Nettverk for private høyskoler

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Institusjonelt samarbeid om mastergradsutdanning (privat/ statlig) 19. Oktober 2009 Aleksander Nikolic Organisasjons – og kvalitetssjef.
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Kvoteordningen – et raskt overblikk
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Læring på arbeidsplassen
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
SIU SIUs rolle og ansvarsområde Toulouse,
UH-nett Vest og Profesjonalisering gjennom internasjonalisering Det 72. norske bibliotekmøte på Hamar Lene Bakke.
Strategi for digitale læringsressurser i UH-sektoren forslag Dag Rune Ramstad Norgesuniversitetet NVU-konferansen 2005.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
2 SIU Strategisk rekruttering. Oslo Internasjonaliseringskonferansen Ingebjørg Birkeland.
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Noen utdanningspolitiske temaer i NPH-perspektiv Arne J. Eriksen sekretær for NPH.
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
Utviklingsarbeid i europeiske partnerskap
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Database for statistikk om høgre utdanning - Fagskoledata - RFF årskonferanse, Bergen mai 2013 Maren Saxe, rådgiver DBH-F.
1 Axel Rød, rådgiver, Stavanger, 20. mars 2007 Regionalpolitikken er internasjonal Nye Interreg programmer
NOKUT fagseminar Thon Hotel Gardermoen 3. november 2009 Internasjonalisering og samarbeid Jens P. Tøndel Divisjonsdirektør Handelshøyskolen BI.
Framtida er internasjonal Tora Aasland statsråd for forskning og høyere utdanning Oslo, 8. mars 2012.
SIU Kunnskapsdepartementets styreseminar
Strategisk planarbeid og rapportering i private høyskoler
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Rapportering av fagskoledata til DBH Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. MUF-konferansen 2013 Color Magic 27. november 2013.
Sokrates Sokrates (EUs utdanningsprogram)
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Internasjonal Seksjon Ansvar og arbeidsoppgaver. Bemanning 18 ansatte Aktivitet: mangedoblet.
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
Utfordringer til UH-sektoren i dag Statssekretær Jens Revold UHRs dekanskole 21. april 2008.
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
Rapport fra arbeidsgruppe om Internasjonalisering og studentmobilitet
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge? Jannecke Wiers-Jenssen.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram:
NORDPLUS NABO. Hva er Nordplus Nabo Et program som skal stimulere til oppbygging av langsiktig og forpliktende nettverkssamarbeid mellom Norden og Baltikum.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
V/Barbara Anna Zielonka (lærer ved Nannestad VGS og tidligere deltaker på Pestalozzi-kurs, Comenius etterutdanning og Fulbright Summer Institues)
Norsk mal: Startside For engelsk mal Under HjEMfanen, klikk på oppsett, deretter ønsket side under KD engelsk mal Strategier for høyere utdannings- og.
Presentasjon 2008 Livskraftige kommuner – modell for samarbeid med andre land Gunnbjørg Nåvik Møte i KS’ internasjonalt nettverk september 2009.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Organisatoriske utfordringer ved utdannings- og forskningssamarbeid – forskningsutdanningen som bindeledd Anne Christine.
Internasjonalisering i grunnopplæringen Stig Helge Pedersen.
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
1 August 2013 Internasjonalisering. 2 August 2013 Internasjonal handlingsplan 2011–2014 Internasjonalisering skal integreres i all faglig aktivitet i.
Muligheter for internasjonalisering Utlysning av midler 2016.
1 SIU Nasjonal profileringsstrategi Oslo, Kristin Solheim, SIU.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Internasjonal studentmobilitet for alle Kari Omdahl Rådgiver SIU Trondheim
Ny strategi UNINETT strategi
Evaluering av norsk utdanningsforskning
UH sektoren i internasjonalt perspektiv
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
SIUs samfunnsoppdrag «SIU har en nasjonal rolle som pådriver for internasjonalisering i hele utdanningssektoren. Gjennom SIUs virke skal enkeltmennesker,
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Referansegruppe 14. desember
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Hvordan lykkes med utveksling?
Utskrift av presentasjonen:

