Www.forskerforbundet.no Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 (2008-09) kunnskap gir vekst www.forskerforbundet.no.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Praksisopplæringen – hvordan heve kvaliteten på praksis?
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Veien til læreryrket…….. Differensiering i de nye grunnskolelærerutdanningene Liv Reidun Grimstvedt dekan Avdeling for lærerutdanning og kulturfag.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.
Konferanse PPU 29. nov 2012 Innlegg: Svein Pedersen Rektor Grimstad ungdomsskole 5 «klasser» på hvert trinn. Ca 400 elever. PPU/SOT 2010, 2011, 2012 Ca.
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Rådet for samarbeid med arbeidslivet ved HiT og UiA 6. februar 2013.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
FAGTOS (tidligere TOS) – hvor er vi og veien videre?
Lærerrollen og lærerutdanning Statssekretær Jens Revold Statens råd for likestilling av funksjonshemmede Thon Hotel Opera 17.6.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Ungdomstrinn i utvikling
N YE GRUNNSKOLELÆRERUTDANNINGER Laholmen 12. november.
Grunnskolelærerutdanning Struktur, mulig løsning og noen utfordringer.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Grunnskolelærer-utdanningene GLU 1-7 og GLU 5-10
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
FAFO: 3. delrapport i evaluering av Kompetanseutviklingsstrategien
VED NRLU:S ARBEIDSGRUPPE MELLOMRAPPORT VED ANNA-LENA ØSTERN TIL RÅDSMØTET 2 JUNI 2009 Nasjonal forskerskole for lærerutdanningene?
Lærerrollen og lærerutdanning NRLU 2. juni 2008 Hanna Marit Jahr.
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Digital tools in kindergarten
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
Nasjonale prøver.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
EVALUERING AV KVALITETSREFORMEN HOVEDPUNKTER Fagpolitiske foreninger Fung.generalsekretær Sigrid Lem.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
AKTUELLE SAKER Fagpolitiske foreninger Sigrid Lem.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Hva nå? Tanker om HiTs fremtid Styreseminar 25. september 2014 Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Kurs nye praksislærere 28. oktober 2014 Toril Hanssen 1.
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren sett fra universitetene Innlegg på UHRs jubileumsseminar 10. november 2008 Per Ramberg Leder for Program.
Lærerutdanning Spesialisering, arbeidsdeling og samarbeid Frode Hauge.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Innpassing av videreutdanning i mastergrad Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av Universitets og høgskolerådet Gyrd Thrane, UiT Norges Arktiske Universitet.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
Krav til institusjonane for å drive dei nye grunnskulelærarutdanningane.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Status 3 LUT klasser  Lut1 Lut1  Lut2 Lut2  Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler  Teigar  Borgheim  Hof.
Utdanningskomiteen og LMU 28. mars 2017
Styrevedtak sak 2011/3533, 29/6-11.
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst

Bakgrunn • NOKUTs evalueringer • PISA • Andre undersøkelser viser: • Mange lærere underviser i fag de ikke har faglig bakgrunn i • Behov for styrket kompetanse om egenart i ungdomsalder • Men ikke helsvart: trivsel, demokrati og medbestemmelse • Forskerforbundets behandling

4- årig utdanning i to løp • Forslag: en lærerutdanning i to løp • Trinn 1-7: fire undervisningsfag, tre på 30, ett på 60 studiepoeng • Trinn 5-10: tre undervisningsfag, hver på 60 studiepoeng • Overgangsordninger • Mål: alle lærere skal ha relevant utdanning i fag de underviser i • FF posisjon: • Støtter prinsippet • Positivt med vektlegging av faglig fordypning og differensierte i to ulike løp

4- årig utdanning i to løp (2) • Utfordringer: • Antakeligvis bare de største institusjonene som kan tilby begge løp – konsekvenser for ansatte? • Endring av fagtilbud kan gjøre noen fag overflødig, andre vil kreve styrking • Overflødige ansatte? • Behov for viderekvalifisering? • Regionale hensyn - får institusjonene selv velge? • Søkergrunnlag for to separate løp? • Hardere konkurranse om studentene? • Forsterker spørsmålet om hva som er minste forsvarlige kullstørrelse • Etablering av ny grunnskoleutdanning – innebærer betydelig merarbeid i nok en periode – den ene rammeplanen avløser den andre før de får satt seg – nå er det på tide med ro!

