Norsk Helsenett og kommunene Regionale seminarer høsten 2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pleie- og omsorgsmeldinger i Helse Sør-Øst i 2011 Evalueringskonferanse ELIN-k Gardermoen 15. februar 2011 Kjell Arne Grøtting.
Advertisements

Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Norm for informasjonssikkerhet Modul 1 – Normen – en oversikt
OSS 13. september 2012 • NHN koordinators rolle og aktiviteter • Nytt mandat IKT-forum.
Elektronisk samhandling

Tema for presentasjonen.
SSP SSP 2008 Bjarte Aksnes. SSP Grov oversikt – SSP •SSP-tilskuddet dekker: •Driftstiltak •Prosjekter/Utviklingstiltak.
Prosjekt KomUt Kommunal utbredelse av meldinger
Forutsetninger: Alle deltagere skal ha kompetanse tilsvarende modul 1
Elektronisk henvisning og epikrise
FUNNKe Teknisk.
Elektronisk samhandling
Elektronisk samhandling Ahus - primærhelsetjenesten
Meldingsløftet i Hitra Kommune
ELIN-k ELIN-k prosjektet og Samspillkommune-prosjektet
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
FUNNKe Regionalt kompetanseløft innen elektronisk samhandling ALF – drift og rutiner ved Lars-Andreas Wikbo Line Nordgård.
Geir Klaussen PLO-meldinger PROSJEKT FUNNKe
Meldingsløftet/ FUNNKe prosjekt. IKT –samarbeid i Lofoten
InOut og TeleComputing  Nøkkelferdige, rimelige Skolelinux-løsninger  Maskinvare (tjenermaskiner og tynnklienter)  Programvare  Installasjon av ferdig.
Status for Adresseregisteret
Samordning av IKT-utviklingen i kommunesektoren
| Helsedirektoratet, omgivelser og samfunnsoppdrag| 2 Om Helsedirektoratet Fagdirektorat og myndighetsorgan underlagt Helse- og omsorgsdepartementet.
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Meldingsutveksling og kommunal utbredelse
Rammeverket i et overordnet perspektiv  Annebeth Askevold HelsIT, Rammeverket i et overordnet perspektiv Av Annebeth Askevold Brukerforum KITH.
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, strategi Av Vigdis Heimly.
Standardisering – hvorfor det?
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
28. Oktober 2008Øvre og Nedre Eiker kommuner 1 Jeg elsker Elin. Hvorfor har hun ikke flere elskere??
Strategi for elektronisk samhandling i kommunene
Regionale seminar august/september 2007 Inkludering av nye kommuner knyttet til ELIN-k og fyrtårnskommunene. Sissel Skarsgaard Prosjektleder Samspill 2007.
Hovedsamarbeidskommune Line Nordgård, rådgiver IKT helse og omsorg Meldingsløftet i kommunen Prosjektleder ELIN-k Tromsø kommune Prosjektleder Meldingsløftet.
Elektronisk meldingsutveksling Rana kommune
Enkel og trygg tilgjengelighet til pasientopplysninger i EPJ ved ytelse av helsehjelp – vurdering av lovendringer Seniorrådgiver Hilde Jordal.
Prosjekt FUNNKe Nord-Troms Regionråd 10 januar 2011 Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder, NST Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Relansering av eFaktura B2B. Nord Europas ledende meldingsformidler Itella leverer elektroniske informasjons- løsninger og -tjenester i ti nordeuropeiske.
Det digitale nettsamfunnet og helse. Kan vi skape morgendagens helseplan med gårsdagens løsninger?
Nasjonalt meldingsløft – status pr november -08
Prosjekt FUNNKe modell for støtte til arbeidet i kommunene ved innføring av elektronisk meldingsutveksling i PLO-tjenesten Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder.
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Nøtterøy kommune ”Veien til elektronisk samhandling i pleie og omsorg, -fase 1” Erfaringer etter avsluttet forprosjekt Mål for videre fremdrift av prosjektet.
ELIN-k ELIN-k prosjektet og Samspillkommune-prosjektet Erfaringer fra Samspillkommuneprosjektet Gjøvik kommune, Heidi Vifladt : »Hvordan starte med "blanke.
Overvåking Feilhåndtering
Kommunenes rolle i den nye helsereformen Nils Fr. Wisløff rådmann i Drammen kommune og medlem i helsereformens ekspertgruppe.
| 1 Instruktørkurs for kommuner Veiledere; tilknytning til helsenett og fjernaksess (30 minutter)
| 1 Instruktørkurs for kommuner Normen (30min)
Meldingsløftet i Kongsbergregionen. MÅL 1 All dokumentasjon i helse- og omsorgstjenesten skal skje i elektronisk journalsystem. 2 Alle kommuner skal være.
Om KITH Kompetansesenter for IT i helse- og sosialsektoren
Nasjonalt meldingsløft Seniorrådgiver Ellen Strålberg.
Meldingsløftet i Kongsbergregionen regionalt prosjekt
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder,
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
Visjon: Gode og effektive pasientforløp – basert på elektronisk samhandling Samfunnsoppgave: Norsk Helsenett skal levere en elektronisk samhandlingsarena.
Hva er en pasientreise? En pasientreise er transport av pasienter til og fra undersøkelser og behandlinger hos offentlig godkjente behandlere Hovedregelen.
Vi vil – og vi får det faktisk til!
Minstekrav til elektronisk meldingsutveksling
Nasjonalt velferdsteknologiprogram
Digitale innbyggertjenester - målbilde
Hva er elektronisk samhandling?
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

