MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jobbsøking.
Advertisements

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Vernetjenesten i Kristiansund
Norges Musikkhøgskole
Presentasjonsteknikk Av Øystein L. Pedersen. Forberedelser  Hvor lang tid har du til rådighet?  Definer hensikten med presentasjonen  Overbevise eller.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
RELASJONSKOMPETANSE Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie.
Hønefoss politistasjon
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
Motivasjon.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Generelt ved medarbeidersamtaler
Veiledning av elever / lærlinger
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
LEDELSE KNYTTET TIL BYGGEPLASS OG EFFEKTIVITET
Kvinne på topp September2008.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
GROW modellen.
Mestring og forebygging av depresjon
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
Glasls Konfliktteori Hovedverneombudet
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
- Den gode utviklingssamtale
Medarbeidersamtaler på UiS
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen 1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Den vanskelige samtalen
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Lederstil og Motivasjon.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Krise: fare & mulighet.
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen 1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Politisk påvirkning.
KLASSELEDELSE.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Lederkurs - Studentliv1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
!. Hensikt /Mål Å ha et miljø som er helsefremmende og meningsfylt Trygge ansettelsesforhold Likebehandling Grunnlag for utvikling av arbeidsmiljø Partsamarbeid.
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Rykkinnprosjektet. Medarbeidersamtaler/vPhD 1 Rykkinnprosjektet Om medarbeidersamtaler Rykkinnprosjektet Om medarbeidersamtaler Del.
Kapittel 14: Ansette medarbeidere – del 2 Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli Intervjue søkere Stille riktige spørsmål Kroppsspråk.
13.3 Personalarbeidet Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Hvordan forebygge mobbing?
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Verktøy for å kartlegge holdninger
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Samarbeid og medbestemmelse
Den vanskelige samtalen
Ledelse av læringsprosessen
Norges Musikkhøgskole
Noen tanker før medarbeidersamtale på din arbeidsplass
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen klargjøre roller, mål og forventninger forebygge konflikter og belastninger Stillingsinstruks Oppfølgings-samtalen Evaluering, justering Resultatutvikling Opplæringsmål Utviklingsmål Slutt-samtalen Oppsummering

MEDARBEIDERSAMTALEN En regelmessig, organisert form for samtale mellom underordnet og nærmeste overordnet, for å diskutere arbeidsoppgaver, resultater, arbeidsprosess og samarbeidsforhold, og den underordnedes faglige og personlige utvikling. R. Grimsø (1996)

MEDARBEIDERSAMTALENS HENSIKT Utforme mål. Kartlegge kompetansebehov og karriere-ønsker. Få grunnlag for beslutninger om utviklingstiltak, karriære, lønn og belønninger. Bedre medarbeideren og organisasjonens prestasjoner. Motivere medarbeiderne.

MEDARBEIDERSAMTALENS HENSIKT Få grunnlag for erstatningsplanlegging (kronprins, rokkering etc.) og identifisering av medarbeidere med en spesiell kompetanse. Sørge for bedre samarbeide personlig utvikling forbedring av forholdet mellom leder og medarbeider. Bedre trivsel og arbeidsmiljø.

Tema for medarbeidersamtalen Hvilke oppgaver skal medarbeideren og lederen ivareta. I hvilken grad er oppgavene utført siden sist. Hva er målet med stillingen. Hvilke resultater forventes oppnådd. Hvordan resultatene skal måles. Hva som er nødvendige forutsetninger for å nå dem (arbeidsmetoder, organisering, ressurser til disposisjon).

Tema for medarbeidersamtalen I hvilken grad er resultatene oppnådd siden sist? Eventuelt hemmende forhold (forhold til medarbeidere, leder, kunder, personlige forhold). Spesielle behov for faglig utvikling hos medarbeideren, for å kunne ivareta oppgavene. Medarbeiderens ønske om andre oppgaver/ former for utvikling.

FORUTSETNINGER FOR Å LYKKES 1/2 At de følges opp! At relasjonen leder/medarbeider er god! At en ikke har for mange medarbeidere (mer enn 10-15 er vanskelig å følge opp) At en har dem ofte nok (min. en gang pr. år) At en har kunnskaper om medarbeiderens arbeidssituasjon.

