Skolelederundersøkelsen 2008

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Advertisements

Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Resultater fra spørreundersøkelse • 90 tidligere lærebedrifter invitert til å svare på en nettbasert spørreundersøkelse • Inviterte bedrifter hadde lærling.
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Holdning til norske folkehøgskoler blant norske ledere Informasjonskontoret for Folkehøgskolen.
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Omsorg for barn og permisjon
Norske museers omdømme
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Kompetanseutfordringer og behov for kvalifisert arbeidskraft i arbeidslivet. Regionleder Arild Sørum Stana.
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Kapittel 9: Utdanning i Norge
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Kompetansebehov i offentlig sektor for å levere god tjenesteyting.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
Digitale læremidler i den videregående skolen Utarbeidet for: Den Norske Forleggerforening, Utdanningsforbundet, Elevorganisasjonen og NFF. Utarbeidet.
© Synovate Lærernes bruk og holdninger til digitale læremidler i videregående skole og i ungdomsskolen 2011.
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Ungdoms prioriteringer, valg og bortvalg av realfag
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
Holdninger og myter om kultursponsing Ved Elizabeth C. Bjørn-Hansen og Anne-Britt Gran - Undersøkelsen er utført for Forum for kultur og næringsliv.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Undersøkelse om svømmedyktighet 2003
NKIs erfaring med Læringspartnere
Hovedfunn – Offentlighetslovens konsekvenser for rekruttering til kommunale lederstillinger 3. november 2010.
Samarbeid fagskole høgskole
Hvor mange dager i løpet av de siste 7 dager, gikk du minst 10 minutter i strekk for å komme deg fra et sted til et annet? Dette inkluderer gange på jobb.
Spørsmål 5: Hvilke fag som inneholder miljøelement (i undervisningen) underviser du i? (Spørsmålet er kun stilt til faglærere)
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
Folkehelseinstituttet Hege Bøen november 2008 Hvem er brukere av eldresentrene ? En sammenligning av hjemmeboende over 65 år som er brukere av eldresentrene.
Av Dan Christian og Stein Jørgen
Innhold Innhold Side 1.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
NBU ® Utdanningsvalg Norges befolkningsundersøkelse vår 2014 Manpower.
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
Resultater NNUQ IMDi, 6. september Innledning.
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
Terningen Arena NAV Elverum v/ Odd Are Elvebakken
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
Menn og redningsvest Gjennomført juni 2010 InFact AS.
Undersøkelse om bruk av proteinshaker og proteinpulver blant barn og unge Gjennomført november 2015.
MOT v/Sandnessjøen videregående skole. Dette er MOT: MOT er en ideell organisasjon som har livet til ungdom i sentrum MOT bevisstgjør ungdom til å ta.
Klikk for å redigere undertittelstil i malen OM – AV – FOR MANGFOLDIGE MUSUMSBRUKERE ved professor Anne-Britt Gran Oppdragsgivere: Kulturhistorisk Museum,
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
Vilkår for læring i kommunene – En kartlegging av 4 arbeidsfelt Pleie og omsorg 1.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Holdninger til helseforsikring
Lærer ved å lære andre Lærere uten godkjent utdanning i kommunale grunnskoler Fafo-rapport Av Torgeir Nyen og Elin Svensen.
Formål Gi en bred oversikt over EVU-aktiviteten blant lærere og instruktører i grunnopplæringen i 2003 Deltakelse Omfang og tidsbruk Innhold, organisering,
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Er forbrukerne prisbevisste når de kjøper bensin og diesel?
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Grue - Kommunesammenslåing.
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Åsnes - Kommunesammenslåing.
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Hvordan lykkes med utveksling?
Rapport Veidekke.
Utskrift av presentasjonen:

Skolelederundersøkelsen 2008 For Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen ved Anne-Britt Gran

Innledning

Tekniske kommentarer Antall gjennomførte intervjuer 600 intervjuer, hvor 451 respondenter er ledere i grunnskolen, 136 i videregående og 13 i begge deler Metode for datainnsamling Telefonintervjuer (CATI) Tidspunkt for datainnsamling 4. til 6. november 2008