Nettverk for private høyskoler SIU Senter for internasjonalisering av utdanning Nettverk for private høyskoler Direktør Alf Rasmussen Bergen, 4. mars 2014

Organisering og styring Viktige prosjekter/aktiviteter Innhold Kort om SIU Hovedoppgaver Organisering og styring Viktige prosjekter/aktiviteter Internasjonale trender i utdanningene

Grunnlagt 1991 som et lite kontor i Universitets- og høgskolerådet Senter for internasjonalisering av utdanning (SIU) Grunnlagt 1991 som et lite kontor i Universitets- og høgskolerådet Etablert som statlig forvaltningsorgan under Kunnskapsdepartementet 1. januar 2004 2014: ca. 75 fast ansatte – flere på engasjement Holder til i Bergen

Programstyrer, råd, utvalg, komitéer osv. Organisering og styring Eget styre – 2011 - 2015 Direktør på åremål Vedtekter Strategi 2012 - 2016 Programstyrer, råd, utvalg, komitéer osv.

Kompetansebygging og internasjonalt samarbeid Bidra til kvalitetsutvikling i norsk utdanning Samarbeidsorgan, serviceorgan og partner for statlige og private utdanningsinstitusjoner Kompetansesenter for internasjonalisering av utdanning på alle nivå Skal fremme internasjonalisering, interkulturell dialog og internasjonal mobilitet på alle utdanningsnivå Samordne innsatsen på nasjonalt nivå

SIUs fem hovedoppgaver Nasjonalt programkontor, programforvaltning Profilere Norge som samarbeids- og studieland overfor utlandet Informasjon og kommunikasjon Kompetanseoppbygging for å fremme internasjonalt samarbeid i utdanningssektoren Rådgivning, utredning og servicefunksjon

Programforvaltning Nasjonalt programkontor For internasjonale program og tiltak på alle utdanningsnivå Nye nasjonale program legges til SIU Samarbeid med programkontor i Europa og andre steder Samarbeid med ambassader Avtalepartner for andre departementer og oppdragsgivere UD, Norad, Nordisk ministerråd og EU er størst Innenfor internasjonalt utdanningssamarbeid Utviklingssamarbeid

Status og utfordringer Kunnskapsdepartementet - eiere Oppfølging av evalueringen St.meld. nr. 14 (2008-2009) Internasjonalisering av utdanning Utdanningssektoren - alle nivå Andre myndigheter, interessenter Oppdragsgivere

Grunnopplæring Erasmus+ Gjør det! Europass Nordplus Studiebesøksprogrammet Pestalozzi (kurs i menneskerettigheter/ demokrati) Godkjenning av samarbeidsprogram og utvekslingsorganisasjoner

Høyere utdanning Erasmus+ EØS stipendfond Russland Russland-Norden Eurasia Nord-Amerika NUFU/NOMA Tanzania Nordplus Nordic Master Norgeskunnskap Nordområdestipend/nordområdeprogram Frankrike Toulouse Pakistan Kvoteordningen Island Internasjonale fellesgrader

Samarbeid og oppdrag Rolleavklaring overfor andre aktører på internasjonaliseringsområdet Intensivert samarbeid med hele utdanningssektoren - programvirksomhet (institusjonene med i hele prosessen) - institusjonsbesøk (5-6 pr år) - Internasjonaliseringskonferansen 2012, 2013 og 2014 Oppdragsgiverne (KD, UD, Norad, NMR, EU) UHR (jevnlige møter, deltakelse i prosesser) NPH (Nettverk for private høyskoler) NFR (jevnlige møter, samarbeidsprosjekter) - kobling høyere utdanning og forskning – og innovasjon NOKUT Utdanningsdirektoratet (møter, tett samarbeid) Lånekassen Norges og andre lands ambassader ACA, Nafsa, EAIE, Europarådet, IAU, osv. Nordisk samarbeid – direktørmøter SIU som en del av nettverk Hospitering (KD – UH og KOM)