Norsk Helsenett og kommunene Regionale seminarer høsten 2007

Norsk Helsenetts formålsparagraf ″Norsk Helsenett AS er opprettet for å ivareta behovet for et sikkert og enhetlig kommunikasjonsnettverk for elektronisk informasjonsutveksling mellom aktører i norsk helse- og omsorgssektor. ” ″Selskapet skal tilrettelegge tjenester og være en pådriver for elektronisk samhandling mellom offentlige og private aktører i helse- og sosialsektoren.” ″Selskapet har et ikke-økonomisk formål, og har ikke til hensikt å gå med overskudd i større utstrekning enn nødvendig for å sikre forsvarlig drift.

Virksomhetsgrunnlag - overordnet Velferds- og samfunnsøkonomisk grunnlag •Økt samspill i helse- og sosialsektoren •Understøtte målet om økt kvalitet og tilgjengelighet i helse og sosialsektoren •Bidra til realisering av målet om et helhetlig pasientforløp •Bidra til effektiv ressursutnyttelse og samordning av oppgaver for sektoren •Pådriverrolle Bedriftsøkonomisk grunnlag •Bidra til effektiv ressursutnyttelse og samordning av oppgaver for våre eiere •Norsk Helsenett skal ikke levere avkastning til eierne på den kapital som eierne har bidratt med •Oppgaver og tjenester levert fra Norsk Helsenett er ikke gratis Hvordan gjør vi dette •Etablere og utvikle et lukket bransjenett for elektronisk samarbeid. •Etablerer samhandlingstjenester i egenregi eller fra andre for effektiv utnyttelse mellom de ulike tjenesteleddene i helse- og sosialsektoren

Målgrupper •Helseforetak •Allmennleger •Spesialister •Private sykehus •Kommunal pleie og omsorg •Legevakt •Laboratorier •Røntgeninstitutter •Tannleger •Fysioterapeuter •Apotek •Registre •Leverandører av ikke- medisinske servicetjenester

KS •Samarbeid med KS To arbeidsgrupper: 1. Unike IDer, Adresseregisteret-HER 2. Veileder for kommuner som skal tilknyttes helsenettet, revidert utgave Pris- og avtalestruktur forankret hos KS

Kommunen, en viktig aktør •Nasjonal IKT har fått utarbeidet forslag til strategi for foretakenes elektroniske samhandling med kommunene. Ifølge denne sender primærhelsetjenesten årlig om lag 10 millioner henvendelser om pasienter med anmodning om utredning og behandling i spesialisthelsetjenesten (utredning vedr. elektronisk samhandling mellom helseforetakene og kommunene) •1,5 millioner vanlige henvisninger pr post

Helsenettet er: •Et sikkert og enhetlig kommunikasjonsnettverk for elektronisk samhandling mellom aktører i norsk helse- og sosialsektor. •Et bredbånds- og et høyhastighetsnett som grunnlag for de samhandlingstjenester Norsk Helsenett tilbyr. –Brukere som har et samhandlings- og tjenestebehov som krever en enklere fysisk infrastruktur, tilbys tilknytning i bredbåndsnettet, rimeligere for brukeren –Brukere som har et samhandlings- og tjenestebehov utover hva bredbåndsnettet kan støtte, tilknyttes høyhastighetsnettet (fiber). –Felles for begge nettstrukturer og tjenester er at de søkes mest mulig standardisert. Slik sikres en gjennomgående teknisk samhandlingsplattform og grunnlaget for formidling av tjenester ”en til mange” og ”mange til en”.

