STRATEGI 2004 Vi skal være den ledende og samlende nasjonale møteplass for aktører som samhandler elektronisk, og som skal gi våre medlemmer praktisk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Muligheter for forskning og utvikling i elæring? Haugesund, 9. mars 2004 NVUs fagforum v/Hugo Nordseth.
Advertisements

Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
28. februar – 1. mars 10 år med Fargisseminar FARGIS Fra visjon til realitet Kystdistriktssjef John Erik Hagen, formann i Fargis Forum.
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Hvor vil BRB – er dere med? Ole Hope
BIT-avtalene Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Versjon 6.0, november 2003 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
SSP SSP 2008 Bjarte Aksnes. SSP Grov oversikt – SSP •SSP-tilskuddet dekker: •Driftstiltak •Prosjekter/Utviklingstiltak.
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
TEKMAR Teknologi for marin biomasseproduksjon; krav, behov og løsninger Trondheim 2-3. oktober 2003.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling God leverandørdialog – veien til bedre anskaffelser NIMA – 7. juni 2012 – Per Harbø, NHO.
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Line Richardsen Fagleder KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering
Samordning av IKT-utviklingen i kommunesektoren
Skien kommune.
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, strategi Av Vigdis Heimly.
Norsk senter for prosjektledelse Et forskningsbasert samarbeid med norsk næringsliv og forvaltning.
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Senter for operativ virksomhet i nord NMI Årskonferanse 22.okt.2008 Kristine Lind-Olsen, senterleder Møte mellom forskning og næringsliv.
Forpliktende samarbeid for å redusere klimagassutslipp Klima Østfold.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Nasjonalt meldingsløft – status pr november -08
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Teknologiledelse HMS Petroleum Kompetanseprosjekt 2: Endring - organisasjon - teknologi Forsker Bodil Alteren SINTEF Teknologiledelse
Deltagerforum NorStella 13. april 2011 Faglig program Obligatorisk efaktura til det offentlige – hva er status? v/ Hvordan øke sjøtransportens konkurranseevne?
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Elektronisk håndtering av anskaffelsesprosessen
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Østlandet. Hvem er CONNECT? Hvorfor oppsto CONNECT? Hva er spesielt med CONNECT? Hva kan dere bruke CONNECT til?
Tale Teisberg, Helse- og omsorgsdepartementet
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
PKI – Norge Gruppe 3  Thorstein  Rune  Kjersti  Rasmus.
Hvordan helseforetakene kan bidra til å følge opp regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Helse- og omsorgsdepartementet.
Erfaringer fra samordning og koordinert innsats i Kultur- og naturreise. Hvilke muligheter gir åpne data? Lederseminar 11. mai 2015.
AID standard Statssekretær Jan-Erik Støstad ILO-komitémøte 4. desember 2009 Regjeringens strategi for et anstendig arbeidsliv – globale arbeidsstandarder.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Politikk for åpne standarder og fri programvare Linuxdagen - Oslo, 1. juni 2006 Jørund Leknes, politisk rådgiver.
Et forskningsbasert samarbeid mellom akademia, næringsliv og forvaltning Etikk og samfunnsansvar Invitasjon til forskningssamarbeid.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Østlandssamarbeidet Orientering v/Ann Irene Sæternes.
IKT-politikk som del av forvaltningspolitikken i staten
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
INITIATIV FOR ETISK HANDEL
LiNK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg
HP Sektor organisasjon, styring og utvikling
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
eforum klar for nye krafttak i 2005!
Utskrift av presentasjonen:

STRATEGI 2004 Vi skal være den ledende og samlende nasjonale møteplass for aktører som samhandler elektronisk, og som skal gi våre medlemmer praktisk verdi av medlemskapet

Versjon NorStella Forretningsidè og Mål Forretningsidè: Bidra til at næringsliv og offentlig forvaltning får en større verdiskapning ved hjelp av elektronisk samhandling Mål: Flest mulige private og offentlige virksomheter skal kunne samhandle elektronisk i et sømløst, sikkert teknologisk miljø Delmål: være talerør for offentlige og private brukere av elektronisk samhandling og forretningsdrift, være pådriver og initiativtaker innenfor områder med behov for ny eller økt innsats, bidra til økt forståelse for nettbaserte virksomheters nasjonale betydning hos politikere, presse og andre påvirkere, sette søkelys på det offentliges rolle, planer og handlinger og bidra til å skape forutsigbare, globalt harmoniserte (ikke minst mot EU) og ønskede rammebetingelser relevant for elektronisk samhandling og forretningsdrift, ha et globalt perspektiv i arbeidet med å fremme åpenhet og standarder, stimulere til ny anvendelse av teknologi samt forenklede prosedyrer og effektive prosesser sørge for at aktivitetene har praktisk verdi for norske virksomheter innen elektronisk samhandling og forretningsdrift.

