Kunnskapsnasjonen Norge – en realistisk fremtid uten realfag?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Advertisements

Arbeidet med rekruttering i Fiskeri- og kystdepartementet Årsmøte FOSFOR - 4. desember 2007 Politisk rådgiver, John Erik Pedersen.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Statssekretær Anita Utseth, OED. SINTEF-seminar 13. mars 2007, Oslo
”KOMPETANSE SOM REGIONAL UTVIKLINGSFAKTOR” Kystnæringssenteret, Sortland Onsdag 12. desember kl – NÆRINGSLIVETS KOMPETANSEBEHOV v/ Marit Liberg,
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Satsing på MNT •Norge har siden 2002 hatt nasjonale strategier for satsing på MNT •Startet med resultatene fra PISA og TIMSS.
Kvinner og arbeidsliv Kick-off ”Kvinnebygg AS” 10. april 2007
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Lønnsom og bærekraftig vareproduksjon i framtidens Norge Innovasjon i vareproduserende industri - hvilken rolle skal forskningen spille? Eirik Normann,
Forskerutdanning og karriereløp Kjersti Baksaas-Aasen kjersti. baksaas
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
St.meld. nr. 20: Vilje til forskning
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
Kunnskapslandet Norge. Skolen er bedriftenes viktigste leverandør.
NIFU STEP Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning Hvor bra har dagens norske forskere det? Tekna seminar 15.
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Realfag og ingeniørutdanning Visjon: Å bli regional industris første valg som kompetanse- og FoU-samarbeidspartner Helhetlig kunnskapskjede: Næring – Forskning.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Kunnskapsnasjonen Norge – en realistisk fremtid uten realfag?
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
Klima og kvoter Hva er god miljøpolitikk? Nei til EU 10. Mars 2007 Lars Haltbrekken.
Hva betyr samarbeidsavtalene for NTNU –
Energipolitikk Utfordringer for framtida
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
SVs politikk for forskning og høyere utdanning Kyrre Lekve Sogn og Fjordane SV, november 2010.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi +3,0 % Totalmarked første halvår.
Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
Samspill mellom akademia og næringsliv - Utfordringer og virkemidler.
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet Fokus på næringsutvikling og innovasjon innenfor: Fiskeri- og jordbruksbasert matproduksjon og foredlings-
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Utviklingsfondet for skogbruket Skogprogrammet Bidrag til FoU – fokus på fremtiden Kristin Danielsen Avdelingssjef Landbruk og marin virksomhet Norges.
1 Statsbudsjettet Hovedmål og fokus for sektoren Hovedmål: Universiteter og høyskoler skal: gi utdanning av høy internasjonal kvalitet oppnå resultater.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
Nasjonal satsing på TRE – ”Fellessatsing TRE” Tre i bygg Gardermoen
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
VS2010 Verdiskaping bedriftsutvikling gjennom bred medvirkning Programkoordinator Anne Marit Skulberg Norges forskningsråd.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Fungerer samspillet mellom næringsliv og FoU-miljøer etter intensjonen? Spesialrådgiver Tom Skyrud.
Tilstanden i MNT-fagene og Kunnskapsdepartementets oppfølging Steinar Johannessen, UH-avdelingen, KD.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
NIFU STEP Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning Det norske forsknings- og innovasjonssystemet – statistikk.
Mandat og rammeverk for evalueringen
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Betydningen av tidlig og langsiktig forankring i institusjonenes ledelse Finn-Eirik Johansen, visedekan for forskning, Det matematisk-naturvitenskapelige.
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
Utskrift av presentasjonen:

Kunnskapsnasjonen Norge – en realistisk fremtid uten realfag?

