Kombitransport på jernbane – nå og i fremtiden

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Din kundeportal hos CargoNet
Advertisements

EUs styrking av konkurranseevnen til gods på bane TEMPO 31. august 2012 Sunniva Meyer.
Etterprøving av Norges Banks anslag for 2008 av Bjørn E. Naug Figurer til artikkel i Penger og Kreditt 1/09.
Erfaringer fra 8 års (2004 – 2011 ) Krabbefiske
STATKRAFT – REN ENERGI OG REN BEDRIFT
Ditt Nye Shoppingsenter På Internett
EnergiForvaltning+ •Et produkt for Deg som –ønsker stabile, forutsigbare og lave elpriser –syns spotpris og fastpris er altfor risikabelt –ønsker å bruke.
Presentasjon for Byggevareindustrien
Copyright Mercell AS 1 Oslo,13. April 2007 Bergen,13. April 2007 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Even Mengshoel Evenstad Skog- og trenæringen er en av bærebjelkene i næringslivet i Innlandet. Verdiskapingsanalysen utført av Norsk institutt.
Norwegian i sosiale medier Fra kampanjeside på Facebook til omdømmebyggende aktiviteter i flere kanaler.
Dialogtorg i Kristiansand
FJELLREGIONEN SOM REISELIVSARENA
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Morten Fossum, Trondheim Energi Fjernvarme AS
Transport og transportutfordringer
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012.
Seminar januar 2012 Geir Berg
Punktlighet og maskintilgjengelighet UkeKranTruckTerm trReach UkeKlart fra terminal
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Seminar om sammenhengen mellom arbeidstakerrettigheter og handel Arbeidsdepartementet 9. februar 2010 BAMAs prosjekt i Costa Rica.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,24. Oktober 2006 Bergen,25. Oktober 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Trondheim - Steinkjer Trønderbanens utvikling Fra 0,55 mill reisende til 1,1 mill fra 1992 – 2002 Innsats på stasjoner og holdeplasser: Lerkendal, Røstad,
Boligbyggs markedsleiestatistikk – 3. kvartal 2007 Markedsleien i Oslo fortsetter å stige og ligger nå høyere enn det tidligere toppnivået fra 2002 Boligbygg.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
1: Gjengs leie Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo første kvartal 2007.
Hvordan takle miljøutfordringene – et bedriftseksempel Fellesforbundets industrikonferanse 25. januar 2006.
Norges Bank 11 Hovedstyremøte 13. mars Norges Bank 22 Kilde: Statistisk sentralbyrå Vektet median KPI-JAE 20 prosent trimmet snitt KPI Ulike indikatorer.
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
Havnedirektør, Bodø havn KF
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Hva skal til for at mer gods i dagligvarebransjen
REMA Distribusjon Norge AS Distribunal Narvik Hjalmar Larssen Daglig Leder .
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen VELG SJØVEIEN 2012 Bergen SJØVEIEN – NOE MER ENN OVERSJØ VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS.
Schenker AS I Erling Sæther Polyteknisk forening Punktlighetskrav til gods på jernbane.
TBA4853 Jernbaneteknikk – Høyhastighetsbaner NTNU Eksperter i team 2010 Landsby nr. 17.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi +3,0 % Totalmarked første halvår.
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Oslos biogassprosjekt Ressurser i kretsløp
Dr.ing. Jan Tore Pedersen
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
en jernbane for fremtiden
Sannheter og myter om tømmervogntog
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Akvakultur og ny teknologi Florø 24 og
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Fra regional flyplass til global aktør
Punktlighetsseminar 2014 Tom Dulin, Fremføringssjef.
Samfunnsnytten av Moss Havn Mosseregionkonferansen 28. januar 2015 Geir Berg.
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
PolCorridor Creating Europe’s Most Advanced Freight Transport Corridor Puls prosjektledersamling april 2003.
FUTURUM DAGENS SITUASJON Nedgang I omsetning med ca.10% Nedgang I markedet med ca. 10% Strategisk valg av kunder Omstrukturering I januar.
Kommentarer Bred Godsanalyse Oktober overlevering Bred samfunnsanalyse av godstransport - 2 Drammen havn, 4. september 2015.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
Kunnskap for en bedre verden Sommerjobb 2015 ? Tore Hoven Studieprogramleder bygg- og miljøteknikk.
Internasjonalisering konsekvenser for logistikk- markedet i Europa Harald Wand Salgsdirektør DFDS Transport Group.
Jernbaneforum Røros- og Solørbanen Utvikling av jernbanetilbudet Røros- og Solørbanen Åpent møte Tynset 18. oktober 2010 Leder Arnfinn Nergård.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
NTP Godsanalyse Hovedrapport Medlemsmøte NFKK 28. oktober 2015.
Punktlighetsseminar Lars Lislott, Plansjef CargoNet.
Innlegg Dialogmøte: Buddy Mobility
Næringslivet har miljøansvar
Utskrift av presentasjonen:

Kombitransport på jernbane – nå og i fremtiden Tenk om du kunne koble sammen mange trailere og la én mann kjøre dem... Knut Brunstad Direktør Salg og Marked

Agenda Informasjon om CargoNet De siste års utvikling Jernbanens styrke Hvorfor har jernbanen en fremtid? Miljøfordelene ved jernbane Satsningsområder i 2009 Spørsmål og diskusjon

CargoNet-konsernet – Europas første intermodale jernbaneselskap 1.600 MNOK i omsetning 2007. Resultat etter skatt (morselskap) 42 MNOK. Ca 900 ansatte. Vekst 14% (kombi. Norge). Vekst 74% siden 2002. Frakter containere og semitrailere på jernbane. Over 500.000 enheter årlig i Norge. Effektive og høyfrekvente pendeltog. 6-7 daglige tog i hver retning Nøytralt nettverk som reflekterer våre kunders virkefelt

