Strategisk plan 2011-2015 Høringsfrist: 18. juni 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
Nå-situasjon Medieanalyse siste fire måneder viser at NIH har 53 unike artikler i norske media (Magenta News). Saker vi er mest synlige i media på: - helsetrender,
Idrettspolitisk dokument
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Strategiarbeid i praksis
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Presentasjon av NVH med vekt på strategiske utfordringer Styreseminar 4. september 2008 Lars Moe.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Målbilde for byggstudiet ved NTNU i 2040
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Styreseminar ILN Paris september Hvorfor er vi her?
Idrettsglede for alle – en åpen og inkluderende idrett
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye veterinærstudenter.
Ungdomstiltak Tiltak mot fattigdom blant barn, unge og familier Drevet med tilskudd fra kap. 857 post 60 ”Støtte til barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
ASSS-RÅDMANNSMØTE Drammen, 7. september 06. ADMK 2006 Mange store pågående saker Forvaltningsreformen NAV-reformen Konsultasjonsordningen m.m. Oppfølging.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Måling av forskning.
1 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte ved NTNU.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Strategi- og aktivitetsplan
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Internasjonalisering: Kan vi hevde oss? NIH som case Sigmund Loland Norges idrettshøgskole.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Samarbeid fylkeskommune og kommune Kunst, kultur og helse – Bergen 16.juni 2005.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
Økt læringstrykk gjennom praksisnærhet, fleksibilitet og kvalitet Team BA idrett.
IPED sommeravslutning vår 2015 Rikets tilstand og utfordringer.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Mandat og rammeverk for evalueringen
Kommunikasjonsstrategi
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
MARKOM2020 Høgskolen Stord Haugesund – NTNU Ålesund – Arktisk Universitet UiT- Høgskolen i Sør-øst Norge.
Overordnet strategi SV-fakultetet
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

Strategisk plan Høringsfrist: 18. juni 2010

Innledning Hvorfor NIH? • Idrett og fysisk aktivitet har stort omfang i norsk samfunns- og kulturliv. Alle barn møter kroppsøvingsfaget i skolen. Tre av fire barn og unge er medlemmer av idrettslag. Over halvparten av voksne nordmenn trener regelmessig. Åtte av ti går regelmessig på tur. Det norske friluftslivet står sterkt. Toppidretten omfattes av stor interesse og har en betydelig plass i det offentlige rom. • Idrett og fysisk aktivitet har mange verdier for individ og samfunn og kan styrke helse, livskvalitet og gode fellesskap. Men mangel på kompetanse og aktivitetstilbud og dårlig praksis kan også gi uhelse og nedsatt livskvalitet og forsterke uheldig sosial ulikhet. Her har den vitenskapelige høgskolen NIH sin klare rolle. • NIH utvikler uavhengig og forskningsbasert kunnskap og driver omfattende utdanning innenfor idrett og fysisk aktivitet. NIH gir et nødvendig og helhetlig grunnlag for å realisere verdiene i aktivitetene på best mulig vis. Slik skal NIH gi sitt bidrag til at mennesker skal kunne leve gode liv i gode samfunn. Visjon • NIH skal være en internasjonalt ledende institusjon når det gjelder utdanning og forskning innenfor idrett og fysisk aktivitet.

Innledning, forts Norges idrettshøgskoles virksomhet skal bygge på disse verdiene: • Uavhengig NIH er en vitenskapelig høgskole og dermed en del av den kritiske, akademiske tradisjon. Vi er selvstendige og kan hevde synspunkter og forskningsresultater uavhengig av politiske instanser, idrettsbevegelsen/toppidrett, opinion og næringsliv. • Helhetlig Alle våre fag har som siktemål å forstå mennesket i bevegelse. Vår tilnærming er unik gjennom tverrfaglige perspektiver som ivaretar både teoretiske og praktiske dimensjoner. • Relevant NIHs forskning og studier er stadig mer relevante for å fremme en aktiv og sunn livsstil i samfunnet. NIH er kunnskapsleverandør for idretten og premissleverandør for helsesektoren. Høgskolens kunnskaper om kropp, aktivitet og trening er viktig for skoleverket. • Offensiv NIHs ansatte er ikke redde for å fremme kontroversielle og kritiske synspunkter. Vi tar initiativ i vår kommunikasjon og setter dagsorden i samfunnsdebatten. • Grensesprengende Ny kunnskap blir til i spenningsfeltet mellom teori og praksis, kropp og intellekt. NIH har et internasjonalt perspektiv på sin virksomhet.

VO1: Utdanning - intro • NIH utdanner kroppsøvingslærere, trenere, idrettsledere, idrettsbiologer og rådgivere i fysisk aktivitet og helse på bachelornivå. Høgskolen tilbyr også kortere studieprogrammer på heltid og deltid. NIHs mastergradsprogram gir gode muligheter for spesialisering. • På bachelornivå er NIHs utfordring å samle ressursene om faglig tydelige og relevante program med stabil rekruttering. Utvikling av idrettsstudier nasjonalt og NIHs rolle som vitenskapelig høgskole gir grunnlag for en sterkere satsing på masterutdanning. NIH skal også ha internasjonale tilbud på alle studieprogram og et likestilt og mangfoldig studiemiljø.

