Skolen i et samfunnsutviklings- perspektiv Skoledag i Finnmark 31.08 2009 Petter Skarheim Utdanningsdirektoratet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sorømødet 2006 Fra synes- til videnkultur Kristin Clemet, utdannings- og forskningsminister 2001–05, Sorø,
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Når kunnskap blir handling
Vurdering for læring i Vest-Finnmark
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Noen utfordringer for skolene
Program Torsdag 12. desember: Matematikkfaget; den største utfordringen for gjennomføring i videregående opplæring? Program Torsdag 12. desember: Kl
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Satsing på MNT •Norge har siden 2002 hatt nasjonale strategier for satsing på MNT •Startet med resultatene fra PISA og TIMSS.
Kvalitetsarbeid i bærumsskolen Suksessfaktorer, dilemmaer og utfordringer Storbynettverk 2012.
MÅL FOR 2011/2012 Nattland skole skal være en lærende organisasjon
Nasjonale prøver regning 5. trinn Aronsløkka1,81,72,1 Bragernes2,22,01,9 Brandengen1,92,02,2 Danvik1,72,02,1 Fjell1,7 1,6 Gulskogen2,01,91,8.
Skoleledermøte Det handler om resultater Direktør Astrid Søgnen
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
Elevundersøkelsen 2013 – 7. trinn 7. trinn (12-13) 7. trinn (13-14) 1. Motivasjon og mestring 1.1 Motivasjon 4,064, Mestring 3,884, Faglig.
Hvordan lykkes med skoleutvikling
1.
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem og nasjonale prøver
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Kunnskapslandet Norge. Skolen er bedriftenes viktigste leverandør.
FIRST LEGO League i Molde ?
TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Hva i all verden har skjedd i realfagene? Norske elevers resultater fra TIMSS 2003 Liv.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skoleledermøte EFT kompetansesenter Astrid Søgnen.
Nasjonale prøver lesing 5. trinn Aronsløkka2,02,1 Bragernes1,82,02,2 Brandengen1,82,11,7 Danvik2,32,42,2 Fjell1,71,51,7 Gulskogen1,8.
Høring om baseskoler NSLF v/Petter Tresselt.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Nasjonale prøver.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Ulikheter og variasjoner
Skolen i et samfunnsutviklings- perspektiv Bodø 26. Januar 2010 Petter Skarheim Utdanningsdirektoratet.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Modul Norsk utdanningspolitikk i internasjonalt perspektiv.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Vurdering og læring - hva kan vi lære av internasjonale komparative studier?
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Ungdomsskolen u-trinnet
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Vi bryr oss om Finnmark. Skoleeiers ansvar Skoleeiers ansvar å legge til rette for en kvalitativ god skole, hvor opplæringsloven følges og hvor elevene.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Skolutvikling i en internasjonal tid NORDISKA LÄRARORGANISATIONERS SAMRÅD Oslo Petter Skarheim Utdanningsdirektoratet.
Tilstanden i MNT-fagene og Kunnskapsdepartementets oppfølging Steinar Johannessen, UH-avdelingen, KD.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO AKTUELLE UTFORDRINGER I MATEMATIKKFAGET Analyser fra TIMSS 2007 og PISA+ Ole Kristian Bergem.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Elevvurdering og tilpasset opplæring Berit Bratholm:
Møte i Østlandssamarbeidet Siri Halsan, KS utdanning.
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
Bærekraft og global bevissthet
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Utskrift av presentasjonen:

Skolen i et samfunnsutviklings- perspektiv Skoledag i Finnmark Petter Skarheim Utdanningsdirektoratet

Alle eier skolen: Utdanningspolitikk Er •Næringspolitikk •Kulturpolitikk •Arbeidsmarkedspolitikk •Helsepolitikk •Sosialpolitikk •Økonomisk politikk •Utenrikspolitikk •Barne- og ungdomspolitikk •Integreringspolitikk •Likestillingspolitikk. Legger •Grunnlaget for demokratiet •Grunnlaget for velferden •Grunnlaget for økonomien •Grunnlaget for trivselen •Grunnlaget for helsen =} The Well-being of Nations

Nasjonalformuen I økonomisk sammenheng!

