Den digitale dimensjonen i læreplanen for naturfag Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for naturfag
Hovedområder i naturfaget Den digitale dimensjonen er ikke nevnt spesielt i noen av hovedområdene
Vi ser på ”digitale” ord i læreplanene Antall i L 06 Antall i L 97 kommentar Digital 9 Ikt/informasjonstek 5 Nett 2 3 (!) nettbasert, internett, datanett i L97 Kritisk 4 1 i sammenheng med digital Verktøy alle sammen med digital Simulering 1 Publisering 2 sammen med digital Spill Kommuni-
Vi ser på ”digitale” ord i læreplanene tolkning Ord Antall i L 06 Antall i L 97 kommentar Det benyttes stadig nye honørord om den digitale dimensjonen 3 (!) 2 Nett 5 Ikt/informasjonstek 9 Digital nettbasert, internett, datanett i L97 Innføring av de digitale verktøy krever at vi lærer å være kritisk 4 Verktøy Kritisk 1 i sammenheng med digital alle sammen med digital 1 2 Kommuni- Spill 4 Publisering Simulering Dette er noe av det nye som det digitale tilfører naturfaget 2 sammen med digital
Vi ser på ”digitale” ord i læreplanene Hvilke verb benyttes i læreplanen? å kunne benytte Måle Visualisere Simulere Registrere Dokumentere Publisere ved forsøk og i feltarbeid Stimulere kreativitet Levendegjøre Kritisk vurdering Drøfte
Vi ser på ”digitale” ord i læreplanene Noe kunne like gjerne stått om andre fag, f.eks: En grunnleggende ferdighet Visualisering Stimulering Men noe er mer fagspesifikt, f.eks: - Kritisk vurdering