Versjon NorStella skal innta rollen som nettverksbyggende og nasjonal møteplass for elektronisk samhandling Bransje- organisasjoner Internasjonale organisasjoner Interesse- organisasjoner Standardiserings- organisasjoner Leverandører Oppgaven: Samarbeid, Erfaringsutveksling, Kompetanseoverføring Rollen: Drivende, Kompetent, Uavhengig

Versjon NorStellas ”produkt”: Elektronisk samhandling Bedrift A Bedrift B Åpen Infrastruktur ( omfatter teknologi, prosesser, kjøreregler og kompetanse) Elektronisk samhandling Interne prosesser Forretningsmodell (e ffektivisering av forsyningskjeder og fleksibel tilpasning til nye nettverks- samarbeid) Prosesser/prosedyrer (praktisk anvendelse og tilpasning) Teknologiske standarder (påvirke utvikling og bruk av tilgjengelige, åpne standarder )

Versjon E-business (elektronisk forretningsdrift) Cross-border (”markedsplasser”) e-Samarbeid e-Innkjøp e-Kataloger e-Faktura e-Betaling Awareness Fyrtårnene, eksemplets makt ”Møteplass”Bransje-oppdragForskningsoppdrag Fasilitator Trust and confidence e - Signaturer IT-sikkerhet ”Open source” standarder Business- Integration Transaksjonsprotokoller og standarder (EDI/XML) Bransjevise tilpasninger NorStella utvider sitt fokus fra ”Business Integration” til markedsplasser og synliggjøring av gode praktiske eksempler Fokusområder for NorStella Ny satsing sammen med det nye tidsskriftet Ikke område for NorStella

NorStella Tilbakeblikk 2003 Perspektiv 2004

Versjon SAMMENDRAG 2003 ble kjennetegnet av store endringer i organisasjonen som skal gi grunnlag for mer kostnadseffektiv drift i 2004 ved: Oppsigelse av sekretariatsavtalen med TF og utflytting til nye lokaler Anskaffelse av nytt IT-system Effektiviseringsprogram for administrative funksjoner Det ble også tatt viktige faglige initiativ: Etablering av BRAFORM – forum for elektroniske markedsplasser, samt nasjonalt forum for Web Services Igangsetting av verdikjede-integrasjon Nelfo Samarbeid med Standard Norge, SND og Eksportådet 2004 blir preget av konkret realisering av strategien ved Fornyelse av medlemsbasen Økt fokus på XML og Web Services, nasjonalt og internasjonalt Satsing på elektroniske markedsplasser som standardiseringstema Flere verdikjede-integrasjonsprosjekter, privat (innen BIT- programmet) og offentlig (Oppgaveregisteret, AltInn, etc) Sterkere pådriver-rolle

Versjon Implementering av strategi for 2004 Hva er problemet? Leverandørene tar mer over standardiseringsarbeidet Staten er passiv i å ta initiativ for å anvende standarder Samhandling i verdikjeder for bedriftene er en stor utfordring Store deler av medlemsmassen vår er ikke interessert i vår strategi Faggruppe-miljøene våre er for snevre Kurs/seminarvirksomheten er sterkt konkurranseutsatt og for avhengig av markedssvingninger Hva er løsningen? Vi må delta i leverandør-drevne standardiseringsorganisasjoner (OASIS, WS-I) Lobby-virksomheten må økes, og vi må få bedre inngrep med Alt-Inn og Vi utvikler samhandlingsmodeller sammen med SND og eventuelt forsknings/undervisningsmiljøer Vi må få flere og bredere faggrupper, og mer synlig fora som frokostmøter for WS og XML, og annet Vi må aktivt søke samarbeid med andre aktører i markedet.

Versjon NorStella har i prinsippet to oppgaver: På vegne av NHD delta i internasjonale organisasjoner som arbeider med standardisering av teknologi for elektronisk samhandling, påvirk utviklingen og rapportèr tilbake. Påvirk og initièr overfor privat næringsliv og offentlig sektor om å ta i bruk teknologiske standarder for verdikjede-integrasjon. For 2004 blir disse oppgavene konkret løst ved følgende aktiviteter: Vi legger mer ressurser inn på internasjonal deltagelse i organer som diskuterer ebXML og Web Services. Vi har sammen med Eksportrådet etablert nasjonalt forum for Web Services Vi har etablert forum for elektroniske markedsplasser (BRAFORM) som har fått stor tilslutning og med oppgave å øke anvendelsen av slike markedsplasser Vi går i gang med et større prosjekt for verdikjede-integrasjon for IT- og el-installatør-bransjen. Dette vil ventelig skje i samarbeid med Bygg-IT og innenfor BIT-programmet. Vi deltar i et forskningsprosjekt om "Den papirløse oljeplattform" sammen med bl.a. Sintef. Vi har i samarbeid med GEA, Sverige satt i gang et evalueringsprosjekt om implementering av ebXML. Erfaringene herfra skal brukes til "pushe" videre anvendelsen av ebXML i norske bedrifter. Vi er i diskusjoner med Oppgaveregisteret om en rolle for den videre utbredelse av elektronisk innrapportering i det offentlige, og mellom det offentlige og privat næringsliv.

Versjon Hvorfor medlemskap i NorStella? 1.Din bedrift vil være en del av et nettverk med internasjonal rekkevidde, som vil kunne tilføre bedriften ny, nødvendig kompetanse i utviklingen av kostnadseffektive e-handelsløsninger. 2.Gjennom aktivt engasjement i NorStella vil din bedrift kunne påvirke utviklingen av nye løsninger, herunder sikre at eget behov blir ivaretatt. 3.Bedre markedsoversikt og tettere, personlig kontakt med aktørene som man senere kan ha nytte av. 4.Tilgang på aktuell informasjon og muligheten til å tilegne seg ny, aktuell kompetanse på et tidlig tidspunkt vil kunne utnyttes som et konkurranse- fortrinn. 5.Sterkt reduserte priser på kurs/seminarer og andre produkter fra NorStella. 6.Gratis deltagelse i frokostsmøter og ulike typer forum 7.Tilgang på all aktuell informasjon fra NorStella. Deler av nettstedet vil etter hvert bare bli tilgjengelig for deltakerne.