Respondenter

Respondenter etter stilling

Respondenter etter landsdel

Respondenter etter kommunetype

Estetiske fag i fagkretsen Har din skole de estetiske fagene i fagkretsen? (kun stilt til VGS) n=150 (styrt av utvalg – ikke av svar på bakgrunnsvariabel)

Resultater

Lærere uten fagkompetanse i estetiske fag Spørsmål: Halvparten av lærerne i de estetiske fagene mangler fagkompetanse. Er du helt uenig, noe uenig, noe enig eller helt enig i følgende påstander: Lærere uten fagkompetanse i de estetiske fagene er akseptabelt 70 prosent er uenige i påstanden, 28 prosent er enige. Kun 5 prosent er helt enige. Andelen enige er over dobbelt så stor i grunnskolen i forhold til videregående skoler. n=600

Lærere uten fagkompetanse i estetiske fag Spørsmål: Halvparten av lærerne i de estetiske fagene mangler fagkompetanse. Er du helt uenig, noe uenig, noe enig eller helt enig i følgende påstander: Lærere uten fagkompetanse i de estetiske fagene er akseptabelt Andelen enige er høyere i offentlige skoler enn i de private. Andelen som er enig i påstanden synker med skolens størrelse. Over dobbelt så mange ledere i små skoler er enige i påstanden i forhold til ledere i skoler med 400 elever eller flere. n=600

Lærere uten fagkompetanse i estetiske fag Spørsmål: Halvparten av lærerne i de estetiske fagene mangler fagkompetanse. Er du helt uenig, noe uenig, noe enig eller helt enig i følgende påstander: Lærere uten fagkompetanse i de estetiske fagene er akseptabelt Østlandet er minst enig i påstanden, mens Nord-Norge er mest enig i at lærere uten fagkompetanse i de estetiske fagene er akseptabelt. Hvorvidt VGS har eller ikke har estetiske fag i fagkretsen er lite utslagsgivende i forhold til hvorvidt man er enig i påstanden. Hele 15 prosent av VGS med estetiske fag er enig i påstanden.

Lærere uten fagkompetanse i estetiske fag Spørsmål: Halvparten av lærerne i de estetiske fagene mangler fagkompetanse. Er du helt uenig, noe uenig, noe enig eller helt enig i følgende påstander: Mangler man lærere med formell fagkompetanse, er det uheldig å undervise i disse fagene 64 prosent er enig i påstanden, mens 34 prosent er uenig. Det er liten forskjell på grunnskole og videregående skole. n=600

Lærere uten fagkompetanse i estetiske fag Spørsmål: Halvparten av lærerne i de estetiske fagene mangler fagkompetanse. Er du helt uenig, noe uenig, noe enig eller helt enig i følgende påstander: Mangler man lærere med formell fagkompetanse, er det uheldig å undervise i disse fagene Ledere i de største skolene er noe mer enig i påstanden enn ledere i de mindre skolene. Ledere i videregående skoler med estetiske fag er mer enige enn ledere i skoler uten estetiske fag. 3 av 10 lærere i VGS med estetiske fag er dog uenige i påstanden. n=600

Øke formelle kompetansen Spørsmål: Hva skal til for å øke den formelle fagkompetansen i de estetiske fagene? n=600

Tilbud om etter- og videreutdanning Spørsmål: Har de ansatte ved din skole fått tilbud om etter- og videreutdanning i noen av de estetiske fagene? 62 prosent av alle skolene oppgir at de ansatte har fått tilbud om etter- og videreutdanning. På videregående skoler med de estetiske fagene i fagkretsen, oppgir 85 prosent at de ansatte ved skolen har fått tilbud. Flest skoler på Sør/Vestlandet har fått tilbud, færrest skoler i Nord-Norge. Nord-Norge ligger betydelig lavere enn andre landsdeler og langt under landsgjennomsnittet på 62 prosent. . n=600

Hvorfor de ikke har tilbudt videreutdanning Har de ansatte ved din skole fått tilbud om etter- og videreutdanning i noen av de estetiske fagene? Spørsmål: Hvorfor er etter- og videreutdanningskurs ikke tilbudt ved din skole? Vet ikke/ikke aktuelt; 12 % Nei; 26 % Ja; 62 % n=600 n=158