Hva er det med PISA? • rystet selvbildet i mange land –Norge og Sverige som i egne og andres øyne var verdensmestre, var plutselig midt på treet •Verdenshistoriens største utdanningsforskningsprosjekt –Grunnleggende ferdigheter – hva betyr det å kunne lese? –Hvilke kompetanser er viktig for en 15-årings muligheter til å klare seg i utdanning og arbeidsliv?

PISA –Hva kjennetegner skolesystemer som lykkes? –Hvor mye avhenger elevenes prestasjoner av deres hjemmebakgrunn og av skolens ressurser?

PISA •Fokus på læringsutbytte nasjonalt og internasjonalt –I analyser –I forskning –I utviklingsarbeid •I Norge fikk vi –Nye læreplaner 6-19 –Nasjonale prøver og Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem –Økt satsing på vurdering –Økt satsing på tilsyn

Status: Norge kontra verden

PISA, PIRLS, TIMSS, TALIS mv •Ferdigheter i lesing, regning og naturfag er svakere enn ønsket og nødvendig •Stor spredning i resultatene mellom elevgrupper og innad på skoler •For mange underytere •Svakt læringstrykk, lave forventinger, støy og uro •Svak ledelseskultur •Svak tilbakemeldingskultur •Høy trivsel og høy selvtillit •Høy ressursinnsats

Personlig utvikling og vekst Skole- resultater Sosial kompetanse, samarbeids- kompetanse

Finnmark kontra Norge

Statistikk, nasjonale prøver, elevundersøkelsen, tilsyn •Svakere skoleresultater •Dårligere læringsmiljø •Lavere kompetanse i lærerstanden •Høy andel som begynner i videregående men svakere gjennomføring •Høy andel fra videregående som begynner i høyere utdanning •Sviktende skoleeierskap (gjennomgående svikt i systemkravet til skoleeier, manglende forvaltningskunnskap, regelverksforståelse og oppfølging av skolene)

Lesing 5. trinn M1M2M3Gjennomsnitt 2008 Nasjon24,548,926,52 Akershus20,247,632,12,1 Aust-Agder24,848,526,72 Buskerud23,951,824,32 Finnmark30,648,421,01,9 Hedmark25,947,626,62 Hordaland24,349,825,92 Møre og Romsdal28,149,722,21,9 Nordland27,848,423,82 Nord-Trøndelag29,447,822,81,9 Oppland26,551,422,12 Oslo21,743,335,02,1 Rogaland25,649,824,62 Sogn og Fjordane26,549,324,22 Sør-Trøndelag22,748,828,52,1 Telemark27,950,921,31,9 Troms21,551,626,92,1 Vest-Agder25,549,225,32 Vestfold22,851,425,72 Østfold26,750,023,32

På den nasjonale agendaen •Sikre Kunnskapsløftet (kompetansebaserte læreplaner i alle fag på alle trinn - grunnleggende ferdigheter •Omfattende strategier for kompetanseutvikling, ny lærerutdanning •Veiledninger, kartleggingsprøver, nasjonale prøver, satsing på vurdering •Veiledningskorps, nasjonale sentra •Tilsyn, juridisk forvaltning

Utfordringer for kommunene –Kommuneledelsen må ta ansvar for skolens innhold og resultater: •Sterkere læringstrykk, høyere forventinger, mindre støy og uro •Bedre vurdering både på individ- og systemnivå (kvalitetsrapport) •Sterkere ledelse •Utvikling av lærernes faglig kompetanse •Gi skolen positiv oppmerksomhet og støtte •Beholde den høye trivselen, den sterke tilhørigheten og de ivrige og engasjerte elevene •Beholde høy ressursinnsats •Lesing, lesing, lesing, lesing –Og for å etterleve rettighetene •Forsvarlige systemer

Viktigst •Dere må ha høye ambisjoner –På vegne av alle enkeltelever i Finnmark –For hele utdanningssystemet i Finnmark •Krever samarbeid, langsiktighet, hardt arbeid og konsentrasjon om det viktigste

Kommunene må støtte hverandre og skolene Utfordring Liten Stor Støtte Sterk Svak Selvtilfredshet. Langsom, ujevn fremgang Høye ytelser, rask fremgang Konflikt, demoralisering Stagnasjon, underytelse Gjøre hverandre gode!