Lesesenteret Forskning på voksnes leseferdigheter Seminar ”Nasjonalt Leseløft 2010 – 2014” Hamar Egil Gabrielsen UiS
Lesesenteret Tema •Hvorfor økt fokus på leseferdigheter? •To kartlegginger av voksnes leseferdigheter i Norge •Hvem og hvor mange bør vi bekymre oss for? •Kjennetegn ved svake lesere •Hvilke utfordringer står vi overfor?
Kartlegging av grunnleggende ferdigheter av barn, unge og voksne •PIRLS (10 åringer): 2001 og 2006 (og 2011) •PISA (15 åringer): 2000, 2003 og 2006 (og 2009) •Nasjonale undersøkelser på ulike klassetrinn •IALS og ALL (16 – 65 år): 1998 og 2003 (PIAAC 2011)
Lesesenteret Hvorfor har leseferdigheter fått så mye oppmerksomhet? Samfunnsnivå *Betydning for utviklingen av demokratiske verdier *Makroøkonomiske perspektiver Individnivå *Tilfredsstille arbeidslivets krav *Forutsetning for sosial og kulturell fungering i et ”leseintensivt” samfunn
Forholdet mellom IALS og ALL • 21 land deltok • Gjennomført i perioden • Norge deltok i runde 3 • Norsk rapport lansert i 2000 • Tre leseskalaer • Prosa • Dokument • Kvantitativ
Leseskalaene IALS
Forholdet mellom IALS og ALL • Utvidelse av IALS • Leseferdighet • Tallforståelse • Problemløsning • Utvidet bakgrunns- intervju bl.a. med fokus på IKT • Norge med i runde 1 • Runde 2 ferdig i 2008
”Using printed and written information to function in society, to achieve one’s goals and to develop one’s knowledge and potential” Funksjonell leseferdighet To leseskalaer ProsaDokument
LESEFERDIGHETSNIVÅ Nivå 1 *Enkel tekst (korte setninger + konkreter) *Ikke distraktorer *Enkel addisjon, ev. semantiske føringer Nivå 2 *Litt mer komplisert tekst, få distraktorer *Integrering av to konkrete opplysninger *Addisjon og subtraksjon IALS
LESEFERDIGHETSNIVÅ Nivå 3 *Flere distraktorer i teksten *Integrering av info fra ulike tekstdeler *Mestring av alle regnearter Nivå 4/5 *Kompliserte tekster av varierende lengde *Mange distraktorer *Gjerne flere regneoperasjoner i oppgaven IALS
Lesesenteret Resultater fra IALS og ALL sett med norske øyne
Lesesenteret HOVEDBUDSKAP NR. 1 •Norge kommer godt ut av den internasjonale sammenligningen både i IALS og ALL….
Lesesenteret Norsk fordeling på IALS og ALL
De ti beste landene i IALS rangert etter resultatet på Dokumentskalaen
Internasjonale resultater på dokumentskalaen
Lesesenteret HOVEDBUDSKAP NR. 2 •Norge kommer godt ut av den internasjonale sammenligningen både i IALS og ALL…. •….. men også i Norge er det betydelige grupper i alderen 16 – 65 år som har svake og meget svake ferdigheter på de målte områdene
Hvem skal vi bekymre oss for? OECD: •Både nivå 1 og 2 representerer for svake leseferdigheter sett i forhold til kompetansekravene i arbeids- og hverdagsliv •”The quality of life shift occur between level 2 and 3” …. men: •Bruk av dette kriteriet inkluderer i Norge ca. 30 % av aldersgruppen 16 – 65 år i ”risikogruppen” ( )
Lesesenteret En mer ”forsiktig” avgrensing av bekymringsgruppen •Nivå 1 på minst en av skalaene for P, D og N som risikogruppe inkluderer 15 % i bekymringsgruppen (ca ) •Nivå 1 på enten P eller D inkluderer 10 % i bekymringsgruppen (ca )
Prosentandel av de svakeste leserne innenfor ulike alderskategorier (Nivå 1)
Risikogruppen fordelt etter arbeidsmarkedstatus (Nivå 1)
Krav til bruk av leseferdigheter i jobben Faktiske leseferdigheter HøyeLave Høye Høye/middels krav og ferdigheter 42 % Kompetanse - underskudd (sårbarhet) 6 % Lave Kompetanse - overskudd 27 % Lave/middels krav og lave ferdigheter 25 %
Why Literacy is Important!
DELTAKELSE I ETTER- OG VIDEREUTDANNING (DOKUMENTSKALAEN)
Uførhet og ALL-skåre 51 – 60 år ( Bratsberg, Hægeland & Raaum, 2006)
Innvandrergruppen Dokumentskalaen
Gjennomsnittskårer for ikke-vestlige innvandrere fordelt etter botid i Norge
Gjennomsnittskårer etter utdanningsnivå
Boklesing
Bruk av bibliotek
Besøk i bokhandel
Lesesenteret Utfordringene •Forebyggingsperspektivet det viktigste –Språkopplæring i førskolealder –Grunnleggende lese- og skriveopplæring –Tidlig innsats for de som strever •Fortsettende leseopplæring •Tilbud for voksne (eks. BKA)
Lesesenteret Voksnes rettigheter (på papiret) •Fra 2000 : Rett til videregående opplæring for personer som er født før •Fra 2002 : Voksne som har behov for opplæring i grunnleggende ferdigheter på grunnskolens nivå, har rett til slik opplæring med hjemmel i opplæringslovens §§ 4A-1 og 4A-2. (St.meld. Nr. 16 (2006 – 2007)
Lesesenteret RISIKOLESERNES VURDERING AV EGEN LESEFERDIGHET (IALS) Svært GodtMiddelsDårlig Aldersgr. godt 16 – % 31 – % %
Lesesenteret Beyond the quick fix!