Konseptet kombinerte transporter Transport av containere, semitrailer og vekselflak for speditører og samlastere Frakter over lengre distanser fra by til by i egne pendeltog Lastes om fra bil til tog på våre terminaler og tilbake til bil for endelig levering Frakter i nasjonalt og internasjonalt nettverk

Jernbanetransport i tråd med næringslivets behov Jernbanetransport integrert i kundenes verdikjede. 30-50% markedsandel på hovedstrekningene. Intermodale transporter handler om ulike roller – utnytte hvert transportmiddels fortrinn. Vi skal være transportbransjens transportbånd. Nøytralitet i den valgte rollen. Sluttkunden ser ikke alltid hvilke roller som benyttes – transportører er våre kunder.

Vekst for kombinerte transporter på bane Vi er raske: 70 km/t i snitt mellom de største byene i Norge Vi går ofte: 50 pendler daglig Vi er punktlige: Mål om over 90 prosent levering innenfor et kvarter Vi er partnere: Prisgunstig alternativ som gir speditørene et bedre tilbud overfor sine kunder

Utvikling fisketransport Volumer i 2007 tilsvarer ett daglig tog med fisk

Jernbanens styrke Fremføring av gods på lange avstander Store volumer Punktlighet Fremføringshastighet Pris Miljøvennlig Trafikksikkerhet

Punktlighet Punktlighet Gårsdagens krav til kvalitet er historie Dagens jernbane har bedre kvalitet enn noen gang Kvaliteten på norsk jernbane er på europeisk toppnivå Kontinuerlig fokus på kvalitet sikrer forutsigbarhet Jernbanen er preget av å være nedslitt Sommeren har vært preget av kvalitetsproblemer knyttet til infrastruktur Det vil ennå ta tid før vedlikeholdsstandarden er tilstrekkelig

Kapasitet på jernbane Begrensende faktorer for utvikling på jernbane: Terminaler Sporkapasitet Trafikken må spres utover døgnet

CargoNet mener grunnlaget er på plass for å kunne utvikle jernbanetransport videre Kundene er villige til å satse på bruk av jernbane – potensialet er verifisert gjennom flere rapporter. Potensialet kan realiseres ved utvikling av infrastrukturen – samfunnsnytten er positiv. CargoNet-konsernet har ambisiøse planer for å utvikle godstransporten på jernbane videre gitt at infrastrukturen gir muligheter. Infrastruktur Kunder Gods-transportører på jernbane

Hvorfor vil jernbanen være så viktig i fremtiden? Godstrafikken vil i årene som kommer bli tvunget vekk fra vei Trafikkaoset på veiene vokser stadig EU’s hvitbok krever kraftige tiltak Maut på kontinentet vil øke de neste årene (40-85% 1. jan -09) Lastebilen vil få ytterligere døgnbegrensninger Trafikk som overføres til jernbane vil få enda bedre vilkår (4 tonn økt totalvekt i kombinert trafikk) Økt trafikk på vei medfører økt miljøbelastning Samfunnet og forbrukerne vil bli stadig mer miljøbevisst Transportnæringen står for 27% av utslipp av klimagasser (CO2) og 59% av forsurende gasser (NOX, SO2) Stor økning i antall drepte og varig skadde i trafikken de siste årene CargoNet bidrar til 40 færre drepte og 80 -100 varig skadde ved å ta trafikk vekk fra veiene Kontrollen av kjøre- og hviletidene vil øke sterkt Sjåførmangelen er stor Interessen for langtransportyrket er avtagende Øst- europeiske sjåfører trekker tilbake til egne nærområder

Jernbanens miljøfordeler

Miljø – verden blir litt bedre når transporten går på skinner Ett kombitog fra Oslo til Bergen sparer veiene for ca 12 tonn CO2 og ca 60 kg NOx. På årsbasis kjører vi 1730 tog til Bergen 1). Det sparer Norge for ca 20764 tonn CO2 og over 103 tonn NOx Jernbanen er arealbesparende i forhold til vei Gods på jernbane bidrar til større fremkommelighet og bedre flyt i øvrig trafikk på vei 1) Beregnet ut fra kapasitet per juni-08 fra Oslo til Bergen.

Miljø – CargoNet setter nye standarder Kjøper ”grønn” strøm Tilbakemating av strøm på kjøreledning Miljøtilpasset diesel-lok (Euro 4 avgasskrav)

Kapasitets- økende tiltak 2008 Ny terminal i Ganddal åpnet i januar Kapasiteten på Alnabru ble økt i september Nytt tog på Sørlandsbanen startet i februar Nytt tog til Taulov startet i mars, og neste i oktober Nytt tog til Bergen i september Økt kapasitet på Trondheim Økt kapasitet på til Narvik i ARE 475 nye vogner – siste leveranse i løpet av året 2 nye elektriske lok i løpet av året

Terminalstruktur og frekvens 2009 12 terminaler i Norge Opp til 7 daglige pendler på hver enkelt strekning Kundetilpassede togavganger 2 3 6 2 7 6 Taulov

Grenseoverskridende transporter fra Norge ½ 1 1 6 daglige pendler til og fra Norge Taulov/ Trelleborg/ Malmö er kontinent- HUBer Finlandstrafikk via Stockholm 2 1 Malmö Taulov ½

Nettverk i Europa Tilgang til store deler av Europa Samarbeider med internasjonale partnere – Hupac i Sveits og KombiVerkehr i Tyskland

Vårt mål: Ett godstog, 600 meter langt, hver annen time mellom de største terminalene. ”Verden blir bedre når transporten går på skinner”