Forelesning, Litteratur: se undervisningsplanen side

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvorfor så syke i verdens beste land?
Advertisements

”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
5 Kultur.
HELSE OG LIVSSTIL.
Å opprettholde et godt immunforsvar
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Psykiske utfordringer ved MS
Fysisk aktivitet og helse
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
NY IA-AVTALE MED FOKUS PÅ NÆRVÆR
Helse og sykdomsbegrepet
Frontlinjeserivce
Å lykkes eller være lykkelig?
TEMA I HELSEFREMMENDE LIVSSTIL
RME Nasjonal Konferanse
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Aktivitet på Mestringssenteret
Rolighetsmoen barnehage
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
Undervisning om Joyce Travelbee
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Kari Hansen Berg Fevik 18 april 2013
GENERALISERTE SMERTER - fra undersøkelse til behandling
Eldre mennesker Har levd et langt liv med både gode og vonde opplevelser For de fleste vil mye livskunnskap og livserfaring bidra til trygghet og ro Mer.
Fysisk aktivitet i institusjonen
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
Kultur og samarbeid Kultur i strategisk folkehelsearbeid Deltakelse og opplevelse.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Scandinavian Sarcoma Group
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
BARNAS BARNEVERN 2020.
Ungdom og helse Berit Bratholm:
Emosjon, spenning, stress
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Definisjon av ulike HMS-begreper
Elfrid Kartveit1 Psykoemosjonelle behov Psycho-gresk : sjæl Emovere-latinsk : bevege Motio- lat. : bevegelse, sinnsbevegelse.
Trygghet Anne Lise Holm.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
Å mestre livet med en alvorlig sykdom Seminar om myelomatose 5. oktober 2015 v/ Karianne Enger Psykologspesialist v/ St. Olavs Hospital.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Demensaksjonen Fra tuberkulose til demens Hva er demens? Demens er en samlebetegnelse på sykdommer som rammer hjernen. Hukommelsessvikt Problemer.
Kultur og helse – forskning Kunst, kultur og helse – Bergen 15. juni 2005.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Telemark, Irene Wormdahl Recovery som begrep og perspektiv i psykisk helsearbeid.
Folkehelsearbeidet Det arbeidet som gjøres i samfunnet for å sikre at folkehelsen blir så god som mulig Overordnet mål: Så mange som mulig skal få så god.
1 ANGST OG DEPRESJON BLANDT ELDRE I DEN GENERELLE BEFOLKNING. Fjernundervisning alderspsykiatri Overlege Eystein Stordal.
Utfordringer for pårørende. Hvem er pårørende? Den eller de personene som den psykisk syke oppgir skal være det Pasienten kan velge fritt hvem som skal.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
1 Lekens betydning for barn på sykehus Støttende tiltak for barn med smerter.
Avd. for helseopplysning - SiA
Verdensdagen for Psykisk Helse
Sosiale ulikheter – vår største samfunnsutfordring?
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Agenda Hva er helsefremmende arbeid
Kapittel 1 Helse og sykdom
Livsstil og god helse Tekst, figur, bilder etc..
SLIK BRYTER VI MENSTABUET
Utskrift av presentasjonen:

Forelesning, Litteratur: se undervisningsplanen side Helse, kurs 1,1 Forelesning, Litteratur: se undervisningsplanen side

Helseforståelse Alt helsearbeid må bygge på en forståelse av hva helse og sykdom er, og hva som fremmer helse og hva som utvikler sykdom, og hva som lindrer lidelse

Helse og sykepleie Sykepleierens fundamentale ansvar er firefoldig; Fremme helse Forebygge sykdom Gjenopprette helse Lindre lidelse

Behovet for sykepleie er allment Fortsatt. Behovet for sykepleie er allment I all sykepleie er respekt for menneskers liv, rettigheter og verdighet. Dette er uavhengig av rase, tro, farge, alder kjønn, politiske meninger og sosial status. Vi yter sykepleie til alle som har behov for det, og samarbeider med beslektede grupper.

Mål for sykepleie Det overordnede målet for all sykepleie er helse for mottakeren Vi har dermed også mange undermål Helsebegrepet er overordnet og gjelder for alle helseprofesjonene.

Allmennmenneskelige grunnleggende behov I sykepleien er det viktig at pasienten får dekket sine grunnleggende behov Å ivareta sine grunnleggende behov er avgjørende for å opprettholde liv, bevare menneskelig funksjon, fremme normal utvikling og bidra til velvære og trivsel.

Synet vårt på helse avhenger av: Kulturen vi lever i Normene i den kulturen Tradisjoner i den kulturen De erfaringer vi har hatt med sykdom og lidelse Den kunnskapen vi har om det som er helsebringende, sykdom etc Forventninger vi har, og personlige vurderinger ang. helsen vår

WHO`s helsedefinisjon ”Helse er en tilstand av fullkommen legemlig, sjelelig og sosialt velvære og ikke bare fravær av sykdom eller skade”. Når ble denne definisjonen vedtatt?