Styrket pedagogikkfag og styrket praksis • Forslag: • ”Pedagogikk og elevkunnskap”: utvides til 60 studiepoeng • Praksis i alle fire år + tydeligere rammer og krav til kvalitet • Utvikle system for kvalitetssikring av praksisskoler, praksislærer og praksisundervisning • ”føringer for organisering som fremmer integrering av teori og praksis” • FF posisjon: • Praksiselementet for lite synlig i utdanningen • Samarbeid praksiskole, praksislærer og de ansatte på høyskolene må utvikles • Noen gode tiltak - etterlyser mer om hvordan dette skal omsettes til praksis

Styrket pedagogikkfag og styrket praksis (2) • Utfordringer • Iverksette dette i praksis • Ressurser?

Krav til faglig innsats – en krevende utdanning • Forslag: mer aktiviserende og krevende læringskultur • Forkurs for studenter med svake forkunnskaper • Vurdere obligatoriske krav for å stimulere til læring • Senter for fremragende undervisning (for høy kvalitet) • Videreutvikle statistikkgrunnlaget • FF posisjon: • Positiv til tydeligere krav og økt faglig fokus • Utstrakt bruk av forkurs vil innebære varig merarbeid • Positivt med sentre for fremragende undervisning • Utfordringer • Øke studieinnsats og motivasjon • Forkurs eller opptakskrav

Utrede masterutdanning • Forslag: utrede master og gradvis utvikle femårige tilbud • Tilby 800 studieplasser i masterstudier innen 2014 • Både som integrerte løp og som toårige løp • FF posisjon: fornuftig modell • I tråd med forbundets innspill • Gir både mer faglig fordypning, mer pedagogikk, økt profesjonsforståelse • Både faglig og erfaringsbasert master krever innføring i metode og masteroppgavene må være forskningsbasert

Utrede masterutdanning (2) • Utfordringer • Utvikling av mastergrader er ressurskrevende – krever kvalifisering blant personalet • Femårige løp krever større og bredere fagmiljøer • Ressurser??? • Samarbeid og arbeidsdeling blir nødvendig

Styrket forskningsforankring • Forslag: • Etablere forskerskoler for lærerutdannere • Styrke utdanningsforskningen • Vurdere å etablere kunnskapssenter for utdanning • Følge opp inst. arbeid med FoU, involvering av studentene etc • FF posisjon: • Positivt • Arbeid mot mastergrad krever større vektlegging av forsknings- og utviklingsarbeid ved lærerutdanningene • Utfordringer • Ressurskrevende – tid til FoU må økes – kompetansehevende tiltak blant personalet • Tilsetting av flere med dosent- og professorkompetanse • Økt konkurranse om de best kvalifiserte?

Nasjonal styring og arbeidsdeling • Forslag: • Dimensjonere lærerutd i samsvar med behov etter ulike trinn og fag • Ta i bruk aktivitetskrav • Tydelige forventninger gjennom etatsstyringen • Stimulere til samarbeid om lærerutdanningstilbud • Lærerutdanningen i Norge er spredt – få institusjoner vil klare å tilby alle skolefagene i begge løpene – • Nødvendig med spesialisering, arbeidsdeling, faglig samarbeid • FF posisjon: • Samarbeid må være frivillig

Nasjonal styring og arbeidsdeling (2) • Utfordringer • Uttelling i studiekomponenten? • Omstilling for ansatte?”institusjonene må utvikle en bærekraftig profil” • ”Tilbud ved nærliggende institusjoner bør supplere hverandre” • ”Hvis for få studietilbud på enkelte nivå eller i ulike fag så vil departementet koordinere og styre utviklingen gjennom styringsdialog og dimensjonering”

| • Fjerde melding på mindre enn 20 år • Hvor stor nyhet er det når: • Stortinget endrer som regel forslaget • Ufaglærte må tilsettes i en av fem lærerstillinger innen 2020 • Lærerutdanningen er kanskje ikke så viktig – lærere har lært fag og observert timer med undervisning før de starter …