 Et innspill om forskning og høyere utdanning innen matematiske, naturvitenskapelige og teknologiske fag  Fra Det nasjonale fakultetsmøte for realfag og Nasjonalt råd for teknologisk utdanning

Norge trenger topp kompetanse i naturvitenskap og teknologi  Teknologisk utvikling er basert på grunnleggende naturvitenskapelig kunnskapservervelse.  En langsiktig velstandsvekst vil skje som resultat av teknologiske nyvinninger.  Høyt utdannet arbeidskraft har en nøkkelrolle.  En kunnskapsnasjon er avhengig av sterke forsknings- og utdanningsmiljøer innen matematikk, naturfag og teknologi (MNT).  Gode forskningsmiljøer innenfor disse fagene er avgjørende for å kunne møte utfordringer knyttet til energi, klima, mat og helse.  MNT-fag er en viktig motor for innovasjon og næringsutvikling både lokalt, nasjonalt og internasjonalt.  Vi må være internasjonale for at våre forskningsmiljøer og kunnskaps- bedrifter skal kunne følge med i den globaliserte kunnskapsutviklingen (absorpsjonsevne).

Utviklingen har gått i gal retning de siste år I  Det er for få søkere til høyere MNT-utdanning i forhold til behovet.  NIFU-STEP har kartlagt et behov for minst 2500 nye PhD-kandidater tilhørende MNT-fagene innen år Med dagens produksjon ligger vi kun an til  Antall heltidstilsatte lærere med fordypning innen realfagene er synkende. I 1998 var 52 % av realfagslærerne over 50 år. I 2006 har denne prosentandelen økt til 60 %.  MNT-fagene er det eneste fagområdet innenfor UoH-sektoren som de senere år har opplevd en reduksjon i antall faste forskerstillinger innenfor FoU.

Utviklingen har gått i gal retning de siste år II  I tiårsperioden fra 1995 til 2005 har finansieringen av MNT forskning hatt den svakeste realveksten blant alle fagområdene i universitets-, høgskole- og instituttsektoren sett under ett.  Doktorgradsstipend er sterkt underfinansierte for MNT-fagene og UHR har vist at prosjekter med betydelig IT bruk og/eller tung eksperimentell aktivitet er underfinansierte med 100 – NOK/år.  Det er for liten investering i vitenskapelig utstyr. Totalt for sektoren gikk 4% av de samlede FoU-kostnadene i 2005 til vitenskapelig utstyr. For MNT-fagene har det de siste 15 år vært en fallende andel. Dette er spesielt kritisk for MNT-fagene, hvor tilgangen på avansert vitenskapelig utstyr er avgjørende for å kunne drive god forskning.

Grunnleggende forskning må være fundamentet for all MNT-basert kunnskaps- og næringsutvikling Forskning Formidling/ profilering Undervisning Teknologi/ anvendelser Forsker- utdanning Fundament

Ressursforskyvning fra grunnleggende forskning mot undervisning og forskerutdanning. Formidling/ profilering Undervisning Forsker- utdanning Fundament Dette svekker MNT-basert kunnskaps- og næringsutvikling og dermed fundamentet for de nasjonale innsatsområdene. Forskning Teknologi/ anvendelser

Utviklingen kan snus gjennom en helhetlig satsning nå!  Vi tror et bredt politisk flertall og et konkurransedyktig og kunnskapsbasert næringsliv ser verdien av å investere i en langsiktig kunnskapspolitikk.  Vi foreslår en samlet satsing på forskning og høyere utdanning i form av en nasjonal dugnad.  Kjernen i dugnaden er en MNT-pakke.  Innebærer en generell styrking av forskning, høyere utdanning og forskningsbasert næringsutvikling frem mot ønsket nivå i 2018.

Forslag til en handlingsplan Tiltakene for å gjennomføre en MNT-dugnad kan deles i følgende hovedkategorier:  Rekruttering (utdanning og forskerutdanning)  Fag- og disiplinutvikling (forskning)  Utstyr og annen infrastruktur (vitenskapelig utstyr)  Samhandling med næringsliv  Internasjonalisering

Profil på MNT-pakken  Utdanningspakken bør ha en overvekt mot de eksperimentelt tunge fagene.  Øke basisbevilgninger til UoH, bl.a. for å kunne rekruttere inn gode forskere – spesielt kvinner.  Økt forskerrekruttering opp mot 2500 nye PhD, økt satsing på nærings PhD.  Bevilgninger til vitenskapelig utstyr  over institusjonenes budsjetter.  til Forskningsrådet i form av programmer for avansert vitenskapelig utstyr og storutstyr.  Viktig med insitamenter for forskningbasert nærings- og samfunnsutvikling.