Ulike tolkninger av denne def. Helse er noe vi opplever som positivt Det er mer enn bare å være syk Det har med opplevelse av velvære å gjøre Det har en sosial komponent i tillegg til en somatisk og en psykisk

WHO anbefaler: Helse betraktes som den grad individer eller grupper er i stand til – på den ene siden å virkeliggjøre sine mål og tilfredsstille sine behov, og på den andre siden - å forandre eller håndtere sine omgivelser.

fortsatt Helse skal således betraktes som en ressurs i det daglige livet og ikke som livets mål; Det er et positivt begrep som betoner sosiale og personlige ressurser så vel som fysisk kapasitet”. WHO 1985.

WHO`s strategiske plan for helsefremmende arbeid: Forutsetninger for god helse År til livet – liv til årene Bedre livsstil – bedre helse Bedre miljøforhold Bedret helsetjeneste Datagrunnlag og forskning Politisk støtte og forutsetninger.

Kjell Bjarne sier: ……fra å være syk til å bli frisk til å bli godt fungerende…….. (er det lang vei) Ingvar Ambjørnsen

Helsedimensjoner Fysisk helse; kroppens mekaniske/ fysiologiske Psykisk helse: å kunne tenke klart og sammenhengende Emosjonell helse: evnen til å oppleve føleleser som glede, sinne, redsel, sorg, kjærlighet – og å kunne uttrykke disse på en passende måte, og evnen til å håndtere stress, spenninger, depresjon og angst.

fortsatt Sosial helse: å kunne skape og opprettholde relasjoner til andre mennesker Åndelig helse: å ha en livsfilosofi å leve etter og i harmoni med, kjenne sinnsro, fred i sjelen Samfunnsbetinget helse: å være trygg på at ens grunnleggende behov blir dekket, å oppleve trygghet i det daglige, politisk og sosial stabilitet, å kunne være aktiv i samfunnet, å ha et passende arbeid etc. etc.

Samfunnets syn på helse ”I befolkningen her vi tre ulike oppfatninger om helse: Helse som fravær av sykdom Helse som ressurs Helse som velbefinnende Mæland 1999.

Undersøkelser tyder på: Alle oppfatninger om helse er tilstede i befolkningen – samtidig. Folk bruker helsebegrepet i mer enn en betydning Helse følger sosiale skillelinjer: høyere sosiale lag: helse = velbefinnende lavere sosiale lag: helse= nødvendig ressurs (noen undersøkelser viser dette)

Vanligste oppfatning i den vestlige kulturkrets: Fortsatt. Vanligste oppfatning i den vestlige kulturkrets: helse er fravær av sykdom (!)

De tre folkehelsebølgene i det 20 århundre. Bølge nr.1. Fattigdomssykdommene - infeksjonssykdommene - feil – og underernæring, (1900 - ca 1950) Bølge nr.2. Livsstilsykdommene - hjerte – kar sykdommene - lungesykdommene - kreft (ca 1950 – 1970)

Bølge nr.3. Helseproblemer av sammensatt natur - plagsomme symptomer Fortsatt. Bølge nr.3. Helseproblemer av sammensatt natur - plagsomme symptomer - funksjonsinnskrenkninger; muskel- skjelett lidelser, psykiske lidelser, psykosomatiske symptomer/ sykdommer.

Helseparadokset Økning i sykdomsatferd og selvopplevd sykdom, mens alminnelig dødelighet går ned Folks generelle vurderinger av egen helse er ikke endret til det verre, Men samtidig øker forbruket av medisiner og helsetjenester dramatisk.

Katie Eriksons derfinisjon på helse ”Helse er en integrert tilstand av sunnhet, friskhet og følelse av velbefinnende, men ikke nødvendigvis fravær av sykdom eller skade” K. Erikson 1984

K. Erikson`s helsebegrep består av: Sunnhet: betegner den psykiske helsen Friskhet: betegner den fysiske helsen Velbefinnende: betegner opplevelses- dimensjonen av helsen.

Velvære = den subjektive helsen fortsatt Sunnhet og friskhet = den objektive helsen Velvære = den subjektive helsen

Helsekorset A. = Objektive tegn på sykdom er tilstede, men opplever velvære B. = Opplever velvære, og har ingen objektive tegn på sykdom C. = Har ingen objektive tegn på sykdom, men opplever fravær av velvære D. = Har objektive tegn på sykdom og opplever fravær av velvære.

Katie Erikson`s helsesyn Helse er bevegelse Helse er integrasjon Helse er relativ Helse er sunnhet, friskhet og en følelse av velbefinnende Helse er tro, håp og kjærlighet Helse er en dyd.