FORUTSETNINGER FOR Å LYKKES 2/2 At en har realistiske (ikke for høye) forventninger til resultatet av samtalen. At en har sosiale ferdigheter (ikke alle har like lett for å snakke om seg selv, og sine begrensninger. Det kan være tale om å fortrenge sine feilsteg, projisere sine problemer over på andre, intellektualisere dem eller å kompensere for dem ved å fremheve andre egenskaper). At rammebetingelsene er gode: Man bør være godt forberedt på samtalen, ha god tid, være på et fredelig sted. At målsetningen er å utvikle kompetanse: Vi skal lære av og om hverandre i samtalen. Dette skal føre til bedre resultater.

GJENNOMFØRING AV SAMTALEN Åpen og direkte (Argyris) Snakke ut om kontroversielle saker Våge å ta opp ubehagelige spørsmål Løse konflikter mens de er små (husk konflikteskalerende atferd) Stille klare krav og gi utrykk for sine forventninger Spille med åpne kort ved interessemotsetninger Sende samme budskap med kroppsspråk og ord Være flink å lytte Prøve å få til en felles virkelighetsopplevelse gjennom å sette seg inn i motpartens situasjon Ta i mot og akseptere konstruktiv kritikk Gi både positiv og negativ tilbakemelding

Å GI KRITIKK Under fire øyne - aldri i andres påhør Så tidlig som mulig En ting om gangen. Hold deg til det som kan forandres Gå rett på sak. Unnskyld deg ikke. Unngå å gjenta deg selv Sammenlign aldri med andre Ironi hører ingensteds hjemme Forsøk å beskrive situasjon, og tenk løsninger Sjekk om du er oppfattet riktig Mist aldri respekten for hverandre

Å TA I MOT KRITIKK Lytt, og avbryt ikke Prøv å la være å gå i forsvar (ved f. eks. Å peke på svakheter hos den som kritiserer) Unnskyld deg ikke, men forklar gjerne Spill ikke fornærmet og nedbrutt Er du usikker eller uenig - SPØR! Gjør det klart at du har forstått kritikken Bruk gjerne dine egne ord for å beskrive situasjonen slik du har oppfattet den. Husk at det er en sak eller oppgaveløsning som kritiseres - ikke deg som person

KONFLIKTER En person, personer, eller grupper er i konflikt når de kjenner seg forhindret, blokkert, irritert eller frustrert av en annen part. Van der Vliert (1984)

Hvor synlig er konflikten? KONFLIKT NIVÅ (Glasl,1980) Personens verdi som menneske benektes 9. MÅL: Endelig seier. 8. Full krig, ”alt er lov”. Personlige motsetninger, blokkeringer og sabotasje 7. Ødelegge motpartens våpen. 6. Trusler og åpne angrep. 5. Motparten uten moral og fornuft. 4. Søker støtte hos utenforstående. Sak- lighet Konflikten er løsbar fra 1-5 3. Klar til kamp. 2. Folk ser hverandre som motpoler. 1. Begynnende frustrasjon. Hvor synlig er konflikten?

Hvor synlig er konflikten? KONFLIKT NIVÅ (Glasl,1980) Personens verdi som menneske benektes 9. MÅL: Endelig seier. 8. Full krig, ”alt er lov”. Personlige motsetninger, blokkeringer og sabotasje 7. Ødelegge motpartens våpen. 6. Trusler og åpne angrep. 5. Motparten uten moral og fornuft. 4. Søker støtte hos utenforstående. Sak- lighet Konflikten er løsbar fra 1-5 3. Klar til kamp. 2. Folk ser hverandre som motpoler. 1. Begynnende frustrasjon. Hvor synlig er konflikten?

TO HOVESYN PÅ KONFLIKTER Konflikter er et sykdomstegn Vi må eliminere / redusere konflikter Konflikter hindrer utvikling Viktigste teori: Enighets-teori Konflikter er drivstoff for forandringer De kan benyttes i bestrebelsene etter ”det gode liv” Konflikter er nødvendig for utvikling Viktigste teori: Forandrings-teori

TO HOVESYN PÅ KONFLIKTER Konflikter er et sykdomstegn Vi må eliminere / redusere konflikter Konflikter hindrer utvikling Viktigste teori: Enighets-teori Konflikter er drivstoff for forandringer De kan benyttes i bestrebelsene etter ”det gode liv” Konflikter er nødvendig for utvikling Viktigste teori: Forandrings-teori