språkstien – forberedende lese- og skriveopplæring Basis4 – norsk, engelsk, matematikk og naturfag Syklus – naturfag.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Per Håvard Frilund Orientering Åndalsnes ungdomsskole Onsdag
Ny læreplan Bygger som L97 på et sosial konstruktivistisk læringssyn Større metodefrihet.
”Digitale redskaper kan være gode verktøy i læringsprosesser
FORSKERSPIREN Skolelaboratoriet 9. mars 2007
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Anders Isnes Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen
Utskrift av presentasjonen:

Den digitale dimensjonen i læreplanen for naturfag Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for naturfag

Hovedområder i naturfaget Den digitale dimensjonen er ikke nevnt spesielt i noen av hovedområdene

Vi ser på ”digitale” ord i læreplanene Antall i L 06 Antall i L 97 kommentar Digital 9 Ikt/informasjonstek 5 Nett 2 3 (!) nettbasert, internett, datanett i L97 Kritisk 4 1 i sammenheng med digital Verktøy alle sammen med digital Simulering 1 Publisering 2 sammen med digital Spill Kommuni-

Vi ser på ”digitale” ord i læreplanene tolkning Ord Antall i L 06 Antall i L 97 kommentar Det benyttes stadig nye honørord om den digitale dimensjonen 3 (!) 2 Nett 5 Ikt/informasjonstek 9 Digital nettbasert, internett, datanett i L97 Innføring av de digitale verktøy krever at vi lærer å være kritisk 4 Verktøy Kritisk 1 i sammenheng med digital alle sammen med digital 1 2 Kommuni- Spill 4 Publisering Simulering Dette er noe av det nye som det digitale tilfører naturfaget 2 sammen med digital

Vi ser på ”digitale” ord i læreplanene Hvilke verb benyttes i læreplanen? å kunne benytte Måle Visualisere Simulere Registrere Dokumentere Publisere ved forsøk og i feltarbeid Stimulere kreativitet Levendegjøre Kritisk vurdering Drøfte

Vi ser på ”digitale” ord i læreplanene Noe kunne like gjerne stått om andre fag, f.eks: En grunnleggende ferdighet Visualisering Stimulering Men noe er mer fagspesifikt, f.eks: - Kritisk vurdering