Er kommunen klar til å nyttiggjøre seg helsenettet •”Strategi- og handlingsplan for IKT i helse- og omsorgstjenesten i kommunene” gir en god beskrivelse av hva som må være på plass internt i kommunen først, •En av forutsetningene er at man har installert elektronisk pasientjournal med en kommunikasjonsmodul som er i stand til å kommunisere EDI-meldinger. •SHDir – veileder

Tre løsninger: Løsningene er tilpasset kommunenes behov, slik Norsk Helsenett kjenner dem. • Direktetilknytning –For kommuner som enkeltvis skal knyttes opp • Tilknytning via felles knutepunkt –For kommuner som er knyttet sammen i et interkommunalt nett o.l • Tilknytning med sentralisert serverdrift –For kommuner som er knyttet sammen i et nett og hvor sentralisert serverdrift er gjennomført.

Basistjenesten gir kommunen: •Tilgang til en lukket og sikret elektronisk samhandlingsarena for alle aktører i helse- og sosialsektoren i Norge •Kommunikasjonsløsning tilpasset de tjenester som det er inngått avtale om å levere. •Utplassert ruter / brannmur, ferdig konfigurert. •Drift og overvåkning av oppsatt kommunikasjonsløsning, herunder statistikk og feilhåndtering. •Antivirus •Oppsett av egen EDI postkasse, en eller flere •Fri bruk av meldinger (sende og motta) mellom alle aktører som er tilknyttet helsenettet. •Tilgang til Norsk Helsenett sin EDI- katalog over alle kunder i helsenettet. •Fri tilgang til og bruk av Adresseregister – HER (vil på sikt erstatte EDI-katalogen) •Tilgang til fri support 08:00-16:00 via Norsk Helsenett sitt kundesenter •Sikkerhetsoppdateringer av Windows, office og antivirus (Trend, Norman og Symantec) •Muligheter for fjernsupport fra eksterne journalleverandører eller andre

Flere tjenester •Sikret e-post og web som bl.a. gir sikret tilgang til Helsebiblioteket •Ved behov, overvåking og vakt 24/7/365 •Nasjonal videokonferanseløsning •Rådgivning •Flere nasjonale tjenester kommer, for eks ulike registre

NHN-Video Den nasjonale videotjenesten for Helsesektoren

Tjenesten inkluderer •Opplæring (via Video) •Fri bruk av MCU (videokonferanser) •Trafikk-kostnader via ISDN innland •Brukerstøtte (for studioansvarlig) •Kommunikasjon med studio via Internet •SLA 99,5% •Sikret og godkjent tjeneste fra Norsk Helsenett NHN-video leveres ende til ende uavhengig av geografiske og sektorielle grenser Tilgang til felles adressebok for sektoren

Prinsipp for prising av tilknytning til Norsk Helsenett •Tilknytningsavgift •Bruksavgift •Medlemsavgift – basert på innbyggertall

Medlemsavgift KategoriAntall innbyggere Fra Til Fast kr beløp pr mnd , , , , , ,-

Eksempel Kommune på inntil 5000 innbyggere Direktetilknytning – 2 mbit Bruksavgift kr 1 990,- Medlemsavgiftkr 1 990,- Pr mndkr 3 980,- Via felles knutepunkt med 8 kommuner – 2 mbit Bruksavgift (1990/8)kr 249,- Medlemsavgiftkr 1 990,- Pr mndkr 2 239,- Priser eks mva og kun eksempel. Etableringsavgift ikke tatt med

Hvordan komme i gang – hvordan tilknyttes helsenettet •Ta kontakt med Norsk Helsenett for tilgang til kartleggingskjema –Organisasjonsnummer –Kontaktperson med e-post epost: Tlf:

Elektronisk samhandling; verdi for samfunn, pasienter og pårørende Pasienter og pårørende skal oppleve møtet med tjenestene som et helhetlig og informert forløp. Elektronisk, standardisert samarbeid er avgjørende for å sikre den nødvendige informasjonsflyten for å nå dette målet. Samfunnsøkonomisk ligger det store besparelser i en enkel, effektiv og sikker informasjonsflyt i pasientens forløp. Målet er økt utnyttelsesgrad av kostbart utstyr, kompetanse, økt ressursdeling og evne til å kunne ivareta en rask og trygg pasientflyt. Standardisert helsenett er en viktig forutsetning for å kunne realisere gevinstene Sykehus Helseforetak Legekontorer Sosial og helsetjenester Sosial og helsetjenester Private Sykehus Apoteker Helsemyndigheter Sentral helseadmin Helsemyndigheter Sentral helseadmin Rikstrygdeverket Private og frittstående offentlige laboratorier Røntgeninstitutt m.m. Private og frittstående offentlige laboratorier Røntgeninstitutt m.m. Offentlig tannlegetjenester Offentlig tannlegetjenester Andre tilbydere av helsetjenester, jf. rehabilitering, rusomsorg osv AMK Norsk Helsenett tilbyr kostnadseffektiv og sikker basis kommunikasjon og er en distributør av innhold og tjenester mellom aktørene tilkoblet nettet.

Velkommen til Norsk Helsenett