Hvem bestemmer hva som tilbys Spørsmål: Hvem bestemmer i hvilke fagområder det tilbys etter- og videreutdanningskurs? Er det skoleeier, skoleledelsen, lærerne selv eller et samarbeid mellom lærere og skoleledelsen? n=600

Hvilke fagområder som prioriteres Spørsmål: Dersom skoleledelsen er aktiv i prioriteringen av fagområder, hvilke fagområder prioritere dere? n=600

Hvilke fagområder som prioriteres Spørsmål: Dersom skoleledelsen er aktiv i prioriteringen av fagområder, hvilke fagområder prioritere dere? n=600

Kjennskap til KKO Kjenner du til at det finnes et nasjonalt senter som har å gjøre med kunst? Vet du hva senteret heter eller hvor det er lokalisert? n=232 n=600

Kjennskap til KKO Kjenner du til at det finnes et nasjonalt senter som har å gjøre med kunst? Andel som har svart ja av de videregående skolene.

Hva skal til for å øke den formelle fagkompetansen i estetiske fagene Hva skal til for å øke den formelle fagkompetansen i estetiske fagene? Annet: 15 prosent (like svar er redusert til ett) ansette faglærte lærere, benytte seg av de som er i jobben i dag, bevisstgjøre at skolen trenger det, Desentralisert undervisning, erfaringsdeling, eller intern skolering, etterspørre tidligere. studenter bør tenke tidlig på hva en bør utdanne seg til i forhold til hva en kan utdanne seg til. fagutveksling og ideutveksling på den enkelte skole, fagfokus, mindre fokus på andre fag, faglig ajourføring, faglig og pedagogisk utdanning, forandre lovverk for juristfagene, fordypning på de aktuelle seminarer, først må skolen søke etter komp., gi stipend, gjøre de til fag igjen, gjøre skolen mer praktisk.. att det skall vare lov att kopiere hantverk, gode læresteder, godkjennelse på kortere kurs, godt desentralisert tilbud, ha folk som er interessert i å ta kompetanse, Har ikke problemer med det, ikke teori i alle fag, Involvere disse fagene i andre fag, Interesse, interesse for faget,

Annet fortsetter intern kurs, kursing, klarere krav om det., Kompetanseheving, realkompetanse- viktigere enn formell, KUNSTNERE MÅ FÅ KOMME INN I SKOLEN, Kursinfo, kvalifisere de ufaglærte en alt har i skolen, LITT ROMSLIGARE PERMISJONSMULIGHETER, lærare som har det i fagkretsen ( det søker vi etter), utdanning, mindre grupper i faget, færre elever per lærer, mindre leseplikt i noen fag, MOTIVASION, motivere for videreutd., må ha noe å jobbe med., MÅ VARE GRATIS FOR LÆRAREN, omsorg av personale, oppdatering, oppfordre de som har faget til å ta flere fag fordi vi trenger en kombinasjon på kompetansen, passe på å hele tiden ta vare på hele mennesker, ikke bare lesing og skriving men også selvfølelse og sånn,

Annet fortsetter permisjon med lønn fra jobben for å klare utdanning i tillegg, siden det blir litt mye for mange, praktisk erfaring, PRAKTISK UTDANNING, Prioritering, realkompetanse. sentralisere kompetanse, sikre jobber, skape ett fagmiljø som de kan hjelpe andre med, stimulere andre som er i det miljøet og få lyst til å ta utdanning, skolering og utdanning til de som kan tenke seg og ha faget, spisse inn mot spesielle fag, Stipendordninger, synes mer erfaring kommer inn, bedre lønnsforhold for lærere, søker etter lærere med fagkompetanse når man skal ansette, tenke på det når en ansette folk, tenke på hvem man ansetter, Tid, tidligere tilsetting og bedre langsiktig oversikt, tilrettelagt å ta ved siden av jobb, tilrettelegge bedre jobb og utdanning, TRENGER MAN EN SNEKKER SÅ MENER JEG ATT MAN KAN ANSETTE HAN, øke leseplikt, ØKE TIMETALLET