Det har så langt vært mange utredninger, men lite bevilgninger……. Handlingsplanen må iverksettes raskt!

Hovedhensikt Gjøre spiralen for kompetanse positiv for realfag: Økt rekruttering og bedre kvalitet i opplæringen i realfag.

Det haster – nå!  Erfaringer med endringer i forsknings- og utdanningssektoren de siste 20 år har vist at MNT-fagene stadig kommer ut som den tapende part.  Har vi som nasjon råd til at denne utviklingen fortsetter?  Vi ser frem til et samarbeid for å konkretisere MNT-pakken ytterligere.  I rapporten ”Kunnskapsdugnad for verdiskaping” vises det til at dere politikere har et unikt finansielt handlingsrom i tiden frem til Bruk det!

Gi realfagene vind i seilene !!!!  Realiteten: Nedskaler!  Samfunnsoppdraget: Fortsett, oppskaler! MNT er rigget for mer – har stort potensial!

Tidsserier viser at en relativ MNT-nedgang har pågått over de siste 20 år

Ferske tall fra NIFU STEP viser en svakere realvekst for MNT enn de fleste andre fag også i perioden 03-05

Andelen fast FoU personale går ned i MNT fag (kilde NIFU STEP)

Behov for vitenskapelig utstyr Kartlagt behov for avansert vitenskapelig utstyr fordelt etter fagdisipliner. Kilde: Behov for vitenskapelig utstyr, databaser, samlinger av vitenskapelig materiale og annen infrastruktur, Norges forskningsråd 2004

Prosentvis andel til investeringer i vitenskapelig utstyr i perioden (kilde NIFU STEP)

Studieplass helårsekv. kNOK (Forhold relativt SV-fag) HumanitiesSocial sciences Natural sciences Technology Denmark39.6 (1.3)30.5 (1.0)74.8 (2.5)86.3 (2.8) Sweden31.7 (1.0) 75.0 (2.4) Norway25.0 (1.0) 31.0 (1.25)

Studieplass helårsekv. kNOK (Forhold relativt SV-fag)

Søkere til realfag i videregående  Økt søkning til realfagene fra 28,8 % i 2006 til 44,1 % i  Men; studieforberedende program utgjør bare 32,4 % av alle elever i den videregående skolen.  Mao kun 14,3 % av det totale antallet elever i videregående skole leser realfagene = en vekst fra 9,2 % til 14,3 %.  I land vi bør kunne sammenligne oss med er i regelen andelen som leser realfag over 30 % og i Finland over 40 %.  For mange alternativer som ikke er studieforberedende.  For liten andel av de som studerer realfag går faktisk ikke videre med høyere realfagsutdanning. Kilde: Utdanningsdirektoratet

Søkere til realfag i videregående  Økt søkning til realfagene fra 28,8 % i 2006 til 44,1 % i  Men; studieforberedende program utgjør bare 32,4 % av alle elever i den videregående skolen.  Mao kun 14,3 % av det totale antallet elever i videregående skole leser realfagene = en vekst fra 9,2 % til 14,3 %.  I land vi bør kunne sammenligne oss med er i regelen andelen som leser realfag over 30 % og i Finland over 40 %.  For mange alternativer som ikke er studieforberedende.  For liten andel av de som studerer realfag går faktisk ikke videre med høyere realfagsutdanning. Nasjonalt ca. 9% nedgang i antall søkere til MNT-fag i perioden Kilde: SSB Nasjonalt ca. 9% nedgang i antall søkere til MNT-fag i perioden Kilde: SSB

Andel i alderen med høyere utdannelse som har real- og ingeniørfagsutdannelse (2004). Kilde: OECD, Education at a glance 2007 [%] Liten andel realister med høyere utdanning i Norge

Heltidstilsatte lærere med fordypning innen realfagene (hovedfag, siv.ing., cand.mag., antall) Kilde: AAD (1998 og 2002), KS ( ) Over 50 år: : 52% : 62% : 62% : 59% : 60%

Heltidstilsatte lærere med fordypning innen realfagene (hovedfag, siv.ing., cand.mag., %) Kilde: AAD (1998 og 2002), KS ( )

Heltidstilsatte lærere med fordypning innen realfagene (hovedfag, siv.ing., cand.mag., %)