VO1: Utdanning • Hovedmål: NIHs utdanninger skal bygge på forskningsbasert kunnskap og være relevante og av høy internasjonal kvalitet. • NIH skal styrke masterprogrammenes kvalitet og vurdere å øke studenttallet. • NIH skal styrke bachelorprogrammenes kvalitet og profesjonsrelevans og ikke øke antall program. • NIH skal redusere antall årsprogram og styrke samordningen av eksisterende program i forhold til bachelorprogrammene. • NIH skal drive etter- og videreutdanning på prioriterte fagfelt med relevans for samfunn og idrett. • NIH skal styrke internasjonal studentutveksling. • NIH skal styrke rekruttering til sine studietilbud og satse på et flekulturelt studiemiljø med jevn kjønnsfordeling i alle studieprogram.

VO2: Forskning - intro • Som vitenskapelig høgskole har NIH en omfattende og internasjonal forskningsvirksomhet. NIHs forskning og forskerutdanning skal dekke bredde i det idrettsvitenskapelige feltet. Det innebærer prosjekt som spenner fra grunnleggende samfunnsvitenskapelige, naturvitenskapelige og medisinske perspektiv til anvendte og praksisnære problemstillinger. • Samtidig er god forskning ressurskrevende og krever prioriteringer. NIH skal videreutvikle forskning av internasjonal kvalitet med relevans for idrett, skole og samfunn. Høgskolen ser en spesiell utfordring i å utvikle kunnskap som kan ligge til grunn for gode tiltak for den lavaktive og inaktive del av befolkningen og redusere sosial ulikhet. For å styrke forskningen, vil NIH søke gode samarbeidspartnere og ekstern finansiering.

VO2: Forskning • Hovedmål: NIH skal ha forskning av høy internasjonal kvalitet og med tydelig samfunnsmessig relevans. • NIH skal satse på forskning på trening og prestasjonsutvikling i bredde- og toppidrett. • NIH skal satse på forskning på sammenhenger mellom fysisk aktivitet, helse og livskvalitet i befolkningen med et spesielt fokus på lavaktive og inaktive. • NIH skal satse på forskning på innhold i og virkning av kroppsøving og fysisk aktivitet i skolehverdagen. • NIH skal øke omfanget av eksternt finansiert FoU på prioriterte felt. • NIH skal styrke kvalitet i doktorgradsutdanningen og øke gjennomstrømningen.

VO3: Formidling og samfunnskontakt - intro • NIH har en viktig rolle som formidler av kunnskap om idrett og fysisk aktivitet til idrett og samfunn. NIH legger vekt på godt samarbeid med skole, idrett, helsesektor, forsvar og andre samfunnsområder der vår kunnskap og kompetanse er relevant. • NIHs skal framstå med tydelighet og relevans og å sette dagsorden på prioriterte felt. Her vil høgskolen satse på både etablerte og nye kommunikasjonskanaler og samarbeidsrelasjoner.

VO3: Formidling og samfunnskontakt • Hovedmål: NIH skal være en aktiv, tydelig og uavhengig formidler av idrettsfaglig kunnskap. • NIH skal styrke formidling og markedsføring av studienes innhold og relevans og kandidatenes kompetanse. • NIH skal prioritere og effektivisere web-baserte kanaler for bedre å nå våre målgrupper. • NIH skal videreutvikle formidlingen av nye forskningsresultater og være premissleverandør i samfunnsdebatten. • NIH har et særlig ansvar for å utvikle samarbeidet med idrett, skole og helsesektoren.

VO4: Organisasjon - intro • NIH har ved inngangen til ny strategisk periode vel 200 ansatte, rundt 800 heltidsstudenter og 400 deltidsstudenter. NIHs størrelse gir grunnlag for god kommunikasjon mellom ansatte og studenter og for endringsdyktige og fleksible organisasjonsledd. • NIH skal styrke sin posisjon som uavhengig institusjon innenfor idrett og fysisk aktivitet. NIH skal videreutvikle faglig identitet og fellesskap både innenfor de enkelte organisasjonsledd og i institusjonen som helhet.

VO4: Organisasjon • Hovedmål: NIHs organisering og arbeidsmiljø skal fremme høy kompetanse, produktivitet og trivsel. • NIH skal være en kompetent, effektiv og robust organisasjon. • NIH skal videreutvikle kollegiale fellesskap med vekt på involvering og trivsel. • NIH skal videreutvikle planene for rekruttering og kompetanseutvikling i henhold til årlige risikovurderinger. • NIH skal prioritere likestilling og et flerkulturelt arbeidsmiljø. • NIH skal skape gode rammebetingelser for samarbeid og kommunikasjon på tvers av organisasjonsledd.

VO5: Infrastruktur og tjenester - intro • NIH forvalter en omfattende bygningsmasse og et stort og komplekst idrettsanlegg. Det er utviklet gode driftsfunksjoner og tjenester, men utfordringene til vedlikehold og videreutvikling av den tekniske infrastrukturen er betydelige. • Et hovedmål i perioden er å få realisert prosjektert rehabilitering av den eldste bygningsmassen. En annen sentral utfordring er å møte utviklingen innenfor IKT og undervisningsteknologi.

VO5: Infrastruktur og tjenester • Hovedmål: NIH skal utvikle infrastruktur og tjenester på en effektiv og forsvarlig måte og skape optimale vilkår for utdanning, forskning og formidling. • NIH skal arbeide for realisering av den prosjekterte rehabilitering og planer for påbygg. • NIH skal i samarbeid med NIF/OLT og offentlige myndigheter arbeide for anleggsmessig ekspansjon i tråd med høgskolens interesser. • NIH skal bedre sikkerhet, effektivitet og kvalitet innenfor bruk av IKT. • NIH skal ha administrative systemer som sikrer målrettet og effektiv drift. • NIH skal ha et velutviklet bibliotek med fokus på elektroniske tjenester.

Avslutning Informasjon om NIH • Organisasjonskart • Kort omtale av alle organisasjonsledd • Oversikt over studiene