Gjennomgående trender som påvirker hele utdanningspolitikken Europa satser på utdanning som medisin mot finanskrisen Fokus på arbeids – og næringsliv i utdanning Fortsatt vekst i antall norske utenlandsstudenter, spørsmål ved innreisestudenter Fortsatt fokus på BRIKS-landene+Japan Mobilitet – fortsatt sterk vekst med Erasmus+ Utveksling – økende, men fortsatt mye å gå på Store fylkesmessige/institusjonsmessige forskjeller – utjevning krever innsats Drop-out Gjennomføringsevne

Trender i internasjonalisering av utdanning Satsing på Europa, Nord-Amerika, BRIKS + Japan Mobilitet fortsatt svært viktig for studenter, akademikere og teknisk-administrativt personale Studieavgifter Samarbeid mellom utdanningsinstitusjoner (avtaler) Internasjonalisering hjemme Kobling av utdanning, forskning og innovasjon/næringsliv Samarbeid mellom aktører Likeverdig samarbeid

Viktige prosjekter/aktiviteter SIU som kompetansesenter Økt samarbeid med UHR og UH-sektoren Bedre samarbeid mellom utdanning, forskning og innovasjon/næringsliv Bilateralt samarbeid: Brasil, Russland, India, Japan, Kina, Sør-Afrika, Canada, USA UTFORSK Kunnskapsgrunnlaget Erasmus+ SIUs forretningsplan Nordområdene (UD, UArctic) SIUs rapporter (mobilitetsrapport, KDs tilstandsrapport, landrapporter, prosjektrapporter osv.) Internasjonaliseringskonferansen 2014 (NTNU)

Internasjonaliseringsarbeidet ved institusjonene

1. Internasjonaliseringsstrategier Studie av sentrale dokumenter (strategier, handlingsplaner) 36 statlige institusjoner Struktur, form og funksjon Motivasjon Innhold Landprioriteringer Utdanning Forskning

Innhold Geografiske prioriteringer Utdanning Forskning Europa/EU Russland og Nordområdene «Sør» Utdanning Studentmobilitet Undervisning på engelsk Institusjonelt samarbeid Kobling forskning – utdanning Faglig integrering Internasjonalisering hjemme Forskerutdanning Forskning Institusjonelt samarbeid, nettverk Internasjonal forskningsfinansiering Faglig spissing

Kobling forskning – utdanning i internasjonaliseringen

Form og funksjon Omdømmebygging Adresserer omverdenen Svar på myndighetskrav Tett på sentrale policy-dokumenter/sektormål I liten grad utformet som planer for å nå bestemte mål

Kobling forskning - utdanning 6 modeller Rekruttering av utenlandske studenter Kvalitetssikring av eksisterende kurs/programmer Felleskurs Fellesgrader Feltarbeid Sommerskoler Kvalitativ studie av 21 internasjonale samarbeidsprosjekter som kombinerer forskning og utdanning 2/3 med og 1/3 uten SIU-finansiering De fleste ved universiteter De fleste innen naturvitenskap Bottom-up

Kobling forskning - utdanning Suksessfaktorer Finansiering og strategisk forankring Støtte fra ledelsen Tidspress og arbeidsbelastning Få insentiver for utdanningssamarbeid Må være faglig interessant for forskerne Tidkrevende å utvikle/holde vedlike Institusjonell læring Få formaliserte kanaler for kunnskaps- og kompetanseoverføring Personlig kontakt/personkjemi er viktig Verdien av korttidsmobilitet Nevne Ingrids notat: I hvilken grad bruker institusjonene av egne midler i internasjonaliseringsarbeidet?

Takk for oppmerksomheten! www.siu.no